Gå til innhold

Militæret kan ta seg en bolle!


Anbefalte innlegg

Herlig altså...

 

I fjor startet jeg på dataingeniør-linja på Høyskolen i Kongsberg. Et treårig løp, hvorav et år nå da er fullført. Jeg er 19 år gammel, og fikk tidligere i sommer et koselig lite brev i posten fra vernepliktsverket der det sto at godeste Knut Marius var innkalt til førstegangstjeneste i garden, med oppmøte januar 2006.

 

Greit tenker jeg; Her skal det søkes om utsettelse. Jeg kan da ikke bare avbryte studiet mitt, si opp hybelen min, og bryte med klassen for å ligge å kravle i gjørme et år. Skal de ha meg der så får det bli når jeg er ferdig med utdannelsen. Uten å ha tenkt videre over dette får jeg nå et nytt brev fra vernepliktsverket der det står med stor skrift:

AVSLAG!

 

Hva i h***** er det som skjer?! Her drar folk i militæret, og returnerer uka etterpå fordi dem har skrytt på seg en depresjon, eller til og med å være sengevæter, mens jeg som faktisk har god grunn skal piskes inn, koste hva det koste vil?

 

Når jeg i tillegg observerer at nærmere halvparten av mine kamerater ikke har hørt så mye som en lyd fra militæret, føler jeg meg dypt urettferdig behandlet.

 

Hva synes folk? Noen forslag til gode argumenter jeg kan få med i min andre klage?

 

Edit: Det at jeg er innkalt først i januar 2006 (og dermed dimmer i januar 2007) fører til at jeg ikke bare må droppe ut av studiet i ett år, men TO!

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, gå til legen og klag på deg en "gyldig" grunn. Psykisk er mest effektivt.

Men militæret betaler leiligheten din hele tjenestetiden btw.

Jeg lurer da på hvilken person det er som har funnet ut at dem heller vil betale min hybel i et/to år i stedenfor å heller innkalle en eller annen annen løk som kommer rett fra videregående

Lenke til kommentar

Nydelig jobbet. Synes egentlig det er ganske sykt at Norge skal ha VERNEPLIKT når vi ikke har noen store fiender ute i verden. USA har ikke verneplikt, og ved siden av Nord-Korea og Iran er de det mest forhatte landet som eksisterer.

 

PS. Hvis du absolutt må gjøre verneplikt, vil du egentlig i garden?

Lenke til kommentar

Ja det er helt sant. Men hvem sier at staten er logisk? Jeg har ikke blitt innkalt, har sluppet helt uten grunn eller noenting. Ble tjenestedyktig på sesjon, er nå 23år, men har ikke hørt noe. En kompis løp seg en tur før legesjekk og hadde for høyt blodtrykk, han var fyllesjuk også. En annen gikk til fastlegen og sa han var sliten i hodet.

 

Begge slapp ... militæret er en barnehage, og et bortkasta år.

Jeg hadde blitt drapsmann hadde en 19år gammel korporal støtt og hyla meg i trynet.

Lenke til kommentar
Nydelig jobbet. Synes egentlig det er ganske sykt at Norge skal ha VERNEPLIKT når vi ikke har noen store fiender ute i verden. USA har ikke verneplikt, og ved siden av Nord-Korea og Iran er de det mest forhatte landet som eksisterer.

 

PS. Hvis du absolutt må gjøre verneplikt, vil du egentlig i garden?

Om jeg drar i garden eller et annet sted er ikke så vesentlig. Poenget er at dem kommer og ødelegger alt for meg ved å stå på den innkallelsen

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg i at det er helt latterlig. Ble selv innkalt i januar, men søkte siviltjeneste. Fikk den innvilget (alle får den innvilget.) Når du går over til siviltjeneste blir innkallelsen din i forsvaret fjernet. Med andre ord er jeg ikke innkalt enda. Jeg har derfor planer om å studere. Syns dette er veldig rart. Altså man får ikke utsatt tjenesten i forsvaret pga studier, men går man over til siviltjeneste blir tjenesten trolig flyttet til senere (ble i hvertfall det til meg.) Dette gjør jo bare siviltjeneste til ett alternativ for de som vil studere, men ikke får utsatt militærtjenesten. Er jo selvsagt ikke sikkert at siviltjenesten blir ved ett senere tidspunkt enn militærtjenesten skulle vært, men det er veldig trolig da de sliter med økonomien.

Lenke til kommentar
Fritak

 

Grunnlaget for fritak fra førstegangstjeneste avhenger av disse forhold:

 

 

Du er blitt fradømt verneretten

Du er registrert på utenlandsk adresse i den perioden du mottar innkalling (fast bosatt i annet land).

Innvilget søknad om siviltjeneste

Helse, du er klassifisert som ikke tjenestedyktig

Holder dette? Flytter jo sansynligvis til Arizona neste år, så da skal jeg jammen holde på adressen. :D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...