Gå til innhold

Militæret kan ta seg en bolle!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette med militæret er sinnsykt merkelig. Jeg aner ikke hva som skjer med meg nå fremover. Hadde prøvd etter beste evne å gjøre året i militæret til noe positivt hvis jeg hadde blitt kalt inn, men nå vil jo ikke forsvaret fortelle meg en dritt. Har ringt opp mot 5 ganger til VPV, og hver jævla gang sier de at jeg ikke er "oppført på noe". De vil heller ikke si noe om når jeg kan få et klart svar på om jeg BLIR kalt inn eller ikke. Jeg kommer til å bli eitrende sint hvis jeg blir kalt inn til neste år, bl.a. fordi jeg skal bruke det året som kommer til å forbedre karakterene mine for å komme inn på medisin, og da blir det jævlig kjipt å vente enda et år på utdannelsen jeg har drømt om i nesten 10 år.

 

Ang. hvem som blir kalt inn og hvem som ikke blir det, må jeg virkelig si at verden er pussig. Den dårligste sjåføren jeg kjenner (iallefall den dårligste MED klasse B) ble kalt inn til skytteltransport ( :ermm: ), og en kar fra gamleklassen min som har store problemer med å løpe 100 meter ble kalt inn istedenfor folk som er i toppen når det gjelder løpetester i gymtimene....

 

Sikkert bare tilfeldigheter, men jeg føler at det er litt beskrivende for forsvaret vi har i dag.

Lenke til kommentar
Men det jeg ikke skjønner helt, sett utifra at du gikk allmenn gk, vk1 og vk2. Da er man 18-19 og får innkalling til sesjon, hvorfor ikke bare dra i militæret da?

For mitt vedkommende: Jeg startet på skolen et år for tidlig, og gikk dermed ut av vgs samtidig med folk som var et år eldre enn meg. Ergo ville jeg ikke få noen innkallelse til militærtjeneste det første året etter vgs uansett. Jeg var motivert for å studere, og valgte da å gjøre det med en gang. Jeg visste at bare ca halvparten av de som var på sesjon blir innkalt, og tenkte som så at dersom jeg skulle bli innkalt er det vel ikke noe stort problem å få det utsatt til jeg er ferdig med studiene. Der tok jeg visst feil ja

Jeg går også ett år for tidlig, vil jeg også risikere å få samme problemet hvis jeg hopper rett på universitet etter VGS (ferdig med 3. klasse i 2008)?

Går det an å søke seg inn i militæret ett år for tidlig?

Lenke til kommentar

Du kommer ikke inn før du er 18 uansett, og det er forskjell på hva de sier og hva de gjør.

 

Men så lenge du er over 18 kan du risikere å komme inn hele tiden, med mindre du ikke er fysisk skikket.

 

Jeg skulle inn i år sa de på sesjonen, men jeg har aldri hørt noe fra de, og jeg akter ikke å vente.. ;)

Lenke til kommentar

Du visste at du skulle inn en gang og det frister ikke med det rett etter at du er utdannet og klar for å tjene penger.

Så hvorfor fikset du ikke det før du begynnte med utdanningen?

Tenkte du virkelig at når du er ingeniør skal du bli siv arb til 32 kr /t :wow:

Endret av War
Lenke til kommentar
Forbedre karakterene kan du gjøre selv om du er i militæret, så den unnskyldningen fungerer ikke der. Det er vel strengt tatt ingenting utenom "vanlig" utdanning som fungerer sosm unnskyldning der virker det som.

Poenget mitt var at jeg må vente i et år ekstra FØR jeg kan begynne på medisin. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å bli kalt inn før neste årskull blir kalt inn....og da må jeg vente enda et år på å komme inn på medisin. Skjønner du ikke at det er litt kjipt?

Lenke til kommentar
Når jeg kommer så langt skal jeg gjøre mitt værste på prøvene om utholdenhet og alt sånt for å måle hvordan jeg er.. noe sånt no. :p

eneste som skjer da er at du risikerer å få en enda værre tjeneste. Når en først har blitt rulla inn, må en gjøre det beste ut av det.

 

Er hva som skjer på sesjon som er litt avgjørende. Der kan du i det minste si om du foretrekker hæren, marinen eller luftforsvaret.

 

Jeg ga beskjed om at pga av allergi var det ikke så bra om jeg kom i hæren for å røpe hele troppen med et stort nys og noen gjallende pusse nesen lyder var kanskje ikke akkurat så lurt.

 

Marinen hadde jeg ingen store ønsker om heller pga ikke så mange som kommer seg på en faktisk båt, så ble luftforsvaret selv om den "båt-lua" ikke akkurat er noe kul.

Lenke til kommentar
Du visste at du skulle inn en gang og det frister ikke med det rett etter at du er utdannet og klar for å tjene penger.

Så hvorfor fikset du ikke det før du begynnte med utdanningen?

Tenkte du virkelig at når du er ingeniør skal du bli siv arb til 32 kr /t :wow:

Unskyld at jeg spør, men hva er det du prater om?

 

Visste jeg at jeg skulle inn en eller annen gang? Hvis du ikke har fått det med deg så er det MANGE som aldri blir innkalt i det hele tatt. Ergo visste jeg ikke det.

Lenke til kommentar

Er i nesten lik situasjon som trådstarter. Har fått plass ved UiO, og fått beskjed om å møte opp ved Madla i januar 2006. Jeg søkte umiddelbart om utsettelse, men fikk avslag.

 

Jeg har lyst til å ta et år i militæret, men tidspunktet er så dårlig at det ikke passer meg i det hele tatt. Jeg kan sikkert få utsatt innkallingen, men det blir kjipt å være med 18-19 åringer når man er 22 selv. Skal ringe saksbehandleren min og fortelle om min situasjon.

 

Om det hadde vært mulig å bli innkalt neste uke, hadde jeg sagt ja...da hadde jeg blitt ferdig med førstegangstjenesten. Er dette mulig/realistisk?

 

Edit: LEIF

Endret av consilium
Lenke til kommentar
Du visste at du skulle inn en gang og det frister ikke med det rett etter at du er utdannet og klar for å tjene penger.

Så hvorfor fikset du ikke det før du begynnte med utdanningen?

Tenkte du virkelig at når du er ingeniør skal du bli siv arb til 32 kr /t  :wow:

Unskyld at jeg spør, men hva er det du prater om?

 

Visste jeg at jeg skulle inn en eller annen gang? Hvis du ikke har fått det med deg så er det MANGE som aldri blir innkalt i det hele tatt. Ergo visste jeg ikke det.

Så du vokste opp og var 100% sikker på av du aldri skulle inn?

Enda det er påbudt med førstegangstjeneste?

Men nå håper du på utsettelse så du kan studere, men det du burde håpe på er å bli glemt , ellers blir du siv-ing med 32 kr/t

Lenke til kommentar
Så du vokste opp og var 100% sikker på av du aldri skulle inn?

Enda det er påbudt med førstegangstjeneste?

Men nå håper du på utsettelse så du kan studere, men det du burde håpe på er å bli glemt , ellers blir du siv-ing med 32 kr/t

Et raskt spm først: Hvor gammel er du?

 

Ser ikke helt meningen i innleggene dine egentlig. Du mener at det ikke finnes en mellomting mellom å være 100% sikker på at du kommer inn, og å være 100% sikker på at du ikke blir innkalt? Snålt..

 

Og du mener at jeg skal sende klagebrev til militæret og be dem glemme meg, isteden for å be om utsettelse? Igjen snålt.

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...