Gå til innhold

Militæret kan ta seg en bolle!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg må rope på dotten snart. For det er faen ikke mye likestilling i militæret, bare se på opptaks kravene til flyvåpnet f.eks.

nettopp! ;)

Hæ?

 

Har samme mening som andre her, det fungerer ikke med lavere krav. I en eventuell stridssituasjon fires det ikke på kravene. Og som andre har sagt (her eller andre steder), man er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med fastlegen din, forklar situasjonen og si at du ikke orker å ødelegge resten av livet pga et år i forsvaret, bruk gjerne selvmordstanker og at det føles fryktelig urettferdig i forhold til anntallet som blir innkalt.

 

Argumenter gjerne med at du er så utrolig nedfor og at du behøver noen å snakke med, er du litt ekstra smart så passer du på at du ikke har sovet de siste døgnene og pakker på med kaffè og koffein før du drar til fastlegen din.

Ja, for det er jævli lurt. I tillegg til at det er straffbart vil du kunne få problemer med personforsikring senere. Litt døvt å bli nektet forsikring når du har blitt familiefar på 40 fordi du var dust som 20 åring. Husk også at det du sier til fastlegen blir loggført FOR ALLTID.

 

Tenk!

Lenke til kommentar

Om du klarer å komme deg over i flyvåpenet slipper du repetisjonsøvelser.

Jeg sjekka ut de mulige tjenestene jeg kunne få og med litt raskhet i søkeprosessen og våkenhet på Værnes klarte jeg å få turnustjeneste og 14 dager fri pr 6 uker i det mørke nord. Kom meg på en flyplass med rask forbindelse sørover (Andøya -> Tromsø (eller Bodø) -> Oslo -> Hjem) så det var beste resultatet jeg kunne fått.

 

Satt trygt og godt inni en bunkers, men var litt festlig å ringe Bodø og scramble F16 fly på øvelse osv...

 

Det var faktisk pinlig å stå på oppstilling på værnes å se personer grine pga de havna i Trondheim når de bodde i Oslo. De grua seg for både den ene og andre tingen. Det var de samme personene som hadde sendt inn søknader for å få tjeneste nærme hjemmet og grunnene var: kjæreste, familie osv osv.

 

Jeg var alt i alt ganske fornøyd med hele saken.

 

Fikk prata litt med både tyske, amerikanske, nederlanske osv piloter og ble ett par jagerfly på nært hold og. (Feks er fryktelig mye lagrinsplass for bagasje på merkelige steder i de tyske Tornadoflyene.).

 

Men så hadde du de som bare ble kalt "moppekongene". De kjørte og henta rene og skitne mopper til vaskeriet hver dag hele året. Ikke hadde de turnus, fridager utenom vanlige og ikke kom de seg ned på stasjonen så ofte heller. DA hadde jeg blitt drittlei skulle jeg hatt en slik tjeneste.

 

Men bør da for svarten være mulig å få utsettelse på tjenesten til du er ferdig i militæret. Send inn en ny søknad og si at du må da være mere nyttig som en ferdig dataingeniør for den norske stat, enn som halvutdanna høgskoleelev med litt ekstra matte i bagasjen!

 

Som et minimum må du i hvert fall få flytta inntaket slik at det ikke ødelegger to års skolegang.

 

jeg dro inn i august og ble ferdig i slutten av juli. 4 dagers ferie og så bang på plass på Høgskole.

 

Tornado er da Britisk

Kan så være, men flys også av det tyske luftvåpenet.

 

(Glemmer ikke det infernalske bråket de flya lager den første tiden)

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Synes Knut Marius må ta seg en bolle og møte opp. Skoleplassen venter.

Plikten kaller!

Velargumentert...

 

Plikten? Du mener den plikten som gjelder akkurat meg, og ikke alle gutter? Den plikten som er så utrolig viktig for Norges forsvar at den ikke kan tilpasses slik at mitt studieløp ikke blir ødelagt? Lettvindt å komme med sånne utsagn når man ikke har vært i den aktuelle situasjonen

Lenke til kommentar

Var inne i 94. Er fra Fr.stad, søkte meg til Bodø. Personlig mener jeg de ALLER fleste har godt av millitæret.

Du bør også takke og bukke for innkallingen. Det er mye enkelere å være inne før eller under en utdannelse. Ferdig utdannede misser ofte ett år etter endt utdannelse, det er negativt med tanke på jobbsøking senere (spes innen IT). Dessuten er det ufattelig surt å skrelle potetet for 90 kroner dagen når du VET at du egentlig skulle vært i fullt arbeid og tjent mye, mye mer.

 

Ta det med et smil, gjør året til noe positivt istedet!

Lenke til kommentar
Var inne i 94. Er fra Fr.stad, søkte meg til Bodø. Personlig mener jeg de ALLER fleste har godt av millitæret.

Du bør også takke og bukke for innkallingen. Det er mye enkelere å være inne før eller under en utdannelse. Ferdig utdannede misser ofte ett år etter endt utdannelse, det er negativt med tanke på jobbsøking senere (spes innen IT). Dessuten er det ufattelig surt å skrelle potetet for 90 kroner dagen når du VET at du egentlig skulle vært i fullt arbeid og tjent mye, mye mer.

 

Ta det med et smil, gjør året til noe positivt istedet!

på hvilken måte er det mye enklere å være inne før eller under utdannelsen?

Lenke til kommentar
jeg fikk utsettelse nå til sommern, skal sikkert bli innkalt til vintern eller noe.. ikke faen om jeg drar da.. dem får faen meg komme og hente meg.!

Vel... det er jo det de faktisk gjør.. Kjempemoro å få MP på døren.

dem får gjøre det da, kommer til å trenge skyss uansett.

 

men sånn seriøst, hva skal jeg der? jeg har sånn ca 0 motivasjon til det akkurat nå, har mest lyst å studere mens jeg gidder.. sånn ca som trådstarter.

Lenke til kommentar
men hvis han drar til forsvaren nå, så kanskje han har ikke mer motivasjon til å studere etterpå? da taper han mye mye mer..

Om han ikke har mer motivasjon enn som så for å studere bør han sannsynligvis finne på noe annet i livet. De som ikke ennå har startet studiene kan bruke bittelitt av brakketida på å ta opp igjen fag og forbedre karakteren. Det får man tilogmed permdager for.

Lenke til kommentar
Om han ikke har mer motivasjon enn som så for å studere bør han sannsynligvis finne på noe annet i livet. De som ikke ennå har startet studiene kan bruke bittelitt av brakketida på å ta opp igjen fag og forbedre karakteren. Det får man tilogmed permdager for.

"De som ennå ikke har startet studiene" <--- hvis du ikke har fått det med deg så gjelder ikke det meg. Og ikke vær så krass med kommentarene rundt min motivasjon. Klart det gjør noe med motivasjonen å miste alle studievennene som du er blitt kjent med det første året! Er ikke bare bare å hoppe rett inn igjen etter å ha vært borte i 2 år.

 

Men men... Forstår at du er någet bitter for at mange slipper det du har streva med i et år av livet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...