Gå til innhold

Militæret kan ta seg en bolle!


Anbefalte innlegg

Ja, for det er jævli lurt.  I tillegg til at det er straffbart vil du kunne få problemer med personforsikring senere.  Litt døvt å bli nektet forsikring når du har blitt familiefar på 40 fordi du var dust som 20 åring.  Husk også at det du sier til fastlegen blir loggført FOR ALLTID.

 

Tenk!

Hva er det som er straffbart? Å gå til legen sin og si det som det er at man ikke ønsker å gå inn i militæret og at man føler at det vil ødelegge livet ditt? Det er opp til enhver person å si det man ønsker til legen, at man sliter med depresjon pga innkalelsen og at man har hatt selvmordstanker er bare for å sette det hele på spissen.

 

Men utifra det du skriver så er du lite saklig :

 

*All helsepersonell har taushetsplikt, det som blir sagt mellom lege og pasient er konfidensielt.

*Pasientjournaler har kun leger tilgang til, forsikringsselskap har ingen tilgang til disse, da de er konfidensielle og underlagt personvernet.

*Det er riktig at dette blir loggført men kun for bruk av helsepersonell som har med deg å gjøre, ingen utenforstående skal ha tilgang til disse og det straffes med fengselstraff og strenge mulkter enhver brudd på taushetsplikten / personvernloven.

 

§ 48. Straff

 

      Med bøter eller fengsel inntil ett år eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt

a) unnlater å sende melding etter § 31,

b) behandler personopplysninger uten nødvendig konsesjon etter § 33,

c) overtrer vilkår fastsatt etter § 35 eller § 46,

d) unnlater å etterkomme pålegg fra Datatilsynet etter § 12, § 27, § 28 eller § 46,

e) behandler personopplysninger i strid med § 13, § 15, § 26 eller § 39, eller

f) unnlater å gi opplysninger etter § 19, § 20, § 21, § 40 eller § 44.

 

      Ved særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil tre år idømmes. Ved avgjørelsen av om det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter skal det blant annet legges vekt på faren for stor skade eller ulempe for den registrerte, den tilsiktede vinningen ved overtredelsen, overtredelsens varighet og omfang, utvist skyld, og om den behandlingsansvarlige tidligere er straffet for å ha overtrådt tilsvarende bestemmelser.

 

Edit : Man kan også søke om å få slette informasjon som er registrert om seg selv, pasientjournal som ikke er av betydning kan slettes etter personopplysningsloven kapittel IV §28.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Duuuuu. Det er ikke værre enn å si du er i et miljø der folk røyker hasj eller verre.

Værre er det ikke.

 

Det var flere som ble sendt hjem pga av at narko hunden markerte klær, bag ol.

Så lenge du ikke har med deg narko selv. Kan du ikke straffes.

Men du er en risiko gruppe. Det holder pga av de har null toleranse for narko.

 

Uansett om du røyker eller ikke. De holde et du sier at du har prøvd.

 

Vet om ca 10 stk som ble send hjem på dagen pga dette. De hadde vært på en fest der en eller annen hadde røykt hasj. Dermed hang lukten fast i klærene deres. Flere av de har ikke rørt en røyk i hele sitt liv.

Bingo første fly hjem. :thumbup:

Lenke til kommentar

Få en som røyker gugg og guffe til å puste deg full i guffe-røyk rett før du reiser, da er du sikret en plass på første fly hjem. Det er ikke ulovlig å lukte rart. Og for alt de vet kan en gal mann ha pustet deg full i røyk da du gikk forbi dette mennesket på gaten. Det er heller ikke ulovlig å ha venner som røyker.

Lenke til kommentar
Få en som røyker gugg og guffe til å puste deg full i guffe-røyk rett før du reiser, da er du sikret en plass på første fly hjem. Det er ikke ulovlig å lukte rart. Og for alt de vet kan en gal mann ha pustet deg full i røyk da du gikk forbi dette mennesket på gaten. Det er heller ikke ulovlig å ha venner som røyker.

Du blir ikke sendt hjem av den grunn... Var en i min gruppe som testet ganske så positivt på narkosjekken og han ble verende. Det er veldig opp til hvem du får hva som skjer med deg.

Lenke til kommentar
...

Vil ikke dette kunne festes på rullebladet eller lignende? Uansett vil jeg gjøre det jeg kan for å slippe å lyve på meg en sånn historie...

Så lenge de ikke kan bevise at du har noe narko med deg. Så får du ikke noe på rullebladet. De skriver bare at du er fare for rikets sikkerhet eller noe slikt.

 

Jeg selv har vært 12 måneder i marinen. Og opplevde at de tømte nesten en hel MTB pga hasj. Alle havnet på land.

Noen uker etterpå kom narko hunden igjen. Og vips så var de på dimme fest.

 

Det er ikke værre enn å bare si du tilhører et miljø der folk bruker litt narko ol.

Jeg holdt selv på å bli dimmet pga av jeg bodde nær Nygårsparken i Bergen. Der alle narkisene holder til. De spurte om jeg kjente til noen av de i parken.

Da sa jeg ikke på navn, men jeg vet hvem de er. Noe som var nesten nok.

 

Men endte selv opp med max sikkerhets klarering. Så jeg fant ut mye rart om marinen. Og vet mye rart om diverse folk. :whistle:

Lenke til kommentar
Så lenge de ikke kan bevise at du har noe narko med deg. Så får du ikke noe på rullebladet. De skriver bare at du er fare for rikets sikkerhet eller noe slikt.

Det stenger bra MANGE jobbmuligheter, også innen IT. Ikke får du flysertifikat i noen form heller.

Dersom NSM vedtar den nye objektsikringsloven blir du også nektet adgang en rekke steder du ikke tenker over i dag.

 

Knut Marius: Du kunne kanskje tatt opp noen fag fra 1 klasse, evt gjort unna valgfaget i 2 eller 3 klasse. I tillegg kan du få god arbeidserfaring som stiller deg FORAN andre nyutdannede.

 

Angåene forsikringer: Du underskriver på en erklæring om at opplysningene er korrekte og ved en skade kan man etter godkjenning hente ut legejournalopplysninger. Om de ikke stemmer med det du har oppgitt kan du miste utbetaling. Det er heller ikke tillatt å gi uriktig informasjon til lege med hensikt å unndra seg millitærtjeneste - det er faktisk straffbart.

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Knut Marius: Har ikke lest gjennom hele tråden, men har skumlest litt her og der. Etter min mening burde du helt klart søke igjen om utsettelse, og skrive at du har vanskeligheter med å få deg venner. Siden du nå har klart å bygge opp ett nettverk med de du går på skole med nå, så er du redd for å miste alle venner igjen hvis du må i militæret. Siden de da vil være på et annet nivå i livet når du kommer hjem fra militæret. Og da kan du komme til å få depresjoner og bli selvmordskandidat senere når du sitte igjen venneløs og kanskje blir du utstøtt når du fortsetter på studiene dine igjen.

 

Det var bare et forslag til ca hva du kan skrive. Tror typen til vennina mi sa at han hadde så vanskeligheter med å få venner elns og slapp pga det så da tenkte jeg at det kunne vært en god ide å spille på noe sånt :)

Lenke til kommentar

Det høres litt trist ut at du ikke får utsettelse. Dersom du fremdeles ikke får det etter klaging har du alltids noen alternativer som gjør oppholdet kortest mulig.

 

Du kan søke overflytting til HV. Heimeværnets Utdanningssenter Værnes (HVUV) har kun 6. måneders tjenestegjøring. De har innrykk 2 ganger i året. Etter endt værneplikt kan du bli innkalt 3 dager i året på trening. (Tidligere var det 5 dager men pga. økonomien er det nå i mange hv distrikt 3 dager for menige. Pga. den samme økonomien trener ikke hv avdelingene hvert eneste år i de forskjellige distriktene.)

 

Dersom du får avslag på overflyttingen kan du søke UBHV kurs på Værnes. Dersom du synes dette er interressant etter å ha prøvd det kan du gjennomføre befalskurs og lære utrolig mye, eller du kan gi opp etter noen dager å bli dimmet eller overflyttet til HVUV som beskrevet over.

 

Ved å søke på UB kurs blir du kalt inn på opptak der istedet og bedt om å ignorere den andre innkallelsen. Da UB kurs er frivillig kan du når som helst i opptaksperioden finne ut at dette er ikke noe for deg å be om overflytting eller dimming. Dersom du viser at du ikke har lederegenskaper blir du kastet ut.

Det var iallefall dette som var praksisen da jeg gjennomførte min UB utdanning.

 

På denne måten får du redusert skaden. og dimmer i slutten av Juli 2006. etter 6. måneders tjeneste.

 

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Knut Marius: Har ikke lest gjennom hele tråden, men har skumlest litt her og der. Etter min mening burde du helt klart søke igjen om utsettelse, og skrive at du har vanskeligheter med å få deg venner. Siden du nå har klart å bygge opp ett nettverk med de du går på skole med nå, så er du redd for å miste alle venner igjen hvis du må i militæret. Siden de da vil være på et annet nivå i livet når du kommer hjem fra militæret. Og da kan du komme til å få depresjoner og bli selvmordskandidat senere når du sitte igjen venneløs og kanskje blir du utstøtt når du fortsetter på studiene dine igjen.

Vil gjerne unngå å måtte dikte opp en historie om hvor patetisk jeg selv er :p Prinsippsak. hehe

Lenke til kommentar
Dra i militæret, be a man ! Snart må verden leve på Afro Amerikanske leie soldater :O

Ja, det er klart at valget om å avbryte et påbegynt studie i 2 år, og miste mange venner har veldig mye med hvorvidt man er mandig eller ikke. Der traff du spikern på huet gitt. *klappe for FirstPrice*

Lenke til kommentar
Herlig altså...

 

I fjor startet jeg på dataingeniør-linja på Høyskolen i Kongsberg. Et treårig løp, hvorav et år nå da er fullført. Jeg er 19 år gammel, og fikk tidligere i sommer et koselig lite brev i posten fra vernepliktsverket der det sto at godeste Knut Marius var innkalt til førstegangstjeneste i garden, med oppmøte januar 2006.

 

Greit tenker jeg; Her skal det søkes om utsettelse. Jeg kan da ikke bare avbryte studiet mitt, si opp hybelen min, og bryte med klassen for å ligge å kravle i gjørme et år. Skal de ha meg der så får det bli når jeg er ferdig med utdannelsen. Uten å ha tenkt videre over dette får jeg nå et nytt brev fra vernepliktsverket der det står med stor skrift:

AVSLAG!

 

Hva i h***** er det som skjer?! Her drar folk i militæret, og returnerer uka etterpå fordi dem har skrytt på seg en depresjon, eller til og med å være sengevæter, mens jeg som faktisk har god grunn skal piskes inn, koste hva det koste vil?

 

Når jeg i tillegg observerer at nærmere halvparten av mine kamerater ikke har hørt så mye som en lyd fra militæret, føler jeg meg dypt urettferdig behandlet.

 

Hva synes folk? Noen forslag til gode argumenter jeg kan få med i min andre klage?

 

Edit: Det at jeg er innkalt først i januar 2006 (og dermed dimmer i januar 2007) fører til at jeg ikke bare må droppe ut av studiet i ett år, men TO!

Søk på nytt: du har rett til å fortsette på ingeiørutdannelsen din og kan søke om utsettelse i to år i alle fall, slik jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Angåene forsikringer: Du underskriver på en erklæring om at opplysningene er korrekte og ved en skade kan man etter godkjenning hente ut legejournalopplysninger. Om de ikke stemmer med det du har oppgitt kan du miste utbetaling. Det er heller ikke tillatt å gi uriktig informasjon til lege med hensikt å unndra seg millitærtjeneste - det er faktisk straffbart.

 

Kommer med en liten oppdatering her :

 

*Forsikringsselskapet har ikke tilgang på hele pasientjournalen din, kun en kort historial angående nettop det de har fått lov til å hente fra pasientjournalen, det de som regel er ute etter er kroniske sykdommer eller for eksempel tidligere skader, dette skjer som regel i forbindelse med erstatningskrav ikke før.

 

Det sier jo seg selv at enkeltpersoner ikke ønsker å blottlegge hele sin sykehistorie til forsikringsselskapet, en pasientjournal kan jo inneholde alt fra tidligere kjønnsykdommer til bagateller som mageinfluensa etc.

 

Når det gjelder uriktig informasjon som man gir til legen så er det neppe en uting å fortelle hvor deprimert man er og om man har hatt selvmordstanker, legen kan uansett neppe greier å motbevise at du ikke har hatt det.

 

Og er det noen som føler at pasientjournalen sin er belastende så er det faktisk lovpålagt at man kan få slettet den om man søker om det, kun veldig spesielle episoder som er relevante for utbedring av en sykdom vil bli stående.

 

Desverre så synnes jeg at du Millmax er alt for Pro-forsvaret, med dagens urettferdige innkallingssystem med under 50% innkalling av hvert årskull, så burde de som kommer inn i alle fall få rikelig med goder for det, noe de ikke får. Verre blir det som sagt med de som igjen må inn på repetisjonsøvelse 1 gang pr år og får ikke dekt dette fra arbeidsgiver, da taper man ca 2000-3000 Kr pr uke minimum.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg synes det er sterkt beklagelig at bare 50% blir innkalt til tjeneste, og synes det ser ut som at Norge må gå over til betalt (profesjonell) forsvarsstyrke. Dagens ordning er urettferdig, og bør avvikles.

MEN, når man først har (vært så uheldig) blitt innkalt, tjener det ingen å syte og klage over det.

Akkurat som muntlig eksamen på videregående. Det var skikkelig dritt å havne på "lista" da alle andre kunne ta ferie. Jeg har også forståelse for at trådstarter heller vil fortsette i klassen han går i nå, men av og til får man det ikke sånn man vil her i livet. Da har man to valg: man kan forsøke å gjøre det beste ut av det, eller man kan sette seg på bakbeina og se at alt blir svart og dritt.

 

Ting har en tendens til å bli det man gjør det til selv. Innstillingen avgjør utkommet. Spis gjerne en bolle om det hjelper på humøret.

 

PS: Synes det er skammelig av enkelte å be trådstarter ty til løgn, snik og andre æreløse handlinger når livet tar en vending man ikke liker!

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Nåja, stor forskjell på en viktigper av en lege og et helt normalt menneske å gjøre noe sånt. Desuten så kan jo ikke den legen ha vært spesielt smart da det garantert finnes 1000 andre gyldige medisinske grunner som legen kan komme med og slippe unna.

 

 

 

PS: Synes det er skammelig av enkelte å be trådstarter ty til løgn, snik og andre æreløse handlinger når livet tar en vending man ikke liker!

 

Flott, når noen sier hopp til deg så hopper du, om staten gir deg en pistol og ber deg trekke av mot hodet ditt så gjør du også det eller? Noen føler faktisk at militærtjenesten er en like belastende last for dem som å gjøre sistenevnte.

I mitt kompani i rekrutten så prøvde 2 rekrutter å ta selvmord i løpet av de første 2 månedene, kun takket det fakta at man bor så nære innpå hverandre gjorde at de ikke greide det.

Var selv Sanitets assisten i forsvaret og så mange stakkarer som strevde hardt, jobbet tett imot psykolog tjenesten da mange henvendelser til oss måtte føres videre og det var alt mulig mellom himmel og jord med såpass mange skrekkeksempler at jeg personlig ble kvalm og drittlei hele tjenesten.

Er ikke rart at jeg anbefaler en stakkars som føler at hele livet hans rammler sammen å prøve å komme seg unna tjenesten og kommer til å fortsette å gjøre det til forsvaret blir profesjonelt med kun yrkessoldater.

Lenke til kommentar
Akkurat som muntlig eksamen på videregående. Det var skikkelig dritt å havne på "lista" da alle andre kunne ta ferie. Jeg har også forståelse for at trådstarter heller vil fortsette i klassen han går i nå, men av og til får man det ikke sånn man vil her i livet.

Syns det er en dårlig sammenligning med muntlig eksamen. Jeg vil ikke SLIPPE militæret. Jeg vil få utsettelse. Og jeg skjønner ikke at det gagner militæret så mye å være beinharde på å få meg inn nå istedenfor om 2 år. At de kun innkaller 50% av guttene er jo et bevis på hvor akutt behovet for folk i forsvaret er.

 

Da har man to valg: man kan forsøke å gjøre det beste ut av det, eller man kan sette seg på bakbeina og se at alt blir svart og dritt.

 

Nei, jeg har et valg til: Klage på vedtaket. Jeg vil ikke sitte og måpe mens staten prøver å forme mitt liv. Et samfunn der ingen stiller spørsmål ved statens/militærets handlinger er ikke noe jeg vil stå for. Jeg har snakket med en av foreleserene mine. Hun sa følgende:

"Det skal ikke bli noe problem. Jeg skriver et brev til militæret og sier at det vil være en stor ulempe for deg å ikke få ta hovedprosjektet samtidig med de andre i klassen din, siden hovedprosjektet i stor grad er preget av samarbeid, og da trenger dere hverandre"

 

Så jeg tror faktisk dette skal ordne seg. :)

 

Og en annen ting: ikke sammenlign meg med en som prøver å "lure seg unna". Er da ikke det jeg gjør. Jeg vil utsette 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...