Gå til innhold

Hva gjør playstation bedre enn xbox?


Anbefalte innlegg

Trådstarter er et troll. Når han sier at "alle PS-spill suger" og at det er bra at X-box har monopol, så forstår man fort at han ikke kan taes seriøst. En slik debatt som dette er interessant, men blir tåpelig med engang man slipper til folk som ikke har noe konstruktiv å dele. Jeg merker at jeg blir litt oppgitt, men heldigvis finnes det en rekke andre debattanter her som bidrar til en god diskusjon.

 

Personlig har jeg spillt PS2 mest, mye fordi jeg ikke orket å kjøpe en ny konsoll og var fornøyd med den jeg hadde. PS2'en har gitt meg en rekke gode spill opp gjennom årene, selv om ikke grafikken er den beste. Jeg ser definitvt potensialet til X-box og jeg merker at det har strømmet en rekke gode titler til konsollen som feks. Halo-serien, The Chronicles of Riddick etc. Likevel synes jeg utvalget til tider har vært litt for tynt der og er noe av grunnen til at jeg fortsatt er fornøyd med min PS2.

 

Dessuten synes jeg ikke X-boxen er spesielt visuelt vakker, men dette er jo veldig opp til alle og enhver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke Sony fordi de har nærmest monopol på markedet med Playstation og derfor tar blodpris for sin bedritne møkka-hardware. Selv når Xbox kjørte bundle pakke med 2 topp-spill kostet PS2 uten noe ekstra mer... Noe den fortsatt gjør også selvsagt.

 

For ikke snakke de helvetes minnekortene man fortsatt blir tvunget til å kjøpe til PS2.

Jeg har måttet kjøpe 3stk av dette tullet. Bortimot 1000 kr ekstra det. Faen.

 

Og for ikke glemme deres råtne behandling av oss Europeere. PSP noen? Åja det stemmer, kommer ikke hit før September. Og den vil koste skjorta også selvsagt.

Og spill som kommer hit som regel et halvt år senere enn andre steder. Tekken 5 noen? God of War ? MGS3 ?

 

Men selfølgelig tenker ikke folk over dette og innbiller seg heller at det er MS som er den store stygge ulven... :no: Brødhuer.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke Sony fordi de har nærmest monopol på markedet med Playstation og derfor tar blodpris for sin bedritne møkka-hardware. Selv når Xbox kjørte bundle pakke med 2 topp-spill kostet PS2 uten noe ekstra mer... Noe den fortsatt gjør også selvsagt.

 

For ikke snakke de helvetes minnekortene man fortsatt blir tvunget til å kjøpe til PS2.

Jeg har måttet kjøpe 3stk av dette tullet. Bortimot 1000 kr ekstra det. Faen.

 

Og for ikke glemme deres råtne behandling av oss Europeere. PSP noen? Åja det stemmer, kommer ikke hit før September. Og den vil koste skjorta også selvsagt.

Og spill som kommer hit som regel et halvt år senere enn andre steder. Tekken 5 noen? God of War ? MGS3 ?

 

Men selfølgelig tenker ikke folk over dette og innbiller seg heller at det er MS som er den store stygge ulven... :no: Brødhuer.

Du kan ærlig talt ikke skylde på sene utgivelser! Det står produsentene for ;)

Sony er jo smarte da, hvis du hadde nærmest monopol på Spillmarkede, ville du ha solgt 2 topp spill for 299,-? I think not, prøv og sett deg i dere's sko, istedenfor og omtale dem som du gjorde.

Lenke til kommentar
Du kan ærlig talt ikke skylde på sene utgivelser! Det står produsentene for ;)

Sony er jo smarte da, hvis du hadde nærmest monopol på Spillmarkede, ville du ha solgt 2 topp spill for 299,-? I think not, prøv og sett deg i dere's sko, istedenfor og omtale dem som du gjorde.

Hvorfor skal jeg prøve å sette meg i Sony`s situasjon? Jeg er da en forbruker, ikke medeier i Sony. Hvorfor skal jeg da godta monopol taktikkene deres og ikke omtale dem som jeg gjorde?

Lenke til kommentar

Fedorov, er du klar over at Microsoft har tapt penger på å produsere spill og xbox-er alle månedene de gjorde dette bortsatt fra den ene månden de ga ut Halo 2. Er det ikke da naturlig å anta at de selger xbox-en langt billigere enn det koster å produsere den. Dette har de jo råd til fordi de tjener en foss av penger på andre ting som windows OS-er osv.

 

Sony har vel kanskje ikke like stort overskudd i firmaet sitt og har derfor meget mulig ikke råd til å tape like mye. Da sier det seg selv at de må ta mer penger for konsollen sin en det Microsoft gjør.

 

Nintendo er vel de eneste som ikke selger konsollene sine med tap. Dette greier de ved å ha en enkel arkitektur i konsollen sin. Dessuten tjener de jo flust på spillene de gir ut (Zelda, Metroid ol).

 

Microsoft kommer til å selge Xbox 360 med stort tap også og slik fortsetter det. Dette har lite med kapitalisme. Alle vet at Microsoft er en rik bedrift, med slem forhistorie, og selger bare xbox-en billig fordi de har råd. De driter jo i om de går i tap.

 

 

Ellers blir det også helt feil å argumentere mot Playstation på grunn av sene utgivelser i Europa. Dette er jo faktisk opp til utgiverne/utviklerne å bestemme. Dessuten får du jo ikke spillene noe senere enn alle andre i Europa.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke Sony fordi de har nærmest monopol på markedet med Playstation og derfor tar blodpris for sin bedritne møkka-hardware. Selv når Xbox kjørte bundle pakke med 2 topp-spill kostet PS2 uten noe ekstra mer... Noe den fortsatt gjør også selvsagt.

 

Sony er ikkje i nærleiken av å ha monopol på konsollar. Monopol er det Microsoft (nærmast) har på kommersielle operativsystem...og det er der dei kan hente nærmast uendelege mengder pengar til å slå seg inn i andre marknadar. Ein marknadsandel på under 90% er ikkje å rekne som monopol, og PS2 har ein langt mindre del av konsollmarknaden.

 

Om du skal ha deg ein spelkonsoll i dag, har du TRE fullgode alternativ. Det er ikkje ein monopolsituasjon.

 

For ikke snakke de helvetes minnekortene man fortsatt blir tvunget til å kjøpe til PS2.

Jeg har måttet kjøpe 3stk av dette tullet. Bortimot 1000 kr ekstra det. Faen.

 

Proprietære minnekort er dumt ja. Eg var glad for å høyre at Sony endeleg går bort frå det med PS3, det var ikkje ein generasjon for tidleg. Men tusen kroner? Du har vel fått med deg at du kan kjøpe eit slikt eit?

 

Og for ikke glemme deres råtne behandling av oss Europeere. PSP noen? Åja det stemmer, kommer ikke hit før September. Og den vil koste skjorta også selvsagt.

Og spill som kommer hit som regel et halvt år senere enn andre steder. Tekken 5 noen? God of War ? MGS3 ?

 

Det er vel knappast Sony sin feil at spel kjem seinare til Europa. Eit spel blir vanlegvis gitt ut først i det landet det blir laga. Deretter blir det oversatt og tilpassa andre marknadar. Europa tek spesielt lang tid, fordi ein gjerne skal oversette til fleire språk.

 

Trur uansett ikkje det er Sony som sit og bestemmer at spel skal haldast tilbake.

 

Når det gjeld PSP, er eg sikker på at dei ikkje forsinkar den med vilje for å vere stygge mot oss. Dei har nok minst like stor lyst til å selge den som vi har til å kjøpe den. :)

 

Men selfølgelig tenker ikke folk over dette og innbiller seg heller at det er MS som er den store stygge ulven...

 

Innbilning, ja...

 

Brødhuer.

 

Jaudå. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Tja, God of war er laget av SCEA. Sony computer entertainment ja. Ganske så sikker på at de holder tilbake en del titler bevisst. Hvis ikke litt merkelig at MS er mye raskere med å få ut spill her i Europa enn Sony.

 

Samme med hardware. PS2 nesten et år etter Japan? Samme med PSP. Nå som de fant ut at MS skulle slippe 360 samtidig verden over skal de plutselig prøve å gjøre noe lignende med PS3. Så det går ann å være litt raskere gitt ? Hmm.

 

Uansett, jeg som forbruker driter i om MS/Sony går med underskudd/overskudd.

Skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt prøver å unnskylde Sony for disse tingene.

 

Lenge siden jeg kjøpte minnekort, men de kostet rundt 300kr stk de gangene jeg kjøpte dem.

 

Edit: og en annen ting. Skjer veldig ofte at det ikke er 60hz mulighet på PAL spill til PS2. Hørte at PAL versjonen av God of war f.eks ville kun ha 50hz.

Slikt er skikkelig irriterende.

 

Edit 2:

 

Her er forresten en oversikt over det europeiske markedet.

 

PS2: 70.1%

Xbox: 14.5%

GC: 10.9%

DC: 4.5%

 

Nei, Sony har ikke monopol, men de er pokker ikke langt unna. 70% er farlig mye. Og hadde de også regnet med PS1 ville det vært mye høyere, sikkert over 90%.

Endret av Fedorov
Lenke til kommentar

God of War vart laga av eit av SCE Studios Santa Monica, ja. Det kom ut i USA i slutten av mars, og vart gitt ut her til lands to månader seinare. Eg synest ikkje det er ei unaturleg lang tid å bruke på å gi ut spelet i ein annan marknad.

 

Eg trur ikkje det ligg noko djupt ondskapsfult bak det at ting kjem seinare til Europa enn Japan, so eg forstår verkeleg ikkje at du hissar deg opp over det. Ting som derimot kan ha ein innverknad:

*Lokalisering/oversetting. Dette kan ta ein del tid om det skal gjerast skikkeleg, og det kostar pengar.

*Strategi. Kanskje ein vil sjå korleis ting går i Japan før ein investerar vesentlege midlar på å gi det ut andre stader? Kanskje der er andre faktorar, som konkurrerande produkt eller tid på året, som gjer det meir eller mindre lønnsomt å gi ut noko på eit bestemt tidspunkt?

*Logistikk. Det er ikkje slik at Sony berre kan mane fram ein million PSP-ar når dei måtte ønske det, og magisk distribuere dei dit dei vil. Dersom dei gir ut noko før dei er i nærleiken av å kunne dekke etterspurnaden, vil det koste dei ei formue.

 

Uansett, jeg som forbruker driter i om MS/Sony går med underskudd/overskudd.

Det er ditt valg, men nokon av oss har eit litt meir bevisst forhold til slike ting. Dersom det fortsetter slik, kjem eit av selskapa til å måtte trekke seg ut av marknaden før eller seinare. Og det blir ikkje Microsoft. Kor lenge Nintendo vil halde, er umogleg å spå om, men der er ein fare for at dei òg vil bli marginalisert etter kvart. Og då sit vi igjen med kun *eit* fullgodt alternativ. Du treng ikkje å bry deg, men EG gjer det, og synest at eg har all rett og gode grunnar til det.

 

Skjer veldig ofte at det ikke er 60hz mulighet på PAL spill til PS2. Hørte at PAL versjonen av God of war f.eks ville kun ha 50hz.

Har du høyrt uttrykket "å gripe etter (halm-)strå"? ;)

 

Uansett, det at Sony går med tap er eit klart bevis på at dei IKKJE er i noko som liknar ein monopolsituasjon.

 

Kay

Lenke til kommentar

Faktisk har jeg lest en artikkel der det blir fortalt litt om den økonomiske situasjonen til Nintendo, Sonys spillavdeling og Microsofts spillavdeling. Faktisk er det Nintendo som tjener mest penger. De selger jo bare konsoller og spill, men kommer klart i best overskudd. Er ikke det underlig for et firma som bare har 10% av markedet? Nintendo kommer hvertfall i følge denne artikkelen til å overleve så lenge de holder på som de alltid har gjort.

Lenke til kommentar

:) Nintendo er flinke, og eg unnar dei all suksess. Eg er litt redd for at dei ikkje vil klare å følgje Sony og Microsoft reint teknologisk i åra framover, og at dei kan tape marknadsandelar på det. Men ein veit jo aldri. Dersom dei klarar å fortsatt tilby solide og litt originale spel, kan dei vare lenge.

 

Kay

Lenke til kommentar

KayAU, Orresnei og Campari har fortalt alt som trenger og fortelles i denne tråden. Det er slik at sånn sitvasjonen er nå, så er Nintendo, Microsoft og Sony avhengig av hverandre, ihvertfall forbrukerene(Gamerene) det. Uten Xbox ville PS2 ha hatt MYE høyere priser, uten PS2 ville Xbox hatt enda høyere priser. Hvor er GameCube da, spør du. Vel, Sony og Microsoft, har valgt og ignorere GameCube, og det vil nok vise seg, om 2-3 år, at det var en fatal tabbe. Nintendo er på en måte Den Skjulte Trussel. Etter alt Bullshite MS og Sony har gitt oss, er det fint å ha Nintendo, som er både selvsikre og ærlige ;)

 

Og dette var mitt siste innlegg i denne tråden, for jeg har merka at IQ'en minb har gått drastisk ned, etter og a lest visse innlegg :p

Endret av Fanta Boy
Lenke til kommentar
Faktisk er det Nintendo som tjener mest penger. De selger jo bare konsoller og spill, men kommer klart i best overskudd.

Det er fordi de har vært så smarte å kjøre et proprietært format på spill-discene sine slik at de er minimalt rammet av piratkopiering i forhold til PS2 og Xbox.

 

Det blir penger av slikt selv om de samtidig mister alle de kundene som av en eller annen merkelig grunn synes det er viktig at en spillmaskin skal kunne spille av DVD'er.

Lenke til kommentar
Faktisk er det Nintendo som tjener mest penger. De selger jo bare konsoller og spill, men kommer klart i best overskudd.

Det er fordi de har vært så smarte å kjøre et proprietært format på spill-discene sine slik at de er minimalt rammet av piratkopiering i forhold til PS2 og Xbox.

 

Det blir penger av slikt selv om de samtidig mister alle de kundene som av en eller annen merkelig grunn synes det er viktig at en spillmaskin skal kunne spille av DVD'er.

Ja, hvis du føler deg fristet til å kjøpe den nye gamecube istedenfor ps3 eller sbox 360, så vær så god :p

Lenke til kommentar
Ja, hvis du føler deg fristet til å kjøpe den nye gamecube istedenfor ps3 eller sbox 360, så vær så god :p

For det første kommer den neste konsollen til Nintendo til å hete Nintendo Revolution. Derfor er det lite vits i å kalle den for "neste gamecube". For det andre blir Revolution mye penere enn PS3 og Xbox 360. For det tredje vet ingen noe som helst om maskinvaren til Revolution. Nintendo greide jo faktisk å lage en langt kraftigere maskin enn Sony med sin PS2, når de lagde gamecube. Ikke bare det, den kostet mindre og var langt billigere å produsere. Dessuten gikk Nintendo i overskudd på hver konsoll de produserte.

 

Tror nok at alle konsollene kommer til å bli ganske så like i grafikken. Spesielt i begynnelsen da utviklerne ikke har blitt så kjent med konsollene enda. Vel uansett. Jeg orker ikke mere av alt dette BS-preiket til enkelte i denne tråden og trekker meg dermed tilbake fra denne tråden inntil jeg finner det for godt å besøke den igjen. Dette håper jeg inderlig ikke skjer, men kan jo alltids hende.

Lenke til kommentar

Ja uansett hvordan man diskuterer konsoll vs. konsoll, så er det ALLTID "fanboys" som greier komme med usakelige "bevis" på alt mulig. Blir sliten jeg også. Hvis man bare greide se de positive OG de negative med konsollene og diskutert det saklig deretter - så kanskje slike diskusjoner som det her hadde blitt interessant.

 

Men det tror jeg ALDRI skjer ... :no:

Lenke til kommentar
Ja, hvis du føler deg fristet til å kjøpe den nye gamecube istedenfor ps3 eller sbox 360, så vær så god  :p

Hva er det du fjaser om?

 

Jeg bare kom med en rimelig forklaring på hvorfor Nintendo faktisk tjener penger, og en av disse er utvilsomt at det er vanskelig (umulig?) å piratkopiere, så de slipper (i motsetning til PS2/Xbox) å ha et enormt antall solgte maskiner på markedet som de aldri selger et eneste spill til.

 

Idiot :hrm:

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Vel for å starte på det jeg er sikker på

PSP kom ikke til Europa før september fordi at det er snakk om tilbud og etterspørsel. Sony kan produsere X antall konsoller. Når Det Japanske og Amerikanske marekede spiser opp denne andelen så blir det et lite problem for sony. Noe som gjorde at de har begynt å produsere på flere fabrikker slik at de skal kunne forsyne Europa med PSPer. Så det er ikke fordi de er slemme eller vil straffe oss. Men fordi de ikke kan lage nok konsoller enda. :roll:

 

Angående at spillene kommer senere ut her. Takk språkene for det. GT4 kom sent ut. Men bruksanvisningen var på alle nordiske språk. Ikke at jeg brukte den. Men den var der. Har ingenting med sony å gjøre. Så det er henvist tidligere i tråden

 

 

Nå skal jeg lære dere litt om microsoft sine Xbox planer.

 

De selger Xbox 360 billig slik at de får en høy markedsandel. Når de lanserer enda en ny konsoll så selger de den også billig og går på tap. Så når de endelig har mesteparten av markede som er"avhengie" av Xbox. Da er det på tide å skru opp prisene ja. Da er det på tide å tjene tilbake tapt inntekt med rente!!! (Windows anyone) Har dere ikke spilt monopol. Du skal ikke ta fult betalt mens andre spillere har godt med hoteller. For da kan du få en avtale med de når du kommer hos dem. Men derimot vis du er den eneste med hoteller så er det bare å ta fullt betalt. Slik vinner man. Også i den virkelige verden.

 

Derfor er det mange som missliker Microsoft. Ikke fordi de lager dårlige konsoller eller lanserer dårlige tittler. Men fordet de står for og det de har gjort.

Lenke til kommentar
Vel for å starte på det jeg er sikker på

PSP kom ikke til Europa før september fordi at det er snakk om tilbud og etterspørsel. Sony kan produsere X antall konsoller. Når Det Japanske og Amerikanske marekede spiser opp denne andelen så blir det et lite problem for sony. Noe som gjorde at de har begynt å produsere på flere fabrikker slik at de skal kunne forsyne Europa med PSPer. Så det er ikke fordi de er slemme eller vil straffe oss. Men fordi de ikke kan lage nok konsoller enda.  :roll:

 

Angående at spillene kommer senere ut her. Takk språkene for det. GT4 kom sent ut. Men bruksanvisningen var på alle nordiske språk. Ikke at jeg brukte den. Men den var der. Har ingenting med sony å gjøre. Så det er henvist tidligere i tråden

 

 

Nå skal jeg lære dere litt om microsoft sine Xbox planer.

 

De selger Xbox 360 billig slik at de får en høy markedsandel. Når de lanserer enda en ny konsoll så selger de den også billig og går på tap. Så når de endelig har mesteparten av markede som er"avhengie" av Xbox. Da er det på tide å skru opp prisene ja. Da er det på tide å tjene tilbake tapt inntekt med rente!!! (Windows anyone) Har dere ikke spilt monopol. Du skal ikke ta fult betalt mens andre spillere har godt med hoteller. For da kan du få en avtale med de når du kommer hos dem. Men derimot vis du er den eneste med hoteller så er det bare å ta fullt betalt. Slik vinner man. Også i den virkelige verden.

 

Derfor er det mange som missliker Microsoft. Ikke fordi de lager dårlige konsoller eller lanserer dårlige tittler. Men fordet de står for og det de har gjort.

Vås. De har mer enn nok PSP`er. Salget av den har vært langt under forventning både i Japan og Amerika. De måtte nylig kutte drastisk i salgs forventningene de hadde.

 

De venter fordi de kan gjørde det, vi Europeere er Sony slaver og kjøper uansett. Og jo lenger de venter jo billigere blir hardwaren for dem og det tjener de på.

 

Språk sier du. Hvorfor klarer MS som regel å få spillene tidligere hit enn Sony makter da ? GT4 nevner du ja. Hvor lenge måtte vi vente på Forza Motorsport? 1 uke eller noe ?

 

Og de Xbox "planene" du prater om er vel ikke særlig fakta baserte. Og hvis de var så er det vel ingen særlig forskjell fra andre firmaer. Sony har 70-80% av markedet, så det er de som er "farligst" sånn sett.

Endret av Fedorov
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...