Gå til innhold

Tidsreisedillemma: Mulig å drepe sine forfedre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
zimen: Med tettheten til sorte hull så menes det vel massen til det sorte hullet delt på volumet til det. Sorte hull har så absolutt et volum, og det kan regnes ut fra f.eks diameteren på det. Sorte hull har utstrekning (diameter). Diameteren som det refereres til er ikke diameteren på massen inni det sorte hullet (det vet vi jo ingenting om det er en singularitet eller ikke siden det er umulig å observere). Det som regnes som diameter er den såkalte "event horizon". Altså den diameteren som er grensen for hvor lys kan slippe ut av hullet og der det ikke kan slippe ut.

 

Forresten så synes jeg det var interresant å lese at materie kan slippe ut av sorte hull via tunnelingeffekten. (en kvantemekansik finurlig effekt som kan flytte materie raskere enn lysets hastighet)

Vel. Teorien om svarte hull sier at ALL masse er samlet i et singulært punkt, men at hullet også har en såkalt Schwarzschild radius. Dette er en radius som er proporsjonal til massen til det svarte hullet og som også representerer "unnslippingsgrensen". Alt som kommer innenfor denne radien, vil ikke slippe ut igjen. Hullet har derimot IKKE fordelt masse pent rundt innenfor denne radien.

 

Men men.. Det med tunneleringseffekt er veldig stilig. At informasjon kan gå med en hastighet over lysets er utrolig spennende. Lurer på hvor verden er om... la oss si 20 år? Datamaskinene kan bli sykt raske. Ser for meg 3dmark '05 resultatene. :whistle:

Lenke til kommentar
Vel. Teorien om svarte hull sier at ALL masse er samlet i et singulært punkt, men at hullet også har en såkalt Schwarzschild radius. Dette er en radius som er proporsjonal til massen til det svarte hullet og som også representerer "unnslippingsgrensen". Alt som kommer innenfor denne radien, vil ikke slippe ut igjen. Hullet har derimot IKKE fordelt masse pent rundt innenfor denne radien.

Men vi kan jo ikke se inn i det sorte hullet, så vi vet jo ikke om massen er samlet i en singularitet, er fordelt jevnt innenfor Schwarzschild-radiusen eller om det er fordelt på noen annen måte.

Lenke til kommentar
Men vi kan jo ikke se inn i det sorte hullet, så vi vet jo ikke om massen er samlet i en singularitet, er fordelt jevnt innenfor Schwarzschild-radiusen eller om det er fordelt på noen annen måte.

Nei, men teorien vi har om det sier det. Dette kommer nok på grunn av matematikken vi kjenner.

Uansett så er jo massetetthet varierende i alle store sammenhenger på grunn av gravitasjonen. Siden gravitasjonskraften avtar med lengde fra sitt sentrum, vil også massetettheten gjøre det. Akkurat som at trykket i vann blir sterkere jo dypere man kommer og som at luften blir tynnere jo høyere en kommer.

Lenke til kommentar

http://science.slashdot.org/science/05/06/...30.shtml?tid=14

 

Vet ikke om dette er opphavet til tråden, men fremskritt i nettopp det dere snakker om er det.

edit:

 

Til de som ikke leser artiklene, er dette svaret:

You go back to kill your father, but you'd arrive after he'd left the room, you wouldn't find him, or you'd change your mind 

 

:)

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar
One of the major problems encountered in time travel is not that of becoming your own father or mother. There is no problem in becoming your own father or mother that a broad-minded and well-adjusted family can't cope with. There is no problem with changing the course of history—the course of history does not change because it all fits together like a jigsaw. All the important changes have happened before the things they were supposed to change and it all sorts itself out in the end.
Lenke til kommentar
er ikke noe problem, å dra tilbake i tid drepe bestefaren din, hompe bestmoren din så du blir din egen bestefar. det gjør da at hjernen din blir litt "rar" og du kan redde universet fra kjempe hjerner i fremtiden..

Hehe,,, tenk om det var mulig..

 

Bli sin egen bestefar!

Lenke til kommentar
Men reiser du tilbake i tid kan du i teorien forhindre bølgedannelsen på branen. Ressonemantet i den linken var litt rar.  :dontgetit:

Vent til du blir stor og lærer om bølgemekanikk du.

Skjønte du i det hele tatt hva jeg mente? Hvis du etter en tidsreise kommer ut _før_ en spesifikk informasjon har dannet en bølgebevegelse på en bran, kan du saktens forhindre det.

Lenke til kommentar

Her er det vel snakk om noe kvante-bølge-ting, og om jeg ikke tar feil vil disse alltid eksistere. Om man prøver å forandre på noen på et gitt tidspunkt, vil noen som har blitt dannet like før sørge for at du ikke klarer det. Om du så prøver å stoppe disse som ble dannet like før; ja så har det blitt dannet noen før dem igjen. Dette er et evig nett som man ikke kan bryte inn i.

Lenke til kommentar
For å kommentere det med svarte hull oppi her, så kan de ikke ha en tetthet. Tetthet blir definert over et volum, og et svart hull har intet volum. Et svart hull blir sett på som et singulært punkt og definisjonen på et punkt er et område i rommet uten utstrekning.

Jeg er ikke sikker på det med om svarte hull har volum, men de har i det minste størrelse på en eller annen måte. I sentrum av melkevein har jeg lest et sted at det er et ganske stort svart hull. Et problem med svarte hull er at det har vel vært ikke undersøkning/forskning av dem som har vært på noe en kan kalle kort avstand, selv i forhold til de store avstandene mellom stjerner.

 

Men hvis en nå skulle klare å dra tilbake i tid og møter folk som lever på jorda så vil en jo forandre på ting med mindre det allerede er slik i den historien en kom ifra. Da vil vel muligens hvis en nå dreper sine egne foreldre (antar før en blir født) føre til at en kommer fra en ikke eksisterende tidslinje hvis ikke noe annet rart skjer da...

Lenke til kommentar

har ikke lest så mye av tråden men det ville vært umulig å drepe sine foreldre... Hvis du mener å dra tilbake i tid før du er født er umulig tror jeg.

La oss si du er 20 år, og drar tilbake 25 år og skyter din kommende mor, da ville ikke denne personen kunne føde deg og du ville ikke bli født. Om du ville forsvunnet i røyk eller hva som hadde skjedd er uvist.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om det finnes mer enn en tidslinje.

 

Det tror jeg ikke. Eksemplene med romferder nært lysets hastighet, ormehull osv. baserer seg alle på å endre hastigheten man reiser langs en og samme tidslinje. Jeg tror ikke tidsreiser som "poff så er man i en annen tid" er mulige. Dvs. jeg tror ikke man kan gå baklengs på en tidslinje og dermed endre retningen på tidslinja slik at det blir to tidslinjer. I så fall måtte det bety at det finnes uendelig antall tidslinjer og at det skulle være mulig å hoppe frem og tilbake mellom alle disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...