Gå til innhold

Tidsreisedillemma: Mulig å drepe sine forfedre?


Anbefalte innlegg

Sitter med en tanke som plager meg! Er det fult mulig at folk flere hundre år fremover har bygd en tidsmaskin og de er på denne jord i nåtid? Jeg syntes det er en såpass sprø tanke at det egentlig plager meg..

 

*** Jeg endret tittelen på tråden til noe beskrivende. -Moderator- ***

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg TROR det er umulig å reise tilbake i tid.

Å reise FREM i tid, derimot, er mulig ved å aksellerere opp til nær lysets hastighet. Da vil tiden utenfor "tidsmaskinen" (romskipet) gå mye raskere fra passasjerene på romskipets perspektiv.

Hvis noen hadde sett inn i romskipet med kikkert, ville de sett at folkene inne i romskipet bevegde seg meeeget sakte.

Lenke til kommentar

Husker jeg leste en artikkel om en fyr som påstod han hadde reist tilbake i tid da han var blitt arrestert for svindel på aksjemarkedet i USA. På avhøret kom han med tilståelsen om at han hadde reist over 200 år tilbake i tid, til (fra vårt perspektiv) nåtid. Tviler det er sant (kilden virker ikke særlig troverdig, ikke historien heller for den saks skyld), men for de som er interessert kan artikkelen leses her: http://www.eastes.net/content/TimeTravellerBusted.asp

Lenke til kommentar

Den eneste teorien for reise bakover i tid som eksisterer i dag, er ormehull. Jeg aner ikke om teorien stemmer eller ikke, men slik er den nå:

 

Du skaper et ormehull (en sammenkopling mellom to steder i tidrommet), med to "innganger". Derretter akselererer du den ene "inngangen" opp i høy hastighet, slik at den blir sendt frammover i tid. Du kan nå reise fram og tilbake i tid(/sted) mellom når hullet ble skapt, og når det ble sendt til. Men ikke bakover til før det ble skapt.

Lenke til kommentar
second that kyrsjo...

 

tho veldig vanskelig å lage et ormehull (krever noen svarte hull og saker :hm: )

"Hvordan lage ormehull

 

Først tager man et svart hull

Deretter finner man litt salt og pepper, mens man rører godt rundt.

Ormene has i til slutt."

 

Men.. fra spøk til revolver:

Ihvertfall en av teoriene jeg har lest om er at man trenger ett sort hull, og ett hvitt hull.

Mellom disse blir det muligens laget et ormhull.

Men et problem er at det ennå ikke finnes bevis på at hvite hull finnes, eller at det i det hele tatt er mulig at et ormhull opprettes mellom disse.

 

Les litt mer her:

http://www.crystalinks.com/wormholes.html

Lenke til kommentar
Er det trygt å reise gjennom sorte hull da?

 

Hvor ender man liksom? :dontgetit:

Det er særdeles helsefarlig, siden du vil bli revet i småbiter(atomer) lenge før du er fremme, pga. forskjellen i gravitasjon lengst frem og lengst bak på kroppen. Man har regnet ut at hvis du stuper med hodet inn mot et svart hull, vil hodet være fremme opptil flere kilometer før bena.

 

Foreløpig er det vel ikke noen anerkjente teorier som sier at man ender noe sted heller, bare at man kommer i en "klump" (altså et legeme, ikke et "hull" i den forstand vi bruker ordet i hverdagen), hvor det er en ekstremt høy massetetthet. Grunnen til at vi sier "hull" er at gravitasjonen trekker så hardt at lyset ikke unnslipper, og derfor ser vi aldri noe av hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Man har regnet ut at hvis du stuper med hodet inn mot et svart hull, vil hodet være fremme opptil flere kilometer før bena.

Hvis du stuper mot veldig store svarte hull så vil du brenne opp lenge før du blir revet i filler og pressa sammen på størrelsen til en amøbe, pga. diverse ekstremt varme gasser som er utenfor.

I begge tilfeller vil jeg tro det er rimelig ubehagelig og kan medføre diverse helseskader.

 

Do not try this at home!

Lenke til kommentar

Do not try this at home!

Hvorfor ikke? Hadde jeg hatt sjansen til å ha et svart hull "at home" hadde jeg jammenmeg benyttet meg av den. Tenk på den æren å være den som utslettet menneskeheten! Synd at ingen noensinne vil vite hva som har skjedd, da.

 

Apropos svarte hull, pleier ikke de å ha en massetetthet på litt over 1,0*10^93 kg/m³, eller noe? Iallefall ganske ekstremt.. (skal innrømme at jeg ikke har sett igjennom ovenfornevnte lenker ang. fenomenene, pga. lite tid. Står sikkert noe der.)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Massetettheten i svarte hull er visstnok ikke fast.

F.eks. et svart hull med samme masse som jorda ville tettheten være 2x10^30 kg/m^3.

Et supermassivt svart hull (som de vi finner i sentrum av galakser), som har en total masse på 1 000 000 000 ganger vår sol, ville det hatt en massetetthet på 20 kg/m^3.

 

Uansett hvordan en ser på det så tror jeg nok ikke du vil ha et svart hull på stortåa!

Det kan gjøre litt vondt.

 

Kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole

Lenke til kommentar
Massetettheten i svarte hull er visstnok ikke fast.

F.eks. et svart hull med samme masse som jorda ville tettheten være 2x10^30 kg/m^3.

Et supermassivt svart hull (som de vi finner i sentrum av galakser), som har en total masse på 1 000 000 000 ganger vår sol, ville det hatt en massetetthet på 20 kg/m^3.

20 kg/m³, med 1.0*10^9 massen av vår sol, det blir vel ekstremt stort? Vann har vel massetetthet 1000 kg/m³. Det vil si at disse svart hullene er 50 ganger lettere enn vann, og om jeg ikke husker feil, så er de ca. 20 ganger tyngre enn luft. (orker ikke se i fysikktabellen, har den ikke her)

 

Det vil vel automatisk trekke seg sammen pga. den enorme gravitasjonen? På samme måte som jorda ble dannet av tonnevis av støv/gass.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Massetettheten i svarte hull er visstnok ikke fast.

F.eks. et svart hull med samme masse som jorda ville tettheten være 2x10^30 kg/m^3.

Et supermassivt svart hull (som de vi finner i sentrum av galakser), som har en total masse på 1 000 000 000 ganger vår sol, ville det hatt en massetetthet på 20 kg/m^3.

20 kg/m³, med 1.0*10^9 massen av vår sol, det blir vel ekstremt stort? Vann har vel massetetthet 1000 kg/m³. Det vil si at disse svart hullene er 50 ganger lettere enn vann, og om jeg ikke husker feil, så er de ca. 20 ganger tyngre enn luft. (orker ikke se i fysikktabellen, har den ikke her)

 

Det vil vel automatisk trekke seg sammen pga. den enorme gravitasjonen? På samme måte som jorda ble dannet av tonnevis av støv/gass.

Vel, ja, det er supermassive svarte hull, de du finner i sentrum av mange galakser, så vil tro de er RIMELIG digre. :)

Hvordan det kan ha seg at disse svarte hullene har såpass lav massetetthet uten å kollapse er jeg virkelig ikke sikker på.. skal se om jeg finner ut noe om det.

 

Edit: Fant et par linker som kan forklare det med den lave massen:

http://www.answers.com/topic/supermassive-black-hole

og

http://www.answers.com/main/ntquery;jsessi...22_1&sbid=lc02a

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Edit: Fant et par linker som kan forklare det med den lave massen: http://www.answers.com/topic/supermassive-black-hole
The average density of a supermassive black hole can be very low, and actually can be lower than the density of water. This happens because the black hole radius increases linearly with mass, and consequently density drops with the square of the mass.

Interressant!

 

Zethyr: Du tenker ikke på tettheten til nøytronstjerner da?

De er vel noe av det høyeste jeg vet om. Alle elektroner og protoner har reagert og sendt ut massiv stråling, og tilbake er det bare nøytroner. Siden nøytronene er elektrisk nøytrale vil de ikke støte fra hverandre slik som atomkjerner og elektroner. Dermed blir de sinnsykt tettpakkede. (Tenkt på alt det tomrommet mellom atomkjerner og elektroner og mellom atomer som erstattes med tett i tett med nøytroner) Hele stjerna kan betraktes som en gigantisk atomkjerne. Tettheten kan i følge wikipedia være hele 10^14 ganger høyere enn sola vår. Sola har i følge samme kilde en tetthet som er ca 1,4 ganger så høy som vann.

 

Edit: Linken er fikset

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...