Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva sier loven om slossing?


FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er noe av det kjekkeste med Norge, det at forbrytere skal vernes. :)

 

Ser på debatten om man skal få lov til å ta i bruk tasere i politiet i Norge, der det skal reguleres som skytevåpen. Jeg for min del mener at folk heller kan oppføre seg, og om de ikke gjør det, så får de heller få 50 000 volt gjennom kroppen.

 

Men, off-topic.

 

som svar til king_mephisto: jeg skjønner deg i hvert fall. :p

4302503[/snapback]

 

Personlig så stoler jeg ikke nok på alt av politirusk som er der ute til å gi dem tasere.

Lenke til kommentar
Det er noe av det kjekkeste med Norge, det at forbrytere skal vernes. :)

 

Ser på debatten om man skal få lov til å ta i bruk tasere i politiet i Norge, der det skal reguleres som skytevåpen. Jeg for min del mener at folk heller kan oppføre seg, og om de ikke gjør det, så får de heller få 50 000 volt gjennom kroppen.

 

Men, off-topic.

 

som svar til king_mephisto: jeg skjønner deg i hvert fall. :p

4302503[/snapback]

 

Personlig så stoler jeg ikke nok på alt av politirusk som er der ute til å gi dem tasere.

5634632[/snapback]

 

Enig.

Dessuten, hvis politiet tar i bruk tasere, eller andre våpen for den slags skyld, vil bare dagens lømmen ta enda sterkere skyts i bruk. Det er ikke å foretrekke.

Lenke til kommentar
3. Han slår en venn av meg, kan jeg "ta han" da?

 

Jeg mener å huske at for noen år tilbake var det en som drepte en kar som angrep en venn. Det ble rettsak og ganske stor huskestue, men han fikk nødverge siden retten anså at mannen som angrep var farlig og at første angrep fra venn måtte være hardt for å sette mannen ut av spill.

 

Dette går sikkert ann å få sjekket opp, men blir en venn angrepet. Så for all del ikke gå i mellom, da tror jeg det er lurere å få tak i hjelp eller i verste tilfellet gjøre som over.

Lenke til kommentar

Jeg unngår som oftest å slå til folk siden det mest sansynlig vil gjøre meg selv ansvarlig for hele handlingen og det blir mine problemer med en gang.

 

Tingen er det at skal du slå til noen uten å starte slåsskamp så må du slå personen ned så han blir liggendes.

Du har dermed valgene:

Slå ned personen og kunne risikere å skade personen skikkelig (Kansje gjøre personen invalid eller drepe han)

 

Eller du kan slå personen med ett pingleslag og ende opp med slagsmål der du får flere slag på trynet osv.

 

Har en kompis som ble provosert opp til bråk. Han ble tilslutt så forbanna på all dyttinga at han slo til han flere ganger i trynet.

Det endte med glattcelle og anmeldelse på han selv om han bare gjorde det i selvforsvar.

 

Så mitt motto på byen er enkelt og greit: Gi faen i å lage bråk. Jeg stiller opp for kompiser og går ofte imellom, men slår svært sjelden

Lenke til kommentar
Hvis jeg blir slått, og han har overtaket, skal jeg bare ligge der og ta det imot, la han stikke av og aldri fått anmeldt han?

4300001[/snapback]

 

Du skal gjøre det du mener er riktig, blir du angrepet på gata så selfølgelig skal du forsvare deg, men du må også ta følgene av det.

 

Har du blitt angrepet uten grunn og du grisebanker de folka, så får du sikkert ikke no stress, men hvis du har vært medvirkende eller provoserende så sliter du...

 

Du tar ikke imot juling fordi loven sier at du ikke skal slå osv, du beskytter deg og gjør det som er riktig i den situasjonen, og tar konsekvensene av det etterpå. :)

Lenke til kommentar

Hvis noen kødder med meg så driter jeg i loven. Hovedsaken er at du skal overleve. Og hvis grunnen til at du overlevde var at du drepte en annen, og du kommer i fengsel for dette, så får det bare være sånn. Du overlevde hvertfall.

 

Men selvsagt så dreper jeg ikke en som bare slår meg. Har fått en kniv opp i trynet flere ganger. Når en person truer deg med en kniv, altså en kniv kan drepe eller gjøre STOR skade, da prøver jeg som regel å slå vekk kniven og så banke han helseløs.

 

Har også blitt knivstukket i ryggen. Det gikk heldigvis bra, men det var ikke så deilig akkuratt. Var en sånn hardcore harley davidson fyr med den værste sci-fi kniven jeg har sett :roll: Da jeg ble skrevet ut fra sykehuset gikk jeg rett hjem til han og stjal motorsykkelen hans, kjørte hjem, skrudde den fra hverandre i deler og solgte de i Oslo :lol: Da visste han jo ikke hvem som hadde stjelt den, men om jeg hadde anmeldt han så hadde jeg sannsynligvis vært invalid nå.

 

En annen mening jeg har: Dersom du står å ser på kameraten din blir banka opp av noen, og velger å ikke gjøre noe for du er redd for å få straff av politet, da er du sannelig ikke verdt mye i mine øyne.

 

Det er det samme som da han som satt i den rullestolen ble banka opp av noen utlendinger nå for en liten stund siden. ALLE på bussen satt å så på som om ingen ting skulle skjedd. Hva skjer med folk i dag?!

 

De hadde ikke trengt å slå noen engang, de var såpass mange at de kunne stoppet de fra å slå denne fyren mer enn det de gjorde.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte forsvare både meg selv og kamerater. Det var t.o.m en som prøvde å banke opp kjæresten min. Han endte opp med null tenner, 4 knekte ribbein og 2 knuste baller, altså han ble steril ja. Akkuratt dette har jeg på vandelen min. Men det var verdt det! Hadde ikke jeg vært der da så hadde kjæresten min blitt banket opp og sannsynligvis blitt voldtatt.

 

Så uansett hva dere må si nå så oppfordrer jeg dere til å drite i loven når det gjelder selvforsvar, gjør det du må gjøre!

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
(...)

5639741[/snapback]

Akkurat der er jeg enig med deg.

Hvis du ser noen spess en kompis bli dengt, seff prøver du å stoppe det, prøvd det flere ganger, men har som oftest endt opp i slosskamp. men uten konsekvenser, purken har alltid kommet etter at vi har stokki.

 

Og hvis noen skal denge meg, eller slår meg først (no som aldri har skjedd) så vil jeg denge vedkommende så mye at han ikke kan gjøre motstand lenger.

 

Jeg er ikke den som ypper på bråk, men hvis noen ypper på meg eller denger en kompis blir det bråk.!

Lenke til kommentar
§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

 

Merk: Skaden som truer må være betydelig værre enn den du svarer med. Det er ikke lov å ta igjen "med samme mynt".

 

Teksten som følger er urealistisk og satt på spissen.

 

 

Så i følge den loven så kan jeg dersom jeg trues på livet, knekke alle ben i kroppen på denne personen, og komme unna med det pga. min handling lot den truende person slippe unna med livet i behold?

Lenke til kommentar

Hehe, mye skryt og idioti her ja.

 

Blir det bråk skygger du banen.

Holder noen deg fast dytter du han/hun vekk og så stikker av.

Slår noen deg går du vekk.

Slår noen en venn drar du vennen vekk og stikker av.

Drar han frem en kniv løper du for livet, uansett hvilken kampsport du har drevet med er du ~død om en som vet hva han driver på med har kniv. Umulig å beskytte seg mot det.

Om noen har lyst til å prøve å motbevise det kan jeg gjerne vise hvor kjipt det er.

 

Og til deg som trente Aikido, for guds skyld ikke kom i bråk på byen, greiene der funker bare til show. Treffer du en som har trent boksing eller bryting sliter du.

 

Det gjeler stort sett alle andre kampsporter også. Er dere ikke enige? Stikk til Sverige og gå en Vale-Tudo-turnering. Der møter du folk som har trent BJJ og Muay Thai lenge, eneste dugandes kombinasjonen.

 

Men uansett, det er alltid en sjanse for at fyren du kommer i bråk med er bedre trent enn deg både fysisk og teknisk, så alltid stikk av om det kan komme til å skje noe tull.

Lenke til kommentar

Jeg har en kamerat som kom i bråk for en del år siden. Han ble sparket mens han lå nede til han besvimte. Det var 5-6 stykker mot han. Han ble heldigvis funnet av noen som tilfeldigvis kjørte forbi klokka 3 om natta. Han kom seg hjem og anmeldte episoden. Men saken ble henlagt. Fordi de 5-6 andre mente at kameraten min hadde startet det hele med å gå bort til de og rope rasistiske ting.

Han er den mest stille kameraten jeg har. Han har aldri drept en maur engang!

 

Et halvt år senere har en av de som "sloss" blitt hentet inn av politiet 3-4 ganger for hasjrøyking, knivstikking og drapstrusler. Han går fri pga han er under den kriminelle lavalder.

 

Jeg mener, forsvar deg hvis det er nødvendig!

Lenke til kommentar
§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

 

Merk: Skaden som truer må være betydelig værre enn den du svarer med. Det er ikke lov å ta igjen "med samme mynt".

 

Teksten som følger er urealistisk og satt på spissen.

 

 

Så i følge den loven så kan jeg dersom jeg trues på livet, knekke alle ben i kroppen på denne personen, og komme unna med det pga. min handling lot den truende person slippe unna med livet i behold?

5641137[/snapback]

Hvis noen kommer mot deg med en kniv så kan du "sette han ut av spill", men du kan i noen tilfeller slippe unna med noen spark og slag og hodet/andre steder hvis situasjonen kan ha vekket en sinstilstand (dvs. du blir veldig redd eller lignende) der du ikke klarer å skille mellom rett og galt.

Strl. §48, annet avsnitt, tar jeg ikke feil.

Lenke til kommentar

du har lov til å forsvare deg hvis du ikke har noen annen mulighet. Derav uttrykket "handlig i nødverge" Du har derimot ikke lov til å egge opp til mer slossing enn absolutt nødving i noe tillfelle-> det vil si at så fort du har sjansen skal du flykte og skaffe hjelp fra politiet, og i mellomtiden gjemme deg.

Men dette er da på papiret ;)

Lenke til kommentar
ehm, det må isåfall være kastekniver som han kaster raskt ?

 

en person som kan selvforsvar tar en persom som skal stikke med kniv (så sant han ikke gjør det plutselig, helt uforventet).

5642030[/snapback]

Du kødder nå?

 

Og nei, det går ikke. Det sier alle som trener knivfighting og det får du vite alle steder som driver organisert selvforsvar/kampsport.

 

Interessert i å prøve? Eventuelt forklare meg hvordan du skal gjøre det?

Lenke til kommentar
ehm, det må isåfall være kastekniver som han kaster raskt ?

 

en person som kan selvforsvar tar en persom som skal stikke med kniv (så sant han ikke gjør det plutselig, helt uforventet).

5642030[/snapback]

Du kødder nå?

 

Og nei, det går ikke. Det sier alle som trener knivfighting og det får du vite alle steder som driver organisert selvforsvar/kampsport.

 

Interessert i å prøve? Eventuelt forklare meg hvordan du skal gjøre det?

5642155[/snapback]

 

Hva er det du sier her nå? At det er umulig å forsvare seg mot en kniv? Har du ikke sett Bruce Lee eller? Dragon? Personlig har jeg forhindret mange kniver selv uten noe som helst trening... Bare noe som heter "Bar-slossing".

Lenke til kommentar

Angående det med kampsport. Vist dere blir oppfordret av instruktørene deres til å slosst,burde dere finne dere en anne klubb imo. Jeg har trent Tae Kwon Do i 7 år(Sluttet fro en del år siden) og det første vi fikk beskjed om på første trening var at vist vi havnet i bråk skulle vi stikke av.

Lenke til kommentar
Hva er det du sier her nå? At det er umulig å forsvare seg mot en kniv? Har du ikke sett Bruce Lee eller? Dragon? Personlig har jeg forhindret mange kniver selv uten noe som helst trening... Bare noe som heter "Bar-slossing".

5642176[/snapback]

Jeg sa da vitterlig 'om en som vet hva han driver på med har kniv'.

Mener du at metodene som er brukt i filmer fungerer da kan jeg godt vise deg hvor dumt det er å tro sånt.

 

Dog, en som aldri har håndtert en kniv, holder den feil og stikker håpløst er det ikke vanskelig å komme seg unna.

 

Bare ikke si at du kan komme deg unna en som kan håndtere en kniv skikkelig uten å løpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...