Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva sier loven om slossing?


FpsStu

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om jeg skulle legge dette under Annet eller politikk, eller om dette er en fortsettelse på "Skal vi slå tilbake?". Så hvis dette er feilpost, så bare flytt den.

 

---------------

 

Jeg tipper at mange av oss frykter å havne i slosskamp med en eller annen drittsekk på byen eller lignende. Jeg har praktisert kampsport i flere år, og kan en god del "triks".

 

Derfor lurer jeg litt på hva loven sier, jeg vet det er noen advokater som henger her inne, og ville likt å høre hva de sier...

 

Situasjoner:

1. Han grabber meg ved kragen, kan jeg slå han da?

 

2. Han slår (mot) meg. Kan jeg brekke noen lemb da?

 

3. Han slår en venn av meg, kan jeg "ta han" da?

 

4. Han drar frem en kniv, kan jeg drepe han?

 

Til alle spørsmål: Hvem straffes?

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til spørsmål nr.4, for det første vis noen drar frem en kniv løper du ;) men drepe han kan du jo ikke gjøre, trodde du virkelig det? da syns jeg litt synd på deg

Det har jo kommet frem til et punkt der det er deg eller han. Han er klar til å drepe deg...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
4. Han drar frem en kniv, kan jeg drepe han?

Om du føler det truet, og har gått på kampsport klarer du vel å få han ut av spill uten å drepe.. Isåfall ikke, si meg hvilken kampsport det er :p

for jeg har aldri hørt om noe sånnt.

 

 

 

 

Til spørsmål nr.4, for det første vis noen drar frem en kniv løper du

 

Kjett om han er verdensmester i knivkasting da ?

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
jeg husker ikke jeg..

men tror det var sånn:

Hvis noen truer deg, kan du true tilbake

hvis noen slår deg, kan du slå tilbake

hvis noen knivstikker deg, kan du stike tilbake

 

 

det lærte jeg på karaten.

:!: :!: har du seriøst lært det på karate? jaja,sånn er ikke virkeligheten i værtfall

 

Bogan hadde vel det beste svaret her :)

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Jeg håper inderlig at trådstarter og jensemil spøker. Selvsagt er det ikke sånn. Reglene for selvforsvar er heldigvis rimelig strenge her i landet.

 

I gamle dager terpet man på hva som var rett og galt å bruke det til når man studerte kampsport her i landet. Det høres ut som om det ikke er så nøye lenger. Undertegnede synes at de som ikke gjør det skulle fratas retten til å undervise i kampsport.

 

Sitat Straffeloven:

 

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

 

Merk: Skaden som truer må være betydelig værre enn den du svarer med. Det er ikke lov å ta igjen "med samme mynt".

 

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

 

       Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

(Denne er litt forkortet.)

 

Her sies det klart at reaksjonen må stå i forhold til trusselen.

 

Så kort fortalt, du kan ikke gjøre mer enn det som er nødvendig for å avverge situasjonen, og bare hvis det står i rimelig forhold til trusselen. Altså, hvis noe truer med å drepe deg, kan du forsvare deg mot det, men hvis noen stjeler lommeboken din har du ikke anledning til å banke vedkommende helseløs for å få den tilbake, fordi det ikke regnes som en "rimelig" reaksjon. Knivbruk er uansett ikke tillatt her i Norge, så da hjelper det ikke om du blir stukket selv.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

 

       Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

(Denne er litt forkortet.)

 

Her sies det klart at reaksjonen må stå i forhold til trusselen.

 

Så kort fortalt, du kan ikke gjøre mer enn det som er nødvendig for å avverge situasjonen, og bare hvis det står i rimelig forhold til trusselen. Altså, hvis noe truer med å drepe deg, kan du forsvare deg mot det, men hvis noen stjeler lommeboken din har du ikke anledning til å banke vedkommende helseløs for å få den tilbake, fordi det ikke regnes som en "rimelig" reaksjon. Knivbruk er uansett ikke tillatt her i Norge, så da hjelper det ikke om du blir stukket selv.

 

Geir :)

Greit, hvis en raner meg, gir jeg gladlig det jeg har på meg, ingen vil jo bli stukket ned for en mobil og et par 100kroner.

 

Men hvis du havner i bråk med denne fyren, og han drar frem en kniv, så er det fordi nr1: Han vil skremme deg. nr2: Han vil drepe deg. Jeg vet ikke helt hvordan dere føler det, men når noen vil drepe meg, så vil jeg kalle å drepe han nødverge... Dessuten i dag, så vet mann strengt talt aldri om karen har tatt noe rart heller. Hvis han har rusa seg litt opp, så vil han fortsette og fortsette til du ligger på bakken med 2 liter blod rundt deg.

 

Det er sikkert ikke så mange som tror på meg og tenker: "Jeez, karen har sett litt for mye på filmer", og det er sikkert noen som vet hva jeg snakker om og.

 

Men tenk dere om, hvis dere tar imot slagene, og han stikker av. Vil dere føle at dere egentlig vant fordi dere fulgte loven?

Lenke til kommentar

Det er noe av det kjekkeste med Norge, det at forbrytere skal vernes. :)

 

Ser på debatten om man skal få lov til å ta i bruk tasere i politiet i Norge, der det skal reguleres som skytevåpen. Jeg for min del mener at folk heller kan oppføre seg, og om de ikke gjør det, så får de heller få 50 000 volt gjennom kroppen.

 

Men, off-topic.

 

som svar til king_mephisto: jeg skjønner deg i hvert fall. :p

Lenke til kommentar

Du har lov og forsvare deg... men det beste vis noen for eks. slår deg er og snu andre kinne til og si at du er klar for neste slaget og.. og at du ikje kommer til og slå tilbake da kommer folk ofte til fornuft.. for da forstår de ofte at det de har jort er galt....

Lenke til kommentar

Gidder ikke quote allt men referer til ting sagt.

 

Om en prøver å drepe deg, betyr ikke at du må drepe han. Men du må gjøre hva du kan for å komme deg unna på best mulig måte, altså feks et ballespark og kne i ansiktet. Som tom waits for alice sa du må ikke ta igjen med samme mynt.

Nødverge skal du bare gjøre det som er sikkert nok for å berge ditt eget liv.

 

Ang det med innbrudd.. Hadde jeg oppdaget 2 ungdom som brøt seg inn i huset mitt hadde jeg selv tatt affære, men hadde ikke gått inn for å skade dem hadde gått inn for å uskadelig gjøre dem.

 

Om en på et utested hadde umotivert kommet for å bråke hadde jeg iodèllt sett bare roet ned det hele og gått bare... Er ikke feigt å unngå bråk. Er bare tull og et fenomen man vokser fra det med slåssing og ære..

 

Men uansett tenk hvor farlig det er å slå en person i ansiktet! Det kan få så mange katastrolfale utfall at det burde ikke en gang forekommet.

 

 

Men det jeg ville gjort: Jeg ville gjort hva jeg kunne og ville gjøre for å unngå situasjonen. Om jeg selv skjønner dette ikke går. Så er det ikke noe som funker like bra som å legge seg helt flat og nermest be om nåde...

 

Ble kanskje litt off-topic blandet inn her. MEn uansett hva jeg selv mener er riktig og gjelder min egen sikkerhet veier jeg svært lite opp mot loven

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Er ikke sikker på om jeg skulle legge dette under Annet eller politikk, eller om dette er en fortsettelse på "Skal vi slå tilbake?". Så hvis dette er feilpost, så bare flytt den.

 

---------------

 

Jeg tipper at mange av oss frykter å havne i slosskamp med en eller annen drittsekk på byen eller lignende. Jeg har praktisert kampsport i flere år, og kan en god del "triks".

 

Derfor lurer jeg litt på hva loven sier, jeg vet det er noen advokater som henger her inne, og ville likt å høre hva de sier...

 

Situasjoner:

1. Han grabber meg ved kragen, kan jeg slå han da?

 

2. Han slår (mot) meg. Kan jeg brekke noen lemb da?

 

3. Han slår en venn av meg, kan jeg "ta han" da?

 

4. Han drar frem en kniv, kan jeg drepe han?

 

Til alle spørsmål: Hvem straffes?

4299985[/snapback]

 

"intet fasit svar", ville min onkel sagt...

Domstolene kan tolke situasjonen helt ulikt en det som gavner deg best. det som er sikkert er at dreper du ham, så vil du bli straffet, enten ved bot/fengsel, eller en lang irriterende rettsak.

 

Men om jeg tolker situasjonene dine riktig, så har du drømt litt om slossing i det siste... Dette er det du kan gjøre for å ha loven på din side.

 

1. nei ikke slå han, ikke provoser ham (da dette også er ulovlig og blir straffet om en kriminell handling skjer av den årsak). Vent til han slår deg eller på noen annen måte gjør at du ikke kan komme deg unna et slag/spark/voldtekt... Da kan du slå han eller avæpne ham (dra armen bak ryggen hans og klem opp, stopp før han gråter-du har ingen rett til å fortsette (brekke armen/ben) på en person som ligger nede eller er uskadeligjort).

 

2. les 2

 

3. Nei, skill dem ad og still deg imellom... siden du har lyst på en slosskamp så håper du han fortsatt har krefter... ikke slå før du selv blir slått...

 

4. Vårt samfunn er bygget opp på moral, i motsetning til islamske land. Å drepe noen vil få betydelige følger for deg resten av livet, og gjør seg heller ikke bra på en cv. er det slik at du vet at du kan drepe ham så bør du heller finne en annen utvei. men er det slik at du får tak i kniven å kjører den inn i siden på ham for å komme deg unna, og han blør ihjel, så har du retten din side... men bare om det var nødvendig for å redde livet ditt...

 

Gav det klarhet?

 

En kamerat av meg er med i en slags gjeng, som regel beskyttet av kameratene og får gå ifred. Men ifjor ble han angrepet av tre ukjente folk, da han ventet på bussen.

Han fikk slått i fra seg og klarte å rømme, han varslet selv politiet og de arresterte to personer mens ambulansen kjørte han siste avgårde. Han havnet i koma og har fortsatt ikke våknet, dør han er det kameraten min sin skyld...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...