Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva sier loven om slossing?


FpsStu

Anbefalte innlegg

Hva er det du sier her nå? At det er umulig å forsvare seg mot en kniv? Har du ikke sett Bruce Lee eller? Dragon? Personlig har jeg forhindret mange kniver selv uten noe som helst trening... Bare noe som heter "Bar-slossing".

5642176[/snapback]

Jeg sa da vitterlig 'om en som vet hva han driver på med har kniv'.

Mener du at metodene som er brukt i filmer fungerer da kan jeg godt vise deg hvor dumt det er å tro sånt.

 

Dog, en som aldri har håndtert en kniv, holder den feil og stikker håpløst er det ikke vanskelig å komme seg unna.

 

Bare ikke si at du kan komme deg unna en som kan håndtere en kniv skikkelig uten å løpe.

5642459[/snapback]

 

Kanskje ikke uten hjelpemidler, men det er sikkert en trestokk eller et jernrør i nærheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
QUOTE(midnight_walker @ 20/02-2006 : 10:37)

ehm, det må isåfall være kastekniver som han kaster raskt ?

 

en person som kan selvforsvar tar en persom som skal stikke med kniv (så sant han ikke gjør det plutselig, helt uforventet).

 

 

 

 

Du kødder nå?

 

Og nei, det går ikke. Det sier alle som trener knivfighting og det får du vite alle steder som driver organisert selvforsvar/kampsport.

 

Interessert i å prøve? Eventuelt forklare meg hvordan du skal gjøre det?

 

 

Altså, tror ikke alle som driver med knivstikking på "hobbybasis" har fagbrev i kjøttfaget fra vgs o.l.. Selv om en del kan det..

 

 

Men kan spørre pappa, drev med karate elns i en del år før han brakk beinet..

En kompis i klassen også, kan spørre hva han har lært..

Lenke til kommentar

Spurte pappa nå, han sa at man kunne jo få problemer om den med kniven var god med den...

men samtidlig burde han med kniven også kunne litt kampsport o.l,

en person som ikke kan det veit ikke ordet av det før han ligger i bakken plutselig...

 

Men det beste er seff å løpe sa han..Å håpe man er raskere enn den man løper fra (evt prøver å løpe fra).. Man har jo en adrenalinboost å gå på også ;p

Lenke til kommentar
Situasjoner:

1. Han grabber meg ved kragen, kan jeg slå han da?

 

2. Han slår (mot) meg. Kan jeg brekke noen lemb da?

 

3. Han slår en venn av meg, kan jeg "ta han" da?

 

4. Han drar frem en kniv, kan jeg drepe han?

 

Til alle spørsmål: Hvem straffes?

4299985[/snapback]

 

1. ja, du kan slå han, for det er fare for ditt liv eller helse, og du kan gjøre hva du vil i rimelighetens grense for å komme deg vekk.

 

2. SLår han mot deg, har du to valg, har du mulighet å komme deg vekk, så gjør du det, hvis ikkje kan du skade han på en eller annen måte slik at du har mulighe ttil å flykte.

 

3. går han til angrip mot en venn av deg, kan du lovlig hjelpe vennen din med å slå angriperen. det er fult tillatt i følge loven, siden det er fare for liv og helse.

 

4. Drar han fram en kniv, har du som sagt to valg, har du mulighet å komme deg vekk, så gjør du det, hvis du hgar mulighet å komme deg vekk, men bestemmer deg for å stå igjen for å slåss, så er det du som får skyld. MEN har du ikkje mulighet å komme deg vekk, så har du låv å drepe personen om nødvendig. Var faktisk en sak om det for noen år tilbake nbo, der en blei frikjendt for et drap, siden han handlet i nødverge.

 

skjønner ikkje hvorfor denne tråden har gått over 3 sider, er så enkelt som eg har skrevet det her. og ingenting mer. :)

Lenke til kommentar
Situasjoner:

Var faktisk en sak om det for noen år tilbake nbo, der en blei frikjendt for et drap, siden han handlet i nødverge.

 

skjønner ikkje hvorfor denne tråden har gått over 3 sider, er så enkelt som eg har skrevet det her. og ingenting mer.  :)

5642885[/snapback]

trenger ikke å gå flere år tilbake! var en rett før jul nå som ble angrepet i sitt eget hjem, angriperen hadde kniv og blokkerte inngangen/gangen hans. Siden han som forsvarte seg hadde sin egen datter hjemme ble han frikjent selv om han ikke prøvde å rømme...

Lenke til kommentar

Det med å vente på å bli slått først mener jeg er bare tull. Greit nok at lovene kanskje sier det, men hva om du blir slått og blir så fortumlet at du ikke skjønner helt hva som foregår, da er det ikke mye fytt igjen i deg til å bruke selvforsvar. Da er du kjørt. Hvis noen truer bør en uskadeliggjøre de (vri armen som en eller annen sa), eller løpe. I verste fall slå først.

Lenke til kommentar

For det første vil ALDRI triks du har lært på karate/Kick boxing fungere i virkeligheten. Slagteknikk er vel det eneste du har og hente derfra, eller så kan du bare glemme at du får bruk for annet i en reel kamp hvis du ikke har trent Thai/boksing/bryting o.l da. I et ekte fyllaslag er det rå styrke og erfaring som gjelder.

Lenke til kommentar
For det første vil ALDRI triks du har lært på karate/Kick boxing fungere i virkeligheten. Slagteknikk er vel det eneste du har og hente derfra, eller så kan du bare glemme at du får bruk for annet i en reel kamp hvis du ikke har trent Thai/boksing/bryting o.l da. I et ekte fyllaslag er det rå styrke og erfaring som gjelder.

5648224[/snapback]

 

Jeg har en kamerat som har trent Karate og Kung Fu i mange år. Jeg har sett han sloss på byen og brukt uvanlige triks og knep og de andre har ikke sjangs uansett om det er en diger bolefaen som er syk i hue.

 

Så det du sa der er hvertfall tull og tøys.

Lenke til kommentar

Kamsporterfaring har nok noe å si, spesielt i retten etterpå, men et halvt år på Tae Kwon Do, vil nok ikke hjelpe stort mer enn at du mest sansynlig har hatt litt styrketrening underveis.

 

Selv har jeg heldigvis ikke vært i skikkelig slagsmål enda, har "fått personer til å bli gruset" av dørvakter, og gått derfra selv, men da har jeg aldri startet noe, noe også dørvaktene har sett.

 

Hadde en kamerat kommet opp i slagsmål med noen, hadde jeg nok vurdert situasjonen. Hadde det vært et lite menneske han ikke klarte å bli enig med, hadde jeg nok prøvd å få de fra hverandre, hadde mennesket vært stort og stygt, hadde jeg hentet hjelp (mest sansynlig av dørvakter, hvis dette hadde skjedd på byen).

Lenke til kommentar
For det første vil ALDRI triks du har lært på karate/Kick boxing fungere i virkeligheten. Slagteknikk er vel det eneste du har og hente derfra, eller så kan du bare glemme at du får bruk for annet i en reel kamp hvis du ikke har trent Thai/boksing/bryting o.l da. I et ekte fyllaslag er det rå styrke og erfaring som gjelder.

5648224[/snapback]

 

Jeg har en kamerat som har trent Karate og Kung Fu i mange år. Jeg har sett han sloss på byen og brukt uvanlige triks og knep og de andre har ikke sjangs uansett om det er en diger bolefaen som er syk i hue.

 

Så det du sa der er hvertfall tull og tøys.

5648271[/snapback]

Nå har han sikkert erfaring fra slagsmål før. Jeg står selv i døra og har både sett og selv revet folk med kampsport erfaring i bakken uten noen større problemer enn med andre.

 

Selvfølgelig hjelper det med kampsport erfaring, men utslagsgivende er det ikke. Å et slagsmål på byen er noe HELT annet en fullkontakt kamp i f.eks Karate, og skjer på helt andre premisser.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Jeg har en kamerat som har trent Karate og Kung Fu i mange år. Jeg har sett han sloss på byen og brukt uvanlige triks og knep og de andre har ikke sjangs uansett om det er en diger bolefaen som er syk i hue.

 

Så det du sa der er hvertfall tull og tøys.

5648271[/snapback]

Send kameraten din til Vale Tudo-turneringen i Solnahallen i August så kan du se hvor ubrukelig Karate er. :)

Om du treffer på en helt uerfaren person er det jo selvsagt at en kan bruke ting. Problemene kommer først om du treffer på en som har trent noe bokse eller bryte-relatert, da sliter du temmelig hardt med kun Karate-bakgrunn.

Lenke til kommentar
jeg lurer på en ting:

 

hvis det kommer en innbruddstyv i huset når jeg er hjemme, og jeg har et sånn tursett på rommet :p

har jeg da lov til å kaste øksa etter ham så angripe med kniv, ikke dødelig da seff.

eller skal man skremme bort ved å rope "bø"? :hmm:

5648876[/snapback]

 

Jeg hadde innbrudd engang i leiligheten jeg bodde i når jeg var rundt 20 år. Jeg satt å leste, alt var helt stille og så hørte jeg noen rasle utenfor inngangsdøra. Jeg lista meg på tå bort for å se hva som skjedde og så var det en som knuste ruta i døra.

 

Så kom det en hand inn som lette etter låsen og så tok jeg tak i handa og vred armen hans omkring rundt på det glasset som var knust.

 

Det ble ganske blodig og stakkars handa til denne tyven! Han løp som et helvette og jeg ringte snuten. De tok tester av blodet og senere fikk de vite at en satt på legevakta med dype kutt i armen. Og sånn ble han "busta" :cool::lol:

 

Hva skulle jeg ellers gjort? Han bryter seg inn hos meg, låser opp døra og der ser han jeg står og ser dumt på han. Hva skal han si da? "Oj heisann! Jeg trodde det ikke var noen hjemme, så jeg hadde tenkt til å stjele TV'en og stereoanlegget ditt, men siden du er hjemme så får jeg ta det en annen dag! Ha en fortsatt hyggelig kveld og hadet bra!" :roll:

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
Skjønner ikke Sir Winston helt jeg ass...

 

Mener å ha sett at du har skrevet i en annen tråd at du har unger og kone, men du sitter å skryter på internett om hvordan du robba en mc-kar og om slåsskampene dine... hva slags forbilde er du a? noe som skurrer her ass

5652906[/snapback]

 

Det som er gjort er gjort og det kan man ikke endre på. Hvem skulle vite at jeg kom til å bli lykkelig til slutt? Ja, jeg var kanskje en idiot når jeg var ung, men det er MANGE år siden jeg "slo meg til ro" om det er det du viljeg skal si. Jeg har aldri vært noen "bølle". Jeg har for det meste vært en normal fyr som lever livet.

 

Og hva slags forbilde jeg er? Som stjelte en MC i hevn fordi at han stakk meg i ryggen med en kniv? Slosskampene har skjedd for det meste på by'n og i selvforsvar. Jeg tviler på at du har sett og fortstått hvordan verden EGENTLIG er.

 

Og jeg skryter ikke om at jeg har gjort ditt og datt, jeg bare forteller en historie jeg har opplevd som dere kanskje syns er morro å lese.

 

Jeg skal vedde på at du er en slik ungdom som kler seg i regnbuens farger og tror han kan endre hele verden med sine ord. DU burde ta deg en tur ut og se de mørke sidene av verden og hvordan den egentlig er.

 

Dessuten er dette et forum på nettet. Jeg er anonym. Betyr det at alt jeg skriver her har jeg fortalt til barna mine? Kona mi vet alt om meg, men hu ser ikke annerledes på meg, hvorfor skulel hun gjøre det? Jeg har stort sett aldri gjort noe galt.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...