Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FFVII med turbasert kamp finnes allerede. Jeg tenker at remaken vil bli sin egen greie på flere måter og at den må bedømmes deretter. Jeg tror ikke man skal gå inn i dette med forutsetningen om at remaken skal ligne mest mulig på originalen.

 

Men er det ikke nettopp dette som er poenget med remakes? De som lager System Shock remaken innrømmet at de satset for hardt på å lage et moderne System Shock, så de skrotet det meste og startet på nytt, nettopp for å gi fansen en remake som er mer tro mot originalen. På motsatt side har vi Shadow of the Colossus. Det er laget fra bunnen av for PS4, men det er like fullt det gode, gamle Shadow of the Colossus tvers gjennom. Det første Resident Evil-spillet fikk en remake med mye bedre grafikk osv, men er også svært tro mot originalen. Eneste jeg misliker her er de crimson head zombiene. De er helt nye for remaken, og ødela opplevelsen for meg. Så lite skal det til før et remake blir "ødelagt" for meg. Så jeg kan under tvil godta kamper i sanntid i FFVII, men det alene er på grensen til hva jeg kan godta før det slutter å være en remake, og går over i en reimagening.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at det er mulig å gjøre en god remake som er tro mot originalen (du har allerede nevnt flere gode eksempler på det), men jeg tenker det er svært usannsynlig at Square-Enix vil bli bruke milliarder på å lage et turbasert JRPG med random encounters i dag. Det er ikke dermed sagt at det må bli dårlig; det er masse JRPGer med gode kampsystemer som ikke er turbaserte og får de på plass et slikt system i remaken kan det bli riktig så moro å spille gjennom FF7 på nytt. Men S-E er ikke hva det engang var og jeg er redd for at de klarer å krølle til dette på helt andre måter.

Lenke til kommentar

Det er vel rimelig bekreftet at det ikke er turbaserte kamper i FFVII remaken. Men de har også sagt at historien vil i hovedsak være den samme som før, men det vil være en del endringer her og der. Det er uvisst hvor mange og store disse endringene er, men det kan være en del store endringer det er snakk om. Men dette var mens det fortsatt var episodebasert, så aner ikke om det gjelder lengre, og i hvilken grad. Vet ikke engang om det fortsatt er episodebasert eller ikke. Men for å gjøre det kort dukket denne artikkelen opp for noen dager siden.

 

[update: We still don't have that Final Fantasy 7 release date, but we do have another job listing to pore over. First spotted by Gematsu, the listing asks for a Battle Planner and Level Planner to join the Final Fantasy 7 development team. Interestingly, the listing states that the game is a "new creation not limited to a simple remake" and will be "a title that surpasses the original." It seems, then, that Square Enix is really taking the time to get the modern release of this beloved title exactly right.] 

 

https://www.techradar.com/news/final-fantasy-7-release-date-news-and-rumors

 

"new creation not limited to a simple remake"? "surpasses the original."? Er det fortsatt en FFVII remake vi snakker om, eller er det mer "dette var en gang i tiden basert på FFVII"? Spillet i seg selv blir nok bra, men etter at fans har maset i årevis etter en FFVII, burde de ikke i det minste prøve å holde seg tro mot spillet fans vil ha?

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at dette er et prosjekt som er i stor fare for å bli slaktet av den gamle fanskaren. Til en viss grad er det nesten uunngåelig for mange gamle fans har ikke et realistisk forhold til spillet - gode minner om et spill er ofte farget av andre faktorer enn spillets kvaliteter, som at man var ung og lettpåvirkelig på tidspunktet - og det vil være en umulig oppgave å sørge for at disse får gjenoppleve de samme følelsene som da de spilte FF7 første gang.

 

Jeg tenker det er helt rimelig at FF7-remaken blir et spill som også er laget for å appellere til den jevne gamer i 2018 (eller når det måtte komme). Spørsmålet er om de klarer det.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

For meg fungerer ikke RPGs i sanntid. Det er en grunn til at det heter rollespill. Jeg spiller en rolle, og mine kampferdigheter burde ikke være for avhengig av mine ferdigheter som spiller, men heller være basert på kampferdighetene til min karakter.

 

Slik tenker i hvert fall jeg.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke nok FFVII spinnofs nå? De kaller det vel en remake siden de skal fortelle den samme historien. Det er forskjell på en remake og en remaster.

 

Og hva er en "ekte" remake?

 

Shadow of the colossus er bygd opp helt fra bunnen av for PS4, men det er fortsatt samme spill som på PS2. Det gjør det til en "ekte" remake. En remake er kort og godt når de lager et spill på nytt. Hvis de bare tar et gammelt spill og slenger på bedre grafikk heter det remaster. Det vi snakker om her med FFVII er mer en reimagening. De beholder de viktigste bitene fra spillet, men lager resten på nytt. Resultatet er et spill som minner veldig om det originale spillet, men er et helt annet spill. Det er det jeg klager over. Hadde de kalt det en reimagening hadde jeg ikke sagt noe, men fans har mast i årevis på en remake, og nå fikk vi endelig en bekreftet... bortsett fra at det slettes ikke er en remake i det hele tatt. Det er et helt nytt spill løst basert på FFVII. Det har ikke engang samme historie som originalen. Mye er det samme, ja, men en del vil være helt annerledes.

Lenke til kommentar

For meg fungerer ikke RPGs i sanntid. Det er en grunn til at det heter rollespill. Jeg spiller en rolle, og mine kampferdigheter burde ikke være for avhengig av mine ferdigheter som spiller, men heller være basert på kampferdighetene til min karakter.

 

Slik tenker i hvert fall jeg.

 

Til en viss grad gjør det fortsatt det. Du vil fortsatt gå opp i level, få bedre skills, bedre våpen og alt det der. Vi kan jo strengt tatt også gå andre veien, og si man bare kan spille én person i et rollespill. Man spiller en rolle, ikke en gruppe karakterer. :) Men når det gjelder FFVII vil jeg selvsagt ha det turbasert. Turbaserte kamper gjør at vi kan ta oss god tid til å tenke strategisk, og både vi og fiendene kan utnytte alt vi har av skills, magi osv for å vinne kampene. Det går ikke når kampene er i sanntid. For eksempel har jeg sloss mot bosser i JRPGs som er nesten immune mot fysiske angrep, og magi spretter bare tilbake når de treffer bossen. Løsningen blir da å kaste et skjold på laget mitt, så magien som treffer det spretter tilbake til bossen. Dermed kan jeg kaste magi på meg selv, fordi den da spretter til bossen og skader ham. Lykke til med en sånn strategi i sanntidskamper. :)

Lenke til kommentar

 

 

Og hva er en "ekte" remake?

At de gjenskaper spillet med oppdatert grafikk og effekter slik at nye spillere kan nyte gammel nostalgi i HD-drakt.

Her har de fjernet det jeg syntes var kulest med FFVII, nemlig kampsystemet.

Det er en remaster, ikke en remake.
Oups. My bad - remaster/remake har inntil nå vært identiske begrep for meg... Har hele tiden trodd at de har snakket om å lage en ordentlig HD-versjon av det beste FF-spillet gjennom tidene, men hvis de vil fucke det opp ved å lage et helt annet spill så kan jeg fint spare de pengene. Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Noen som har tips til andre JRPGs enn Final Fantasy? Det klør litt i fingrene mine nå.

 

Det MÅ være turn-based. Jeg har PS4, Switch, og en relativt utdatert PC.

 

Dragon Quest er jo en åpenbar kandidat, men er PS4, Switch eller PC ennå. Du kan derimot få de seks første til iOS, hvis du godtar å spille på iPad. Disse er alle 2D, så burde ikke være noe problem. Men Dragon Quest XI kommer i september til PC og PS4, og er absolutt verdt å holde et øye med.

 

Ellers er Atelier-spillene (Sophie, Firis og Lydie and Suelle) er alle verdt en titt. Atelier Firis har en litt irriterende tidsfrist en stund, men bare til du tar eksamen. Etter det kan du bruke så mye tid du vil. Lydie and Suelle har ikke tidsfrist, og tror ikke Sophie har det heller. Eneste "problemet" er at dette ikke er vanlige JRPGs der du utforsker en stor verden du blir pent nødt til å redde, men dreier seg om to jenter som vil bli bedre alkymister. Og det er stort sett hele historien i et nøtteskal. :p

 

Andre spill verdt å nevne er Lost Sphear, fra folkene ba I Am Setsuna, og Nights of Azure 1 og 2 (fra folkene bak Atelier). NoA har begge en tidsfrist, men den er ikke så ille i NoA2, og historien der er ganske uavhengig fra det første. Noen ting henger jo sammen, men du bruke klare å følge historien uten problem. Det er riktignok mer hack and slash enn vanlig JRPG, men lett å anbefale likevel. Har også fått anbefalt Blue Reflection (også fra Atelier-folkene), men har ikke satt meg så godt inn i det ennå. Virker ganske lovende.

 

Vi kommer heller ikke uten Persona 5, på PS4. Jeg likte det ikke noe særlig, siden det er noe vanvittig med cutscenes i starten. Savefilmen min sa litt over 8 timer spilt, og minst 7 av dem var cutscenes (seriøst). Men det skal visstnok åpne seg etterhvert, og mange regner det som det beste spillet på PS4. Eneste jeg kan si er at jeg spilte Persona 4 Gold ganske mye på PSVita, og storkoste meg hele veien (uten at jeg fullførte det, men la inn noen titalls timer.) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...