Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Oral history. I bokform. Oral.   :evil:

 

Neida, ser bra ut, den der. Liker å lese om hvordan ting jeg liker ble laget, som spill, filmer osv. Sitter for tiden med Crystal Lake Memories: The complete history of Friday 13th på Kindle. Her får vi vite veldig mye om hvordan de fleste filmene ble laget, komplett med bilder, kommentarer fra de fleste som jobbet med dem, osv. Ble akkurat ferdig med å lese om den fjerde filmen, så skal starte på femte snart. Er mer eller mindre diehard fan av Friday 13th, så det er utrolig mye digg her. :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har akkurat begynt å spille Final Fantasy 7 for alle første gang.

 

Jeg har flere ganger på dette forumet sakt jeg ikke liker JRPG spill. Å det er stemmer absolutt. Men ingen regler uten unntak. Jeg elsket spillet Lost Odyssey på Xbox 360 og jeg jeg synes Nier Automata er et fantastisk spill.

 

Jeg har på et eller annet tidspunkt nok "testet" alle final Fantasy spillene fra 1 til 9 raskt.  Final Fantasy II spilte jeg et par timer på emulator for mange år side, Final Fantasy 9 har jeg gitt en time eller to og Final Fantasy 7 har jeg prøvd meg på et par ganger tidligere. Da spilte jeg aldri lenger enn at man sprengte første reaktoren helt i starten av spillet. Altså aldri mer enn en 30 mins tid.

 

Så hvorfor har jeg begynt å spille FF7, om jeg ikke liker JRPG? Greia er at jeg kjøpte meg en PS1 mini for en stund siden og har endelig "ordnet" så jeg kan legge inn hvilke spill jeg vill på den. Så da har hele FF serien kommet inn på den. Jeg startet fra starten av og spilte FF1 remaken. Til min overraskelse syntes jeg det var... gøy. Men på den annen side er spillet rimelig enkelt og har nesten ingen historie. Så etter en 10 timers tid, bestemte jeg meg for å gå videre. Så skulle jeg gå til 2? Eller hva med 6 som alle liker så godt? Eller 9 som jeg tror jeg kommer til å like best selv? Nei jeg bestemte meg for 7, da aller sider det er best. Med min grunnleggende hat for sjangeren, så mistenker jeg at entusiasmen ikke er evigvarende, så la oss rett og slett gi det spillet som mest sannsynlig er best, en reell sjanse.

 

Så hvor er jeg, hva skjer og hva synes jeg om spillet? Vel for det første synes jeg grafikken overaskende nok er ganske sjarmerende og liker grafikken i combat veldig godt. Musikken er helt grei nok "ich". Nå kommer jeg nok aldri til å "elske" disse spillene og jeg er ikke vandt med JRPG spill, dialog, historie osv osv, i østlige spill. Så mitt inntrykk av historien er ikke all verden. Dialogen i spillet er som skrevet av en 9 åring og virker særdeles umoden og barnslig. På den annen side forstår jeg jo at spillet både er oversatt fra en kultur som er helt annerledes våres og gudene vet hvor god oversettelsen egentlig er? Settingen til spillet er derimot litt mer spennende. Minner meg ganske mye om settingen til Battel Angel Alita (en film jeg ikke har sett enda, men lest litt av den originale tegneserien, se... jeg prøver meg faktisk på østlige ting fra tid til annen, gir ting en reel sjanse selv om jeg i utgangspunktet er fordommer ;)

 

Så altså, grafikk bra, musikk grei, setting litt spennende, dialog og historie er så langt ikke bra. 

 

Jeg har nå akkurat falt gjennom taket i Kirka og møtt flower girl. Vi lever jo i en litt annen tid enn år disse spillene kom. Absolutt alle som liker spill og leser en del om spill har jo fått meg seg tidenes minst bevarte "spoiler", så det blir ingen overraskelse. Men tviler likevel på at en slik turn of events har samme tyngden i dag. Men vi får se, kanskje jeg er dypere engasjert i historien før den tid. (aner ikke om det skjer om 10 min eller 50 timer).

 

Liker spillet så langt, god nok til at jeg fortsetter. Men har ingen ambisjoner om at jeg "SKAL" fullføre det. Jeg spiller bare så lenge det er gøy, og foreløpig er det det :)

Lenke til kommentar

Du har bare såvidt begynt på historien, og har touchet en brøkdel av spillets verden, både geografisk og innholdsmessig. Har ikke lyst til å røpe noe for deg, men spillet åpner seg veldig opp etter en stund.

 

Mutt tips:

Hold deg orientert i dialogene og karakterene slik at du ikke detter av handlinga. Jeg var litt for liten til å forstå alt første gangen jeg spilte gjennom, men dette er stor spillkunst.

 

Misunner deg som får oppleve dette for første gang ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FFVII på E3. Blir spennende

 

"Join us on Monday night, June 10 at 6 PM PT as we present Square Enix Live E3 2019 during a special broadcast directly from Los Angeles! Showcasing an exciting line up of titles, fans around the world can watch our live stream at sqex.link/e3."

 

6PM blir 3 natt til Tirs det da.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Combat ligner veldig på FFXV. Noe som gjorde at jeg gikk veldig fort lei det spillet. Synes det er ekstremt dumt at de beveger seg lenger og lenger unna turbaserte kamper. Det var dét som var grunnen til at jeg falt for de spillene i sin tid. Jeg mener det beste kampsystemet i noe FF er FFX, fordi man har uendelig betenkningstid. Ikke sikker på om jeg i det hele tatt kommer til å prøve nye FFVII. Veldig synd. Har gledet meg til dette lenge.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn pre-order på Deluxe Edition. Jeg er ikke så interessert i store statuer og hele verdien i First Class Edition ligger i statuen.

 

Remaken ser absolutt veldig bra ut. Jeg hadde ikke hatt noe imot å spille gjennom med eksakt samme kampsystem som før, men så lenge det nye systemet fungerer så er det helt greit med noe nytt. Jeg likte f.eks. kampsystemet i Crisis Core godt. Når det er sagt så synes jeg det virker som om man hamrer veldig mye på samme knapp i traileren, noe som får det til å virke noe tankeløst. Men, vi får se.

 

Det som kanskje bekymrer meg litt er at dette prosjektet virker ekstremt ambisiøst. De sier at hver episode vil bli som en fullverdig FF-tittel. Da skal de virkelig ha kontroll på utviklingen av spillene, noe S-E ikke har hatt de senere årene. Men igjen, tar ikke sorgene på forskudd.

 

Midgar-segmentet er kanskje den delen av spillet jeg liker best, så ser absolutt frem til et helt 40-timers spill dedikert til denne delen.

 

Så hvor er jeg, hva skjer og hva synes jeg om spillet? Vel for det første synes jeg grafikken overaskende nok er ganske sjarmerende og liker grafikken i combat veldig godt. Musikken er helt grei nok "ich". Nå kommer jeg nok aldri til å "elske" disse spillene og jeg er ikke vandt med JRPG spill, dialog, historie osv osv, i østlige spill. Så mitt inntrykk av historien er ikke all verden. Dialogen i spillet er som skrevet av en 9 åring og virker særdeles umoden og barnslig. 

 

Oversettelsene på denne tiden var alle veldig dårlige, og det er ikke bare det at språket virker enkelt men det er en del direkte feil. Final Fantasy 8 var det første JRPGet der man investerte i å få en skikkelig oversettelse. Til deres forsvar er det vanskelig og tidkrevende å oversette fra japansk med mindre man er omtrent tospråklig på japansk og engelsk. De japanske kanjiene kan i tillegg fylle mer informasjon inn på mindre plass, så det er en utfordring å få plass til all teksten på engelsk når dialogvinduene er ment for japanske tegn.

 

Når det er sagt så har japanerne en måte å snakke på som kan virke barnslig, rett og slett fordi man ofte uttrykker seg veldig vagt og simpelt, uten masse preposisjoner som spikrer den helt eksakte meningen med hva man prøver å si. F.eks. i stedet for å si "det gjør vondt" så sier man bare "itai" ("vondt"), i stedet for å si "det er farlig" så sier man bare "abunai" ("farlig"), samtidig vil man også bruke bare "abunai" når meningen er noe sånt som "pass opp!" eller "vær forsiktig!".

 

Har man imidlertid vært i Japan bør det ikke være noen tvil om at japanerne er høyst oppegående til tross for denne måten å snakke på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde egentligt bestemt meg for å stå over FF7 remaken, men siden di har baller til å oppdatere kamp systemet med ein fanbase som lever på 90 tallet og spillet generelt ser fantastisk ut, så trur eg søren meg det blir kjøp. Kudos til Square Enix!

Lenke til kommentar

Heldigvis blir det både og.

 

The combat takes place in real time, but the game’s use of active-time battle (ATB) bars pays homage to the classic in an interesting way. The bars fill up over time and are accelerated by successful attacks. Once full, the bars can be used for special attacks or magic. The special attacks differ based on the character and magic is dependent on what type of materia, FF7’s source of spells, is being used. The homage to the original comes in how you’re able to use these abilities. Tactical mode can be activated when ATB bars are full, slowing the action down to a crawl and giving you different options via a command menu. It’s not quite turn-based, but it allows you to strategically assess the conflict, use abilities, spells or items, and then return to real-time action.

Lenke til kommentar

Kampsystemet var en av tingene jeg var skeptisk til. Den skepsisen er nå mer eller mindre borte, Square Enix trengte 10 minutter på å selge meg kampsystemet på E3. 
De har klart å ikke føye seg for den delen av fanbasen som skriker at alt må være som før. De er smarte nok til å skjønne at et rent turbasert kampsystem som i originalen ikke ville fungert i det spillet de nå lager. Det er også viktig når man lager en remake at det er noe nytt laget fra bunnen av. Skulle de lagd akkurat det samme med oppgradert grafikk, kunne de like gjerne latt være. 

Samtidig har de også skjønt at de må tilføye noe som minner om det originale kampsystemet, sånn at ting ikke føles helt fremmed. 
Nå er det fortsatt masse som kan gå galt, så litt brems må jeg prøve å holde på mitt eget hypetrain, men jeg er utrolig fornøyd med det Square Enix har vist oss til nå. 

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn pre-order på Deluxe Edition. Jeg er ikke så interessert i store statuer og hele verdien i First Class Edition ligger i statuen.

 

Remaken ser absolutt veldig bra ut. Jeg hadde ikke hatt noe imot å spille gjennom med eksakt samme kampsystem som før, men så lenge det nye systemet fungerer så er det helt greit med noe nytt. Jeg likte f.eks. kampsystemet i Crisis Core godt. Når det er sagt så synes jeg det virker som om man hamrer veldig mye på samme knapp i traileren, noe som får det til å virke noe tankeløst. Men, vi får se.

 

Det som kanskje bekymrer meg litt er at dette prosjektet virker ekstremt ambisiøst. De sier at hver episode vil bli som en fullverdig FF-tittel. Da skal de virkelig ha kontroll på utviklingen av spillene, noe S-E ikke har hatt de senere årene. Men igjen, tar ikke sorgene på forskudd.

 

Midgar-segmentet er kanskje den delen av spillet jeg liker best, så ser absolutt frem til et helt 40-timers spill dedikert til denne delen.

 

 

Oversettelsene på denne tiden var alle veldig dårlige, og det er ikke bare det at språket virker enkelt men det er en del direkte feil. Final Fantasy 8 var det første JRPGet der man investerte i å få en skikkelig oversettelse. Til deres forsvar er det vanskelig og tidkrevende å oversette fra japansk med mindre man er omtrent tospråklig på japansk og engelsk. De japanske kanjiene kan i tillegg fylle mer informasjon inn på mindre plass, så det er en utfordring å få plass til all teksten på engelsk når dialogvinduene er ment for japanske tegn.

 

Når det er sagt så har japanerne en måte å snakke på som kan virke barnslig, rett og slett fordi man ofte uttrykker seg veldig vagt og simpelt, uten masse preposisjoner som spikrer den helt eksakte meningen med hva man prøver å si. F.eks. i stedet for å si "det gjør vondt" så sier man bare "itai" ("vondt"), i stedet for å si "det er farlig" så sier man bare "abunai" ("farlig"), samtidig vil man også bruke bare "abunai" når meningen er noe sånt som "pass opp!" eller "vær forsiktig!".

 

Har man imidlertid vært i Japan bør det ikke være noen tvil om at japanerne er høyst oppegående til tross for denne måten å snakke på.

 

Hei, takk for at du prøver å sette dette litt i kontekst for meg. Jeg har altid vært noe fasinert av selve det japanske samfunnet og historie. Æreskultur og seregenheter med det Japanske føydalsamfunnet før det 1900 tallet. Likevel har jeg aldri klart å "like det". Særlig moderne japansk popkultur, musikk, spill film, har aldri falt helt i smak.

 

Googla litt og fant dette om japansk umodenhet: https://www.futurelearn.com/courses/intro-to-japanese-subculture/0/steps/23564

 

Men at Japanere er blandt de smarteste folka er det ingen tvil om, så du må tro jeg tenker japanere ikke er oppegående folk.

 

En japansk film som har sært godt renome er "RAN". en krigsfilm som foregår på 1600 tallet, som er laget på 80 tallet. En film jeg overhode ikke likte, men skal ikke gå i detalj om det. Men i alle fall her er det en "hoffnarr" som i en sene driver å forteller vitser og morsomme fortellinger, de som hører på ler seg skakke. Jeg satt bare der å klødde meg i hode og forsto overhode ikke humoren.

 

Jeg oppriktig forstår at mange liker japanske spill, jeg betviler heller ikke at final fantasy er en bra serie og at det finnes svært mange gode JRPG spill. jeg føler oppriktig jeg går glipp av noe her. Men for meg er kultur forskjellen desverre for stor. Meg jeg liker ofte musikken,grafikken og kamp systemene i disse spillene. Derfor våger jeg meg fra tid til annen til å teste noen JRPG spill.

 

octopath traveler er blandt annet ett spill jeg helt sikkert kommer til å teste ut.

 

Jeg har faktisk også blitt mer og mer fristet til å teste ut FF7 remaken når den kommer.

 

Når det gjelder FF7 har jeg bare spilt litt til (i dag faktisk). Fremdeles synes jeg det er ganske så greit å spille. Så vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...