Gå til innhold

Førstegangstjenesten; er det verdt det?


Anbefalte innlegg

Bone: Hvorfor burde jeg dra i militæret? For å få nye venner? Som sagt tidligere, hvis "det eneste" jeg får ut av militærtjenesten er nye venner og noen minner fra fyllekuler med disse vennene mine, så kan jeg ærlig talt klare meg uten. Jeg kan skaffe meg en jobb, som er bektraktelig bedre betalt enn førstegangstjenesten og skaffe meg nye venner igjennom jobben, og jeg kan som sagt også ta en tur ut i skog og mark i ny og ne.

 

B|Real: At øvelser blir avlyst kan jo såklart skje. Men at militæret ikke har råd til å sende soldatene lenger enn utafor brakka for å gjøre noe som i mine øyne er tull og fanteri, det er relativt håpløst.

Men der igjen, hvordan vil fremtiden se ut med i forbindelse med denne milliardsprekken? Politikerne sparer vel inn, og det er vel det som er årsaken til denne "tulletjenesten".

 

Og igjen spør jeg: Hva er det verdt hvis jeg må inn i militæret og bedrive dank og tulletjeneste et helt år? Vil det ikke være bedre å bruke tiden på noe annet? Eller finnes det gode argumenter for å gjennomføre denne tjenesten, slik at jeg faktisk får noe fysisk igjen for det. (Nye venner er såklart positivt, men som sagt, jeg skal nok alltids klare å finne noen hvis det er det eneste som lokker.)

 

Beklager hvis jeg virker forutbestemt på å ikke dra inn, men jeg vil stille så mange spørsmål jeg bare klarer og sette ting litt i perspektiv for å se det fra flere sider enn min.

 

Takk for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orker ikke å skrive så mye..

 

Men JA! I militæret med deg.. Alle burde ha tatt en tur innom militæret! Burde vært obligatorisk for alle sammen! Gutter og jenter! En vannvittig fin tid!! Og mange fine minner!

 

"å hate sammen er et privilegium" !

Det ER obligatorisk for gutter enda, og jenter blir desverre kun kallt inn til sesjon enda da...

Lenke til kommentar

Eg angrar på ingen måte på at eg var i militæret, men eit heilt år er for lenge. Du lærer det du skal i løpet av dei fire-fem første månadene, resten er daudtid. Eg tok eit par kurs og ex.phil. medan eg var der. Ellers er det ganske vanskeleg å få innvilga førarkortopplæring.

Lenke til kommentar

førstegangstjenesten kan absolutt være verdt det visst man bare har litt selvdisiplin. Kan jo ta utdanning og diverse førerkort og kurs osv som man kan få god bruk for videre i livet.

 

samt at man får livserfaring og masse nye venner selvsagt.

 

problemet er vel at 90% av de som drar i militæret bare sitter på ræva og spiller xbox og drikker brus på brakka, forså og dra på fyllekule i helgene. er jo koselig tilværelse det også da, men da får man jo ikke så veldig mye ut av tiden. :wee:

 

selv var jeg ikke motivert for militæret så jeg dro heller på folkehøgskole og hadde et av mine livsbeste år. det var også det året som fikk peiltet meg inn på grafisk design utdannelsen som jeg nå har tatt.

 

så sånn kort oppsummert, militæret kan være verdt det, men da må du gjøre en innsats selv. (slik som med alt her i verden)

 

edit: og ja til jenter i militæret! :yes: er jo tross alt 2005, likestillinga burde være såpass.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke byttet ut det året i militæret for noe som helst egentlig.

Har klært utrolig mye om meg selv som menneske, og man blir kjent med masse mennesker som du vanligvis ikke ville ha pratet med i det hele tatt, men som man finner ut at, hey, de er ganske ok, mennesker egentlig.

Ja, du blir kjent med mange mennesker, men personlig så har jeg ikke kontakt med noen av de jeg traff i militæret. Skal du inn i forsvaret så sørg iallefall for å gjøre noe du liker, hvis du ikke er motivert og blir satt til en kjip tjeneste kan du like godt dimme først som sist.

Lenke til kommentar

jeg må bare legge til at jeg føler faktisk litt for et friår fra arbeide og slit , og da virker militeret som en glimrende utvei :p

 

men sløsing med tid det er det ingen tivil om at det er , som phax sier han gikk på folkehøyskole og jeg tror trygt vi kan sammenligne di to tingene , man lærer bare forskellige ting og bryter forskellige regler :p (ja jeg her godt på folkehøyskole :D var skøy det )

 

og for all del ikke peil deg inn på siviltjeneste med mindre du kunne tenke deg og tjene i sivilforsvaret , du sitter i gjenne med ikke no etter et år som arbeider på enten en barnehage eller gammlejemm (eller annet arbeid som inneberer og jobbe med/for folk )

Lenke til kommentar
Bone: Hvorfor burde jeg dra i militæret? For å få nye venner? Som sagt tidligere, hvis "det eneste" jeg får ut av militærtjenesten er nye venner og noen minner fra fyllekuler med disse vennene mine, så kan jeg ærlig talt klare meg uten. Jeg kan skaffe meg en jobb, som er bektraktelig bedre betalt enn førstegangstjenesten og skaffe meg nye venner igjennom jobben, og jeg kan som sagt også ta en tur ut i skog og mark i ny og ne.

Snakker ikke om nye venner, og snakker ikke om fyllekuler!

Har knapt kontakt (les: God Jul -meldinger på sms) med mine gode kammerater i militæret.. Og noen fyllekule hadde jeg bare en eneste gang..

 

Jeg snakker om å ligge i skogen. Samholdet på øvelser. Det å være i en forbanna situasjon, og bare ønske deg tilbake til sofaen.. Jeg snakker om å fryse.. Jeg snakker om å "fryse sammen med andre".. Det ubeskrivelig det du får igjen i ettertid; vel å merke om du går inn i militæret med et åpent sinn..

 

Det ligger så forbanna mye i uttrykket jeg skrev "å hate sammen er et privilegium"! Det må oppleves, og du vil ikke forstå det før etter at det er over.. Men da vil du også takke meg, eller deg selv for at du valge å bli med!

 

Men, militæret er også mye mer enn å fryse og ønske seg hjem. Det er koselig også. Godt samhold. Noen får venner resten av livet, andre ikke.. Jeg er av sistnevnte! Men, vi hadde et godt samhold der og da.. Å komme i militæret mener jeg er en sjanse man absolutt ikke skal la gå ifra seg..

 

Jeg har nå vært i full jobb siden jeg kom ut av militæret.. Inkludert en tur med KFOR I.. Med andre ord, jeg tjener mine egne gode penger og synes det er fint og flott! Og jeg kan si at Ja! jeg angrer ikke et sekund, eller en brøkdel på at jeg tok meg tid til militæret også.. Det er et lite år, og så absolutt verdt det! Det vil du selv oppdage i ettertid..

 

 

EDIT:

Og igjen spør jeg: Hva er det verdt hvis jeg må inn i militæret og bedrive dank og tulletjeneste et helt år? Vil det ikke være bedre å bruke tiden på noe annet? Eller finnes det gode argumenter for å gjennomføre denne tjenesten, slik at jeg faktisk får noe fysisk igjen for det. (Nye venner er såklart positivt, men som sagt, jeg skal nok alltids klare å finne noen hvis det er det eneste som lokker.)

Bortsett fra at du kanskje kommer i litt bedre form (kanskje?), så er det på det mentale plan at du vil ha noe å hente i militæret.. Og akkurat DET skal du faktisk ikke se på som en fillesak.. For, igjen; det må bare oppleves..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Du skal være litt forsiktig med å sammenligne folkehøgskole og militæret. Folkehøgskole har du iallefall litt frihet og ikke befal som henger over deg til en hver tid. Begynner å bli ganske lei forsvaret nå, og er glad for at jeg snart skal dimme. Synes egentlig 12 måneder er for lenge.

 

Som mange andre sier. Pass på å havne en plass der du får gjort noe, opplevd noe, og ikke bare sitter vakt på et jævla skytefelt. Garden, GSV eller kystvakten er jo plasser der du er i "aktiv" tjeneste. Får mer igjen for det enn stillesittende "vakt og sikring".

Lenke til kommentar
Du skal være litt forsiktig med å sammenligne folkehøgskole og militæret. Folkehøgskole har du iallefall litt frihet og ikke befal som henger over deg til en hver tid. Begynner å bli ganske lei forsvaret nå, og er glad for at jeg snart skal dimme. Synes egentlig 12 måneder er for lenge.

 

Som mange andre sier. Pass på å havne en plass der du får gjort noe, opplevd noe, og ikke bare sitter vakt på et jævla skytefelt. Garden, GSV eller kystvakten er jo plasser der du er i "aktiv" tjeneste. Får mer igjen for det enn stillesittende "vakt og sikring".

sier ikke at militeret og folkehøyskole er det samme , men det er opp samme gaten , du treffer folk du sikkert aldrig ville pratet med ellers , du gjør ting som er kjipt der og da ( er jo noe letter og stikke av på FHS da ) , helt likt er det jo seff ikke , fhs er jo frivillig og forcen hvaner di fleste i , jeg har enda ikke hørt noe etter at jeg var på sesjon , har fått invilget siviltjeneste, men dette vil jeg ikke lengre , men inkalt til noe , det er jeg ikke , så jeg lever i trua at jeg slipper unna :D

Lenke til kommentar
Ueland: Det er vel ikke obligatorisk for jenter å dra på sesjon? jeg har nå aldri hørt om jenter som har blitt kalt inn til sesjon medmindre de har sagt ifra selv.

Er nok ikke obligatorisk, men det ble først satt i gang for et par måneder tilbake.

Ikke noe som er obligatorisk for jentene enda, men til neste år elns, da vil det bli obligatorisk for jenter å møte opp på sesjon. Slik at også de får et innblikk i hva militæret driver med. ;)

Lenke til kommentar
Det er _ikke_ en nødvendighet å bruke mangfoldige tusen kroner på kroppspleie når du lærer hvordan du skal forsvare deg og gå frem som soldat i en krig. ^
Skal du gå rundt hele døgnet med kamuflasjeskokrem i ansiktet og forsvarets lange underbukser da?

Jepp :) Jeg snakket med fetteren min i går på MSN om akkurat det der. Hadde en befal sett deg sitte å vaske trynet i en time hver morgen når dere var på øvelse ville han mest sannsynlig gitt deg 100 push-ups i tillegg :thumbup: . I tillegg til å bli uglesett av resten av gruppen din.

Lenke til kommentar
Det er _ikke_ en nødvendighet å bruke mangfoldige tusen kroner på kroppspleie når du lærer hvordan du skal forsvare deg og gå frem som soldat i en krig. ^
Skal du gå rundt hele døgnet med kamuflasjeskokrem i ansiktet og forsvarets lange underbukser da?

Hadde vært livredd skulle du ha forsvart landet vårt....

Lenke til kommentar
Det er _ikke_ en nødvendighet å bruke mangfoldige tusen kroner på kroppspleie når du lærer hvordan du skal forsvare deg og gå frem som soldat i en krig. ^
Skal du gå rundt hele døgnet med kamuflasjeskokrem i ansiktet og forsvarets lange underbukser da?

Jepp :) Jeg snakket med fetteren min i går på MSN om akkurat det der. Hadde en befal sett deg sitte å vaske trynet i en time hver morgen når dere var på øvelse ville han mest sannsynlig gitt deg 100 push-ups i tillegg :thumbup: . I tillegg til å bli uglesett av resten av gruppen din.

Tull og tøys! Hygiene er viktig i felt. :)

Lenke til kommentar
Jeg snakker om "øvelser" der soldater blir tvunget ut på gårdsplassen for å slå opp telt og pakke det ned igjen, rett og slett fordi de ikke har råd til å sende soldatene på ordentlige ekskursjoner.

Genialt motiverende. Snart må nok soldatene nøye seg med å tegne våpen istedenfor å skyte, på samme måte som heimkunnskapselevene må tegne mat fremfor å lage den. :roll:

Haha!

 

Minner meg om øvelser der vi måte rope PANG PANG da vi var i skuddveksling, fordi budsjettet for rødplast var brukt opp :D

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke verdt det.

 

Folk snakker om personlig utvikling, uvurderlig erfaring osv. Sånn rent bortsett fra å kunne militærspesifikke ting som man ikke får bruk for noen som helst gang senere (type sluttet orden, AG-puss, diverse stridsdriller, sengestrekk mm) så sitter man ikke igjen med noe annet enn de som har "sluppet unna". Spør deg selv (om du har gjennomført militærtjeneste), er jeg noe mer moden enn de som ikke har gjort det? Er jeg på et høyere "mentalt nivå", høyere grad av selvinnsikt, fordi jeg har frosset sammen med en tilfeldig sammenslengt gjeng midtvinters?

 

I think not. Det er selvsagt individuelt hva en får ut av militærtjenesten, og et år sammen med samme gjengen dag ut og dag inn blir det selvfølgelig noen gode minner. Men virkelig, får man ikke det av å gjøre noe annet, mer interessant et år? Reise rundt i verden, folkehøyskole osv. De erfaringene man gjør seg i militæret som fører til "personlig utvikling" er ikke nevneverdig annerledes enn den man får ved å klare seg selv et år ved å reise, jobbe, begynne utdanning osv. Man kan late som at det er militæret som gjør deg et år eldre og gir deg et års mer livserfaring, men glem nå ikke at du hadde blitt et år eldre også uten et år i Kongens klær.

Lenke til kommentar
Det er _ikke_ en nødvendighet å bruke mangfoldige tusen kroner på kroppspleie når du lærer hvordan du skal forsvare deg og gå frem som soldat i en krig. ^
Skal du gå rundt hele døgnet med kamuflasjeskokrem i ansiktet og forsvarets lange underbukser da?

Jepp :) Jeg snakket med fetteren min i går på MSN om akkurat det der. Hadde en befal sett deg sitte å vaske trynet i en time hver morgen når dere var på øvelse ville han mest sannsynlig gitt deg 100 push-ups i tillegg :thumbup: . I tillegg til å bli uglesett av resten av gruppen din.

Tull og tøys! Hygiene er viktig i felt. :)

Sier ikke at det ikke er viktig med hygiene som å få vaska seg i ræva og under arma, men å bruke en time på ansiktspleie har ingenting med hygiene å gjøre.

 

Edit: Fra wikipedia:

Good hygiene directly aids in disease prevention and/or disease isolation. (That is, if you are healthy, good hygiene will help you avoid illness. If you are sick, good hygiene can reduce your contagiousness to others.)

 

Since the development of the germ theory of disease, hygiene has come to mean any practice leading to the absence of harmful levels of germs.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Det er _ikke_ en nødvendighet å bruke mangfoldige tusen kroner på kroppspleie når du lærer hvordan du skal forsvare deg og gå frem som soldat i en krig. ^
Skal du gå rundt hele døgnet med kamuflasjeskokrem i ansiktet og forsvarets lange underbukser da?

Hadde vært livredd skulle du ha forsvart landet vårt....

Jeg kan godt sitte på et eller anent kontor for forsvaret, så kan jeg leve på at jeg faktisk gjør en innsats for fedrelandet. Men helvete heller, jeg egner meg ikke for "kriging". Småviltjakt er bedre!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...