Gå til innhold

Førstegangstjenesten 2005 - Hvor havna du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gægg.. skal på sesjon nå i juni..

 

hvor lenge etter sesjon er det før man må inn a?

Umulig å si.. om du går almenn ofte rett etter avgangsåret eller året etter..

Eller aldri.. Er lav prosent som avtjener. Vil du inn til et visst tidspkt så ring og be om det! Eller avtal på sesjon

Lenke til kommentar
hageby1: På høyere utdanning da, der mister du ikke plassen hvis du må i militæret, det samme gjelder ikke på VGS nivå såvidt meg bekjent.

Det kan nok stemme, men om man sier man skal gå VGS, så er ikke militæret motvillige på en utsettelse av tjenesten.

jeg formulerte meg vis litt dårlig.

jeg har fullført (om 2 uker) 3. årig vidregående opplæring, men jeg mangler 2MX og 3FY/3KJ/3BI/3MX for å komme inn på universitetslinjer som krever realfagskompetanse.

 

Jeg ønsker å dermed å ta 2MX "gratis" i forsvaret i stedet for å betale i dyre dommer for privatskole (eller liknende).

Desverre er ikke dette mulig i heimevernet (ringte å spurte), grunnen til at jeg prøver å bli flyttet til en annen avd.

 

Kan ikke si at repitisjonstjeneste en gang i året frister så mye heller.

Lenke til kommentar
Jeg skal til Hv Værnes 27. Juli, noe som irriterer meg da jeg hadde Garden på førsteønske...

ÆÆææææææh! Søkte garden på førsteønske!? Seriøst mann, fra utsiden kan det se litt prestisjefylt ut med Garden, men sannheten er langt derifra! Eneste positive er at du befinner deg i Oslo! Tjenesten for min del som korporal i kp2 gikk ut på å bli fratatt bortimot halvparten av helgene mine for å måtte gå vakt i rundt et halvt års tid. Vakt består av bortimot 2 timer elendig søvn og 8 timer stilleståing hvor du enten blodsvetter eller fryser ræva av deg. Timene du ikke står vakt eller "sover", vasker man eller sitter å spitter sko eller fikser uniform! Ofte får man hele ukesvakter der man går av vakt for å gå på igjen neste morgen i en uke. Anbefaler IKKE å søke garden!

Lenke til kommentar
Jeg skal til Hv Værnes 27. Juli, noe som irriterer meg da jeg hadde Garden på førsteønske...

Eneste positive er at du befinner deg i Oslo!

Var nok det som var årsaken til at jeg søkte dit :p

 

Uansett, har ikke lyst på repitisjonstjeneste, så bare jeg kommer meg bort fra HV og får muligheten til å ta 2MX er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Jeg skal til Hv Værnes 27. Juli, noe som irriterer meg da jeg hadde Garden på førsteønske...

ÆÆææææææh! Søkte garden på førsteønske!? Seriøst mann, fra utsiden kan det se litt prestisjefylt ut med Garden, men sannheten er langt derifra! Eneste positive er at du befinner deg i Oslo! Tjenesten for min del som korporal i kp2 gikk ut på å bli fratatt bortimot halvparten av helgene mine for å måtte gå vakt i rundt et halvt års tid. Vakt består av bortimot 2 timer elendig søvn og 8 timer stilleståing hvor du enten blodsvetter eller fryser ræva av deg. Timene du ikke står vakt eller "sover", vasker man eller sitter å spitter sko eller fikser uniform! Ofte får man hele ukesvakter der man går av vakt for å gå på igjen neste morgen i en uke. Anbefaler IKKE å søke garden!

Var du så dårlig korp. at du ikke fikk gå alf/ordo-vakter ? :)

Lenke til kommentar

liten oppdatering for dere som skal prøve å utsette tjenesten:

 

Færre får utsettelse

For samtidig strammer Forsvaret inn utsettelsespraksisen: Det vil bli vanskeligere å få utsatt førstegangstjenesten på grunn av skolegang og studier.

- Vi skal blant annet rekruttere personell til internasjonale operasjoner, og er nødt til å få inn godt kvalifisert personell på inntakene både sommer og vinter, forklarer stabssjefen.

 

Kan få studiepermisjon

Vernepliktsverket har vært i kontakt med de norske studiestedene, og ved de fleste skolene vil det være mulig å få innvilget permisjon.

- Det betyr at de som får innkallingen i posten, må planlegge ut fra at de skal inn til førstegangstjeneste til vinteren. Det vil bli vanskelig å få tjenesten utsatt, understreker han.

 

Ungdom som har startet på utdanninger som det er umulig å få permisjon fra, må dokumentere dette. Da vil Vernepliktsverket vurdere utsettelse. All nødvendig informasjon om reglene vil komme i posten sammen med innkallingen.

 

Link: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=101524

 

 

 

jeg har fått vite at jeg skal inn i GSV i januar, gleder meg som en liten unge. JEG VIL INN. :w00t:

Lenke til kommentar
gægg.. skal på sesjon nå i juni..

 

hvor lenge etter sesjon er det før man må inn a?

Umulig å si.. om du går almenn ofte rett etter avgangsåret eller året etter..

Eller aldri.. Er lav prosent som avtjener. Vil du inn til et visst tidspkt så ring og be om det! Eller avtal på sesjon

pokker meg ikke sikker på om jeg vil inn.

det er vel lett nok å slippe om jeg vil.

 

plutselig ble jeg homofil med ryggproblemer og manisk deprisive lidelser..

 

men om de trenger elektroingniører derimot, og har lyst til å betale utdannelsen min..

Lenke til kommentar
Var du så dårlig korp. at du ikke fikk gå alf/ordo-vakter ? :)

Seff ikke, men stod en del vakt før jeg ble korp... Dessuten er ikke alf/ord jobben noen dans på roser selv om det kan virke sånn på avløsningsstyrkene. Alf er iallefall noe møkk, og ordo er noe dritt. Vanskeligste er å få de udugelige gutta på vakt til å gjøre jobben sin når de kommer inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...