Gå til innhold

Førstegangstjenesten 2005 - Hvor havna du?


Anbefalte innlegg

HVUB kan du enten søke på, og komme inn der på eget opptak, eller så kan du begynne vanlig og kommer inn etterhvert. Det gjorde jeg, så da var vi en gjeng som var helt ferske i militæret, mens de andre hadde vært der i to-tre uker.

Det var skikkelig kjipt, egentlig.

Jeg gav meg der, og stakk tilbake til vanlig tjeneste, og jeg tror jeg fikk mye mer ut av det, enn jeg ville fått ut av UB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg søkte på

 

1. Garden

2. Flåtetjeneste (båt)

 

og kom i Heimevernet, derfor lurer jeg på om hvor mange som faktisk kom inn på noe de søkte seg på. (snakket nettopp med en kammerat som kom inn i luftforsvaret, selv om han ikke søkte dit).

 

Kan en moderator lage en undersøkelse på dette (i denne tråden).

 

Kom du inn på ditt ønske i førstegangstjenesten (i 2005/2006)

1. Kom inn på førsteønske

2. Kom inn på andreønske

3. Kom inn på noe jeg ikke søkte

Lenke til kommentar

Jeg ska til Bardufoss i sambandsbataljonen i Januar. har ikke peiling på hva det innebærer, skal vel prøve å stille inn p3 på en gammel radio :p ..

Er det noen som kan fortelle hva du gjør der. Jeg har lest litt om det på mil.no men jeg ble ikke så mye klokere av det. Hadde vært greit å høre om tidligere erfaringer fra andre folk...

Lenke til kommentar
Jeg ska til Bardufoss i sambandsbataljonen i Januar. har ikke peiling på hva det innebærer, skal vel prøve å stille inn p3 på en gammel radio :p ..

Er det noen som kan fortelle hva du gjør der. Jeg har lest litt om det på mil.no men jeg ble ikke så mye klokere av det. Hadde vært greit å høre om tidligere erfaringer fra andre folk...

Kan være en ide å ringe til militærfolka og prøve å flytte tjenesten til høsten. Så går du ikke glipp av mer enn ett skoleår..

Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med skole, og har ingen planer om å gå videre på noe annet. Så det blir nok Januar. Er greit å jobbe litt før jeg skal til millitæret så jeg har litt penger på konto, derfor passer det meg bra å reise i Januar egentlig.

Lenke til kommentar

Når jeg var på sesjon fikk jeg 9/9 på alle tester utenom iq-testen hvor jeg fikk 7/9. Søkte på Luftforsvar/Luftvernartilleriet, og havnet på Ørland Hovedflystasjon (times tid unna trondheim) ved avdeling 138. Luftving.. Noen som skal dertil 8ende august i år eller? Noen som i det hele tatt har noen erfaringer med plassen?

Lenke til kommentar
Ble innkalt til sambandsbataljonen. Noen som kan fortelle litt om Heggelia og Bardufoss? Skal møte på Sessvollmoen 01.09.05.

Var over hele indre og ytre Troms i førstegangstjenesten. Var selv stasjonert på Bardufoss flystasjon, men reiste rundt til de forskjellige leirene hele tiden.

 

Bardufoss området er ålreit det, utelivet er ikke mye å skryte av, men man får det ikke mer gøy enn det man lager selv :D

 

Maten der oppe bruker å være generelt bra. Jo mindre leir man havner i, jo bedre mat er vel tommelfingerregelen. Sessvoll hadde elendig mat sammenlignet med BAF.

 

Inntrykket mitt av folk jeg snakket med fra andre i forskjellige leire og bataljoner der opp var at folk trivdes.

 

En annen sak er at man ikke burde kødde med folk når man er ute å drikker. Med et labert antall damer der oppe blir det fort slosskamper, og alle vet at det ikke ender med noe bra :thumbup:

 

Jeg hadde en flott tid der oppe ihverfall. Det finnes jo selvfølgelig tider da man hater, man kommer hjem fra perm, man har grillet og hatt det gøy, for så å komme tilbake til sludd og morgenvask.

Lenke til kommentar
Ble innkalt til sambandsbataljonen. Noen som kan fortelle litt om Heggelia og Bardufoss? Skal møte på Sessvollmoen 01.09.05.

Var over hele indre og ytre Troms i førstegangstjenesten. Var selv stasjonert på Bardufoss flystasjon, men reiste rundt til de forskjellige leirene hele tiden.

 

Bardufoss området er ålreit det, utelivet er ikke mye å skryte av, men man får det ikke mer gøy enn det man lager selv :D

 

Maten der oppe bruker å være generelt bra. Jo mindre leir man havner i, jo bedre mat er vel tommelfingerregelen. Sessvoll hadde elendig mat sammenlignet med BAF.

 

Inntrykket mitt av folk jeg snakket med fra andre i forskjellige leire og bataljoner der opp var at folk trivdes.

 

En annen sak er at man ikke burde kødde med folk når man er ute å drikker. Med et labert antall damer der oppe blir det fort slosskamper, og alle vet at det ikke ender med noe bra :thumbup:

 

Jeg hadde en flott tid der oppe ihverfall. Det finnes jo selvfølgelig tider da man hater, man kommer hjem fra perm, man har grillet og hatt det gøy, for så å komme tilbake til sludd og morgenvask.

Tror nok jeg skal prøve å holde meg unna damene der oppe. De er kanskje velbrukte? :whistle:

 

LarsP: Hva slags tjenester kan man risikere å få i sambandet? Hva holder man på med? Hadde du det gøy?

Lenke til kommentar
LarsP: Hva slags tjenester kan man risikere å få i sambandet? Hva holder man på med? Hadde du det gøy?

Vel, kan prøve å gi et lite overblikk over min tjeneste. Jeg var altså i troppen med det fengende navnet "Taktisk Ledelse".

 

Rekruttperioden vår varte i 3 uker og la selvfølgelig vekt på enkeltmannsferdigheter som primus, kneppetelt, førstehjelpe, stridsdriller, livet i felt og lignende. Var en periode preget av meget mye hat grunnet drittsekkbefal og dårlig vær.

 

Så gikk vi inn i utdanningsperioden. Her skulle samtlige tropper begynne å utdannne seg i forskjellige ting som skulle være våre fagfelt. Jeg for min del havnet i et MRR-kurs (radio). Spennende saker, egentlig. I tillegg så var jeg så heldig at jeg ble valgt som tillitsmann for tropp. (og senere også kompani)

 

I perioden oktober - mars så var det MANGE øvelser. Taktisk Ledelse går ut på støtte 6 DIV CP eller Brigade Nord om du vil. Dette betyr i praksis at vi setter opp og drifter en kommandoplass. Systemene er state of the art og er morsomme å jobbe med. I tillegg til slike CPX (commandpost exercise)-øvelser så hadde vi og en skiøvelse hvor vi levde oppe på fjellet en hel uke med pulk og NATO-planker.

 

Årets vinterøvelse Battle Griffin ble preget av mye stress i små perioder og mye soving i store perioder. Det var kun under etablering og flytting av kommandoplassen det gikk hardt for seg.

 

Resten av året ble preget av mønstring av utstyr og diverse ventetjeneste. (les: idioti)

 

----------

 

En liten oppsummering: Samband er ikke for de som har lyst til å leke rambo. Det blir masse snømåking, mye koking av kaffe, fylling av F-34 (forsvarets drifstoff, blanding av diesel og parafin), bukking og neiing foran generaler og kongelige (jupp, er man i taktisk ledelse så må man forvente å møte X antall generaler og kongelige i løpet av året.) og ekstremt mye mønstring.

 

Jeg hadde det tidvis morsomt, men nå er jeg sjeleglad for at det er over. :)

Lenke til kommentar
LarsP: Hva slags tjenester kan man risikere å få i sambandet? Hva holder man på med? Hadde du det gøy?

 

*Masse tekst*

Blir det mye fysisk trening? Hva med skyting?

 

Du havnet på radiokurs, husker du hvilke andre kurs man kan få?

 

Takk for masse bra info, btw.

Lenke til kommentar
Blir det mye fysisk trening? Hva med skyting?

 

Du havnet på radiokurs, husker du hvilke andre kurs man kan få?

 

Takk for masse bra info, btw.

Fysisk trening og forsvaret er to ord som absolutt ikke hører sammen. Jeg vil påstå at ~90% av de som går inn i forsvaret kommer ut i dårligere form. Det avhenger selvsagt av hva man gjør det til, men det er få som orker å løfte vekter etter 12-14 timer med slitsom tjeneste. I øvelsesperiodene så er det ca umulig å få trent, dette ødelegger ofte treningsrutinene og dermed resultatene.

 

Angående skyting:

 

Tror sambandsbataljonen er en av de bataljonene i Norge hvor skyting er lavest prioritert. Det ble med et par ganger på skytebanen for oss. Hadde dog en skyteuke mot slutten av året hvor samtlige fikk prøvd ut litt nye våpen. Noen kurs (vakt og sikring & BV) gir derimot mulighet til å få prøvd ut et par andre våpen, MG og 12,7.

 

Det er en rekke kurs man kan bli skrevet opp på. I min tropp ble avgjort ved loddtrekning etter kursenes popularitet. De var:

 

- MRR (radio)

- Nortac (kan vel si så mye som at det har med kart å gjøre.)

- TADCOM (telekommunikasjon)

- BV (beltevogn)

- MB (Mercedes Benz - militær minibuss)

- Vakt og Sikring

 

Andre kurs:

 

- MG (maskingevær)

- Glock (pistol)

- 12,7 (maskingevær med 12,7mm ammunisjon)

- M72 (RPG)

- MP5

 

Hvilke kurs som tilbys har selvsagt med hvilken tropp du er med i.

 

Det er begrenset med informasjon jeg kan gi ut om de forskjellige kursene da informasjonen er regnet som -hemmelig-. oo0OOoO0oo :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...