Gå til innhold

Førstegangstjenesten 2005 - Hvor havna du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haddis: da må du snakke med der du har lærling-plass, du får utsettelse uten problemer hos militæret.

 

husk at hvis du ikke får svar på utsettelsen før du skal ut må du ut, og evt få utsettelse senere.

 

 

 

 

er kjedelig med utkallingen min, har ca 4 mnd jeg ikke har noe å gjøre, slutter i august som lærling og skal inn i militæret i januar :cry:

 

uansett bra for utdannelsen min, får minst 10 høyskole-poeng, får nok enda mer ettersom jeg har erfaring innen kampsport, litt OT, men noen som vet hva disse poengene teller som, hva jeg kan bruke de til??

Lenke til kommentar
Skal inn til Madla, Sjøforsvaret 25. juli. KNM Harald Haarfagre! :) Det blir spennende. Litt slitsomt sikkert, men. :p Gleder meg faktisk. Hvilke andre er det som skal til nøyaktig samme sted som meg? Wh1te? Andre? :)

 

Sees der!

Jeg skal dit ja... :thumbup: men dog ikke før januar...

Skal til samme sted, til samme tid! ;)

Lenke til kommentar
Helvette! Fikk nettop inkallelse. Panserbataljonen på Hamar, eller noe i den duren. :(

 

Skulle ikke inn før i januar heller. Så mister 2 skoleår pga dette. Tenker jeg skal søke siviltjeneste istedet.

 

Noen som har vært i panserbataljonen på Hamar? Festlig?

Fikk også innkalling i går. Og skal inn 11. januar visstnok, noe som er helt uaktuelt. Gidder ikke bruke 2 år av livet mitt på militæret. Jeg fikk riktignok telefon fra garden nylig, så kanskje jeg begynner i signaltroppen til høsten. Da passer det jo med skoleåret. Men hvis jeg ikke kommer inn der, får jeg søke om utsettelse.

Lenke til kommentar

Skal visst i Luftforsvaret.. skal møte opp på Madla 1. januar. Ganske kjipt i grunn, siden det kræsjer med hvordan skoleåret er lagt opp.

 

Har for øvrig allerede skaffet meg plass på folkehøgskole til høsten, noen som vet om det vil være noe problem å få utsatt førstegangstjenesten pga. det?

Lenke til kommentar
Du får utsettelse pga læretid.

 

To erik regner med sjangsen avtar år for år.. over 25år er det nok ingen som kommer inn vil jeg tro

Selvom du er tjenestepliktig inntil fyllte 45 år, så tror også jeg i likhet med Bogan at etter at du er fyllt 25, så blir du droppa. Dagens økonomi i det Norske Forsvaret har skylden.

Lenke til kommentar

Jeg fikk innkalling på fredag, madla, luftforsvaret 10 januar. Dette er veldig irriterende da jeg ba om å starte til høsten på sesjon pga. skolegang osv. Vil absolutt ikke bruke to år på militæret. Førstevalget mitt var sjøforsvaret, og andrevalget var hæren, så blir jeg kalt inn til luftforsvaret :no:

Hvis jeg ikke får flyttet innrykket til høsten så vurderer jeg å dimme.

Lenke til kommentar

Fikk innkalling på fredag og det ble visst Luftforsvaret for meg som jeg ønsket meg. Oppmøte 10. januar i Madla. Litt irriterende at jeg skal kaste bort 5 måneder for ingenting, men vi får se om jeg får skoleplass til høsten, for da utsetter jeg førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Jeg har fått innkallelse til Garden nå. Skal møte på Sessvollmoen i januar 2006 :ohmy:

 

Det hadde forsåvidt vært greit, HVIS jeg ikke hadde vært i gang med studiene, som jeg nå er. Jeg har allerede tatt 1 år av det som ser ut til å bli et 5-årig studie. Jeg kommer til å søke om utsettelse, men må si jeg ikke har videre lyst til å måtte dra i militæret som 24-årig ferdig utdannet sivil ingeniør :hrm:

 

Sånn som det er nå så er det mange av mine kamerater som ikke har hørt en døyt fra militæret. Jeg syns det er rimelig urettferdig at dem skal huke tak i noen av oss, og særlig da meg som er midt i et studie. (Jeg skulle EGENTLIG vært russ i år, men ble ferdig et år før alle andre).

 

Hvordan er mulighetene for at forsvaret driter i meg når jeg er ferdig utdannet? Noen som har noen synspunkter? Stemmer det at det blir dyrere for forsvaret og ha meg der når jeg er ferdig utdannet?

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
har fått innkalling til Værnes, som HVUV...

 

blir lagleder eller lignende :)

 

sakset fra info-sidene:

"Fellesutdanningen har en varighet på ca 10 uker med utdanning innen flere fag som våpentrening, stridsteknikk, samband, nærkamp, sanitetstjeneste og fysisk trening. De som er best skikket vil i tillegg få et tilbud om tilleggsutdanning som lagførere"

 

edit: skal inn i januar 2006

edit2: HVUV= Heimevernets utdanningssenter Værnes

Var selv lagfører i HVUV høsten 2003, og det anbefales.

God og allsidig utdannelse, mye feltdager, og mye gøy.

Eneste problemet er at Stjørdal er en drittkjedli plass, men heldigvis ikke langt til Trondheim.

 

I troppen din blir du sikkert 30-40 stk, og 5-6 av dem blir lagførere, så du må gjøre en god jobb for å bli vurdert, men hvis du kommer inn får du gjennomgå grunnkurs lederskap (som jeg kom meg utenom, men allikavel har papirene på), og så får du cola-tillegg (12kr ellerno) de siste 4 månedene av tjenesten.

Lenke til kommentar
så selv om det står at jeg har kommet inn som i hvuv så blir jeg vurdert?

 

du kunne ikke tenkt å skrive litt om hva hvuv gjør/er, etter det jeg skjønner er alle som er med i hvuv lagførere, tar jeg feil eller?

Ja.

 

HVUV - HeimeVernets Utdanningssenter Værnes er kun plassen du har komt, ikke noen slags stilling. Hvis du hadde komt inn i HVUB hadde det vært et UB (Utskrevet Befals)-kurs, hvos du hadde vært nesten-befal i et halvt år, men da må du være inne et halvt år lenger.

 

I HVUV er det 3 kompanier, A og B komp er nesten det samme, og så er det Garnisonskompaniet. Det er de som tar seg av alle jobbene i leiren. De er inne i ett år, og når de dimmer blir de ikke innkalt på rep-øvelse i HV.

I A og B komp er det 5 tropper i hver. Hvis du kommer inn i en av dem, har du 5 måneders førstegangstjeneste, pluss at du blir innkalt (ca) annethvert år til du fyller 40. (Snakk om 5 dager hvor du ligger i telt og har det gøy med andre).

 

Alle som begynner i A og B begynner som vanlige menige. Sånn vi gjorde det (og jeg regner med at alle troppene gjorde det sånn), var at 5 personer ble valgt/meldte seg iløpet av den første uken til å være lagførere. (vi hadde 5 lag).

Etter to øvelser ellerno, ca èn måned, skulle de begynne med lagførerkurs (grunnkurs lederskap - bra å ha på CV), og da kunne alle i troppen sende søknad for å bli lagførere. (De fleste syns det er for mye stress, og det er mye stress.)

 

6 mann ble valgt, gjennomførte det kurset som tok 3 uker ellerno, så ble alle lagene stokket om på til de lagene de blir ut tiden.

 

Tjenesten for 8 av de 10 troppene går ut på Objektssikring, Patruljering, mye skyting, Veikontrollposter osv.

Det som man driver med i HeimeVernet, altså.

 

Hvis du har lyst å joine HV uansett, så er HVUV å anbefale. De fleste som er i HV idag (og de flytter masse folk over dit etter endt førstegangstjeneste), kan ikke de tingene som HV gjør, like godt som de som har vært i HVUV.

Jeg skal sannsynligvis inn på første rep nå til høsten en gang (jeg dimmet for to år siden), og da (sier de) kommer jeg til å være mye flinkere enn de som har vært der lenge.

 

De to andre troppene, forresten, er tropp 5 i A, og tropp 5 i B, og de er henholdsvis Jeger og Støtte-tropp.

Jegertroppen er mye uti skogen alene, lærer å grave poster hvor de skal ligge i opptill flere dager, mens støttetroppen trener på å holde seg litt i bakhånd med de litt større våpnene.

 

 

Hvis du har noen flere spørsmål, så bare kom med dem!

Lenke til kommentar

det hørtes bra ut, informasjonen på hjemmesiden til hvuv er elendig, virket som om de drev med opplæring av alt til alle som var med.

 

skal nok satse på hvub/ubhv, er dette noe jeg må søke selv på?

 

ser at det er en søknadsfrist der, 1.november

 

er vel ikke sikkert du vet det men er vel verdt å spørre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...