Gå til innhold

Hvordan rengjøre LCD-skjermer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv kjøpte jeg en litt tykk, blå, myk "klut" fra Clas Ohlson. Den var spesielt beregnet på LCD-skjermrengjøring, og jeg må bare si at den fungerer alldeles utmerket. Det er den som koster 49 kr med kun én fille oppi (blå).

 

Den kan jeg anbefale sterkt for LCD-skjermer.

Lenke til kommentar
Men "fettflekkene" vil bestandig være der  :mad:

Forsvinner her :dontgetit:

De forsvinner ikke med vann eller en tørr klut men blir svakere og svakere inntil du sier deg fornøyd. For å fjerne fettet helt må du bruke et fettoppløselig middel. (helst et mildt ett for å være sikker på at det ikke angriper belegget på overflaten av skjermen.)

Lenke til kommentar

Bruker disse:

 

Fellowes Screen Cleaning Wipes (99702)

 

Kaller dem bare for fellowes, brukt dem på 4 flatskjermer oppgjennom tidene (3-4 år), har aldri merket noe forskjell..

 

Innholder stoffer, men ingen alkoholer, lukter noe, men ikke så sterkt, reklamerer med at de skal funke fett på LCD skjermer. De er også antistatiske

 

de selges via norek (komplett/datakjeden osv.) med varenr 107020

 

 

Komplett link

 

Bildet de bruker på komplett er noe utdatert.. De er av den gamle, litt større versjonen..

 

Nå er de litt mindre, og kommer i en gul pakke. Meget populær på dataparties.. ^^

 

Merk at de virker også på alle glassflater. Står btw. at man ikke skal bruke dem på "mesh screens" ^^

 

bruksanvisning, først våt, så tørr ^^

Endret av Eremal
Lenke til kommentar
hmm.. på min litt eldre bærbare brukte jeg jif glassrens og tørket av med papir.. rent ble det så absolutt

Men om skjermen likte det? :hmm:

har nu ikke klaget ennå nei.

 

men kan jo alltis ta litt papir med vann å tørke over for å være sikker på at det ikke er rester av såpe igjen

Lenke til kommentar

Klarte på spektakulært vis å velte et glass med vann over lcd-skjermen for et par dager siden. Ganske mye vann landet midt på bildeflaten. Menyene gikk bananas, som jeg regner med skyldes at det rant vann mellom bildeflaten og ramma som skapte kortsluttning i knappene. Men med litt hårføner og et par timer pause så var alt bra igjen :)

Lenke til kommentar

Gamle brilleglass var av, vel, glass, og pussefillene en fikk med disse var beregnet på hardføre linser.

Så kom høyindeksglass som egentlig er en type plast. Denne er mer tander enn glass, så det er kommet en pussefille av et mer egnet (syntetisk) materiale som heller ikke loer. Den har en rar konsistens, som om den alltid er litt fuktig. Denne bruker jeg på skjermen, med godt resultat, trenger ikke engang vaskemiddel. En gang iblant vasker jeg denne med klær på 40 C, så blir den som ny igjen. Anbefales.

Lenke til kommentar

Fin guide, men synes det blir litt drøyt å påstå aat man skal styre unna våtservietter...

 

Finnes jo våtservietter spesielt for LCD, og antar at de er noe mer skånsomme enn de til CRT..

 

Selv bruker jeg seviettene til NOR Office som vi har på jobben, våt + tørr, og finnes både til CRT og LCD.

Lenke til kommentar

hehe..

 

 

Vel, selv har jeg brukt hardcore Jif på laptopen i tre år, og jeg har ikke merka noe som helst forskjell. Det med å rense med vann gjør jo ting bare verre, men skjolder hvor det har tørka ujenvt. Da må man uansett pusse med noe tørt etterpå. Jeg anbefaler Jif på sprayflaske.. tørker jevnt og gir et fantastisk resultat.

Lenke til kommentar
Har alltid brukt 96 til å vaske jeg, fikk egentlig ikke noe svar på om det er almennt akseptert?

96 er litt kraftig kjemisk sett. Jeg vet ikke om det kan skade kjemikaliene som utgjør de forskjellige beleggene på skjermen. Hvis du sier det funker bra hos deg så gjør det sikkert det.

Lenke til kommentar

Bra guide, bra debatt.. bra tips og innspill. Jeg tok med det samme en nøye titt på skjermen min som ikke så særlig skitten ut før jeg leste artiklen. Etter at den var lest så den straks mer skitten ut.. så nå fikk den en rask tørk med en såvidt våt papirdott.

 

Forøvrig så er det UTROLIG irriterende med folk som røyker mot lcd skjermer eller absolutt skal peke på skjermen og trykke hardt. Lurer på hvor mange ganger jeg har skreket opp i den forbindelsen. Det er ikke få:) Jeg kunne tenke meg et filter man kan klistre på skjermen som gir alle som tar på den et kraftig støt.

Lenke til kommentar

brillerens er det jeg har brukt i mange år. Tar det aller meste og fordamper fint og setter ikke igjen flekker. Er jo et stoff som er beregnet for at briller skal være 110%! Optinett Cleaner heter den jeg bruker. Koster 100 lapp for en 120 ml spray flaske, og d får man som oftes et par gratis brille kluter med på kjøpet. Flasken jeg har nå har holdt til 2 pc'ere + en laptop i over et år, og fremdeles er det nesten halvfull flaske... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...