Gå til innhold

Hvordan rengjøre LCD-skjermer?


Anbefalte innlegg

Fin innføring dette  :thumbup:

 

For de som vil ha en litt tøffere flatskjerm: MultiQ skjermer Disse har aluminium eller magnesium ramme og glassplate foran panelet  :cool:

Med en glassplate introduserer man vel problemet med gjenskinn i skjermen?

Har en slik skjerm, og har aldri opplevd gjenskinn i den, er faktisk veldig fornøyd med den, selv om den begynner å bli 5 år gammel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler bare bomullspad og vann.

Jeg har en gammel laptop hvor skjermen hadde endel

småriper. Da brukte jeg Armor All plastfornyer, og

skjermen ble som ny.

Dette er nå snart tre år siden, og skjermen er like fin.

Har du problemer med refleks av lys? :roll:

Lenke til kommentar
Har alltid brukt 96 til å vaske jeg, fikk egentlig ikke noe svar på om det er almennt akseptert?

Tror du det funker med whisky også? Den inneholder jo over halvparten vann. :!:

Syltetøy inneholder også minst 50% vann.. men om det blir rent med det er nå en annen sak. :p (jeg tok spøken din, men ville bare svare på det likevel)

 

Poenget mitt er at man bør bruke en blanding av ren sprit og rent vann dersom man forsøker og ikke ha alle de andre stoffene som finnes i whiskyen som muligens kan sette betydlige flekker. Men som sagt: Sprit er ikke det mest skånsomme fettløselige midlet man kan bruke, selv i lave konsentrasjoner.

Lenke til kommentar

Men hva med slike skjermer der en røyker?

Det er en kjent sak at mange av oss røyker, personelig røyker jeg ikke inne i selve huset.Dette med tanke på de jeg bor sammen med og derfor blir det til at jeg kun røyker inne på hjemmekontoret og her står jo mine maskiner .

i dag har jeg kun CTR skjermer og disse er jo enkle å rengjøre,men hva om jeg hiver inn et par LCD skjermer??

Joda vet det går ann å slutte,men det var ikke det jeg tenkte på nå :)

Lenke til kommentar

Ang. bruk av Zalo, så tror jeg man bør unngå å bruke anti-bakteriell utgaven (den blå). Jeg har erfart at den i motsetning til den vanlige (grønne) tar knekken på bla. teflonbelegget i enkelte stekepanner, så da er jeg bekymret for hva den kan gjøre med en skjerm.... I tillegg har den ødelagt 2 Statoil-kopper og Hydro/Texaco kopp !

 

Dama er kjemi-ingeniør, og hun har nevnt det for noen kolleger som ikke skjønner hva det kan være som skjer. Jeg tror enkelte av de har bestemt seg for å se nærmere på saken på fritiden, så intr. syntes de det var (ikke at jeg kan forstå det, men...). :hmm:

Lenke til kommentar

fredster: Interresante opplysninger det der. Hold oss oppdatert om hva dama di finner ut.

 

Selv bruker jeg utvannet grønn zalo på skjermen og er fornøyd hittil. Dog, "teflon"panna mi begynner å se ganske slitt ut til tross for at den bare er ett år gammel. Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at det er en dårlig variant av "teflon" som er brukt og at zalo tørker ut belegget for mye siden det er fettløsende. Jernpanner skal jo ikke vaskes med zalo/såpe. Der bør det være igjen et tynnt belegg med fett som skal beskytte overflaten fra rust og avskalling av det sorte sotlaget.

 

Men hold oss oppdatert om den blå zaloen. Det er interresant! :yes: (synes jeg)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hmm, mener å ha sett noen lcd skjermer som har en glass plate eller lignende utenpå selve lcd flaten. hvorfor det ikke blir gjort på alle med tanke på hva skade en kan gjøre på en lcd skjerm om en trykker på den fatter jeg ikke. men har vel helst noe med produksjonspris osv å gjøre...

Lenke til kommentar

Noe som fungerer veldig godt til å fjerne små flekker er "Spytt".

Det inneholder div. enzymer ol. som fungerer fint som "vaskemiddel" på små glassområder. Sammen med papir/klut som ikke loer.

Hvis du ikke har munnen full av mat :)

 

Fungerer også fint på visiret til hjelmer (mc/mopeder) for fjerning av fluer etc.

Lenke til kommentar
hmm, mener å ha sett noen lcd skjermer som har en glass plate eller lignende utenpå selve lcd flaten. hvorfor det ikke blir gjort på alle med tanke på hva skade en kan gjøre på en lcd skjerm om en trykker på den fatter jeg ikke. men har vel helst noe med produksjonspris osv å gjøre...

De som har en ekstra plate utenpå har det vel for å få touch-funksjon, jeg har sett endel slike.

 

Ekstra pris er nok en side av dette, men også det at du får mer problemer med reflekser.

Lenke til kommentar

Når det gjelder støvete LCD og CRT skjermer som ikke er påvirket av nikotin eller andre kjemiske klebrige forurensinger, vil jeg på det sterkeste anbefale SWIFFER DUSTER. Denne geniale "støvsugeren" holder hva den lover. Jeg vil påstå at den trekker til seg 97 % av alt støvet som befinner seg på skjermen. Den er 100 % fri for kjemikalier, og kan garantert ikke skade skjermen din på noen måte. Med sin utforming egner den seg til å fjerne støv fra de utroligste steder, særlig mellom brytere og knapper på all verdens elektronikk. Jeg bruker den også på hovedkortet og andre komponenter inne i PC'n. Støvete CD/DVD plater som har ligget på salongbordet i stua blir også som nye.

 

Jeg tror de fleste RIMI butikkene har disse. I esken finner du et håndtak, og 5 kluter. Prisen mener jeg ligger på et sted mellom 50 og 60 kroner. Husk å slå av all elektronikk før du begynner på vår-rengjøringen.

 

P.S. Disse klutene ser helt klart ut som et typisk Tv-shop produkt, men det er det ikke. D.S.

 

duster_components.jpgduster_product_image.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...