Gå til innhold

Radeon X800 XL med 512 MB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke ut som om behovet for 512Mb har kommet enda. Hovedsakelig er det sikkert pga de fleste spill har blitt laget med forbehold på skjermkort med maks 256Mb minne og gjennomsnittelig 64-128 tipper jeg.

Skrevet

Og kortet er vel ikke kjapt nok til å kunne kjøre Doom3 med akseptabel fps med Ultra High (ukomprimerte) texturer..? Kommer ikke på flere anvendelser til 512...

Skrevet

Sånn som jeg ser det vil vel aldri dette ekstraminne komme til bruk med dagens toppkort.. Når GPU'en blir kraftig nok vil det vel kanskje ha noe for seg, men sånn som det er nå er det mangel på båndbredde som er mest begrensende. Neste generasjon spill vil nok kunne bruke mer enn 256MB ram men da er ikke dagens kort gode nok lenger. Så det er nok for tidlig med alt dette minnet.

Skrevet
Støtter kortet AMR?

Det er vanslig å si sikkert, da AMR foreløpig bare er basert på rykter.

 

Men anntagligvis gjør det nok det...

Skrevet

Har lest et par tester, og det er åpenbart at kortet ikke har bedre ytelse enn 256MB-varianten med dagens spill.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/211/

http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/512/

Det eneste stedet man kan spore en forskjell er i HL2 med 1600 x 1200, 6x AA og 16 x AF:

image018.gif

Men sannsynligheten for at det vil utgjøre forskjell i den nære framtid, kanskje allerede fra og med HL2s ekspansjonspakke, er jo ganske stor.

Skrevet

Tjaaa.... GF6200 512MB blir vel å sammenligne med R9200 256MB mens X800XL 512MB blir å sammenligne med R9600 256MB tenker jeg, hvis vi hadde skurdd markedet et års tid tilbake... Mao ingen særlig gode kjøp noen av delene vil jeg tro.

Skrevet
I det minste kanskje sjanse for at x800xl kan bli nyttig, men hallo 6200 med 512 er vel mer som "skyte spurv med kanon".

Det har vansklig for å tro med de prisene som er stipulert, 512 MB er meningsløst i 95% av tilfellene på ett såpass "svakt" kort, da er det bedre å bruke pengene på å kjøpe en heftigere modell med 256.

 

AtW

Skrevet
Det eneste stedet man kan spore en forskjell er i HL2 med 1600 x 1200, 6x AA og 16 x AF:

image018.gif

Tja, ser du litt nøyere på den grafen så er det 20 og 33 FPS med henholdsvis 256MB-utgaven og 512MB-utgaven. 33FPS er etter min mening for lavt for en skikkelig flytende spilleopplevelse. Rådet her er å gå ned på oppløsning eller skru ned AA/AF. Følger man dette rådet så vil spillet yte helt likt på 256MB som på 512MB. Kort fortalt så er GPU'en for svak til å ha nytte av 512MB. Kortet er altså på ingen måte fremtidssikkert. Nye spill som kommer vil sansynligvis reagere på samme måten. Dvs at GPU'en er for svak til å ha noen nytte av det ekstra minnet. Hvis du har en skjerm som takler 1600x1200 og er innbitt på å kjøre 6xAA og 16xAF og skal kombinere det med HL2 eller kommende mer krevende spill så duger ikke X800XL samme hvor mye minne det har. Det eneste logiske er dermed å kjøpe et kort med 256MB nå og være fornøyd med det inntil det kommer så kraftige GPU'er på markedet at 512MB gir noen mening, ok kjøpe nytt skjermkort da.

Skrevet

*Høyere megapixsel teller lite, optiken på kameraet teller mer.

 

*Høyere Oppløsning på Skrivere teller ikke annet, kvaliteten på skriver hodet teller mer

 

*Det er ikke MB som sier noe om kortet er bra eller ikke, det er Gpu, og hvor rask ramen er osv.

 

Når skal folk lære dette. 512mb på dette kortet fører INGEN ting godt med seg.

Skrevet
Men 512mb kan jo ikke være negativt.

 

Mer fremtids retta ville jeg valgt denne. 1fett, det var en som gjett a 3,3k her, det koster jo et Vanlig X800xt.

 

men men

Sålenge kortet ikke er nøyaktig like dyrt som andre 800 XL, så står jeg for at kortet er meningsløst, kjøp heller ett kort i en høyere klasse til samme pris (m 256 MB), enn dette kortet.

 

AtW

Skrevet

jeg husker en tid da ti4200 kort med 64mb ram ble betraktet som et godt kort, og et godt kjøp. man ville aldri få buk for de 64 ekstra mb med minne.

 

i dag er det ikke coren på kortet som hindrer meg i å peise opp grafikken på nyere spill..

 

512mb here i come.

Skrevet
Tja, ser du litt nøyere på den grafen så er det 20 og 33 FPS med henholdsvis 256MB-utgaven og 512MB-utgaven. 33FPS er etter min mening for lavt for en skikkelig flytende spilleopplevelse. Rådet her er å gå ned på oppløsning eller skru ned AA/AF. Følger man dette rådet så vil spillet yte helt likt på 256MB som på 512MB. Kort fortalt så er GPU'en for svak til å ha nytte av 512MB. Kortet er altså på ingen måte fremtidssikkert. Nye spill som kommer vil sansynligvis reagere på samme måten. Dvs at GPU'en er for svak til å ha noen nytte av det ekstra minnet. Hvis du har en skjerm som takler 1600x1200 og er innbitt på å kjøre 6xAA og 16xAF og skal kombinere det med HL2 eller kommende mer krevende spill så duger ikke X800XL samme hvor mye minne det har. Det eneste logiske er dermed å kjøpe et kort med 256MB nå og være fornøyd med det inntil det kommer så kraftige GPU'er på markedet at 512MB gir noen mening, ok kjøpe nytt skjermkort da.

Men dette vil vel forandre seg ettersom man får spill som nettopp krever mer minne...

Jeg bruker fortsatt mitt Geforce 4 4200 med 64MB minne. I sin tid kjøpte jeg dette nettopp fordi ytelsen var bedre i rimelige oppløsninger enn 128MB. Det gikk ikke så lang tid før jeg nok hadde vært tjent med 128MB isteden, også i rimelige oppløsninger. Jeg utelukker ikke at situasjonen er nokså identisk med X800XL med 256 eller 512MB minne. Eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...