Gå til innhold

Skriver du musikk på pc? Med hva..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er aldri for sent lære seg noe som helst..

 

Angående noter så brukte/kunne jeg det før, men etterhvert så brukte jeg heller

gehøret. Noter kan være en fin "bruksanvisning", men for å få frihet og "feel"

i musikken så lær deg låta, og kast notene etterpå.

 

Angående musikkerfaring.. vel.. jeg er mest selvlært.

 

Gøy å prøve seg fram.. ikke sant?

 

 

TFS

Lenke til kommentar
rasgar: Sonar 4 er bare best, ikke sant..? Brukbart oppsett.

Jeg sier meg ihvertfall veldig fornøyd med Sonar 4. Utrolig grei interface å jobbe med, så fort man kommer seg litt inn i det.

Når det kommer til utstyret skulle jeg gjerne ha oppgradert en del av det, men for tiden så har jeg litt trang økonomi. :)

 

De monitorene jeg har er jeg forresten fryktelig fornøyd med. De holder akkurat til mitt bruk og så koster de ikke allverden heller. :)

Lenke til kommentar

Nevner i forbifarten at SONAR 5 har kommet.

 

    *  NEW—PSYN™ II subtractive synth, Pentagon™ I vintage analog synth, Roland® GrooveSynth™, SFZ SoundFont sampler, RXP ™ REX Player groove box

 

    * Additional instruments include TTS-1™, Cyclone™, and DreamStation™

 

    * NEW—Perfect Space™ Convolution Reverb

 

    * Additional effects include Lexicon® Pantheon™ Reverb, Sonitus:fx Suite (10 effects), many more

 

    * NEW—Updated MIDI FX plug-ins

 

    * NEW—Integrated inline audio and MIDI editing, arranging, and mixing all in one view

 

    * NEW—Envelope automation drawing enhanced with tempo-sync patterns, freehand, more

 

    * NEW—Object-oriented clip-based effects and editing including per-clip effects bin, clip-based effect automation, and more

 

    * NEW—BitBridge™ enables 32-bit VST effects and instruments in SONAR’s 64-bit environment

 

    * NEW—Remove DC offset during recording

 

    * Dynamic Console View with per-channel EQ and assignable FX controls

 

    * Freeze for tracks, effects, and synths—unloads plug-ins, frees RAM, frozen audio is editable, Quick Unfreeze allows for toggling, more

 

    * SurroundBridge™—use your favorite stereo effect plug-ins in surround

 

    * NEW—Advanced step recording

 

    * Edit and print traditional staff notation

 

    * Professional Project File Management Tools: manage large projects effectively with Navigator Pane and Track Folders; per project audio directories; consolidate project files for fast backup; search for associated files; more

 

    * NEW—Video output to 1394 FireWire devices for high quality viewing with lower CPU and disk usage

 

    * Sync to and send SMPTE/MTC for scoring external video

 

    * OMFI & Broadcast Wave import/export for collaboration with Digital Performer, Logic, Nuendo, and Pro Tools studios

 

    * Import formats: AIF, ASF, AU, AVI (with stereo or 5.1 audio), Broadcast Wave, MIDI, MP2, MP3, MPEG, MPG, OMFI, QuickTime 6, SND, WAV (including 32-bit float files), Windows Media Audio 9 (WMA), WMA9 Pro 5.1, WMA9 lossless, Windows Media Video, proprietary Cakewalk formats (.bun, .cwb, .cwp, .wrk)

 

    * Export: WAV (including 32-bit float files), ACID™-format WAV, Broadcast Wave, AVI (with stereo or 5.1 audio), OMFI, MIDI, MP3 (30-day trial encoder), QuickTime 6, Windows Media Audio 9 (WMA), WMA9 Pro 5.1, WMA9 lossless, Windows Media Video (with stereo or 5.1 audio), and proprietary Cakewalk formats (.cwb, .cwp); other audio formats supported via external command line encoders

 

Ahhh! Convolution Reverb! Ikke mer SIR! :thumbup: Nye Track View må også bli bra!

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Jeg bumper denne tråden litt.

 

Lurer litt på hva slags musikk erfaring dere egentlig har. Jeg er veldig glad i musikk, tidelig på 90-taller prøvde jeg meg litt på trackere av forskjellige slag, men siden jeg ikke har musikalsk erfaring så ble det ikke mye og ting dødde ut.

 

Senere på 90-tallet så ble jeg veldig interessert i synth musikk, spessielt i alt som har med techno-dance-goa generen å gjøre. Men problemet mitt jeg kan fremdeles ikke noter og begynner å nærme meg 30 snart ;) er det noe point i å lære seg piono så gammel som jeg er nå, regner med at man må liksom lære seg i noen år før man virkelig har teken på det, samt komponere sin egen trance musikk....Noen som har innspill...

 

Frankie

Du MÅ ikke kunne noter for å leke med elektronisk musikk. Ser ikke behovet for å være pianovirtuoso for å lage techno a'la richie hawtin/jeff mills/speedy j etc. Ei heller Goa og psy. Litt oversikt om harmoni er greit, men step sequensing av trommer og innspilling av midi krever egentlig mest kreativitet.

 

Piano er veldig bra å kunne, og det er ALDRI for sent. Du sier du er rundt 30? Hehe.. HAr jo ikke kommet halvveis i livet jo :)

 

Prøv! Du kommer til å synes at det er kjempemoro!!

4938010[/snapback]

 

 

Til Goa er det iallefall en fordel å kunne noen øst-europeiske/arabiske skalaer

Lenke til kommentar

hei!

 

leste raskt gjennom tråden og så at en del ting har vært diskutert her, alt fra tracking til musikkinspirasjon. jeg kan jo introdusere meg selv med å si at jeg har drevet med tracking siden 1992-93 på amiga, senere med Fasttracker og Buzz på pc. Den siste tiden har jeg konvertert mer eller mindre 100% til Ableton Live og vst-verden.. selv om det hender jeg programmerer trommeloops i Buzz nå og da, hehe.

 

Oppsettet mitt er med andre ord ganske straight:

Laptop

Ableton Live 4.0.1 + et pent utvalg av plugins

Evolution MK425C

 

ellers jeg er SVÆRT nyskjerrig på Max/MSP så hvis noen har erfaring med det, må dere for guds skyld gi meg et hint!

 

stilmessig er jeg svært eklektisk, men henter inspirasjon fra dub, idm, glitch og nær sagt alt som er elektronisk.. hørte noen nevne autechre tidligere, og de har vært mine store guder siden 98-99 da jeg først hørte LP5..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tracker vs softsynths/moderne lydapplikasjoner; Hvorfor kjøre hanglaider når man kan kjøre F-16?

 

trackere er veldig fiklete når det gjelder en hel rekke ting. polyrytmer, komposisjon, automasjon, osv.

 

men samtidig gir f.eks renoise utrolig mye kontroll for pengene. jeg kan mekke kompliserte beats i en tracker på minutter, noe jeg hadde brukt timer på i en piano roll type sequencer.

 

man trenger ikke velge mellom de to. jeg mekker elementer i trackere, og så slenger jeg dem inn i cubase etterpå. :)

 

iapga1.mp3 (100% renoise)

iapga4.mp3 (100% renoise)

kschzt-july_simultaneously_(september_offset_mix_by_iapga).mp3 (beats er laga i en tracker)

Lenke til kommentar

>> elektronaut, låt nr 2 kunne jeg tenkt meg å brukt som basis i en låt.

 

Hvis du gir meg tillatelse..

Kunne vært gøy å lekt litt.

 

Låt nr. 3 var råtøff :-)

 

Driver å tester Sonar 5 nå. Må nok oppgradere systemet, den er vanvittig maskinkrevende.

 

 

 

TFS

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg Cubase SX3 til musikkproduksjon. Lager for det meste elektronika og chill omtrent slik som elektronaut's musikk.

I tillegg har er jeg og 2 andre involvert i produksjon av beats og inspilling av vokaler til en lokal rapgruppe som skal lage EP, samt remixer av Black Mamba - I like to move it 2005 og Helene Rask - No love. Begge er navngitt (Outer Glow remix).

 

Utstyr:

Phonic MM1705 mixer

Novation KS5 synth

Behringer 2031A monitorer

Pluss en rekke softsynther :w00t:

Lenke til kommentar

Bare er lite tips til folk som vil kombinere trackere og sequencere...

Jeg pleier bruke renoise (tracker) som host, og Energy-XT vst synch'et som en tradisjonell sequencer (pianoroll, audio tracks etc). Disse er perfekt synchet med vst (du setter bare synch extern i eXT). Dermed har du det beste fra begge verdener :)

Funker utrolig bra. Og beste av alt er at eXT koster latterlige 39€ og renoise 49€.

Ikke mange andre musikkapplikasjoner som kan matche den prisen med alle mulighetene som ligger der.

 

Men det er jo bare min mening da. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

elektronaut: kutt nr 2 (iapga4.mp3) er ganske stilig, ja. bra jobba!

 

når det gjelder trackere vs sequencere, så er jeg enig i at trommeprogrammering kan være slitsomt i en matrix/midisequencer, men på en annen side kan det skyldes mangel på metode..har man drevet mye med tracking er det vanskelig å omstille seg. alternativt lar jo buzz (og renoise også tipper jeg) seg rewire. eller man kan sample looper osv. jeg bruker fremdeles buzz til å programmere trommer en gang i blandt som jeg lager .wav av og roter med i Live. en tredje mulighet er jo å lage en patch i Pure Data som spytter ut (rytmiske) mididata man kan importere i Live eller en annen sequenser.

det finnes jo forøvrig også step-sequensere (som vst) man kan bruke dersom man foretrekker det og ikke har den muligheten innebygd i sequenseren..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen, og takk for mange gode innspill og mye spennende musikk!

 

Selv har jeg brukt Renoise en lang stund, og bortsett fra lydkvaliteten (som jeg ikke får til å bli bra uansett hvor mye jeg vrenger og flikker) er jeg skikkelig fornøyd med den. Siden jeg ikke behersker noe instrument godt nok, og har tildels raske løp + komplekse akkorder i låtene mine, ser jeg på Renoise som et passende skisseverktøy.

 

Men, jeg trenger virkelig å forbedre lydkvaliteten, og har derfor skaffet meg Cubase. Og i Cubase er det - såvidt jeg kan se - ingen tracker. Jeg lurer derfor på... hvordan går DERE frem når dere skal spille inn sekvenser som går utover det tekniske nivået dere er på rent spillemessig?

Lenke til kommentar

Har hørt at flere som klager over lydkvaliteten bruker denne:http://www.rgcaudio.com/sfz.htm

for å laste opp samples som vst istedenfor med trackeren da den ikke har like bra resampler motor.

 

Som tidligere sagt, bruker jeg modplug og ikke renoise som de fleste andre trackere har gått over til nå.

Lenke til kommentar
Men, jeg trenger virkelig å forbedre lydkvaliteten, og har derfor skaffet meg Cubase. Og i Cubase er det - såvidt jeg kan se - ingen tracker. Jeg lurer derfor på... hvordan går DERE frem når dere skal spille inn sekvenser som går utover det tekniske nivået dere er på rent spillemessig?

5378149[/snapback]

Cubase er ikke en tracker (det er stort sett en fordel), men den har Piano Roll (som det iallfall heter i Sonar).

Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

En musikklærer på musikkforretningen greide å lure meg til å kjøpe et produkt som heter PrintMusic! Finale, hvilket har gode input muligheter m/feilkorreksjon og gode greier. Kan gjøre input via MIDI Keyboard eller gjennom mic festet på et live instrument, som kan autokorrigere inputen til f.eks. nøyaktig 1/8 takt, for så å importere streamen inn gjennom et instrument i Cubase. Hørtes så genialt ut at jeg lot meg lure. Noteark kunne det også produsere, riktig så proft faktisk.

 

Jeg satser Cubase i første omgang, men skal ha tipset ditt i bakhodet Rakib. :thumbup:

 

God helg :)

Lenke til kommentar

Hyggelig at folk poster enda..

 

En kort oppsummering i dette nye året med 0.6 :-p

 

Nytt lydkort, Audigy 2 ZS..

Mer minne, nå har jeg 1280 mb..

Skrevet flere nye låter (bombe)..

Har investert i Sonar 5..

Og en ny harddisk på 200 gigabyte.

 

Lastet opp en julelåt som du finner her..

 

Edit: Flyttet til the-firesoul.com.

 

 

Har rundet 21000 nedlastninger sammenlagt..

 

Ble avvist av Universal Music/Lage Fosheim ("Cherio", My Ass)..

 

Ellers så.. får dere bare bruke dette nye året på mest mulig kreativ måte :)

 

 

TFS

 

PS: Har startet en lignende tråd her..

 

Edit 2: Borte vekk.

Endret av TFS
Lenke til kommentar
Har hørt at flere som klager over lydkvaliteten bruker denne:http://www.rgcaudio.com/sfz.htm

for å laste opp samples som vst istedenfor med trackeren da den ikke har like bra resampler motor.

 

Som tidligere sagt, bruker jeg modplug og ikke renoise som de fleste andre trackere har gått over til nå.

5378937[/snapback]

 

HER og HER ser du hvorfor.

ModplugTracker har ikke noe spes bra resampling, mens renoise derimot er blant de aller beste (offline rendering)

Det skal og sies at sfz (som ikke er med i den første testen) er og blant de aller beste.

Spesielt realtime resampling er sfz meget bra.

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...