Gå til innhold

Skriver du musikk på pc? Med hva..?


Anbefalte innlegg

Har sittet å knotet musikk siden amiga var hipt. Brukte fatisk amiga 500+ med octamed helt frem til for 4 år siden, men med endel hardware utenom.. (ingenting kan måle seg med midi-timingen på amiga! :thumbup: )

Lager mye elektroniske greier, men også andre ting (jeg er temmelig altetende bortsett fra dance/trance). Leker jevnlig med en veldig flink bassist samt samboeren min som synger, og ellers kompiser som kommer innom med et eller annet nyinkjøpt leketøy :) Skal se om jeg ikke får lagt ut noen låter etterhvert 'for you to enjoy' ;)

 

For tiden bruker jeg følgende utstyr..

 

Software: Cubase SX 3.02

FL studio 5.1

Sound Forge 6.0e

Waves 4.0 plugin bundle

Kjaerhus mastringsplugins

BBE sonic maximizer

PiWarp

Electric Instruments 2 XT (NI)

Emagic EVP73

Korg Legacy Collection

MESA (editor til Akai s2000)

Soundiver 3.0

Cdxtract 4

samt endel mastringseffekter drevet av lydkortet

 

Hardware: P4 2.8ghz / 1024mb ram

2 x 120gb WD 7200rpm i raid 1

Creamware Luna2 lydkort

Yamaha AW 4416 (bruker den i hovedsak som

mikser/midikontroller)

Korg Triton

Korg Poly-800

Akai s2000 sampler fullt utbygget

UBL M712 kompressor

Carvin EQ2030

Midisport 2x2

Event 20/20 bas aktive monitorer

Sennheiser HD 515 monitor headset

+ et par shure mic'er, gitar og fiolin :thumbup:

 

Kvittet meg akkurat med en Novation A-station og Virus classic for å få råd til mer

software.. Native Intruments og et par andre selskaper beviser gang på gang at software kan være på høyde med hardware selv uten dedikerte DSP kort!

 

Til slutt vil jeg komme med et tips til dere som bruker FL studio..

Lyden i FL studio suger, så hvis du vil ha god kvalitet på låtene dine bør du kjøre FL

som vsti plugin i en annen sequenser (feks cubase), hvis du har tilgang til dette, og rendre dem ut derfra. Da vil prosjektet ditt i FL kjøres gjennom 'lydmotoren' i vertsprogrammet i stedet for den kjipe 'motoren' i FL studio. Du hører tydelig en nesten skremmende forskjell..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som vet om en plugins eller voice pack! trenger så sort no kvinlig stemmer! har ca 1200 men er ikke mange som egner seg

4534787[/snapback]

En veldig bra måte å øve seg på å skrive låter med vokal er rett og slett å finne

a capella versjoner av låter du liker og bygge opp din egen versjon rundt den.

Man kan i det hele tatt lære veldig mye av å remixe andre og også ved å 'kopiere' låter du liker - ved å prøve å lage en låt prikk lik en låt du liker :) Bruk orginalen som preferranse, og du kan lære deg å skru lyd slik at det høres helt proft ut.

Røyksopp feks begynnte sin karriere på gutterommet utenfor Tromsø med å reprodusere låter de likte, og de ga ikke opp før det var helt likt ;)

 

Det finnes få samplecd'er med hele vokalspor. Det finnes derimot et stort utvalg av cd'er med kor og dance kutt som 'yeaaaaah baby' og ooooooooh' og andre banale

en-setnings kutt... Personlig ville jeg styrt unna disse siste tingene da bruk av dette ofte gir et veldig flatt, 'generic' inntrykk. Syng heller selv, selv om stemmen er skral ;) Liker noen låten kan du alltids skaffe en vokalist og gjøre det ordentlig senere.

 

Ingen som bruker eJay? :blink:

5502918[/snapback]

 

eJay programmene er etter min mening noe av det verste som har skjedd ang. musikkmekking på gutterommet. Det gir svært lite rom for kreativitet da samplene som kommer med og de man kan kjøpe i all hovedsak er ferdige loops som man bare setter sammen i en dårlig unskyldning av en sequenser. Det bør heller kalles miksing og ikke produsering..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Ingen som bruker eJay? :blink:

5502918[/snapback]

eJay programmene er etter min mening noe av det verste som har skjedd ang. musikkmekking på gutterommet. Det gir svært lite rom for kreativitet da samplene som kommer med og de man kan kjøpe i all hovedsak er ferdige loops som man bare setter sammen i en dårlig unskyldning av en sequenser. Det bør heller kalles miksing og ikke produsering..

5503048[/snapback]

Helt enig!

 

Jeg vil ikke kalle det miksing heller, miksing er en kunst og man kan noormalt være mer kreativ med mixen enn med eJay-programmer. eJay er mer et audio-puslespill med flere potensielle løsninger. Det står mer respekt av å kutte opp annen musikk og sette disse bitene i en ny sammenheng, og det sier litt for det er ganske lavt...

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...