Gå til innhold

Skriver du musikk på pc? Med hva..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

folk er så negative til tracker!!

man kan lage like avanserte låter som hvilken som helst annet program og kvaliteten på lyden er samme som på hvilken som helst sequenser.

 

Tror renoise skal være den beste blant de der ute, selv bruker jeg modplug siden det er den jeg brukte etter at jeg var lei av ft2 og har blitt vant med den enkle og rene windows stilen dems. Lat cpu bruk og har alt det man trenger ellers.

 

Kan vel også legge merke til at jeg har prøvd FL men klarte aldri å få noe fornuftig ut av den.

 

men driver med trance, og her en prøvesmak på en låt jeg har lavet.

 

http://blink.dagbladet.no/user/click_user_...ky/superman.wma

Lenke til kommentar
Jeg bruker hovedsaklig Reason 3.0, men også Audition 1.5 og Ableton Live.

 

Produserer diverse Drum'n'Bass, Big Beat, techno og industrial techno (hardcore) under 2 forskjellige artistnavn (3volt og bioserver). Har gitt ut en vinyl hittil (Petrochemical) , men jeg har mange jern i ilden :)

 

Utstyr:

 

Roland Juno 106

Edirol UA-5

Dynaudio BM5p

Samson Servo 260

Samson C-control

 

AMD 64 3500

Epox 9NDA3 nForce 3 Ultra

1 GB Kingston HyperX (2-3-2-6)

Sapphire x800 Pro Vivo @ 16 pipes

250 GB Seagate Barracuda 7200.8

200 GB Western Digital

Lian Li PC-86USB

Nec 1760-NX-BK

Samsung 172v

 

Skal kjøpe en del nytt til sommeren, muligens Mackie Control Universal og et par nye studiomonitorer (Dynaudio BM15 eller Mackie HR824), når jeg får pengene fra platesalget og det jeg får igjen på skatten ;)

 

Edit: link og litt ekstra info.

bare for så det er sagt, så eier dere :D har hørt kanskje 1-2 låter av dere. (fikk av Toxtoy :blush: ) Me say no more :p

Lenke til kommentar

Masse bra musikk her, folkens.. Masse bra.

Dere er dyktige alle sammen :thumbup:

Jeg vil definitivt høre mer..

Stå på ;)

 

Men nå kommer 1000kronerspørsmålet:

 

 

Hva inspirerer dere..?

 

 

Jeg blir inspirert av verden rundt meg, og folkene som lever i den.

Pluss ting som skjer i mitt eget liv.

 

Musikk er en viktig sikkerhetsventil..

Er dere ikke enige?

 

Mine idoler..?

 

Jean Michell Jarre (jeg vil bli større enn ham)

Kraftwerk (folk kan si hva de vil, men det var de guttene fra Tyskland som startet techno)

Vivaldi (klassisk musikk er bare heeeelt utrolig.. bøyer meg i støvet.)

Orbital (ahhhh... flyter.)

Biosphere (nordnorsk musikk på sitt aller beste.. anbefales.)

Vangelis (hehehe..)

Mike Oldfield (jepp.)

 

Og masse flere som jeg ikke kommer på nå.

 

Jeg skriver musikk som jeg selv vil høre..

 

Hva gjør du?

 

TFS

Endret av TFS
Lenke til kommentar

Mange bra inspirasjonskilder her.

Livet i seg selv er en viktig sådan..

 

Supert, folkens :) Og takk for god respons :thumbup:

 

Men nå lurer jeg på hvor mange av dere som spiller i en gruppe,

har vært i en gruppe, eller har lyst å spille i en gruppe.

 

For min del så jobber jeg best alene, har jeg funnet ut..

Er nok en elendig teamplayer.. <host>enstøing<hark>

 

Menneh.. det hadde vært gøy å prøve, ikke sant..?

 

 

TFS

 

 

PS: Ikke vær redd for å stille spørsmål selv, forresten..

Jeg vil at dette skal være et åpent forum for alle mine likesinnede, ok?

Endret av TFS
Lenke til kommentar

Mye bra her :thumbup:

 

Tiden er over for å le av trackere.

Renoise er et virkelig bra program må jeg si.

Her er en Renoise wiki tutorial. En grei start for dem av dere som vil tørke støv av gamle kunster.

 

Jeg vil si musikkstil har heller lite å si for om du kan bruke en tracker eller ikke. Det går mer på vaner og arbeidsmetoder.

 

Hva mangler så en tracker? Det mest åpenbare for mange vil nok være 'Audio tracks'. Altså recording av ekte instrumenter som f eks vokal, guitar etc direkte i programmet for umiddelbar avspilling.

Noen vil si man mangler en pianoroll. Men jeg synes det går greit å recorde fra midi keyboard rett i en trackers pattern editor, evt editere note for note.

Mens andre igjen synes det er for lite visuell kontroll som en skikkelig clip sequencer med masse fancy øyekonfekt.

 

Hva har så en moderne tracker som ikke andre store program har?

Jeg vil si et MYE raskere interface viss du vil gå i detaljer og 'programmere' lyd.

Andre seqeuncere når ikke trackere til knærne når det gjelder kontroll over individuelle samples.

Ellers er alt der. vst/vsti, midi, automasjon, en gasillion shortcuts og avanserte editing utils.

For å kompensere for 'mangel' på Audio tracks og i noen tilfeller pianoroll så har jeg hatt stor suksess med å bruke en vst plug/host inni renoise. EnergyXT kan synkroniseres med vst clock. EnergyXT har audiotracks, vst(i),pianoroll,freeze etc. Som lett komplimenterer mangler i Renoise.

 

 

jaja... meningen var ikke å driver reklame for et produkt. Men bare å informere om at en type programmer er kommet langt lenger i 2005 enn det var for 10-15 år siden :)

 

Men beste av alt med Renoise er i mine øyne en rivende utvikling. Og forhåpentlig blir den støttet nok til å fortsatt kunne utvilke seg.

Pianoroll er halvferdig så vidt jeg vet. Og alle større manglende ting som de store seqeuncerne har er planlagt.

Så til slutt ender du kanskje opp med det beste fra to verdner :)

 

Spennede er det hvertfall med ny/annerledes software som ser litt annerledes på saker og ting.

Lenke til kommentar

Hmm.. kanskje jeg må tørke støvet av tracker-kunnskapene igjen..

 

For øyeblikket så bruker jeg Sonar 4 Producer Edition og Absynth 3.

 

 

Anbefales på det kraftigste.

 

 

 

TFS

Endret av TFS
Lenke til kommentar

Tja, jeg driver med litt musikk på PC, eller det er kanskje riktigere å si at jeg prøver - for jeg er ikke spesielt flink :p

 

PC:

MusikkPC'en ser for tiden slik ut

 

AMD Athlon XP1800+

1024 MB DDR-RAM

Maxtor 120GB

Maxtor 160GB

 

Lydkort:

ESI WaMi Rack 192X

 

Utstyr ellers:

Roland UM-2 Midi interface

Roland SC-7 Midi lydmodul

Behringer UB1202 Mikser

 

Keyboards:

Roland A-33

Roland JW-50

Technics SX-KN650 (skal selges)

 

De to roland-brettene er koblet til UM-2 og brukes til styring av softsynther på PCen.

 

Programvare og softsynths:

Tester mye forskjellig programvare og softsynther, men i hovedsak bruker jeg

 

Propellerheads Reason 2.5

Steinberg Cubase SX 2.0

 

Native Instruments GuitarRig

Native Instruments B4

Native Instruments Pro53

Native Instruments Elektrik Piano

ReFX Vanguard

++

 

I tillegg bruker jeg til tider en del av min fars utstyr; mikrofoner og lignende.

 

For de som måtte være interessert, så ligger det et bilde av "musikk-kroken", tatt i fjor sommer, her

 

Vegard

Lenke til kommentar

Bra tråd!

 

Først, 'studio'-biten

 

Pc:

 

P4 1.6 Ghz

256 Mb ram

80 Gb HD

M-Audio Audiophile 192

 

 

Software:

 

Acid 5

Soundforge 7

Fabfilter One

Novation V-Station

G-Media Oddity

+En del effekter, freeware og en haug med samples

 

 

Hardware:

 

Korg Prophecy, som blir brukt mest som midibrett (mareritt å programmere)

 

 

Fremtiden:

 

Ny pc, har lyst på NI Reaktor og d kan en jo bare glemme å bruke med d oppsettet jeg har nå. Kanskje AMD denne gangen?

 

Hardwaresynth som er litt mer intuitiv enn Korgen, kanskje Alesis Ion, Nordlead 2 eller noe fra Novation? Gøy med knotter :cool:

 

Anstendig mixer og mic, muligens noe fra Soundcraft og Røde.

 

Snuser også på Tracktion for mer loose jamsessions. De store sequencerne (Cubase, Logic, Sonar, Nuendo, Samplitude osv.) virker bare som oppskriften på sure miner og en dårlig dag, mulig jeg tar feil..

 

 

Inspirasjonskildene:

 

Kraftwerk er jo evigaktuelle. Tilogmed den siste platen er ganske bra, spør du meg.

Tidlig åtti-talls Chaka Khan er bra, mye innovativ synthbruk for å være såpass mainstream.

Basic Channel. Dubtechno-pionerene, anbefales på det sterkeste.

Sonic Youth.

Beatles fra '66 og utover.

Orbital (RIP)

Underworld

Miles Davis. Blir direkte inspirert av In A Silent Way og tingene fram til ca '72. Alt før det er bare vanvittig bra musikk :cool:

 

 

Ellers er det kjekt å se at det er såpass mange her på HW som er forbi 'funker Audigy til musikkmekking eller?' stadiet, da kan jo de som tror svaret er 'ja' få noen vettuge råd og tips!

 

 

Anders

Endret av Allvor
Lenke til kommentar
Tiden er over for å le av trackere.

 

Jeg vil si musikkstil har heller lite å si for om du kan bruke en tracker eller ikke.

 

Hva mangler så en tracker?

Ja, nå er tiden her for å grine! :D (Beklager, kunne ikke la være).

 

Musikkstil er viktig ved valg av verktøy, spør du meg. "Choose the tool for the job!" Spørr deg selv: Vil du skrive et brev/rapport i MS Excel? Det er mulig, men forferdelig upraktisk når vi har Word. Er genren f.eks. prog-rock med elgitarer, bass og trommer, så ville jeg sagt at å bruke en tracker blir unødvendig tungvindt. Jo flere audio spor, jo mer ubrukelig blir trackere.

 

Så lenge man kun bruker samples og softsynths, så vil vel en tracker være et bra valg hvis man er vandt til dem. Så lenge man ikke trenger skikkelig MIDI-støtte.

 

Og... det er mulig å blir rask til å bruke ethvert verktøy, så lenge man øver og øver. ;)

 

 

 

Selv liker jeg ikke når verktøy skal "utvikle seg" etter store sequensere. Se hva det har gjort med FruityLoops! Før et genialt, lite og enkelt program for å lage loops. Nå er det unødvendig stort og komplisert. Kan man ikke heller bare bruke en stor sequenser hvis man har behov for det?

Lenke til kommentar

Jeg innså tidlig mine musikalske evner :!: og måtte i stedet finne meg noe annet å foreta meg. Men har ikke helt klart å legge fra lydmannen i meg, så jeg diller fortsatt litt. Bruker for det meste Steampipe II for Reactor som jeg synes er litt morsomt verktøy for å lage litt "annerledes" lyder.

 

Kom over et snedig verktøy for noen uker siden, kalt Granulab. Et 200kb program som kan bøye og bende lydene til det ugjenkjennelige (bruker granularsynthese). Absolutt å anbefale for dem som liker å dille.

 

(Har lagt ut mitt "humble" bidrag på denne linken. Velg "free" på bunnen og mp3'en vil etterhvert komme på bunnen på den nye siden. Steampipe II og Granulab er brukt, og er kanskje det en kaller ambient).

Lenke til kommentar

Hehe.. stilig bilde, og merkelig men bra musikk :thumbup:

 

Jeg liker ting som er litt uvanlig, så stå på.

Hørte jeg noen si "Bjørk"..?

 

Musikk skal være fullstendig frihet og skal aldri være innenfor faste rammer..

 

Er du ikke enig?

 

 

Det er alltid gøy å leke med lyder, og ikke minst å prøve å skape et unikt lydbilde.

 

Jeg tester for øyeblikket ut Reaktor 4, men så langt så holder jeg en finger på

Absynth 3.

 

Jeg glemte merkelig nok The Beatles på min liste.. Fy fy, TFS.. :)

 

 

TFS

Endret av TFS
Lenke til kommentar
Reactor er for vanskelig å bruke. Ender opp i at man bare bruker ferdige instrumenter. Men Absynthen høres veldig bra ut! Dog et musikkprogram er ingenting uten sin musikker

 

 

 

 

 

Så enig, så enig.. :thumbup:

 

 

TFS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...