Gå til innhold

Skriver du musikk på pc? Med hva..?


Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om dette emnet passer inn, men jeg prøver likevel..

 

Jeg har brukt data'n til å lage musikk på siden Commodore 64, og bruker i dag en pc med en god del ekstrautstyr.

 

Jeg vet med sikkerhet at det er flere som meg der ute og vil gjerne bli kjent med dere, og er også nysgjerrig på hva slags utstyr og programvare som blir brukt.

 

Starter da med mitt eget oppsett:

 

AMD XP 3500+

2 GB RAM

ca 700 GB lagringsplass

Cakewalk 9

Sonar 3

Absynth 3

Reason 4.0

Reaktor 4

Cool Edit

Soundblaster Live! Value

Diverse DX-plugins til effex

Roland SC-50 lydmodul

Techics KN440 keyboard

Hama RF 863 trådløst headset

 

Tror det var det meste..

 

"Music Is Life.. (The FireSoul, 1999)"

 

53 gratis låter finner dere her: http://www.the-firesoul.com

 

 

Med vennlig hilsen

 

"The FireSoul"

 

 

EDIT, 30.11.09: Oppdatering, link til min nye nettside og oppdatert utstyrsliste, har lastet opp totalt 53 låter til mitt domene.

Endret av TFS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slutta og lage musikk på PC den dagen NT-basert OS ble et krav. Med andre ord, når jeg ikke kunne bruke FastTracker og Impulse Tracker lengre. Har drevet med Mod-laging siden Amiga 500 med Modtracker (tror jeg det hete), så PC med ScreamTracker, FastTracker og Impulse Tracker.

 

Har testa Reason, Fruity Loops og div. andre musikk program på PC, men synes ikke det blir det samme...

Lenke til kommentar

Intel Pentium III 1GHZ

1GB RAM

ca en terrabyte med lagring (internt og eksternt)

Sonar og Orion Sequencer

Creamware PowerPulsar + SCOPE add-on kort

Doepfer Pocket dial + pocket fader

MAckie 1202 VLZ Pro

Roland A-33

Dynaudio Acoustics BM6A

 

Har testet mange softsynth'er og plug-ins og det

er utrolig mye bra.. absynth og reason er to som

er virkelig bra.. men det blir for mye.. jeg holder

meg til det som finnes til creamware kortet mitt.

Best å ha så lite produkter som mulig slik at man

kan lære dem å kjenne og lage noe musikk ;o)

Lenke til kommentar

For komponering bruker jeg en 2.8Ghz Pentium 4 med 1 GB RAM og EMU 1212m. Musicator 3.11 til sequensing, kjører instrumentene gjennom Emulator X.

 

Til opptak bruker jeg bærbar PC (1,7 pentium m, 1 GB RAM) , Presonus Firepod og en Røde NT4 mic sammen med Steinberg Wavelab og Cubase LE.

 

Til å høre på buker jeg helst hodetelefoner, AKG K501.

Lenke til kommentar

Jeg bruker hovedsaklig Reason 3.0, men også Audition 1.5 og Ableton Live.

 

Produserer diverse Drum'n'Bass, Big Beat, techno og industrial techno (hardcore) under 2 forskjellige artistnavn (3volt og bioserver). Har gitt ut en vinyl hittil (Petrochemical) , men jeg har mange jern i ilden :)

 

Utstyr:

 

Roland Juno 106

Edirol UA-5

EMU 1212M

Samson C-control

Samson Servo 260

Dynaudio BM5P

Dynaudio BM15A

 

AMD 64 3500+

Epox 9NDA3 nForce 3 Ultra

1 GB Kingston HyperX (2-3-2-6)

Sapphire Radeon x800 Pro Vivo @ 16 pipes

Sapphire Radeon 9250 PCI (til skjerm #3)

74 GB WD Raptor

200 GB Western Digital

2x 250 GB Seagate Barracuda 7200.8

Lian Li PC-86USB

Nec 1760-NX-BK

2x Samsung 172v

 

 

Edit: Oppdatert utstyrsliste :)

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

Utdrag fra hardware-liste

- AMD Athlon64 3000+, 1.0 GB RAM, 200 GB HD

- INCA88 lydkort

- Behringer TRUTH monitorer (HA! :p)

- Soundcraft Spirit Folio F1 mixer

- Behringer BCF2000 controller

- Yamaha DD-55 "digital percussion"

- En liten haug med MIDI-ustry, I/O, splittere, etc.

+++

 

Jeg hadde et LynxTwo model C-lydkort og NS-10 monitorer. Men disse ble stjålet sammen med PCen for et par år siden. Tok meg ikke råd til å kjøpe det samme utstyret igjen (man får på en måte litt andre prioriteringer når man blir eldre, kjipt det der ;)). Synes faktisk at Behringers monitorer er veldig gode for prisen.

 

 

Utdrag fra software-liste:

- Cakewalk SONAR 4 Pro :thumbup:

- SoundForge 6.0

- Native Instruments B4 DXi/VSTi

- Edirol Orchestral DXi/VSTi

- fxPansion DR-008 med Drumkit from Hell

- Voice Tweaker DXi

- Waves Gold Bundle 4.0

+++

Lenke til kommentar
Slutta og lage musikk på PC den dagen NT-basert OS ble et krav. Med andre ord, når jeg ikke kunne bruke FastTracker og Impulse Tracker lengre. Har drevet med Mod-laging siden Amiga 500 med Modtracker (tror jeg det hete), så PC med ScreamTracker, FastTracker og Impulse Tracker.

 

Har testa Reason, Fruity Loops og div. andre musikk program på PC, men synes ikke det blir det samme...

Hei!

 

Jeg har brukt de fleste av de musikkprogrammene du nevner og har sett etter et slikt program på pc. Jeg har funnet det. Det kalles Renoise og er en win32 bit cloning av noisetracker fra amiga tiden. Det som er bra med Renoise er at den takler midi (som sonar og cubase), Vst synther og effekter samt samples (som er kjent fra amiga). Og ikke minst den har den klassiske nedover scrollingen som vi fra amiga tiden har mer til overs for. Jeg holdt på nesten å glemme at det faktisk også støtter asio så pcen ikke strever for mye.

 

Etter retningslinjene så kan jeg ikke reklamere for programmet .. men du finner det enkelt med å søke etter det med google eller lignende.

 

Min hjemmeside heter DashNbeyond hvor du kan høre på eksempler der jeg har laget musikkstykker med dette programmet blant andre.

Lenke til kommentar

For meg var det grusomt å måtte bruke mye tid og krefter på å skrive musikken inn note for note når jeg istedenfor kunne slått akkorden på en gitar eller et keyboard. Vel, dette var helt i begynnelsen av 90-tallet, og jeg er glad for at man nå faktisk kan ta opp et gitarspor helt problemfritt. Med en tracker måtte man først sample en gitar (eller grave i biblioteket) i 8 bit/22kHz, og så prøve å skrive en solo note for note.

 

Det er nok heller musikkstilen min som ikke passer inn i tracker-format. ;) Jeg har ikke noe imot folk som bruker trackere, men jeg er ikke tilhenger av den måten å arbeide på.

Lenke til kommentar
Kanskje det bare er meg, men jeg husker tilbake til tracker-tiden med skrekk og gru. Er sjeleglad for at det nå finnes bedre alternativer. Men men... smak og behag. :)

Hva behager?!?

Neida, bare tuller. Husker trackers var ganske morsomt, men ikke akkurat noe.. bra. Veldig dårlig muligheter all-around, dårlig lyd, lite fleksibelt, and the list goes on... Men husker det var veldig gøy å syssle med og faktisk få til noe musikk, dog det kanskje ikke var det beste man hadde hørt.

 

Fast Tracker II var fin i sin tid, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de enda utvikler trackere. Trackere er avleggs synes jeg da (no offence).

 

Tracker vs softsynths/moderne lydapplikasjoner; Hvorfor kjøre hanglaider når man kan kjøre F-16? ;)

 

Hadde bare Reason 3.0 støttet VST/VSTi hadde det ikke vært behov for krig i verden.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har brukt de fleste av de musikkprogrammene du nevner og har sett etter et slikt program på pc. Jeg har funnet det. Det kalles Renoise og er en win32 bit cloning av noisetracker fra amiga tiden. Det som er bra med Renoise er at den takler midi (som sonar og cubase), Vst synther og effekter samt samples (som er kjent fra amiga). Og ikke minst den har den klassiske nedover scrollingen som vi fra amiga tiden har mer til overs for. Jeg holdt på nesten å glemme at det faktisk også støtter asio så pcen ikke strever for mye.

 

Etter retningslinjene så kan jeg ikke reklamere for programmet .. men du finner det enkelt med å søke etter det med google eller lignende.

 

Min hjemmeside heter DashNbeyond hvor du kan høre på eksempler der jeg har laget musikkstykker med dette programmet blant andre.

TAKK!!!!

 

Renoise så kjempebra ut!! Virkelig. Skal kjøpe det og prøve meg litt fram igjen, likte virkelig den grafiske layouten på det.

Lenke til kommentar

Ahh..

 

Gode gamle Amiga 500, og Octamed.

Noen som husker det programmet?

En tracker etter min stil..

 

Har den faktisk enda..

Med 20 MB harddisk og 3 MB RAM.

 

Kjører den igang av og til, bare før å høre på de ca 100 låtene jeg skrev på den tiden.

 

Noen som husker Bjørn Lynne..? Han var en racer på trackere.

 

<mimre mimre>

 

;-)

 

TFS

Lenke til kommentar

Brukte også masse tracker'e på Amiga i sin tid (SoundTracker, NoiseTracker og ProTracker, kom faktisk rundt midten av lista med en låt på The Gathering i 1993! :D ) men vil ALDRI gå tilbake til det etter å ha drevet med andre musikkprogrammer i ettertid. Var greit når man bare hadde 4 kanaler, men når man gjerne har 64 eller fler blir det ikke akkurat lett å holde oversikt. Jeg begynte med Music-X på Amiga, nå mest FLStudio på PC. Har også brukt en del Cubase. FLStudio er helt genialt. VST og DX støtte, piano roll, step sequencing, innebygd sampler, harddisk recorder etc. Aldri vært borti et program som lar deg så fort få ideer over til lyd! Bare synd det er litt ustabilt til tider...

 

Noen som husker Bjørn Lynne..? Han var en racer på trackere.

 

Han husker jeg godt, og jeg tror ikke han bruker trackere lenger for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar
Ahh..

 

Gode gamle Amiga 500, og Octamed.

Noen som husker det programmet?

En tracker etter min stil..

 

Har den faktisk enda..

Med 20 MB harddisk og 3 MB RAM.

 

Kjører den igang av og til, bare før å høre på de ca 100 låtene jeg skrev på den tiden.

 

Noen som husker Bjørn Lynne..? Han var en racer på trackere.

 

<mimre mimre>

 

;-)

 

TFS

Gode gamle Dr. Awesome :thumbup::p

 

Ja, skriver noen mailer med han av og til. Hyggelig fyr.

Lenke til kommentar

Jeg er keyboardist og bruker følgende til musikkproduksjon:

 

Synther:

 

Korg Triton Pro

Alesis Andromeda A6

Roland VK-8

 

VST:

 

Cubase SX 2.2

Reason 3.0

Izotope Ozone (mastring)

 

Softsynther og VST-instrumenter:

Edirol HQ Orchestra

Steinberg The Grand

Native Instruments B4 (kommer til å erstatte min VK-8)

G media M-tron

Native Instruments Elektrik Piano

Drumkit From Hell 2 (trenger bedre minne for å bruke det, ergo bedre PC)

Minimoog V

Moog Modular V

APR 2600V

 

Bruker også en haug med sample-CDer.

 

PC-specs:

 

P4 2Ghz (klokket til 2240 mhz)

768 MB gammel SD-ram :(

400 GB lagringsplass

Terratec Phase 22 lydkort.

Lenke til kommentar

Hyggelig at det er så mange som svarer :thumbup:

 

Mange musikere/komponister av høy kvalitet her inne.

 

Jeg ser også at det lille ministudioet mitt blir bare småtteri i forhold til mange andre sitt utstyr her.

 

Men er det ikke slik at det er ikke kvantiteten det kommer an på.. det er kvaliteten..? Jeg vil gjerne lytte til det dere har skrevet.

 

Angående trackere så gikk jeg bort fra dem jeg også når det kom en pc inn i hus.

Litt synd, egentlig, men de programmene jeg bruker i dag er nok bedre egnet til den

musikken jeg skriver i dag.

For å sette det litt på spissen, så mener jeg egentlig at musikk er musikk uansett,

selv om man bare slår sammen to steiner i takt.. :!:

 

Jeg ville satt pris på om dere stakk innom sidene mine og hørte litt på mine verker.

Jeg takler (konstruktiv) kritikk ;)

 

Min artistside: the-firesoul.com

 

 

Vennlig hilsen

 

"The FireSoul"

Endret av TFS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...