Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

uff, X.org går meg på nervene. Jeg har tre maskiner med Intel 950, alle disse krasjer på daglig basis (spesielt hvis video og VGA er involvert), dette er helt uakseptabel.

 

Noen med tilnærmet erfaringer?

Nå har jeg testet alle versjoner av X.org som eksisterer. Gir opp, tar meg en pause fra data generelt, lei av møkk som ikke fungerer slik det skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at du skal ha så mye trøbbel, olear.

 

Jeg er rimelig forbanna på intel-driveren selv, men hos meg kræsjer den ihvertfall ikke. Ytelsen (3D) er bånn, 2D-ytelsen var også bånn, men med noen tweaks i xorg.conf fikk jeg denne opp noen hakk, så har endt opp med et fjellstabilt system med god 2D-ytelse, som er ubrukelig til 3D.

 

Dette gjelder 2 maskiner, ene med X3100 og den andre med whatever Eee 900 har (GMA 900?).

 

Den siste laptopen med 855GM har jeg gitt bort, men sist jeg så den fungerte den halvveis med Debian Lenny (grafikken blir korrupt når man lukker/åpner lokket, men om man switcher til en text mode VT og tilbake til X funker det igjen).

 

Så ja, mye dritt med intel, men som sagt, kræsje har den ikke gjort (enda).

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål: I dag bruker jeg Skype til videotelefoni men Skype er både et proprietært program, bruker en proprietær protokoll og har en svært utdatert Linux-klient. Har dere noen forslag til en erstatning som både bruker en åpen protokoll, har åpen kildekode og kan kjøres på minimum Linux og Windows?

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål: I dag bruker jeg Skype til videotelefoni men Skype er både et proprietært program, bruker en proprietær protokoll og har en svært utdatert Linux-klient. Har dere noen forslag til en erstatning som både bruker en åpen protokoll, har åpen kildekode og kan kjøres på minimum Linux og Windows?

Ekiga er åpent, og det er gratis å opprette en brukerkonto på ekiga.net. Hvor pålitelig denne SIP-tjenesten er vet jeg ikke men i motsetning til Skype, så er ikke Ekiga begrenset til å bare kommunisere med andre Ekiga-klienter.

 

Desverre så var ikke Vista-versjonen av Ekiga særlig brukbar sist gang jeg prøvde. Dette er definitivt et ankepunkt hvis man bruker flere OS. Kanskje har ting forbedret seg...

Lenke til kommentar
rtorrent + screen er en genial kombinasjon til akkurat det.

Vil du utdype litt mer kanskje? :)

 

Men, har en ide.

 

Hva om jeg lager et dataprogram som kontinuerlig (på serveren) sjekker om det har blitt lagt til noen nye torrenter i en gitt mappe på serveren? Så kan jeg bare legge til alle torrentfilene mine i den mappen! :)

Lenke til kommentar

rtorrent gjør akkurat det du beskriver også. Du kan starte rtorrent i en screen ved startup, og dersom du konfigurerer rtorrent til det vil den automatisk starte nedlasting av torrents du legger i en spesifikk mappe. Så kan du åpne rtorrent over ssh med "screen -r" for å sjekke fremgang osv, eventuelt sette opp wtorrent som gir deg et webgrensesnitt til rtorrent.

Lenke til kommentar
Merkelig at du skal ha så mye trøbbel, olear.

 

Jeg er rimelig forbanna på intel-driveren selv, men hos meg kræsjer den ihvertfall ikke. Ytelsen (3D) er bånn, 2D-ytelsen var også bånn, men med noen tweaks i xorg.conf fikk jeg denne opp noen hakk, så har endt opp med et fjellstabilt system med god 2D-ytelse, som er ubrukelig til 3D.

 

Dette gjelder 2 maskiner, ene med X3100 og den andre med whatever Eee 900 har (GMA 900?).

 

Den siste laptopen med 855GM har jeg gitt bort, men sist jeg så den fungerte den halvveis med Debian Lenny (grafikken blir korrupt når man lukker/åpner lokket, men om man switcher til en text mode VT og tilbake til X funker det igjen).

 

Så ja, mye dritt med intel, men som sagt, kræsje har den ikke gjort (enda).

Maskinen min med X3500 fungerer veldig bra (nå), men den var ubrukelig før xorg-server 1.4, på 9-serien er det omvendt. Merk at alle problemene i 9-serien er relatert til VGA(16:10/16:9), digitale porter fungerer uten krasj.

 

Har satt ny rekord på AAOen, en hel dag på VGA uten krasj :w00t: (kjører xfree+xorg).

Endret av olear
Lenke til kommentar
Du får be til o'store datagud, kanskje får du salighet snart:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzEzMw

 

Hvis du går over til XP må vi gjøre et unntak, og diskutere fanden selv her også. Tanken på at du skal leve et ørkesløst liv i windowsdelen av forumet er trist som faen.

 

Aaaarh, make it stop.. :p

 

Håper denne nye driveren er mest stabilisering og fiksing av bugs og regressions, og ikke "ny eksperimentell feature x, y og z"..

Lenke til kommentar

Får teste når det blir stabil. Akkurat nå fungerer XFree på AAOen (mer eller mindre blitt primærmaskin), så jeg er fornøyd. Mediamaskinen er et annet kapittel, men er så lei og frustrert at den maskinen (og de andre) ligger nå på bua (der får de ligge til X.org skjerper seg, eller jeg finner XP CDen min)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...