Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nomachine så jo stilig ut.. Synd det ikke var en versjon til Solaris x86. Kan man forresten bruke solaris og opensolaris-programmer om hverandre?

 

Jeg kommer til å ha behov for å koble meg til en eksisterende x-sesjon. Hva er den beste løsningen for det hvos vns er så treigt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jajo, bruker ssh (putty) sjøl.

Burde kanskje skrevet linux maskiner...

 

Spør litt annerledes da: Hva er det folk her bruker av remote desktop type løsninger når sitter på en windows maskin og skal koble til en linux maskin?

Er jeg slem om jeg forteller at det er så lenge siden jeg har sittet på en Windows maskin at jeg ikke husker?

Lenke til kommentar
Hva er det folket her bruker for å koble til en linux server fra en windows maskin?

VNC?

SSH med X forwarding?

RDP?

 

Hva er "best"?

i den grad en kan spørre om slikt...

Alt til sitt bruk. RDP mot Linux/UNIX er det nok bare å glemme uansett.

  • SSH der jeg ikke trenger grafiske programmer
  • SSH med X portforwarding når jeg trenger enkelte grafiske programmer
  • VNC når jeg må ha full tilgang til desktop
  • VPN for å få full tilgang på en sikker måte til hjemmenettverket

Lenke til kommentar
Er jeg slem om jeg forteller at det er så lenge siden jeg har sittet på en Windows maskin at jeg ikke husker?

Ja, buhu :)

 

 

Windows maskiner på jobben, kan ikke noe for det :)

tenkte jeg skulle fikse tilgang til maskinene hjemme så jeg har noe å gjøre når jeg ikke har noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Er jeg slem om jeg forteller at det er så lenge siden jeg har sittet på en Windows maskin at jeg ikke husker?

Ja, buhu :)

 

 

Windows maskiner på jobben, kan ikke noe for det :)

tenkte jeg skulle fikse tilgang til maskinene hjemme så jeg har noe å gjøre når jeg ikke har noe å gjøre.

 

Jeg har ordnet meg en del text-mode programmer. irssi, mpd + ncmpc + icecast, alpine (mailklient), rtorrent.. har egentlig tilgang til at jeg trenger fra terminalen.

Lenke til kommentar
Windows maskiner på jobben, kan ikke noe for det :)

tenkte jeg skulle fikse tilgang til maskinene hjemme så jeg har noe å gjøre når jeg ikke har noe å gjøre.

Fast IP + VPN er tingen. Nå kan jeg sitte på skolen og høre på musikk som ligger lagret på filserveren hjemme, så lenge jeg er oppkoblet mot hjemmenettverket over VPN.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Føler ikke dette er verd en helt ny tråd så jeg prøver meg her .

 

trenger et lite råd , har akkurat installert en frehs Kubuntu , 64 bit , brukte den grafiske installasjonen.

partisjonerte opp disken manuelt slik

/swap - 4gb

/ - 35gb

/home - noe over 100gb

 

det var vell alt inputten jeg gjorde som ikke var default , bortsett fra regionale settings .

 

men systemet neketer og boote , det halter/stopper på load av Powernowd og det skjer ikke mere , jeg har funnet ut at dette programet brukes til justering av cpu clock .

 

har en adm athlon 64X2 5000+ er det denne som ikke støttes av powernowd ?

 

noen tips til og få systemet til og boote ?

Lenke til kommentar
Føler ikke dette er verd en helt ny tråd så jeg prøver meg her .

 

trenger et lite råd , har akkurat installert en frehs Kubuntu , 64 bit , brukte den grafiske installasjonen.

partisjonerte opp disken manuelt slik

/swap - 4gb

/ - 35gb

/home - noe over 100gb

 

det var vell alt inputten jeg gjorde som ikke var default , bortsett fra regionale settings .

 

men systemet neketer og boote , det halter/stopper på load av Powernowd og det skjer ikke mere , jeg har funnet ut at dette programet brukes til justering av cpu clock .

 

har en adm athlon 64X2 5000+ er det denne som ikke støttes av powernowd ?

 

noen tips til og få systemet til og boote ?

 

Swap blir ikke montert.

Lenke til kommentar
Fast IP + VPN er tingen. Nå kan jeg sitte på skolen og høre på musikk som ligger lagret på filserveren hjemme, så lenge jeg er oppkoblet mot hjemmenettverket over VPN.

Er det greit å sette opp VPN-server, og er det mye å tjene på det, sikkerhetsmessig?

Jeg synes det blir så mye styr med routing osv (ihvertfall i archlinux), når man koler til VPN. Klart, når det bare er en ipadresse man skal endre route på, er det vel greit. (IP-range i *nix i XXX.XXX.XXX.XXX/XX-format er det verste jeg vet)

 

Jeg har kjørt SSH på en ikke-standard port, og tenkt at det må være sikkert nok. Som litt ekstra-sikkerhet har jeg kun tillatt tilkoblinger fra universitetets ip-range. Det er stort sett der jeg er når jeg ikke er hjemme, og jeg kan koble meg innom deres VPN når jeg er andre steder.

 

Når den nye serveren skal opp, og være koblet til nettet 24/7 burde jeg kanskje vurdere en annen løsning?

Lenke til kommentar

Den gjør faktisk det hvis du skal bruke den, men ikke i /swap ;)

EDIT: vel, det er en sannhet med modifikasjoner, med tanke på at den ikke monteres inn i filhierarkiet, men man bruker normalt fstab for å "montere" den. Mountpointet er "none".

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Får teste når det blir stabil. Akkurat nå fungerer XFree på AAOen (mer eller mindre blitt primærmaskin), så jeg er fornøyd. Mediamaskinen er et annet kapittel, men er så lei og frustrert at den maskinen (og de andre) ligger nå på bua (der får de ligge til X.org skjerper seg, eller jeg finner XP CDen min)

Og der døde X på AAOen (begynnte tidligere idag med random blinking, dukker det opp er det et tidsspørsmål før ting klikker).

 

**** Intel, **** X.org, **** Linux.

Lenke til kommentar

Haha, denne var priceless :

http://itavisen.no/807623/saa-stabilt-er-windows-7

 

Windows 7 7048 fungerer sjokkerende bra ifølge Bott. Ifølge Windows-eksperten har Windows 7 installasjonen hans hatt en oppetid på 72 timer (dette inkluderer at maskinen gikk i søvnmodus).

 

Bott opplevde på denne tiden en kræsj daglig i Windows Explorer, Internet Explorer og Microsoft Windows Search Filter.

 

Alle gangene tok programmene omstart uten at data ble tapt. Blant annet kræsjet en fane i IE 8, men fanen reparerte seg selv og var tilbake før man rakk å blunke.

 

Oppetid på 72 timer, og programmer som kræsjer flere ganger daglig, noen bedre? :p

 

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...