Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Får teste når det blir stabil. Akkurat nå fungerer XFree på AAOen (mer eller mindre blitt primærmaskin), så jeg er fornøyd. Mediamaskinen er et annet kapittel, men er så lei og frustrert at den maskinen (og de andre) ligger nå på bua (der får de ligge til X.org skjerper seg, eller jeg finner XP CDen min)

 

Si det til dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

error: could not prepare transaction
error: failed to commit transaction (conflicting files)
kernel26-firmware: /lib/firmware/sb16/alaw_main.csp exists in filesystem
kernel26-firmware: /lib/firmware/sb16/ima_adpcm_capture.csp exists in filesystem
kernel26-firmware: /lib/firmware/sb16/ima_adpcm_init.csp exists in filesystem
kernel26-firmware: /lib/firmware/sb16/ima_adpcm_playback.csp exists in filesystem
kernel26-firmware: /lib/firmware/sb16/mulaw_main.csp exists in filesystem
Errors occurred, no packages were upgraded.

 

Noen som har samme problemet med siste oppdateringa i Arch?

Lenke til kommentar
Litt dumt spørsmål, men er det noen som vet om noen gode distroer? Har brukt Mint og Ubuntu en stund men hadde vært kult med noe nytt. Vurderer Slackware, er dette noe?

Hvor "god" en distro er avhenger av hva du skal bruke den til, og hvordan du vil bruke den. Når du ikke sier noe om dette så er det umulig å gi deg et godt svar.

 

Og hvordan er det med BSD, er det store forskjeller?

Ja og nei. På kjernenivå er det meste anderledes, men lenger opp i systemet er det mye mer av det samme. Men det er store forskjeller mellom de forskjellige BSD systemene også, da de har helt ulike målsettinger.

Lenke til kommentar
Merkelig at du skal ha så mye trøbbel, olear.

 

Jeg er rimelig forbanna på intel-driveren selv, men hos meg kræsjer den ihvertfall ikke. Ytelsen (3D) er bånn, 2D-ytelsen var også bånn, men med noen tweaks i xorg.conf fikk jeg denne opp noen hakk, så har endt opp med et fjellstabilt system med god 2D-ytelse, som er ubrukelig til 3D.

 

Dette gjelder 2 maskiner, ene med X3100 og den andre med whatever Eee 900 har (GMA 900?).

 

Den siste laptopen med 855GM har jeg gitt bort, men sist jeg så den fungerte den halvveis med Debian Lenny (grafikken blir korrupt når man lukker/åpner lokket, men om man switcher til en text mode VT og tilbake til X funker det igjen).

 

Så ja, mye dritt med intel, men som sagt, kræsje har den ikke gjort (enda).

Problemet er at Intel er drivende hva gjelder utviklingen av grafikksystemene i GNU/Linux verdenen, og for øyeblikket skjer det veldig mye og ganske store endringer her. Det fører, ikke overraskende nok, til en del voksesmerter, spesielt når man fører en så lite "stabil" politikk på driveren. På sikt vil vi nok alle se gevinsten av dette, men det vil nok fortsette å være frustrerende en stund hvis Intel fortsetter med samme utviklingsmodell.

 

Selv har jeg ikke opplevd noen store problemer på mine 3 Intel systemer, men det har nok en sammenheng med den enkle bruken.

Lenke til kommentar
Litt dumt spørsmål, men er det noen som vet om noen gode distroer? Har brukt Mint og Ubuntu en stund men hadde vært kult med noe nytt. Vurderer Slackware, er dette noe?

 

Og hvordan er det med BSD, er det store forskjeller?

Slackware er greit hvis du greier deg med det som følger med, ellers er det bare mye unødvendig arbeid, Slackware passer også dårlig hvis du vil ha et lite system.

 

BSDene er ok, men ingen Linux-killer.

 

Northwave: Utvikling er bra, men man må beholde en stabil driver.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Litt dumt spørsmål, men er det noen som vet om noen gode distroer? Har brukt Mint og Ubuntu en stund men hadde vært kult med noe nytt. Vurderer Slackware, er dette noe?

 

Og hvordan er det med BSD, er det store forskjeller?

 

Som sagt "under pansteret" er det store forskjeller, men det er store forskjeller mellom BSD distroene, de utvikles helt separat men kan bruke samme drivere siden disse portes på tvers av hverandre. Ellers bruke de gnome, kde og xfce og andre programmer du finner på linux.

Lenke til kommentar
Er ikke Gnome som gjør det, men Compiz. KDE bruker KWin, vet ikke hvordan det gjøres der.

 

Ok. Lurer på en ting til. Jeg er vandt til å trykke inn scrolle-hjulet, og dra nedover for å scrolle websider, men i KDE fører dette til at det siste jeg har kopiert eller klipt ut til clipboard blir limt inn i adresselinja. Er det mulig å endre på dette?

Lenke til kommentar
Hva er det folket her bruker for å koble til en linux server fra en windows maskin?

VNC?

SSH med X forwarding?

RDP?

 

Hva er "best"?

i den grad en kan spørre om slikt...

 

putty og ssh. Har ikke X på noen av serverne mine.

Jajo, bruker ssh (putty) sjøl.

Burde kanskje skrevet linux maskiner...

 

Spør litt annerledes da: Hva er det folk her bruker av remote desktop type løsninger når sitter på en windows maskin og skal koble til en linux maskin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...