Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Skjedde noe rart her med min AAO.

Nettet sluttet helt å funke helt plutselig. dmesg sier "ath_hal: module license 'Proprietary' taints kernel"

Lurte på om dette kunne være årsaken, men så ser jeg plutselig at kortet ikke kommer opp i lspci :idea:

Er det en fysisk feil på kortet, eller kan dette komme av andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MadWifi bruker en ufri firmware, derfor klager kernelen. Skal ikke ha noe å si på funksjonene.

 

Ang. ARM på netbook. Jeg synes at x86 på netbook fremdeles er umodent, så ny arkitektur hjelper ikke akkurat på saken (eneste er om de leverer maskinvare som er _støttet_ av kernelen og xorg).

Endret av olear
Lenke til kommentar
Produktlink: Touch Book

DO WANT.

Denne er forøvrig løst basert på Beagleboard, og viser hva knøttsmå selskaper kan gjøre med open source hardware og software til fordel for forbrukerene. Kommer til å følge med på denne fremover, og siden jeg selger netbook'en min men egentlig kan tenke meg en liten duppeditt så er denne meget aktuell.

 

EDIT: OMAP3/Beagleboard støtte blir pushet upstream, og er på et bra nivå med .29. Hva gjelder periferienheter så vil nok akkurat denne også holde seg til godt støttede saker grunnet lave ressurser til å drive med propritær skit.

(som større selskaper kan bruke fordi de selger langt flere enheter og dermed er enhetskostnad mer viktig, samt at de har langt større ressurser in-house og kan kreve mer av hardware leverandører.)

 

olear: x86 netbooks blir bare værre med Intel Poulsbo :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
olear: x86 netbooks blir bare værre med Intel Poulsbo :p

Sist jeg sjekket så er det ikke noe bedre hos ARM.

Nei, faktisk er det mye samme teknologi som blir brukt på grafikksiden, altså lisensierte PowerVR kjerner. Disse er avhengig av binærblob-helvete, som appåtil visstnok er dårlig vedlikeholdt. TI sine OMAP3 er den mest kjente og brukte ARM baserte chipper som benytter slik grafikk, men eksisterer også i en del andre. Håper dog at Freescale i.MX51 serien skal få frie drivere, men det blir vel med håpet tipper jeg.

 

EDIT: btw, til alle dere som ikke følger med på Helios bloggen (noe dere bør, mye kos der) - sjekk ut den nyeste posten: http://linuxlock.blogspot.com/

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ang. ARM på netbook. Jeg synes at x86 på netbook fremdeles er umodent, så ny arkitektur hjelper ikke akkurat på saken (eneste er om de leverer maskinvare som er _støttet_ av kernelen og xorg).

Iom dette er et produkt som kommer ferdig installert med linux/openembedded/Ångström/egetOS så vil jeg tro at alt er støttet...

Lenke til kommentar
Touch Book

Det er en netbook type laptop med 8.9'' skjerm, bruker ARM cpu, kjører OpenEmbedded/Ångström basert OS, og and I quoute: detachable keyboard and a 3D touchscreen user interface

skjermbilde fra denne artikkelen

AIscreen_610x398.png

 

EDIT:

den demo-videoen som ligger på osnews fortalte et par arti saker også.

Tablet delen skal være magnetisk så du kan sette den på kjøleskapet (?) (i følge demofolka) og det skal gå ann å koble til USB-dongel enheter inne i (!) selve laptopen.

Og så er det slike akselerom... ... bevegelsessensorer i tablet delen som automagisk roterer skjermen

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...