Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg merker helt klart en forskjell med EXT4. Boot er kjappere, lagring av dokumenter og generell browsing med Nautilus går kjappere (generering av thumbnails f.eks). Dog sitter jeg på Ubuntu 9.04, så de har vel gjort en god del forbedringer der som også hjelper.

 

Har samme erfaring med 9.04, men jeg har /home på ext3. Start av systemet er mye kjappere og minnebruken mindre.

Sitter med siste alpha kjørende virtuelt i KVM her. Den ser lovende ut. Når det gjelder oppstart har nok dette med Mark sine formanende ord å gjøre, fremfor filsystem. Boot er mye kjappere grunnet optimaliseringer, sjekk test hos phoronix. Ext4 er behørig benket hos phoronix også, og gir noe mer ytelse, men den store forskjellen merkes ved filsystemsjekk.
Lenke til kommentar
Sokkalf:

Er mange treff på google, har du sjekka der?

 

Ja, men sjekka litt mer, var visst på blindspor med å prøve alle mulige fonts og innstillinger først.

 

Viser seg at GE bruker sin "egen" versjon av Qt4, med hardkoda fonts. Prøvde å symlinke system-Qt4 inn i GE-directory isteden nå.. og det funka!

 

Sukk! Hvorfor gjør man sånne idiotiske ting, når man kunne laget rpm/deb-pakker og hatt dependencies til de bibliotekene man trenger. :(

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke wine 64-bit til Arch?

 

Sjekk AUR, du finner det der. Det fungerer i hvert fall fint til alle programmer, jeg har hatt problemer med arch64 og spill i wine før, men det er lenge siden jeg har prøvd. Det eneste negative er at du må installere masse ekle lib32-avhengigheter. Men, men, det fungerer i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Nettopp, jeg spør hvorfor det ikke er 64-bit wine til Arch. Ikke 32-bit.

Sannsynligvis fordi den ikke fungerer og ingen bruker den. Men om du har lyst på så er det bare å legge til --enable-win64 på ./configure i pkgbuilden :)

 

Forøvrig er det umulig å kjøre 64 bits kode på 32 bits hardware/OS uten emulering.

Lenke til kommentar
Firefox har extensions, både på godt og vondt. Og jeg tror erfaringene kan variere etter hva man har installert.

Og jeg har ikke installert en eneste extension ;)

Og Flashplayer installert?

På en av maskinene, og ikke på de andre. Merker ikke noen forskjell på det egentlig.

Lenke til kommentar
Nettopp, jeg spør hvorfor det ikke er 64-bit wine til Arch. Ikke 32-bit.

Sannsynligvis fordi den ikke fungerer og ingen bruker den. Men om du har lyst på så er det bare å legge til --enable-win64 på ./configure i pkgbuilden :)

 

Forøvrig er det umulig å kjøre 64 bits kode på 32 bits hardware/OS uten emulering.

 

Men det fungerer jo i OpenSuSE, derfor lurer jeg.

Lenke til kommentar
Nettopp, jeg spør hvorfor det ikke er 64-bit wine til Arch. Ikke 32-bit.

Sannsynligvis fordi den ikke fungerer og ingen bruker den. Men om du har lyst på så er det bare å legge til --enable-win64 på ./configure i pkgbuilden :)

 

Forøvrig er det umulig å kjøre 64 bits kode på 32 bits hardware/OS uten emulering.

 

Men det fungerer jo i OpenSuSE, derfor lurer jeg.

Det er 32 bits Wine. :) Med kompatibilitetsbiblioteker (lib32) for å få det til å spille på 64 bit. Og det finner du selvfølgelig i AUR, kanskje også i standard repo.

Lenke til kommentar
Både btrfs og Tux3 er nok et godt stykke unna.

 

Vil anbefale deg å teste ut opensolaris i en virtuell maskin eller noe for å se hvordan det er, og leke litt med ZFS. Har skjedd en del på ZFS-fronten i det siste også, stadig nye features.

Jeg pleier å installere for å teste. :p Vet det er dumt, burde sette opp noe VM-thingys snart.

Tingn er at serveren min er planlagt å doble som en htpc. Den burde ihvertfall kunne kjøre en (mythtv)-backend eller noe, så jeg kan få en få en billigst mulig front-end i stua.

red: Og det har ikke opensolaris, så vidt jeg kunne se.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Både btrfs og Tux3 er nok et godt stykke unna.

 

Vil anbefale deg å teste ut opensolaris i en virtuell maskin eller noe for å se hvordan det er, og leke litt med ZFS. Har skjedd en del på ZFS-fronten i det siste også, stadig nye features.

Jeg pleier å installere for å teste. :p Vet det er dumt, burde sette opp noe VM-thingys snart.

Tingn er at serveren min er planlagt å doble som en htpc. Den burde ihvertfall kunne kjøre en (mythtv)-backend eller noe, så jeg kan få en få en billigst mulig front-end i stua.

red: Og det har ikke opensolaris, så vidt jeg kunne se.

 

MythTV er nok på vei. Men, det er når man skal ha slike fleksible "alt-i-ett"-løsninger at linux virkelig skinner, med fleksibilitet, hardwarestøtte og stort software-utvalg.

 

Bruker OpenSolarisboksen min til ren filserver. NFS, Samba og Subversion. Har en linuxboks i tillegg til alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...