Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Kvifor må det vere så vanskeleg å avinstallere nvidia sine proprietære drivarar på Fedora? Prøvde men x vil ikkje starte fordi han manglar libGLcore.so.1 som er nvidia greiar. Kvifor klarte X å starte utan libGLcore før eg installerte drivaren, og ikkje no?

 

Bare synsing dette her. Men jeg er ganske sikker på at når jeg installerer nvidia-driverene i archlinux, så får jeg bedskje om at det er en pakkekonflikt mellom en eller annen gl-pakke, og spør om jeg vil avinstallere den.

 

Kan det være libGLcore ble avinstallert av nvidia-pakken din?

Nvidia bruker sin egen libGL (samme gjelder ATI), installere man gjennom 'nvidia-installer' tar den bakup av tidligere filer, og setter opp noen symlinker, kjører man 'nvidia-installer --uninstall' blir alt satt tilbake til slik det var før du installerte driveren (er iallefall slik det fungerer her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjør kommandoen 'users' du, så får du vite akkurat hvilke brukere som er innlogget. Forresten kan man logge inn flere ganger med en bruker på et *nix system, bare så du er klar over det. Feks er min bruker logget inn tre ganger på denne maskinen akkurat nå.

 

Med tjenester mener jeg programmer som kjører hele tiden (daemons), og allerhelst de som er åpne ut mot nettverket/nettet.

 

Da gjør jeg det neste gang jeg opplever at det mer enn en bruker logget inn (nå er min egen bruker bare listet opp en gang). At du har din egen bruker logget inn flere ganger, betyr det da at det ikke nødvendigvis er noen som misbruker systemet mitt om min egen bruker er logget inn flere ganger. At det da er normalt at det skjer (at din egen bruker er listet opp flere ganger)?

 

Daemons: syslog-ng network netfs cond alsa hal fam

Lenke til kommentar

Nei, på mitt Arch system regnes hvert enkelt shell som en instans av min bruker, så jeg hvis jeg har 2 terminaler oppe som jon så blir det tre brukere (den siste er for det grafiske shellet, X).

 

EDIT: Jeg er dog usikker på om dette er standard måte å gjøre det på. Kan noen sjekke med en annen distro?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Syns kommandoen 'users' var lite informativ...

 

jeg bruker 'w'

olefiver@morrice:~$ w

15:57:32 up 32 days, 14:41, 5 users, load average: 0.02, 0.03, 0.01

USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT

olefiver pts/0 :0.0 26Jan09 2days 0.14s 1.40s xterm -xtsessio

olefiver pts/1 :0.0 26Jan09 2days 0.12s 0.12s -bash

olefiver pts/2 :0.0 26Jan09 1:01 0.10s 0.10s /bin/bash

olefiver pts/3 :0.1 26Jan09 12days 0.00s 0.00s /bin/bash

olefiver pts/4 :0.0 15:57 0.00s 0.00s 0.00s w

distro Slackware

X, 2 xterm, Terminal (xfce4) og tilda

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hum. Bruker terminal (xfce4) til vanlig, men når jeg bruker xterm så skjer det ikke. Hvilken terminalemulator bruker du?

 

Jeg bruker xterm. Dersom jeg kjører «su -» kommer det heller ikke root-brukeren opp...

 

 [peterbb@peter ~]$ su - peterbb
Password: 
[peterbb@peter ~]$ su - peterbb
Password: 
[peterbb@peter ~]$ su - peterbb
Password: 
[peterbb@peter ~]$ su - peterbb
Password: 
[peterbb@peter ~]$ w
 15:58:26 up 12 days, 15:45,  1 user,  load average: 0.17, 0.11, 0.09
USER	 TTY		LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU WHAT
peterbb  vc/1	  15Feb09 12days 14:34   0.00s /bin/sh /usr/bin/startx
[peterbb@peter ~]$ users
peterbb
[peterbb@peter ~]$ uptime
 15:58:36 up 12 days, 15:46,  1 user,  load average: 0.14, 0.11, 0.09
[peterbb@peter ~]$ su -
Password: 
[root@peter ~]# w
 15:59:20 up 12 days, 15:46,  1 user,  load average: 0.17, 0.12, 0.09
USER	 TTY		LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU WHAT
peterbb  vc/1	  15Feb09 12days 14:36   0.00s /bin/sh /usr/bin/startx
[root@peter ~]# users
peterbb
[root@peter ~]#

Lenke til kommentar
Syns kommandoen 'users' var lite informativ...

 

jeg bruker 'w'

olefiver@morrice:~$ w

15:57:32 up 32 days, 14:41, 5 users, load average: 0.02, 0.03, 0.01

USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT

olefiver pts/0 :0.0 26Jan09 2days 0.14s 1.40s xterm -xtsessio

olefiver pts/1 :0.0 26Jan09 2days 0.12s 0.12s -bash

olefiver pts/2 :0.0 26Jan09 1:01 0.10s 0.10s /bin/bash

olefiver pts/3 :0.1 26Jan09 12days 0.00s 0.00s /bin/bash

olefiver pts/4 :0.0 15:57 0.00s 0.00s 0.00s w

distro Slackware

X, 2 xterm, Terminal (xfce4) og tilda

 

Takk for tipset.

 

Nei, på mitt Arch system regnes hvert enkelt shell som en instans av min bruker, så jeg hvis jeg har 2 terminaler oppe som jon så blir det tre brukere (den siste er for det grafiske shellet, X).

 

EDIT: Jeg er dog usikker på om dette er standard måte å gjøre det på. Kan noen sjekke med en annen distro?

 

Da kan jeg slå meg til ro om at det ikke er noe farlig om jeg får beskjed om det er mer enn en bruker listet opp.

 

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hmm... På arch får jeg opp det antallet terminaler (Terminal 0.2.8.3) jeg har oppe, pluss en (X).

 

Hvis jeg logger inn som root (su) på en av de terminalene skifter ikke brukeren til root.

 

Ved å åpne en xterm får jeg ikke en ny bruker. Så jeg kan åpne så mange xterm jeg vil uten at en nye bruker logger på.

MEN: Hvis jeg starter en terminal (xfce) og deretter logger inn som root (su) og så åpner en xterm derifra (xterm &) da kommer den opp som en root log-inn med en root bruker.

 

Ikke lett å se logikken her.

 

 

På en Ubuntu box (8.10) fungerer terminal (xfce) på samme måte som i arch. Altså en ny bruker pr. instans av en terminal (pluss en for X). Og ved å logge inn en terminal som root (sudo su) skifter ikke brukeren som er logget inn. (samme som på arch)

 

Men det å starte en xterm i ubuntu er ikke likt som arch, her teller xterm som en egen bruker og fungerer på samme måte en terminal (xfce) eller gnome-terminal.

 

(samme resultat med w og users)

Lenke til kommentar

Nei, "su" og "su -" gir samme resultat. Ingen root brukere. Og auth viser det samme, root logger inn. Men hverken users eller w viser det.

 

"ps aux" viser heller at root logger inn i en terminal (xfce). ps aux viser ikke engang at flere av samme terminal kjører flere ganger. Den viser dog hvis flere xterm kjører.

 

Edit: ja, prompten skifter.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
pacman sier at libgl hører til Mesa openGL stacken, så du må nok reinnstalere tilsvarende pakke på Fedora ja.

 

Forresten er slikt som dette grunnen til at man skal innstalere/avinnstalere med pakkebehandlere, og ikke stole på at enkeltprogrammer gjør jobben sin på en riktig måte.

Eg installerte GNOME, og alt fungerer fint no, men kan ikkje logge inn i KDE. Eg installerte drivaren med pakkehandsamaren til Fedora, og eg avinstallerte med pakkehandsamaren. Har ikkje installert med installøren frå nvidia sine sider, ettersom ting vert berre knot då.

 

Merkeleg at GNOME klarer å logge inn, men ikkje KDE ... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...