Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Velger å se på det som om GNU/Linux leverer mer muligheter og flere måter å gjøre ting på. Mer tilpassing og mulighet for modifisering.

 

Også snakker vi kanskje mer tull og nonsens mtp. at det er mer rom for diskusjon?

Mer engasjerende med fri programvare enn lukket, også mer nyheter.

 

Og så er vi nok litt mer fanboys(?) tenker på vindusbehandlere/miljøer, distroer og programmer. :p

 

Og å si at det er pga. mer bugs fører til utestengelse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/rant

 

Når skal Linux verden begynne å slå sammen prosjekter? Det er en million apps der ute som bare venter på og nå ett bra stadie, men alle ligger på vent på versjon 0.3 osv osv osv. Og massevis av de er ikke nå og satse på i utgangspunktet.

 

...Og standarer. WTF. Er det ikke på tide og avgjøre noen bra standarer på ting. Som at når du installerer eller saver eller hva som helst i KDE eller Gnome eller.... At programmene har en standard for hvor settings, filer, whatever ligger?

 

/rantover.

 

;)

Lenke til kommentar

Standarder for config finnes naa, men er ikke alle som fölger dem. De som gjör det fölger XDG.

Det at forskjellige prosjekter finnes for noe er ikke Linux-only, finnes jo drössevis av slikt for alle mulige OS. Er ikke alltid man har samme ideer og planer som alle andre og mange gaar ikke godt i hop.

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at vi har det mye morsommere enn windows-leiren. Det er svært vanskelig for meg å forstå hvordan noen med virkelig datainteresse kan befinne seg i den leiren.

 

/rant

 

Når skal Linux verden begynne å slå sammen prosjekter? Det er en million apps der ute som bare venter på og nå ett bra stadie, men alle ligger på vent på versjon 0.3 osv osv osv. Og massevis av de er ikke nå og satse på i utgangspunktet.

 

...Og standarer. WTF. Er det ikke på tide og avgjøre noen bra standarer på ting. Som at når du installerer eller saver eller hva som helst i KDE eller Gnome eller.... At programmene har en standard for hvor settings, filer, whatever ligger?

 

/rantover.

 

;)

Skjønner frustrasjonen, men jeg er redd mangfoldet er helt nødvendig for videre utvikling. Proprietær programvare har en stygg tendens til å dele markedene mellom seg, med tilnærmet monopol i hver leir.

 

Jeg er frustrert over at ikke KDE modnes fortere, men det går jo i et forrykende tempo. Med så dyptgripende endringer tror jeg ikke selv MS er i stand til å modne det fortere. Gnome fremstår for meg som moden. Hvis vi så tar noen store bruksområder, office-pakke, nettleser, musikk-spiller, CD/DVD-brenning, bilderedigering, videospiller, så er jeg nesten mer bekymret over mangel på mangfold. Stadig flere prosjekter kommer over 1.0 versjon, det var mye verre et par år tilbake.

Lenke til kommentar
Når skal Linux verden begynne å slå sammen prosjekter? Det er en million apps der ute som bare venter på og nå ett bra stadie, men alle ligger på vent på versjon 0.3 osv osv osv. Og massevis av de er ikke nå og satse på i utgangspunktet.

Hvilke konkrete prosjekter er det du mener bør slåes sammen, og hvorfor? Send svaret til de som utvikler/vedlikeholder prosjektene.

 

...Og standarer. WTF. Er det ikke på tide og avgjøre noen bra standarer på ting. Som at når du installerer eller saver eller hva som helst i KDE eller Gnome eller.... At programmene har en standard for hvor settings, filer, whatever ligger?

Det finnes da standarder her? Hva er det som får deg til å si noe annet? Hvilke konkrete ting er det du ønsker forbedringer på, og hvordan bør det heller løses?

 

Dersom du virkelig synes disse tingene er problematiske, så gjør noe med det. Å skrive et par avsnitt på et forum som utviklerene og andre involverte aldri vil se hjelper ikke på saken. Det er kanskje deilig å få luftet frustrasjonen sin, men den frustrasjonen vil komme tilbake dersom du ikke gjør noe med det.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg velger å tro at vi har det mye morsommere enn windows-leiren. Det er svært vanskelig for meg å forstå hvordan noen med virkelig datainteresse kan befinne seg i den leiren.

Jeg er interessert i data og har begynnte å bruke Windows :p

Jeg er frustrert over at ikke KDE modnes fortere, men det går jo i et forrykende tempo.

KDE3 er moden :) (KDE4 trenger nok et halvår til)

Hvis vi så tar noen store bruksområder, office-pakke, nettleser, musikk-spiller, CD/DVD-brenning, bilderedigering, videospiller, så er jeg nesten mer bekymret over mangel på mangfold. Stadig flere prosjekter kommer over 1.0 versjon, det var mye verre et par år tilbake.

Vi har mangfold, men det hjelper ikke så mye når kvaliteten er generelt lav. Versjon 1.0 betyr ikke mye.

 

Office:

- OOo (stor, treigt, buggy)

- KOffice (stor, buggy)

- Gnome Office (liten, dårlig støtte for andre formater)

 

Nettleser:

- Firefox (Treig)

- Opera (rask, buggy)

- Webkit-browsere (rask, lite funksjoner, dårlig med plugins)

 

Bilderedigering:

- GIMP (buggy(2.6+), RGB 8bit)

- Krita (buggy, treig, lite funksjoner)

- Cinepaint (gammel, lite funksjoner)

 

Vi trenger virkelig ikke flere middelmådige produkter, er heltenig med t_k.

 

BTW: MySQL har blitt forket, hva er det neste?

Lenke til kommentar
Var genialt mot slutten av foredraget til RMS, når han tok på seg sånn sort kappe greie og snakket om the church of emacs. :D

Sånn:

 

Noen som vet hvor jeg kan finne hele foredraget ? Hadde gledet meg til å få det med meg, men endte med å dra på konferanse på CERN istedet... Har fremdeles GNU/(linux)-klistremerker fra når han holdt foredrag på ingeniørhøyskolen i by'n for noen år siden...

 

Noen som har Core Duo? Ingen kerneler over 2.6.21 støtter den skikkelig (får ikke rett klokke).

 

Kjører Intel Pentium Core Duo, fungerer utmerket.

 

Cpu sensor viser at CPU blir klokket ned når jeg ikke bruker pcen, mens den blir klokket til sitt normale når jeg begynner å bruke den.

2.6.27, core duo (laptop) 2ghz - lar meg velge mellom 1, 1.33, 1.67, og 2 GHz. Funker finfint. Fedora 10

Lenke til kommentar
Nettleser:

- Firefox (Treig)

- Opera (rask, buggy)

- Webkit-browsere (rask, lite funksjoner, dårlig med plugins)

Akkurat Opera kan vi naa ikke gjöre noe som helst med da..

 

kyrsjo: Foredraget burde dukke opp paa NUUG, abbonerer paa feeden deres via Miro, haaper den dukker der ogsaa :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er om Fedora patcher cpufreq, fungerer iallefall ikke på vanilla kernel (.27) her.

 

Nettleser:

- Firefox (Treig)

- Opera (rask, buggy)

- Webkit-browsere (rask, lite funksjoner, dårlig med plugins)

Akkurat Opera kan vi naa ikke gjöre noe som helst med da..

Nei, men jeg bare ramset om det jeg kom på i hodet, er ingenting i veien for å "stjele" ideer fra Opera da ;)

Lenke til kommentar
Vi trenger virkelig ikke flere middelmådige produkter, er heltenig med t_k.

Jeg tror ikke det er så mange som er uenig i det utsagnet. Spørsmålet er bare hva vi skal gjøre for å heve kvaliteten og øke sammarbeid og gjennbruk mellom prosjekter.

 

BTW: MySQL har blitt forket, hva er det neste?
Ikke veldig overraskende, Sun er virkelig i særklasse når det gjelder forking av store prosjekter. Jeg tror ikke det er tilfeldig for så si det slik.
Lenke til kommentar
Noen som vet hvor jeg kan finne hele foredraget ? Hadde gledet meg til å få det med meg, men endte med å dra på konferanse på CERN istedet... Har fremdeles GNU/(linux)-klistremerker fra når han holdt foredrag på ingeniørhøyskolen i by'n for noen år siden...

Flere sitter på en 2GB OGG-fil, men vil ikke publisere den før de har blitt enige med rms om hvilken lisens det skal legges ut med. Tror det kan ta sin tid.

Lenke til kommentar
Vi trenger virkelig ikke flere middelmådige produkter, er heltenig med t_k.

Jeg tror ikke det er så mange som er uenig i det utsagnet. Spørsmålet er bare hva vi skal gjøre for å heve kvaliteten og øke sammarbeid og gjennbruk mellom prosjekter.

Kommunikasjon er nok første steg.

 

BTW: MySQL har blitt forket, hva er det neste?
Ikke veldig overraskende, Sun er virkelig i særklasse når det gjelder forking av store prosjekter. Jeg tror ikke det er tilfeldig for så si det slik.

Forken er fra personene bak MySQL, de er missfornøyd med Suns rolle i MySQL. Får håpe de sender tilbake endringene, slik at vi ikke får splittelse der også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det berre eg som har inntrykket av at SUN kanskje ikkje er så flink med FOSS og korleis ein organiserer det? Tenker på go-ooo og no mysql

Lenke til kommentar
Nettleser:

- Firefox (Treig)

- Opera (rask, buggy)

Firefox scorer ihvertfall bedre på Javascript benchmark hos meg:

Firefox 4507.0ms

Opera 7705.0ms

 

Når er det Firefox er så innmari treig? Firefox har fra versjon 3 blitt både raskere, mer stabil og mer robust etter min mening og tatt igjen Opera så det synger på Linux-plattformen på alt. Også hurtighet.

Lenke til kommentar
Når er det Firefox er så innmari treig? Firefox har fra versjon 3 blitt både raskere, mer stabil og mer robust etter min mening og tatt igjen Opera så det synger på Linux-plattformen på alt. Også hurtighet.

Personlige erfaringer: Firefox er grisetreig i oppstart. Bruker i hvertfall dobbelt så lang tid som opera. Dessuten har vi dette med tabs. Firefox blir merkbart treig etter 5-6 tabs er åpne, og blir treigere for hver tab som blir åpnet. Før jeg skiftet helt til conkeror hadde jeg vanligvis 25-30 tabs åpne i opera, uten at man merket det på ytelsen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Når er det Firefox er så innmari treig? Firefox har fra versjon 3 blitt både raskere, mer stabil og mer robust etter min mening og tatt igjen Opera så det synger på Linux-plattformen på alt. Også hurtighet.

Personlige erfaringer: Firefox er grisetreig i oppstart. Bruker i hvertfall dobbelt så lang tid som opera. Dessuten har vi dette med tabs. Firefox blir merkbart treig etter 5-6 tabs er åpne, og blir treigere for hver tab som blir åpnet. Før jeg skiftet helt til conkeror hadde jeg vanligvis 25-30 tabs åpne i opera, uten at man merket det på ytelsen i det hele tatt.

Oppstarten er litt treig, men jeg starter den ca en gang om dagen, så jeg klarer fint å vente noen få sekunder ekstra hver dag. Jeg har 10-15 tabs oppe vanligvis, men bruker Adblock og får derfor ikke flashreklame og den driten der.

 

Firefox har extensions, både på godt og vondt. Og jeg tror erfaringene kan variere etter hva man har installert.

Lenke til kommentar
Jeg velger å tro at vi har det mye morsommere enn windows-leiren. Det er svært vanskelig for meg å forstå hvordan noen med virkelig datainteresse kan befinne seg i den leiren.

Jeg er interessert i data og har begynnte å bruke Windows :p

Du er ikke normal, det finnes en vei mellom redmond og LFS vettu :tease:
KDE3 er moden :) (KDE4 trenger nok et halvår til)
Godt poeng. Ser Lenny kom ut med siste runde KDE3, det borger for den beste KDE opplevelsen i Debian stable så langt, og et godt alternativ for de som er lei bleeding edge.
Vi har mangfold, men det hjelper ikke så mye når kvaliteten er generelt lav. Versjon 1.0 betyr ikke mye.
Nei vi har helt minimalt mangfold, du ramset opp tre for hver kategori, jeg vil si det er et absolutt minimum for å unngå innavl.
Office:

- OOo (stor, treigt, buggy)

- KOffice (stor, buggy)

- Gnome Office (liten, dårlig støtte for andre formater)

Sammenlignet med hva? OO er liten snerten og stabil nok sammenlignet med MS Office. At Gnome er liten og mangler noe støtte for formater går hånd i hånd.
Nettleser:

- Firefox (Treig)

- Opera (rask, buggy)

- Webkit-browsere (rask, lite funksjoner, dårlig med plugins)

og alle er fullt på høyde med IE og vel så det.
Bilderedigering:

- GIMP (buggy(2.6+), RGB 8bit)

- Krita (buggy, treig, lite funksjoner)

- Cinepaint (gammel, lite funksjoner)

Du sammenligner da disse med fullversjon av PS. For alt annet enn profesjonelle er de fine alle tre. Både Krita og Gimp ser ut til å ha bra fremdrift nå, så du har hatt lite å klage over de siste par årene der.
BTW: MySQL har blitt forket, hva er det neste?
Det gjenstår å se hvorvidt det ender med to kodebaser. I dag har vi kun tre databaser i praksis (SQLite PostgreSQL og MySQL), så en til bør vi kunne tåle uten å rope etter merging.

 

Samarbeid er utstrakt og velfungerende i åpne miljøer. Hvis man tror noe annet har man vandret feil steder. Faktisk blir graden av samarbeid brukt som det tyngste argumentet mot GNU/Linux i form av problemer knyttet til dependencies.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...