Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, dårlige erfaringer Goophy?

 

Det som er viktig når man kjører Arch er at man tar det for det det er, en ordentlig bleeding edge distro som ikke vedlikeholder systemet ditt for deg. Dvs at du bør:

- Følge med på nyhetene (og mailinglist dersom du benytter [testing])

- Tenke deg godt om før du gjør pacman -Syu (oppdaterer)

- Håndtere .pacnew filene dine og følge med på warnings når du oppdaterer

Lenke til kommentar
Eh, okeey, føler at du ikke vet helt hva du prater om. Arch som server, ikke så bra, men Arch som desktop fungerer perfekt. Faktisk bedre enn Ubuntu og OpenSuSE hos meg.

Som utvikler der gjennom flere år håper jeg virkelig at jeg ihvertfall vet litt om hva jeg prater om. :)

Er ikke akkurat sjelden at en eller flere pakker er "broken", er svært lite testing før noe blir lagt ut.

Et system som stadig vekk må resettes og renskes for ustabile pakker er ikke optimalt for desktop synes ihvertfall jeg, det bør bare funke, spesielt oppdateringene.

 

Edit: Før du kommer med at du aldri har opplevd noe sånt må jeg bare legge til at det stort sett gjelder småting som ikke alle bruker, feks. options til x-serveren som ikke fungerer, suspend som ikke laster opp igjen riktige moduler, feil semantikk i konfigurasjonsfiler og blabla.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Dvs, du kan få i sekk og jeg kan få i pose :D

Og jeg kan få i eske, og olear kan få i tønne og smif kan få i boks, og så videre :D

Og koser meg stoooort i boksen min :D

 

Forresten, noen som husker innleggene om hvorfor vi (les GNU/Linux delen) har flere svar pr. tråd enn windows? Vel, her har dere svaret! Vi koser oss og liker faktisk det vi driver med, og kan dermed føre en mer (eller mindre :p ) saklige diskusjon.

 

Forresten er jeg meget glad for at vi har såppas stor valgmulighet. Ubuntu vs. Arch er ganske stor forskjell, og skal mye til å ikke finne noe som passer for akkurat deg.

 

Jeg har Mint 6 med Gnome, kan jeg installere KDE i tillegg helt smertefritt?

Ja, og skal du har det helt smartefritt installerer du "kubuntu-desktop" fra pakkebrønnen. Da installeres KDE og settes opp som den ville vært i Kubuntu. ;9

 

Edit: Husk at 8.10 "kun" har KDE 4.1 da..

Endret av Smif
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ja, men er litt usikker på themes osv.

 

For å visualisere litt kan vi se på -buntu som stam-systemet.

Oppå det kan du legge inn:

xubuntu-desktop - da får du xubuntu med XFCE.

kunbuntu-desktop - da får du kubuntu med KDE.

ubuntu-desktop - tatt poenget nå? :p Her får du ubuntu med Gnome som std.

 

Etter første valg kan du lett "skifte" mellom disse ved å legge inn de respektive pakkene. (samlet i gruppene nevnt over).

 

Og mint er Ubuntu pluss litt proprietær programvare og noen få og små egenutviklede programmer. Altså, samme pakkebrønn og muligheter. Mint 6 ~= Ubuntu 8.10

Endret av Smif
Lenke til kommentar
"Problemet" ligger i at Ubuntu er moden for utskifting etter 6 måneder (kanskje 2-3 for de som liker å leve lengst ute på kanten).
Man skifter ikke ut, man oppgraderer programvare som har blitt testet en god stund, vært gjennom feature freeze osv. Det holder å skrive

sudo update-manager -d

så vil du oppgradere til neste release. Dvs. hvis jeg kjører det på laptopen får jeg 9.04, hvis jeg kjører den på desktopen får jeg 8.10. 9.10 er allerede påbegynt nå som feature freeze for 9.04 trer i kraft, så det fritt frem hvis du liker rolling. Du trenger ikke installere på nytt.

Sånn helt personlig liker jeg både bleeding edge-aspektet med Arch og ut-av-boksen-opplevelsen med Ubuntu. Derfor er det helt naturlig for meg å bruke Fedora. :)
Fedora frister, trives godt der. Endret av Del
Lenke til kommentar

Det er vel ikke til å stikke under en stol at Arch har noen problemer med oppdateringer, ja. Eks. PlicyKit som ble introdusert i den nye HAL-en, uten at det ble nevnt et ord om evt. problemer. Det fungerer fint med gnome og kde, men svært dårlig om du kjører en enkel openbox-session. Når det samtidig ikke eksisterer noen god PolicyKit dokumentasjon... (Og PolicyKit i tillegg er shait..)

 

Arch kunne gjerne hatt noe litt mer testet som "stable". Samtidig ville en del fikser krev modifisering av pakkene, noe de ikke gjør i noen særlig grad (og det liker jeg).

 

Føler jeg har lært mye av arch, og kan vurdere å distrohoppe nok en gang, men noe godt alternativ har ikke meldt seg. Noe som går (og ikke minst starter tregt som) sirup (ubuntu), som kræsjer konstant (mandriva), eller har rotet alt av innstillinger bort i seg selv for lenge siden (opensuse) frister ikke. :p

 

Og nei, jeg er ikke seriøs. Men det er ikke lett å finne det perfekte.

 

Må forøvrig si at all denne distrohoppingen er en uting. Det er bare så vanskelig å slå seg til ro. :p

Lenke til kommentar
Hva er kommandoen for å installere kubuntu-desktop?

sudo apt-get install kubuntu-desktop

eller fra synaptic

 

hvordan får jeg fram/tilbake knappene på musen til å virke btw?

Snakker vi i firefox? eller i nautilus?

 

takker. 

 

 

Vi snakker Opera og alle andre plasser fram/tilbake brukes :)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke til å stikke under en stol at Arch har noen problemer med oppdateringer, ja. Eks. PlicyKit som ble introdusert i den nye HAL-en, uten at det ble nevnt et ord om evt. problemer. Det fungerer fint med gnome og kde, men svært dårlig om du kjører en enkel openbox-session. Når det samtidig ikke eksisterer noen god PolicyKit dokumentasjon... (Og PolicyKit i tillegg er shait..)

Hadde selv en case senest i går hvor en evdev/hal oppdatering gjorde tastaturet mitt til dvorak :wallbash: så skjønner hva du mener. Men jeg liker litt sånt, noe må vi ofre, og hjelper da også andre senere.

 

Arch kunne gjerne hatt noe litt mer testet som "stable". Samtidig ville en del fikser krev modifisering av pakkene, noe de ikke gjør i noen særlig grad (og det liker jeg).

Jeg føler mer at vi aktive arch brukere (som liker "life in the fast lane"/bleeding) er testeren. Med god/hyppig bruk av bugreport systemer hjelper vi oss selv og de andre distroene som kommer etter oss :)

 

Føler jeg har lært mye av arch, og kan vurdere å distrohoppe nok en gang, men noe godt alternativ har ikke meldt seg. Noe som går (og ikke minst starter tregt som) sirup (ubuntu), som kræsjer konstant (mandriva), eller har rotet alt av innstillinger bort i seg selv for lenge siden (opensuse) frister ikke. :p

Du høres ut som en fedora mann! ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...