Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Firefox har extensions, både på godt og vondt. Og jeg tror erfaringene kan variere etter hva man har installert.

Og jeg har ikke installert en eneste extension ;)

 

En helt annen ting er at firefox hijacker /dev/dsp hos meg. Så om jeg starter firefox får jeg ikke lyd i noe som startes i etterkant...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei vi har helt minimalt mangfold, du ramset opp tre for hver kategori, jeg vil si det er et absolutt minimum for å unngå innavl.

Jeg kan komme med flere, poenget her er at mangfold vil spre ressursene og utviklingen enda mer, noe som ikke resulterer i bedre produkter. På visse områder bør vi heller slå sammen noen prosjekter og bruker ressursene på et bra produkt.

 

Sammenlignet med hva? OO er liten snerten og stabil nok sammenlignet med MS Office. At Gnome er liten og mangler noe støtte for formater går hånd i hånd.

Sammenligner ikke mot noe, vi har tre ok officeprodukter i Linux, har det ikke vært bedre med et bra? Eller kanskje de kunne bli enig om en felles backend? osv osv.

 

og alle er fullt på høyde med IE og vel så det.

Se over. IE er heller ikke tilgjengelig i Linux, så ser ikke poenget med å dra den inn i dette.

 

Du sammenligner da disse med fullversjon av PS. For alt annet enn profesjonelle er de fine alle tre. Både Krita og Gimp ser ut til å ha bra fremdrift nå, så du har hatt lite å klage over de siste par årene der.

Nei, jeg sammenligner ikke med noe annet produkt. Jeg vil ha minimum et bra bildebehandlingsprogram, noe vi ikke har.

Lenke til kommentar
Forken er fra personene bak MySQL, de er missfornøyd med Suns rolle i MySQL. Får håpe de sender tilbake endringene, slik at vi ikke får splittelse der også.

Jeg regnet med det siden gründer nr 2 sluttet i Sun nå nylig (han første sluttet praktisk talt med en gang Sun kjøpte de opp). Jeg tror nok at de er interessert i å sende endringer tilbake. Men spørsmålet er om Sun vil godta de. Nå kjenner ikke jeg til detaljene rundt styringen av MySQL, men hovedproblemet med OO.org er at Sun praktisk talt ikke godtar endringer som gjøres av folk utenfor Sun. Og alle som har bidratt med kode/annet vet at det er lite som er mer demotiverende enn at bidragene dine ikke blir godtatt, spesielt når det tilsynelatende ikke er noen god grunn til det. Dette gjelder for firma-sponsede utviklere også, i at bedriften vil ha valuta for tiden til utviklerene og det gjør man sjeldent når man ikke får inkorporert endringene sine på en grei måte. Man dreper jo hele åpenheten i prosjektet, og det er jo det som bærer en åpen utviklingmodell.

 

Nå skal det sies at selv forking/derivater ikke nødvendigvis trenger å være en dårlig ting, så lenge man gjør det på en god måte. Holder man kodebasene ganske kompatible og har gode verkøy for å distribuere og integrere endringer så kan det faktisk være en fordel. Et meget godt eksempel på dette er Linux-kjernen og git. Men det skjer også ting med Ubuntu og Bazaar/Launchpad som går i denne retningen, noe jeg ser på som veldig spennende. Ikke bare har man et system for distribuert kildekodeutvikling, men også for distribuert bug-rapportering m.m.

Jeg tror at denne type distribuerte systemer vil spille en viktig rolle i FOSS utvikling fremover, og kan være med på å øke produktivitet betraktelig.

Lenke til kommentar
Sammenligner ikke mot noe, vi har tre ok officeprodukter i Linux, har det ikke vært bedre med et bra? Eller kanskje de kunne bli enig om en felles backend? osv osv.
Det er akkurat det jeg ikke er sikker på. Jeg er redd det ville blitt en katastrofe.
og alle er fullt på høyde med IE og vel så det.

Se over. IE er heller ikke tilgjengelig i Linux, så ser ikke poenget med å dra den inn i dette.

Det setter kritikken i perspektiv. Ingenting er perfekt, så jeg synes det er naturlig å sammenlign med alternative produkt i samme kategori. Du kan forøvrig kjøre ie gjennom wine.
Lenke til kommentar

Sokkalf, klarer ikke helt å legge bort ath5k problematikken din. Har du forsøkt å endre kanal på trådløsruteren? Hørtes ut som manglende ANI var årsaken til dine issues, og da burde det hjelpe med en kanal som ligger litt utenom det omgivelsene støyer med. Så forøvrig at det er stor aktivitet på mailinglisten til ath5k utviklerne, men en ANI patch lagt inn i desember:

http://kerneltrap.org/index.php?q=mailarch.../4331864/thread

Lenke til kommentar
Firefox scorer ihvertfall bedre på Javascript benchmark hos meg:

Firefox 4507.0ms

Opera 7705.0ms

 

Opera kjører jo en javascript motor som gjør den mer system vennelig(mindre fotspor og lignende), den skal vistnok bli byttet ut med en fartsdemon i 10'versionen.

Dessuten hvor mye har javascript med browser farten å gjøre?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

javascript har ganske mye med browserfarten å gjøre, spesielt i firefox, ettersom de fleste utvidelser og en del interne ting, er skrevet i javascript.

 

Ellers så vil jo applikasjoner som gmail eller animasjoner kunne gå kjappere og mer smooth, fordi browseren får gjort flere ting på samme tidsenhet.

Lenke til kommentar
merker du noen forskjell i det heletatt?

 

Nææh :p

Det er nok en målbar forskjell, men sånn i praksis, nei. Ikke enda ihvertfall, har ikke vært på ext4 i en time engang.

 

Grunnen til at jeg byttet over var bare pga. at jeg fikk en gyllen mulighet til det. Har byttet disk i MacBooken (fra 120GB som fulgte med til en 500GB), og måtte dermed finne en måte å flytte Fedora slik den var på den forrige disken, til den nye.

 

Endte med å putte den gamle disken inn i den stasjonære, og boote MacBooken med en liveCD. Fra liveCDen opprettet jeg partisjonene slik jeg ville ha dem, formaterte til ext4, og brukte rsync mot den stasjonære til å kopiere over alt innhold.

 

Måtte jo gjort omtrent det samme om jeg skulle fortsatt med ext3, så i praksis var det bare å bytte ut mkfs.ext3 med mkfs.ext4 :) (Og, i tillegg måtte jeg visst rebuilde initrd med ext4-driveren, men det var en smal sak)

 

(Småtteri som å endre UUID'er i grubs config, fstab osv., og grub-install måtte selvsagt også gjøres.)

 

@Del: Jeg mener det bare er et par kanaler som er brukbare i utgangspunktet, mulig jeg er i et "noisy environment". Skal uansett teste det ut når jeg får tid. Syns jeg har brukt litt mye tid til fikling idag (ref. MacBook og ext4 ;) ). Positivt at ath5k har fremgang ihvertfall. Men ihvertfall funker trådløst skikkelig på Eee'en nå, med ndiswrapper, så noe stort behov for å få ath5k igang har jeg ikke foreløpig.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Firefox scorer ihvertfall bedre på Javascript benchmark hos meg:

Firefox 4507.0ms

Opera 7705.0ms

 

Opera kjører jo en javascript motor som gjør den mer system vennelig(mindre fotspor og lignende), den skal vistnok bli byttet ut med en fartsdemon i 10'versionen.

Dessuten hvor mye har javascript med browser farten å gjøre?

Firefox 3.1 Beta: Total: 2339.4ms +/- 4.0%

Opera 10 Alpha 6000-et-eller-annet (lukket Opera og gadd ikke å kjøre testen igjen).

 

Ser ut, selv om det er sammenlignet Beta mot Alpha, at Firefox vil bli strået vassere på Javscript enn Opera i tiden framover.

 

+ det Dabear sier. Flere tjenester på nettet blir Ajax-baserte hvor Javascript spiller en stor rolle.

Lenke til kommentar

Klart Javascript hastighet er viktig, men det er ikke det eneste aspektet av hastighet. Min erfaring er at Firefox ikke håndterer mange (50++) tabs like godt som Opera, men det er selvfølgelig langt vanskeligere å kvantisere.

 

Jeg tror forresten ikke at den nye Javascriptmotoren til Opera er i 10alpha1 ?

Lenke til kommentar
Jeg merker helt klart en forskjell med EXT4. Boot er kjappere, lagring av dokumenter og generell browsing med Nautilus går kjappere (generering av thumbnails f.eks). Dog sitter jeg på Ubuntu 9.04, så de har vel gjort en god del forbedringer der som også hjelper.

 

Har samme erfaring med 9.04, men jeg har /home på ext3. Start av systemet er mye kjappere og minnebruken mindre.

Lenke til kommentar
Jeg merker helt klart en forskjell med EXT4. Boot er kjappere, lagring av dokumenter og generell browsing med Nautilus går kjappere (generering av thumbnails f.eks). Dog sitter jeg på Ubuntu 9.04, så de har vel gjort en god del forbedringer der som også hjelper.

 

Har samme erfaring med 9.04, men jeg har /home på ext3. Start av systemet er mye kjappere og minnebruken mindre.

Er det ikke sånn at man bare kan montere /home som ext4 i fstab?

Lenke til kommentar

Etter mye om og men (bl.a litt tweaking av xorg.conf) har jeg fått Google Earth til å gå smooth.. på Intel X3100. Er nesten imponert.

 

Over til neste problem, fontene i Google Earth ser helt forjævlige ut! Se screenshot :

post-34885-1235936818_thumb.png

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...