Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Bla bla, fremmedfrykt, antikapitalisme og lenge leve kommunisne...bla bla bla!

6401115[/snapback]

Ajaj! Er det bare lov å ha en mening her?

 

RattleBattle: Så fint da... Misforstod jeg da, for det virket som om det var noen som hadde litt problemer. Jaja, jeg trykker på linken i Opera, alt installeres (har valgt autokjøring av exe-filer i Opera) og tut og kjør.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bla bla, fremmedfrykt, antikapitalisme og lenge leve kommunisne...bla bla bla!

6401115[/snapback]

Ajaj! Er det bare lov å ha en mening her?

 

RattleBattle: Så fint da... Misforstod jeg da, for det virket som om det var noen som hadde litt problemer. Jaja, jeg trykker på linken i Opera, alt installeres (har valgt autokjøring av exe-filer i Opera) og tut og kjør.

6401144[/snapback]

Ja, det hender at noen har problemer med beta-programvare. Problemer med googlearth har da også fint lite med OSet å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan legge til at windowsdelen av forumet er et sted jeg ikke trenger å være. Dukker sjeldent opp problemer jeg må ha svar på, med windows. Derimot har dette forumet her vært svært nyttig, for Linux var noe vanskelig i starten. Nå har jeg funnet roen med Mandriva, et fantastisk pent og raskt OS. Men jeg har fortsatt XP som "Main OS" rett og slett av kompatible årsaker og det at alt virker som det skal der på en enkel måte uansett hva jeg måtte ønske å gjøre.

 

Ser noen postet en sammenligning av installering av Ubuntu og XP. Greit nok, XP tar lenger tid å installere, men hvorfor skal det telle så mye? Man sitter da ikke og installerer OS-et hver gang maskinen restartes. Installering er et engangstilfelle før bruk, og 20 min. fra eller til spiller da nada rolle.

Lenke til kommentar
Er enig med deg der neitakk, det er lov å ha forskjellige meninger om ting olear.

6401158[/snapback]

Jeg er også for at man har et snev av kunnskap om det man diskuterer også. Jeg holder meg unna BSD-diskusjoner, siden jeg bare har prøvd PC-BSD en gang, eller hva det het for noe.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

For meg kunne Ubuntu tatt 3 ganger så lang tid å installere, uten at jeg hadde brydd meg. Det at installasjonen kjører på live-cd'en, gjør at man kan gjøre alt annet tull på pc-en imens; høre på musikk, surfe, legge kabal, osv. Ikke mange OS-installasjoner som har slike muligheter :)

Lenke til kommentar
For meg kunne Ubuntu tatt 3 ganger så lang tid å installere, uten at jeg hadde brydd meg. Det at installasjonen kjører på live-cd'en, gjør at man kan gjøre alt annet tull på pc-en imens; høre på musikk, surfe, legge kabal, osv. Ikke mange OS-installasjoner som har slike muligheter :)

6401625[/snapback]

Yes, prøvde live-cden for andre gang nå. Langt mer stabil enn da Dapper var i flight-fasen, iallefall. Synes nå de kunne inkludert ndiswrapper og ndisgtk på både livcden og det installerte systemet.

 

noe ala dette under installasjonen av systemet:

vi kunne finne et trådløst-kort med ingen native drivere tilgejngelig, vil du installere windows-drivere? (ha driverene klare på cd, floppy eller harddisk)

Dette pluss kompilering av noen få program, er det eneste jeg må bruke kommandolinja til nåi ubuntu. La oss håpe bootinga av live-cden blir kjappere innen edgy, den er en smle treig nå..

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål. Gjennom andre tråder har jeg greid å rote meg til å få et aktivt nettverkskort. Har Ubuntu Dapper. Spørsmålet er nå hvordan jeg får koblet maskinen opp til nettet? Lastet ned Wireless Assistant, men det sier bare: Did you run it using "sudo"? Kan jeg bruke andre programmer, eller må jeg kjøre det med sudo, i så tilfelle, hvordan? :blush:

Lenke til kommentar

Gjorde som du sa, men det var ingen kontakt. Har styrt med driverne forrige gang jeg prøvde, men sist gang fulgte jeg denne oppskriften: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php...&highlight=4318.

 

Maskinen bruker utrolig mye lenger tid når den aktiverer den trådløse tilkoblingen enn det faste.

 

Noe info for dem som klarer å skille ut noe lurt av det:

 

rune@rakel:~$ iwspy

lo Interface doesn't support wireless statistic collection

 

eth0 Interface doesn't support wireless statistic collection

 

eth1 Interface doesn't support wireless statistic collection

 

sit0 Interface doesn't support wireless statistic collection

 

IEEE 802.11g ESSID:off/any

Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: Not-Associated

Bit Rate:54 Mb/s Tx-Power:25 dBm

RTS thr:2347 B Fragment thr:2346 B

Power Management:off

Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0

Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Ser noen postet en sammenligning av installering av Ubuntu og XP. Greit nok, XP tar lenger tid å installere, men hvorfor skal det telle så mye? Man sitter da ikke og installerer OS-et hver gang maskinen restartes. Installering er et engangstilfelle før bruk, og 20 min. fra eller til spiller da nada rolle.

6401201[/snapback]

 

Joda, men akkurat i WinXP sitt tilfelle har det en tendens til å dø på seg i det verst tenkelige tidspunkt. Jeg har ofte sittet utover natten for å reinstallere XP etter at den på uforklarlig vis har klart å dø på seg totalt.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å kjøre GoogleEarth på laptoppen min.

Grafikk: i915GMS, bruker standard i810 X-Window driver.

Dog må jeg gjemme og ta frem igjen "sidebar" for å se hele kloden med sidebar fremme. En merkelig bug(?).

 

og, helt irrelevant til googleearth, så er videoavspilling som regel altfor lys... ikke sikker på hvorfor.

6378725[/snapback]

Ikke jeg heller. Jeg kjører den i Windows XP, og slipper dermed å knote med slike ting som dere gjør. At dere gidder. Når skal folk innse at Windows er bedre for sluttbrukere, mens Linux er for de som vil "mekke" og "skru". Tenk om du måtte skrive 140 kommandolinjer for å søke opp TV-kanaler på en tuner... Nei takker meg til det som virker og som er kompatibelt med det meste her i verden.

6401070[/snapback]

 

Nåja. Feilen viste seg å ligge i en kombinasjon av driveren til nvdidia (som ble installert med en kommando pluss et bekreftende trykk på "y") og akkurat det skjermkortet jeg har. Feilen vil bli løst i neste versjon av nvidia-driveren. Ellers var instalasjonen dritenkel...

 

Forøvrig trenger jeg ikke skrive 140 kommandoer for å søke opp tv-kanaler - jeg skrev et bittelite program som gjorde det for meg (og et par andre småprogrammer som gjør ting jeg bare kunne drømme om med det gamle bttv-kortet mitt under windows - som forøvrig sluttet å virke når XP kom... Funker i Linux da :) )

 

Ellers så er en av hovedgrunnene til at jeg bruker Linux at jeg ikke plutselig vil få en diger "mekke&skru"-jobb i fanget når jeg minst venter det. Det er gøy det - når man selv vil. Ikke f.eks. rett før en innlevering eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...