Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at elevene skal få en langt dårligere skriveapplikasjon, ooo duger dessverre ikke. Nå skulle de ikke kvitte seg med windows helt, men likevell..

6361565[/snapback]

 

Jaja, fysikklærerene etc. blir kansje glade? Mye lettere å tegne og skrive formler i OO enn i Word :)

6361607[/snapback]

Kverulant :D

 

Norsklærerne blir nok tilsvarende lei seg, da det først og framst er rettskrivingshjelperen som ikke duger.

 

Den:

  • Deler opp ord
  • Har dårlig ordforråd
  • Kan bare rett opp i ord. Setningsoppbygging kan den ikke rette, enda word har hatt dette lenge.

Lenke til kommentar
Den:

  •  
     
     
  • Deler opp ord
     
     
     
  • Har dårlig ordforråd
     
     
     
  • Kan bare rett opp i ord. Setningsoppbygging kan den ikke rette, enda word har hatt dette lenge.
     
     
     

6361778[/snapback]

Tror de fleste norsklærere applauderer det, elevene må faktisk tenke selv. Hvis det er så ille å ikke ha word-ordlista, hva gjør man når man ikke har den? Dere skriver vel fortsatt skolestil med penn og papir?

 

Jeg har ikke noe tro på at Word-ordlista gjør alt riktig heller, så det kan jo bli en sovepute når den en gang gjør en feil. Oo-ordlista fungerer fint mot leifer, og det er det eneste en ordliste bør brukes som, spesielt for de som fortsatt har en del å lære i norsk.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Det eneste som duger i de såkalte "stavekontrollene", er rettskrivingen (eller ordlista).

 

Setningsoppbyggingsfunksjonen og grammatikk er jo bare søppel. Den duger jo ikke for fem flate øre. Det er ikke få ganger jeg har vært oppgitt over denne, og forbannet de hersens grønne strekene.

 

Så akkurat det i OOo- vs. MS Office-debatten ser jeg på som et dårlig argument. Det eneste jeg har å utsette på OOo, er at det tar for lang tid å starte programmet.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Så akkurat det i OOo- vs. MS Office-debatten ser jeg på som et dårlig argument. Det eneste jeg har å utsette på OOo, er at det tar for lang tid å starte programmet.

6362070[/snapback]

Da er vi rett og slett uenige. Jeg mener et moderne skriveapplikasjon i det minste burde ha det som jeg skreiv tidligere, da det virkelig er noe som jeg har nytte av. Jeg kan ikke hjelpe for det; men det virker på meg som om at enkelte ikke kan "godta" at ikke-åpne, men propitære verktøy (word) grisebanker enkelte åpne og frie verktøy (ooo writer) både i oppstartstid, responsiveness, stavekontroll og UI

 

NB: merk at jeg snakker om writer vs word nå, de andre funksjonene bruker jeg relativt sjelden.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Så akkurat det i OOo- vs. MS Office-debatten ser jeg på som et dårlig argument. Det eneste jeg har å utsette på OOo, er at det tar for lang tid å starte programmet.

6362070[/snapback]

Da er vi rett og slett uenige. Jeg mener et moderne skriveapplikasjon i det minste burde ha det som jeg skreiv tidligere, da det virkelig er noe som jeg har nytte av. Jeg kan ikke hjelpe for det; men det virker på meg som om at enkelte ikke kan "godta" at ikke-åpne, men propitære verktøy (word) grisebanker enkelte åpne og frie verktøy (ooo writer) både i oppstartstid, responsiveness, stavekontroll og UI

6362166[/snapback]

Vel, du sa at det den ikke dugde. OO holder absolutt til skoleelever.

Lenke til kommentar
Så akkurat det i OOo- vs. MS Office-debatten ser jeg på som et dårlig argument. Det eneste jeg har å utsette på OOo, er at det tar for lang tid å starte programmet.

6362070[/snapback]

Da er vi rett og slett uenige. Jeg mener et moderne skriveapplikasjon i det minste burde ha det som jeg skreiv tidligere, da det virkelig er noe som jeg har nytte av. Jeg kan ikke hjelpe for det; men det virker på meg som om at enkelte ikke kan "godta" at ikke-åpne, men propitære verktøy (word) grisebanker enkelte åpne og frie verktøy (ooo writer) både i oppstartstid, responsiveness, stavekontroll og UI

 

NB: merk at jeg snakker om writer vs word nå, de andre funksjonene bruker jeg relativt sjelden.

6362166[/snapback]

 

Når du sier at den "deler opp ord", altså gjør dette av seg selv, automatisk, kan jeg være enig. Ingenting er mer irriterende enn automatiske funksjoner, noe jeg mener å huske at word har plaget meg mest med. (Egentlig ikke så rart, da jeg kun har brukt OOo siden versjon 1.1.3).

 

Jeg tar avstand fra dine simple insinuasjoner. Skjønner ikke helt hvorfor du tar det på den måten, da jeg jo innrømmer at writer har sine feil. "Responsiveness" og UI har jeg dog ingen problemer med selv. Du er ganske raus med beskyldningene dine, må jeg si, og jeg må be om litt mer tolerans for andres meninger.

 

Rett skal være rett: Jeg var kanskje litt krass i forrige innlegg selv. Kan bare beklage om du tok det personlig, det var ikke meningen.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Imponert over linux !! :dribble:

 

som komplett noob fikk jeg fingrene i en Debian 3.1 r2 som jeg nå sitter og innstallerer, noe av det første installasjonen gjorde var å opprette internettforbindelse og den står nå å laster ned div. pakker fra internett.

Åssen i Helv.... kan ting gjøres så lett ?? Tja hva var så uvanlig sier dere .... Vel .... dette er ikke vanlig i windows !!! hvis resten av oppsettet i denne linux versonen går like lett som den første delen ... kommer jeg til å kjøpe pingvindress og orange plattfotsko for godt !!

 

gleder meg til resten :p:thumbup:;)

Lenke til kommentar

Åssen i Helv.... kan ting gjøres så lett ?? Tja hva var så uvanlig sier dere .... Vel ....  dette er ikke vanlig i windows ! hvis resten av oppsettet i denne linux versonen går like lett som den første delen ... kommer jeg til å kjøpe pingvindress og orange plattfotsko for godt !!

 

gleder meg til resten  :p  :thumbup:  ;)

6364376[/snapback]

Personlig synes jeg ubuntu ( som er basert på debian) er bedre, men det begynner å bli ei stund sia jeg kjørte plain old debian da..

 

Om du kjøper pingvindress og orange plattfotsko, så husk å poste bilder her da! :tease:

Lenke til kommentar

Debian stable er ikke verdens beste til å finne riktig oppløsning, men om du legger til riktig oppløsning i /etc/X11/xorg.conf (Dette er en tekstfil som må åpnes som root for at du skal kunne endre noe i den) så skal det bare være å restarte X.

Skift til root ved å skrive "su" i en terminal, og åpne filen med kommandoen "nano /etc/X11/xorg.conf"

 

Bla deg ned til den nederste delen av filen, om jeg ikke husker feil, der er det innstillinger for antall farger osv. Det er flere linjer som starter med:

Modes "640x480"

 

For eksempel. Du må legge til riktig oppløsning bak der, sånn at det ser sånn ut:

Modes "1024x768" "640x480"

 

Om oppløsningen du skal ha er 1024x768

 

Post din xorg.conf her, så får du mye feedback på hva du bør endre :)

Lenke til kommentar

Takker for svar , men jeg er like grønn ... jeg finner ikke fila xorg.conf noe sted .

 

har vært inne i /etc og i /etc/x11 og finner fortsatt ikke denne fila , og når jeg prøvde å skrive ""nano /etc/X11/xorg.conf"" i terminal , så fikk jeg opp et helt blankt ark uten noe tekst i det heletatt :cry:

 

Jeg har visst to tråder her, så for å samle meg så kan vi forstette på : egen tråd

Lenke til kommentar
Nå har Dapper Drake cd-er kommet i posten :D

6373630[/snapback]

Hvor mange? 64-bits eller 32-bits? Hvor lang tid tok det før de kom?

Mange spørsmål, hehe :) .

6373762[/snapback]

32bits, de kom igår.

20 CDs requested in 2006-05-18. 20 CDs approved and sent to the shipping company in 2006-05-24. Please note requests usually take from 4 to 6 weeks to deliver, depending on the country of shipping.

 

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=202833

 

Bilder:

http://www.ubuntuforums.org/attachment.php...00&d=1151146961

http://www.ubuntuforums.org/attachment.php...01&d=1151146988

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle leke meg litt med GoogleEarth, men sliter med å få programmet til å virke optimalt.

 

Har prøvd på stasjonær og bærbar. Stasjonære har ATI Rage 128 og bærbare har Intel 855GM. Problemet er rett og slett at GoogleEarth kræsjer, ikke viser kloden eller bare viser korrupt grafikk hvis jeg bruker OpenGL, software fungerer bra, men er såklart så treigt at programmet ikke kan brukes til en dritt.

 

Er det slik at GoogleEarth bare fungerer med ufrie drivere fra nVIDIA/ATI?

 

Kan noen som ikke bruker ATI/nVIDIA bekrefte dette?

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...