Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

 

 

Noen som bruker BSD istedet for Linux?..

Både og.

Bruker primært FreeBSD (alle servere og arbeidsstasjoner / desktops), men nåværende laptop funker ikke med FreeBSD, så den kjører Xubuntu.

 

Merker du kompatibilitets utfordringer mtp. desktop bruk? Synd Google ikke støtter BSD med Chrome, Flash har jo blitt mye mer medgjørlig på Linux takket være Chrome.. :/

 

 

Tror Adobe sin siste flash-versjon (11.2...) er eneste håp i FreeBSD med Chromium/andre browsere ja. Har en stasjonær maskin med FreeBSD-Stable her, og selvom det er en deprecated plugin så fungerer ellers det meste av hva jeg trenger til desktop bruk.

 

Kunne tenkt meg å kjørt det på laptop også, men der er støtten i mine øyne litt for dårlig enda. Største plusset i mine øyne er BSD init system...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merker du kompatibilitets utfordringer mtp. desktop bruk? Synd Google ikke støtter BSD med Chrome, Flash har jo blitt mye mer medgjørlig på Linux takket være Chrome.. :/

Hva tenker du på? Chromium funker fint under FreeBSD. Flash? Hvorfor det?

 

Nevnte det bare som ett eksempel. Vet at Adobe Flash må kjøre under linux kompabilitets-modus på BSD, og at vi i Linux måtte tulle med nspluginwrapper for å kjøre 32-bit Flash i 64 bit nettleser for bare noen år siden. Alt dette er historie i dag, spesielt på grunn av Google Chrome. Google vedlikeholder en egen versjon av Adobe Flash, så Linux får nå samme gode oppfølging som Windows og Mac OS X. Men ut fra svaret ditt, så er det ikke noen problemer, eller du misforstod spørsmålet. Ikke så farlig.
Lenke til kommentar

Tror Adobe sin siste flash-versjon (11.2...) er eneste håp i FreeBSD med Chromium/andre browsere ja. Har en stasjonær maskin med FreeBSD-Stable her, og selvom det er en deprecated plugin så fungerer ellers det meste av hva jeg trenger til desktop bruk.

 

Kunne tenkt meg å kjørt det på laptop også, men der er støtten i mine øyne litt for dårlig enda. Største plusset i mine øyne er BSD init system...

Cool. Ikke støtt på noen problemer med bankid da?
Lenke til kommentar

Hvilket program som benyttes for hvilke filer er bestemt av mime/xdg-open.

Benytter du et desktop environment brukes løsningen som følger med den, f. eks kde-open.

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/Default_applications

 

På KDE benyttes Apper.

Det er den tekniske biten, men det var egentlig ikke det jeg lurte på :-).

 

Dette viser vel egentlig at man trenger distroer som Ubuntu for "folk flest".

Lenke til kommentar

Det er den tekniske biten, men det var egentlig ikke det jeg lurte på :-).

 

Dette viser vel egentlig at man trenger distroer som Ubuntu for "folk flest".

Det er den tekniske biten som definerer oppførselen, såklart det da er naturlig å diskutere den.

At Archive Manager brukes er vel "logisk" om man ikke har et eget program dedikert for å håndtere pakker som Apper.

 

Hva er det du bruker som ikke har noe slik? Blir overrasket om standard install av Debian med Gnome 3 f. eks ikke har noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Poenget hans var OS kom med feil fil-assosiasjon. Programmet for å åpne deb-filer finnes, men isteden åpnes filene i et annet.

 

Mao, mangel på polish.

 

En ting er at det skjer, men at dere ikke skjønner det når han påpeker det er ganske fascinerende og uhyre betegnende for open source-folk.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg sier er at det er ikke "OSet" som kom med feil filassosiasjon, men trolig avhengig av desktop environment. Spørsmålet blir da om det er Gnome, KDE eller hva enn det måtte være sitt ansvar å ha slikt på stell, eller Debians ansvar å pakke det inn. Klart det er mangel på polish, ingen som har sagt noe annet.

 

At min personlige tolkning av dette skal brukes for å bedømme hvor "fascinerende" og "uhyre betegnende" open source miljøet behandler slikt kan jeg ikke omtale som noe annet enn latterlig.

Lenke til kommentar

Poenget hans var OS kom med feil fil-assosiasjon. Programmet for å åpne deb-filer finnes, men isteden åpnes filene i et annet.

 

Mao, mangel på polish.

 

En ting er at det skjer, men at dere ikke skjønner det når han påpeker det er ganske fascinerende og uhyre betegnende for open source-folk.

Det er litt av det samme jeg ser på iOS versus Android. iOS er mer polert enn Android, og det er nok en del av årsaken til at en del velger et iOS-produkt fremfor Android (uten at jeg skal starte en Android vs iOS-diskusjon).

 

Men for all del, velger Debian glatt over andre Debian-baserte distroer.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at det er ikke "OSet" som kom med feil filassosiasjon, men trolig avhengig av desktop environment. Spørsmålet blir da om det er Gnome, KDE eller hva enn det måtte være sitt ansvar å ha slikt på stell, eller Debians ansvar å pakke det inn. Klart det er mangel på polish, ingen som har sagt noe annet.

Når det gjelder Debian er det kanskje ikke så clear cut, men i en desktop-distro som Ubuntu, som kommer preinstallert med akkurat én DE mener jeg det er Ubuntu sin jobb. (Jeg mener jeg har sett akkurat dette fenomenet på Ubuntu også, selv om ikke i siste versjoner).

 

At min personlige tolkning av dette skal brukes for å bedømme hvor "fascinerende" og "uhyre betegnende" open source miljøet behandler slikt kan jeg ikke omtale som noe annet enn latterlig.

Hehe, jeg var i det filosofiske hjørnet.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? På Ubuntu Studio 14.04.

 

Jeg har kompilert xfce4-panel til deb og installert den over den fra repoet. Og haket av "lock version" i synaptic. Likevel kommer software updater stadig opp og prøver å overskrive den! Med beskjeden under:

 

Changes for xfce4-panel versions:
Installed version: 4.11.0-0ubuntu1
Available version: 4.11.0-0ubuntu1

 

Jeg skjønner ikke hvorfor den vil oppdatere når versjonen er den samme.

Lenke til kommentar

 

Tror Adobe sin siste flash-versjon (11.2...) er eneste håp i FreeBSD med Chromium/andre browsere ja. Har en stasjonær maskin med FreeBSD-Stable her, og selvom det er en deprecated plugin så fungerer ellers det meste av hva jeg trenger til desktop bruk.

 

Kunne tenkt meg å kjørt det på laptop også, men der er støtten i mine øyne litt for dårlig enda. Største plusset i mine øyne er BSD init system...

Cool. Ikke støtt på noen problemer med bankid da?

 

 

Det har jeg, men jeg bruker stort sett bare bankid på mobil så langt det går. Har forøvrig hatt problemer med bankid (iallefall før det ble java-fritt) i Chrome uansett OS (untatt Windows) etter de fjernet støtte for NPAPI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...