Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes Ubuntu 14.04 LTS fungerer bra. Debian 7 har fungert utmerket også, ingen overraskelse.

Ja, har hatt få problemer med Debian 7. Fungerer ypperlig som multimediamaskin. Bruker Gnome som DE, og det kommer jeg nok til å fortsette med. Så snart det er en offisiell guide for oppgradering tilgjengelig vil jeg nok oppgradere til Debian 8.0 på multimediamaskinen.

Lenke til kommentar

De har flyttet notifications inn i kalenderen, og noen andre greier. Bare testet så vidt med Fedora 22 i VirtualBox, ser ganske bra ut.

 

edit..

Kanskje ikke så rart. Fedora er tross alt en av de mest bleeding edge distroene der ute. Er vel nesten bare Debian Sid og Arch, samt Gentoo som er mer ekstreme enn Fedora?

Lenke til kommentar

Skal også bytte laptop etterhvert og Ubuntu 15.04 vil kanskje fungere ut av esken, mens Debian 8 behøver en nyere kernel..

Hvis du behøver en nyere kernel kan du prøve backports. Wheezy hadde Linux 3.2 da den kom ut, og nå har den både 3.14 og 3.16 gjennom backports. Det vil garantert komme kernel backports til Jessie også.
Lenke til kommentar

Hater når Fedora shipper uferdige ting i releasene, Developer Assistant er helt ubrukelig blant annet. SELinux har jeg aldri forstått meg på. Men Red Hat betaler utviklerne sine, så Fedora er likevel relativt brukbart likevel.

SELinux fungerer i hvert fall ganske greit i RHEL 6. Jeg har selv satt opp RHEL 6 servere med SELinux satt til Enforcing. Og det har gått fint. Man må jo huske på at Fedora brukes som testbenk for fremtidige RHEL-releaser. Ja, Red Hat finansierer ganske mye, til og med CentOS får nå støtte fra Red Hat, da Red Hat har ansatt et par utviklere til å jobbe med CentOS. Og EPEL er vel det tryggeste 3-partsrepoet man kan benytte. Dvs, skal man ha tilleggspakker som ikke er en del av RHEL/CentOS base, BØR man bruke EPEL fremfor andre repoer som f.eks. rpmforge.

Lenke til kommentar

 

Skal også bytte laptop etterhvert og Ubuntu 15.04 vil kanskje fungere ut av esken, mens Debian 8 behøver en nyere kernel..

Hvis du behøver en nyere kernel kan du prøve backports. Wheezy hadde Linux 3.2 da den kom ut, og nå har den både 3.14 og 3.16 gjennom backports. Det vil garantert komme kernel backports til Jessie også.

 

Ja, backports for kernels er genialt. Bruker 3.16 på ett par maskiner.

Lenke til kommentar

Hater når Fedora shipper uferdige ting i releasene, Developer Assistant er helt ubrukelig blant annet. SELinux har jeg aldri forstått meg på.

Fedora 22 er ikke release enda. Bare Beta foreløpig. Sjekk ut 21 i stedet.

 

Men Red Hat betaler utviklerne sine, så Fedora er likevel relativt brukbart likevel.

'Relativt brukbart' er i mine øyne en underdrivelse. Jeg har brukt Fedora på laptopen daglig i 2 år nå, og stortrives med det. Oppgraderte fra 20 til 21 for en uke eller to siden, og trives fremdeles. Så oppgraderer jeg sikkert til 22 utpå høsten en gang.

Det som også blir spennende er hvor lenge 20 faktisk blir støttet. Det har enda ikke kommet noe EoL-dato på den, og den har levd historisk lenge til Fedora å være.

Lenke til kommentar

 

Hater når Fedora shipper uferdige ting i releasene, Developer Assistant er helt ubrukelig blant annet. SELinux har jeg aldri forstått meg på.

Fedora 22 er ikke release enda. Bare Beta foreløpig. Sjekk ut 21 i stedet.

 

Testet det i Fedora 21.

 

Men Red Hat betaler utviklerne sine, så Fedora er likevel relativt brukbart likevel.

'Relativt brukbart' er i mine øyne en underdrivelse. Jeg har brukt Fedora på laptopen daglig i 2 år nå, og stortrives med det. Oppgraderte fra 20 til 21 for en uke eller to siden, og trives fremdeles. Så oppgraderer jeg sikkert til 22 utpå høsten en gang.

Det som også blir spennende er hvor lenge 20 faktisk blir støttet. Det har enda ikke kommet noe EoL-dato på den, og den har levd historisk lenge til Fedora å være.

 

Fedora 20 blir vel EoL 1 måned etter Fedora 22 er sluppet, er det ikke slik det pleier å være?
Lenke til kommentar

Testet det i Fedora 21.

 

Men Red Hat betaler utviklerne sine, så Fedora er likevel relativt brukbart likevel.

'Relativt brukbart' er i mine øyne en underdrivelse. Jeg har brukt Fedora på laptopen daglig i 2 år nå, og stortrives med det. Oppgraderte fra 20 til 21 for en uke eller to siden, og trives fremdeles. Så oppgraderer jeg sikkert til 22 utpå høsten en gang.

Det som også blir spennende er hvor lenge 20 faktisk blir støttet. Det har enda ikke kommet noe EoL-dato på den, og den har levd historisk lenge til Fedora å være.

 

Fedora 20 blir vel EoL 1 måned etter Fedora 22 er sluppet, er det ikke slik det pleier å være?

 

Ah! Det kan se riktig ut! Har ikke sjekket systemet der så nøye før. :p
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke? Nei, fordi jeg fikk Ubuntu opp i halsen etter at de kuttet ut Gnome og gikk over til Unity.

 

Kuttet Gnome? Når? Hvor?

http://ubuntugnome.org/

 

 

Ubuntu GNOME is an official flavour of Ubuntu, featuring the GNOME desktop environment.

 

Nei, feil, Ubuntu bruker Unity som GUI.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=ubuntu

 

Kanskje det har kommet en Ubuntu-variant som bruker Gnome, men jeg snakker om den originale Ubuntu-utgaven. Uansett, Ubuntu kommer ikke inn på mine maskiner igjen, skal det være noe fra den leiren velger jeg originalen, Debian.

Lenke til kommentar

Nei, feil, Ubuntu bruker Unity som GUI.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=ubuntu

 

Kanskje det har kommet en Ubuntu-variant som bruker Gnome, men jeg snakker om den originale Ubuntu-utgaven. Uansett, Ubuntu kommer ikke inn på mine maskiner igjen, skal det være noe fra den leiren velger jeg originalen, Debian.

Jeg tar ikke feil. Du sa at Ubuntu har kuttet ut Gnome, de har en offisielt støttet distro som har Gnome som standard. I tillegg har du også muligheten til å installere gnome med en apt-get kommando.

 

De har ikke kommet med en distro med Gnome, de har alltid hatt det siden Unity ble lansert som standard skriveborsdmiljø.

 

 

Man trenger ikke å like Ubuntu eller Gnome, men du sprer usannheter.

Lenke til kommentar
Jeg tar ikke feil. Du sa at Ubuntu har kuttet ut Gnome, de har en offisielt støttet distro som har Gnome som standard. I tillegg har du også muligheten til å installere gnome med en apt-get kommando.

 

De har ikke kommet med en distro med Gnome, de har alltid hatt det siden Unity ble lansert som standard skriveborsdmiljø.

 

Man trenger ikke å like Ubuntu eller Gnome, men du sprer usannheter.

Det er ikke usannheter, Ubuntu skiftet fra Gnome til Unity. Og etter det skiftet gikk mye galt. Systemet ble ustabilt å jobbe på, og i jobbsammenheng var det ganske så uholdbart, da jeg på den tiden nettopp hadde Ubuntu på jobbmaskinen. Og, jeg skal ikke engang begynne å snakke om hvor forferdelig Remmina var i bruk, da jeg (beklageligvis) måtte forholde meg til RDP-servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...