Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter eksamensperioden kom jeg frem til at det var på tide å reinstallere OS-et også mer enn tre år og en (riktignok knirkefri) oppdatering fra 12.04 til 14.04 ettersom 20gb begynte å bli litt trangt med mongodb, latex og alt annet som hadde hopet seg opp. Gikk likegodt for btrfs der også. Har nå forskjellige subvolumes for / og /home som i praksis gir mye de samme fordelene som partisjoner, men uten fysisk plasskille.

 

Det slo meg først noen dager senere at når jeg har fått konfigurert alt som jeg kan jeg ta et snapshot av root-subvolumet og da alltid kunne hoppe tilbake til en "clean"-install som er ferdig satt opp om jeg ønsker det.

Det er vannvittige muligheter har jeg funnet ut ja. Jeg så meg lei på at Rsnapshot (som bruker rsync) brukte både langt tid på backup og at plass brukt på backup bare økte og økte fordi dama skulle rename og flytte mapper. Rsync, etter min store overraskelse, klarer ikke å oppdage at mapper har blitt flyttet på. Det er riktignok en eksperimentell patch i Rsync som gjør det, men Rsnapshot bruker uansett 500 MB mer backupplass dersom man renamer en mappe med 500 MB, også med den patchen. Egentlig er jo det logisk, siden den bare oppdager at det har blitt gjort en deletekommando etter renaming.

 

Nå har jeg satt tre disker i BTRFS pool med snapshots, hvor snapshots bare tar noen sekunder i forhold til backup som i verste fall kunne ta timer. De som påstår at RAID ikke er backup har ikke satt opp BTRFS- eller ZFS-pool og snapshots ;-).

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Tja, snapshots er fint som en enkel onsite-backup, men det erstatter ikke offsite-backups. (Klart, det gjøres jo enkelt det også med zfs send/receive og tilsvarende for btrfs - noen som har noen info på om det funker bra, forresten?)

Det er vel egentlig ikke bra nok som onsite backup heller strengt tatt, hvis man tar høyde for at RAID-arrayet kan gå på en smell.
Lenke til kommentar

Tja, snapshots er fint som en enkel onsite-backup, men det erstatter ikke offsite-backups. (Klart, det gjøres jo enkelt det også med zfs send/receive og tilsvarende for btrfs - noen som har noen info på om det funker bra, forresten?)

Jeg satte opp et lagring/backup-løsning basert på ZFS. Daglige snapshots lokalt, og en fysisk eksport (zfs send | zfs recv) til en server i et brannsikkert rom, med jevnlig rydding. Helautomatisert med cronjobs. Fungerte fjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva fungerte fjell? Backup? Hva med restore? SI litt om hvordan det fungerte? :)

Ja, "fjell" som i at backupen gikk akkurat når det skulle. Og også på restore-siden gikk det bra. Så lenge dataene var på området det ble tatt backup av, så gikk det veldig lett å gjøre en restore. Enten av hele filområdet eller ved å hente frem enkeltfiler.

 

Edit: dette var på Solaris 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

For all del, gå for Debian hvis du ønsker. Men problemet er at du har enablet backports, hvis jeg forstod deg riktig,og forventer stabilitet som Debian Stable:

## N.B. software from this repository may not have been tested as

## extensively as that contained in the main release, although it includes

## newer versions of some applications which may provide useful features.

## Also, please note that software in backports WILL NOT receive any review

## or updates from the Ubuntu security team.

 

Det er ikke så vanskelig å få Debian ustabilt om du legger til repos i apt-get.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en VPS som jeg hoster en del forskjellige prosjekter. Per i dag blir backup tatt litt sporadisk, men skal automatisere denne prosessen nå.

 

Har en egen VM hjemme med formål å styre alt av backups, som jeg tenker kan hente data fra VPS-en (SCP med nøkler) med faste intervaller. Ønsker å gjøre det den veien for å sikre seg mot tilgang til backupene om VPS-en blir kompromittert.

 

På Backup-VM-en lagres backupene via NFS på en NAS, og den holder backuper tilbake i tid, og sletter backuper som blir eldre enn X.

 

Noen som har noen erfaringer de kan dele? Hvordan gjør dere backup-jobbene deres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...