Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Alternativet er å bytte jobb.

Er nok andre ting som veier en god del tyngre enn om det brukes Exchange eller andre løsninger. Webklienten fungerer fint nok, den. Og har Outlook 2013 i bakhånd om nødvendig. Så det plager meg ikke. Det benyttes også Lync, men der har Pidgin en finfin sipe-plugin som fungerer ypperlig så lenge det er snakk om chat. Og det er det jeg trenger.

 

Eller godsnakke med admin og få skrudd på imap tilgang på din konto...

Exchange er mer enn bare epost. Kalender, møteromsbooking, tlf/epost-liste over alle på jobben osv. Uansett, har løst det som angitt over. Man kan ikke være "religiøs" i næringslivet. Da er det snakk om å være pragmatisk, å finne gode løsninger. Ri på religiøse/ideologiske kjepphester er ikke veien å gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både skjermdeling, video og tale fungerer i Lync, og har fungert i mange år. Så Lync kan være mer enn tekstbasert chat.

 

IRC er eneste gode protokoll for kommunikansjon på jobb. Til nød netcat.

Hahaha, jeg kunne vært litt mer informativ ser jeg. Altså pidgin-sipe pluginen har alllerede idag støtte for im og audio mot lync. Skjermdeling er på vei(kan prøves ut hvis du ubuntu tror jeg).
Lenke til kommentar
Hahaha, jeg kunne vært litt mer informativ ser jeg. Altså pidgin-sipe pluginen har alllerede idag støtte for im og audio mot lync. Skjermdeling er på vei(kan prøves ut hvis du ubuntu tror jeg).

Det er jo greit. Nei, har vært ganske kategorisk at det ikke skal inn noen treg Lync-klient på min maskin. Lync skulle være erstatning for jabber. Men de lever side om side, og da er det veldig fint med en klient som Pidgin som kan støtte begge deler.

 

Ubuntu er uaktuelt for min del. Har hatt det på jobb-PC før, var ikke fornøyd med det. For mange overraskelser, selv med LTS-utgavene. En jobb-PC skal fungere når man skrur den på, ferdig med det. CentOS virker på sin side ganske solid. Laptopen (Dell Latitude E7250, et råskinn av en ultrabook) takler det, i hvert fall, som nevnt over.

Lenke til kommentar

Trodde nå pidgin-sipe pluginen i CentOS7/RHEL7 hadde støtte for audio og, det var helst skjermdelingen jeg tenkte på, og den vil jo da være høyst eksperimentell.

Godt mulig, har ikke testet det, da jeg heller ikke har hatt bruk for det hittil. IM-delen fungerer i hvert fall ypperlig, og det er det jeg stort sett trenger.

 

Det er en del på kontoret som har Linux i forskjellige distroer, og jeg har ikke inntrykk av at noen har problemer med å få tilgang til de systemene vi bruker. Det går som regel, og så lærer man noe på veien også. Forrige laptop hadde Windows 7, fikk aldri sjansen til å gjøre om på det da jeg begynte der jeg jobber nå. Men nå når jeg fikk ny PC så jeg en mulighet til å gå over til Linux igjen etter 2.5 år på Windows. Gir mening, da jeg tross alt jobber med Linux og virtualisering (VMware).

Lenke til kommentar

 

 

 I dette tilfellet må Debian supportere dette. Og når Debian ikke støtter SecureBoot ut av boksen, da er ikke SecureBoot støttet/supportert på Debian. Hvorvidt man kan få til dette vha. hacks, ved å følge uautoriserte guider er irrelevant.

 

Ganske utrolig at du i det hele tatt bruker Linux og ikke Windows om DÈT er innstillinga di for bruk av en PC.

Liker forøvrig ordet "uautorisert" når man snakker om en fri, gratis og åpen programvare. Om alle som gjorde bidrag eller skrev guider på nettet er "uautoriserte" hadde dokumentasjon forøvrig vært ganske snevert.

 

Nå er OpenJDK referanseimplementasjonen. Men selvfølgelig, om ikke "auto-installering" av VPN klienten din ikke fungerte (rett ut av boksen antar jeg?) så var det jo flaks for deg at Oracle kom og reddet dagen.

Lenke til kommentar

Ganske utrolig at du i det hele tatt bruker Linux og ikke Windows om DÈT er innstillinga di for bruk av en PC.

Liker forøvrig ordet "uautorisert" når man snakker om en fri, gratis og åpen programvare. Om alle som gjorde bidrag eller skrev guider på nettet er "uautoriserte" hadde dokumentasjon forøvrig vært ganske snevert.

Det er forskjell på systemer som brukes privat, og i bedriftskritiske miljøer. Kjører man virksomhetskritisk programvare vil man gjerne forsikre seg om at man kjører på et miljø som er supportert av produsenten. Det er gjerne sånn at hvis man har gjort uautoriserte modifikasjoner, og det oppstår problemer, er man mer eller mindre overlatt til seg selv.

 

Å ri for mye på ideologiske/religiøse kjepphester er heller ikke veldig gunstig i næringslivet. Et skrekkeksempel er den gang Debian fjernet bnx2-driveren fra base-installasjonen. Denne driveren var en stor del av alle x86-servere (f.eks. Dell PowerEdge eller HP ProLiant) som ble solgt på et tidspunkt avhengig av hvis man skulle installere over nettverk, så man kunne ikke installere Debian på en slik server uten en USB-stick med driveren. Dette ble gjort pga. ideologi. Sånne ting gjør det unødvendig tungt å benytte produkter, særlig hvis man holder på med drift av større miljøer med mange servere. Da har jeg mer sansen for Red Hat sin tilnærming. Forresten er det Red Hat som er den største enkeltbidragsyteren til Linux-kjernen, og de finansierer en haug med friprog-prosjekter. De er også med og holder liv i CentOS, som på mange måter kan sees på som en konkurrent til deres egen RHEL.

 

 

Nå er OpenJDK referanseimplementasjonen. Men selvfølgelig, om ikke "auto-installering" av VPN klienten din ikke fungerte (rett ut av boksen antar jeg?) så var det jo flaks for deg at Oracle kom og reddet dagen.

En av grunnene til at kommersiell programvare (Microsoft, Oracle m.fl) er dominerende i næringslivet er jo at disse har lagt ned en del jobb i å finslipe produktene slik at det ikke skal være unødvendig mye arbeid for brukere å benytte disse. Man kan sikkert peke på andre forhold, men også de som utvikler friprog har et visst ansvar her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wow det må jeg si... "Bruk kun frie implementasjoner eller fuck off og bruk Windows (med enda flere ufrie implementasjoner)". Ikke rart man stigmatiserer Linux-miljøet hvis man tilfeldigvis kommer borti en sånn post. 

 

Klarer ikke helt å se hva som er galt med at en distro tilrettelegger for "nødvendige onder" og gjør det så enkelt som mulig for sluttbrukere, i stedet for at man må bruke masse jobbtid på det. Tipper arbeidsplassen til Stigfjel setter pris på akkurat det. 

 

Når det er sagt synes jeg det er bra at akkurat Debian, som har fått rollen som en solid base, holder seg til prinsipper. Men man må da også være klar over at Debian ikke kan være det ideelle i alle situasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt ca en time på å få Orca screen reader til å lese noe - hva som helst. Etter litt ninja-skills har jeg fått den til å si "screen reader on" og "screen reader off" når jeg logger ut.

 

Her står det hva man skal trykke, men det har ingen effekt:

https://help.gnome.org/users/orca/stable/howto_learn_modes.html.en

 

Hvordan i **** skal en blind person klare dette?

 

OS er Ubuntu Studio 14.04 med XFCE.

 

Den som løser det får et kvalitetspoeng.

 

Edit: Haha, helt spontant smalt det: "screen reader off". Takk, det visste jeg. ;)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Prøvde også å sette opp Evolution mot Exchange-serveren. Men Evolution som følger med CentOS 7 takler ikke Exchange 2013, som brukes på jobben. Uansett, også her har man mulighet til å ta det gjennom nettleseren, med OWA (Outlook Web Access). Fungerer greit nok. Ellers har jeg Outlook 2013 på Windows-VMen.

 

 

Thunderbird med ExQuilla (10 usd/år), Lightning og Ericsson Exchange EWS provider (beta) fungerer ok for mine behov. Har MS Office i en Windows VM som backup i fall jeg kommer borti situasjoner der Thunderbird + LibreOffice ikke strekker til (de er fælt glad i å sende rundt docx filer på jobben min. ;) ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...