Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Noen som bruker BSD istedet for Linux?..

Bruker OpenBSD på min interne DNS- og DHCP-server hjemme, forhenværende brannmur. HW er en gammel Soekris med et CF-kort som HDD. OpenBSD er ganske godt egnet for installasjon på denne, FreeBSD og andre Linux-distroer blir for voldsomt.

 

 

Unity har uten tvil blitt mer stabilt (f.o.m. 12.04 og spesielt 14.04), men jeg to dårlige erfaringer. Som du sier, flerskjermstøtten er ikke helt god. Den andre er fullskjerm-programmer. Unity har en tendens til å gi F i de, behandle de rart og overstyre tastatursnarveier. Slet spesielt med remote desktop, RDP og VNC (Remmina var vel det jeg brukte mest). Mulig det er fikset nå. En annen irriterende ting var virtuelle maskiner i VirtualBox. De hopper til aktiv desktop når skjermresolution endres, så man kan ikke bare starte den i en virtuell desktop og hoppe til en annen mens den booter, for så fort den kommer til login hopper den til aktiv desktop. Slik er det ikke på OS X (et vindu forblir der du startet det). Har opplevd samme med andre programmer.

Og de problemene jeg opplevde med Unity og Remmina fantes IKKE med Gnome og tsclient. Og dette var i jobbsammenheng, så den ustabiliteten jeg opplevde var fullstendig uakseptabel. Var vel 12.04 jeg sist hadde på den jobb-laptopen. Januar 2013 begynte jeg i ny jobb. Fikk en PC levert med Windows 7 Enterprise jeg aldri rakk å reinstallere, fordi jeg fikk ting å gjøre umiddelbart etter at jeg startet. Men når jeg etter hvert får ny PC har jeg litt lyst på Linux igjen. Da blir det enten Debian eller RHEL/CentOS 7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og de problemene jeg opplevde med Unity og Remmina fantes IKKE med Gnome og tsclient. Og dette var i jobbsammenheng, så den ustabiliteten jeg opplevde var fullstendig uakseptabel. Var vel 12.04 jeg sist hadde på den jobb-laptopen. Januar 2013 begynte jeg i ny jobb. Fikk en PC levert med Windows 7 Enterprise jeg aldri rakk å reinstallere, fordi jeg fikk ting å gjøre umiddelbart etter at jeg startet. Men når jeg etter hvert får ny PC har jeg litt lyst på Linux igjen. Da blir det enten Debian eller RHEL/CentOS 7.

Nei, det er noe rart med Unity sin behandling av vinduer. Virker som de ikke holder seg til standardene. GNOME 2 og XFCE f.eks. gjør dette perfekt. Men GNOME 3 har jeg ikke prøvd slikt på. GNOME 3.14 var skkelig nice nå sist jeg prøvde det. Ser frem til 3.16 på Ubuntu (Ubuntu 15.10, men skipper vel til LTS). Da blir nok GNOME mitt DE.

Lenke til kommentar
Nei, det er noe rart med Unity sin behandling av vinduer. Virker som de ikke holder seg til standardene. GNOME 2 og XFCE f.eks. gjør dette perfekt. Men GNOME 3 har jeg ikke prøvd slikt på. GNOME 3.14 var skkelig nice nå sist jeg prøvde det. Ser frem til 3.16 på Ubuntu (Ubuntu 15.10, men skipper vel til LTS). Da blir nok GNOME mitt DE.

Ja, og som sagt, Ubuntu med Gnome 2 fungerte ganske fint. Men alt endret seg med Unity. Når man sitter på jobb i minimum 8 timer/dag og faktisk skal være produktiv, så skal ting fungere, uten slike problemer. Jeg er ganske rolig av meg egentlig, men husker godt at jeg til tider kunne bli fly forbanna pga Unity og Remmina. En PC brukt til jobb skal være stabil, den skal fungere uten ubehagelige overraskelser. Da blir automatisk distroer som Debian og RHEL/CentOS et mer riktig valg enn distroer som Ubuntu, Fedora, Arch etc.

Lenke til kommentar

 

Noen som bruker BSD istedet for Linux?..

Bruker OpenBSD på min interne DNS- og DHCP-server hjemme, forhenværende brannmur. HW er en gammel Soekris med et CF-kort som HDD. OpenBSD er ganske godt egnet for installasjon på denne, FreeBSD og andre Linux-distroer blir for voldsomt.

 

Skulle gjerne lekt mer med *BSD, men jeg har mest desktop-laptop behov og der blir Linux bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar

La inn Linux Mint på søndag, og kjører for tiden Cinnamon i mangel av bedre alternativer. Synes det funker greit hittil. Sliter med at jeg må skru Wifi av og på når jeg bytter bygg på UiO (eduroam, samme nett på hele campus), men ellers funker det greit.

 

Datteren min på 12 har hatt Ubuntu på sin stasjonære maskin i et halvt års tid, og maser om å få lagt det inn på laptopen sin også (den har Windows 7 installert). Det var litt overraskende, men samtidig litt gledelig. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La inn Linux Mint på søndag, og kjører for tiden Cinnamon i mangel av bedre alternativer. Synes det funker greit hittil. Sliter med at jeg må skru Wifi av og på når jeg bytter bygg på UiO (eduroam, samme nett på hele campus), men ellers funker det greit.

 

Datteren min på 12 har hatt Ubuntu på sin stasjonære maskin i et halvt års tid, og maser om å få lagt det inn på laptopen sin også (den har Windows 7 installert). Det var litt overraskende, men samtidig litt gledelig. :-)

 

Hvis du som flere andre ikke er så superglad i Cinnamon, finnes det vel et par titalls andre du kan prøve

Lenke til kommentar

 Hmm , Microsoft feirer Debian 8 :)

Hvem skulle tro det ?

 

Debian var vel den Distroen jeg likte best , da jeg holdt på med Linux for noen år siden.

Tja, Debian er tross alt en av de eldste aktive Linux-distroene (Slackware er den eldste), og opphavet til Ubuntu, Linux Mint m.fl. Det som også er litt moro er at Debian nesten puster Ubuntu i ryggen på rankingen på Distrowatch. Faktisk har Debian tidligere passert Ubuntu, kanskje det skjer igjen?

Lenke til kommentar

 Er det fremdeles ikke noe som heter Firefox i Debian , eller heter det fortsatt Icewell ( tror det var navnet på nettleseren )

Ser nok ut til at det fortsatt er Iceweasel som gjelder i Debian, også versjon 8, "Jessie". Det er lisensproblematikk ift. Mozilla Firefox som er årsaken til dette. Debian er veldig harde på at det som shippes med Debian skal være GPL-lisensiert. Men i praksis bør man aktivere både contrib og non-free i tillegg til main-repoene.

https://packages.debian.org/jessie/iceweasel

 

Er visst dokumentert en måte å få den "ekte" Firefox inn i Debian, her:

http://linuxconfig.org/simple-firefox-web-browser-installation-on-debian-8-jessie-linux

 

Utrolig hva man kan finne på Google...

Lenke til kommentar

La inn Linux Mint på søndag, og kjører for tiden Cinnamon i mangel av bedre alternativer. Synes det funker greit hittil. Sliter med at jeg må skru Wifi av og på når jeg bytter bygg på UiO (eduroam, samme nett på hele campus), men ellers funker det greit.

 

Datteren min på 12 har hatt Ubuntu på sin stasjonære maskin i et halvt års tid, og maser om å få lagt det inn på laptopen sin også (den har Windows 7 installert). Det var litt overraskende, men samtidig litt gledelig. :-)

"De skal tidlig krøkes", er det noe som heter. ^^

Den eneste grunnen til at jeg fortsatt har Windows 8.1 på stasjonæren er pga spill og spillutvikling med Unity3D. Har gått helt over til xUbuntu på laptopen for noen måneder tilbake, da jeg fant ut hvordan jeg får Silverlight til å fungere nesten native i Firefox, Firefox kjører ikke via Wine, men jeg tror selveste Silverlightpluginen gjør det. Bruker laptopen noe til TV med Netflix/Viaplay når jeg ikke er på hytta til mamma og pappa. Mesteparten av spilla jeg spilte på laptopen med Steam, har også fått en egen Linux versjon på Steam, så jeg er kjempefornøyd.

 

Husker jeg hadde det mye morro med Ubuntu Server 10.04 for endel år sia, med nginx, satte på cluster, egen dhcp, dns server og mye mer. Morro med servere og nettverk. Hadde en helt egen datalab der jeg var utplassert hvor jeg kunne teste ut forskjellige ting. Hadde også en egen separert Vmware "mappe", hvor jeg testa ut distributed rendering med Blender via en egensnekra programvare, som også hadde et egen web interface hvor man kunne legge til nye jobber, og se status på den nåværende jobbene. Mye morro, men har dessverre ikke tid lenger å jobbe/leke så mye med servere lengre. Ahh morro med mimring. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som bruker BSD istedet for Linux?..

Både og.

Bruker primært FreeBSD (alle servere og arbeidsstasjoner / desktops), men nåværende laptop funker ikke med FreeBSD, så den kjører Xubuntu.

 

Merker du kompatibilitets utfordringer mtp. desktop bruk? Synd Google ikke støtter BSD med Chrome, Flash har jo blitt mye mer medgjørlig på Linux takket være Chrome.. :/
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...