Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Leker med tanken om å legge inn Linux Mint på laptopen jeg bruker på skolen. Jeg kjørte Ubuntu i vinter før jeg gikk tilbake til Windows 8.1 da jeg sleit med å koble meg til wifi-nettet på UiO og NSB. Nå kjenner jeg suget etter Linux kommer tilbake igjen, og da har jeg fått med meg at Linux Mint gir en Ubuntu-experience.

 

Dersom jeg legger inn Mint vil jeg i første omgang kjøre dualboot. Også er jo spørsmålet: Cinnamon eller Gnome?

 

Det skal ikke være lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så... har du oppgradert?

http://releases.ubuntu.com/15.04/

 

Synes det ikke er noen nevneverdig forskjell på 14.04 og 15.04, men det er den beste nyheten. Positivt med forutsigbarhet.

 

Testet i virtuell maskin. Mest polishing, men det er det de går for før Ubuntu Next, eller hva det kalles, kommer. Ubuntu er veldig brukbart på en desktop nå, men det gjelder 14.04 også, som jeg holder meg til pga. LTS.

 

Om du vil installere Spotify må du gjøre følgende først, da libgcrypt11 ikke er i pakkebrønnen:

https://community.spotify.com/t5/Help-Desktop-Linux-Mac-and/Spotify-0-9-17-for-GNU-Linux-and-the-upcoming-1-x-beta/m-p/1121736/highlight/true#M123755

Lenke til kommentar

 

Cinnamon er mest egnet for de som kommer fra Windows-land og vil raskt komme inn i arbeidsflyten.

Spesielt egnet om man ønsker å forbli ineffektiv og.

 

Du kommer stadig vekk med slike intetsigende uttalelser. Kan du ikke heller prøve å formulere deg på en litt mer konstruktiv måte, når nye brukere ber om innspill?

 

Hva er det som er så ineffektivt med Cinnamon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Cinnamon er mest egnet for de som kommer fra Windows-land og vil raskt komme inn i arbeidsflyten.

Spesielt egnet om man ønsker å forbli ineffektiv og.

 

 

Ja, helst bør man vel kun kjøre vi og links og mutt i TTY, ingen DE...  :wee:

 

Det er vel opp til hver enkelt bruker i hvilket DE ens arbeidsflyt føles mest effektiv. Ikke alle jobber bruker PC-en til det samme som du.

 

Om tiden det tar å lære seg en ny arbeidsflyt > tiden det tar å komme i gang med kjent arbeidsflyt, så er vel valget greit. Kan alltids installere alternativt DE i mellomtiden og gradvis se om et skifte vil være nyttig. Nå er vel spørsmålet om akkurat GNOME og effektivitet høyst diskutabelt fremdeles. Sist jeg prøvde Cinnamon i VM virket det veldig fint, og hadde alle de rette konfigurasjonsmulighetene som de DE-ene for tiden som dummer ned sitt grensesnitt mangler, uten å gå "helt KDE".

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kommer stadig vekk med slike intetsigende uttalelser. Kan du ikke heller prøve å formulere deg på en litt mer konstruktiv måte, når nye brukere ber om innspill?

Jeg siktet nå primært til oj88.

Og oj88 svarte på spørsmål fra kaaasen. Tror du din uttalelse bidro til å opplyse kaaasen, eller skapte den bare enda flere spørsmål/mere usikkerhet?

 

 

Hva er det som er så ineffektivt med Cinnamon?

 

Plenty, men hele gnome2-paradigmet i stor grad.

Jeg antar jeg forstår hva du mener, men igjen er ikke svaret særlig opplysende for en relativt ny bruker. Cinnamon er en fork av GNOME Shell (GNOME 3), og således noe mer moderne enn GNOME 2. Filosofien er dog basert mye på GNOME 2-paradigmet, som du sier.

 

Hva vil du hovedakelig si er lite effektivt med Cinnamon, dersom du skulle forklare det for en lite erfaren bruker?

 

Nå er det ikke slik at du trenger å svare, poenget mitt er snarere å få deg til å se an ditt publikum før du svarer. Jeg har stor respekt for din kompetanse, men jeg skulle ønske du tok deg tid til å dele litt mer av den til oss litt mindre kyndige når du først svarer. Terskelen for å spørre i denne tråden blir ganske så høy, hvis en må ha flere års erfaring for å kunne formulerer seg "verdig" nok til å få et begrunnet svar. Jeg tror ikke dette gagner linux-miljøet på sikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde Ubuntu GNOME 15.04 på Mac-en nå. Begynner å bli veldig bra. Innstillingene + tweak tool, som er inkludert, er alt jeg trenger for en perfekt desktop. Sømløs integrering med Google med epost, kalender og kontakter. Dokumenter fungerte ikke.

 

Kjapt og smooth var det, rett og slett. Dette var GNOME 3.14. Versjon 3.16, som dessverre kom ut for sent, skal visst ha en del fine nye funksjoner og saker og ting. Nå mangler bare Wayland all over.

Lenke til kommentar

"Vi" har overhodet ikke noe sånt ansvar.

 

Lite erfarne brukere blir etterhvert erfarne brukere. Jeg foreslår at vi gir de god erfaring. Noen synes jo tross alt at windows er brukervennlig, så jeg ville ikke stolt for mye på hva "folk" synes er ok. Venner de seg til idioti er det svært vanskelig å snu.

 

Also jokes.

 

Also KDE.

Lenke til kommentar

En av årsakene til at jeg foretrekker Linux er at jeg kan bruke det DE jeg selv ønsker, og det er en type brukervennlighet jeg setter pris på. Det at Windows-brukere bør få noe som minner om Windows tror jeg ikke er det beste. Jeg satte opp en laptop med Ubuntu til en slektning, og fikk veldig lite spørsmål utenom når han fikk en dialog om han ønsket å oppgradere distribusjonen. Når han bruker Windows får jeg ofte mange spørsmål derimot.

 

Jeg tror eksperter sjeldent vet hva som fungerer for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke Ubuntu?

 

Skal også bytte laptop etterhvert og Ubuntu 15.04 vil kanskje fungere ut av esken, mens Debian 8 behøver en nyere kernel..

Hvorfor ikke? Nei, fordi jeg fikk Ubuntu opp i halsen etter at de kuttet ut Gnome og gikk over til Unity. Debian på sin side har fungert veldig bra, og nærmet seg Ubuntu hva angår brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...