Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan se ut som menneskes motstand mot forandringer gjør seg gjeldende

There's evidence that federal government officials may be bringing in their own computing devices for special purposes. Specifically, the publication golem.de cites a lack of outrage among federal workers about the use of proprietary formats, who are evidently only using the ODF format when they really need to--an indication that they're bringing Office to work with them.

Så de gjenskaper problemet de hadde til å begynne med:

As city officials stated just after the turn of the century, the problem with the mostly Windows-based systems they had was software fragmentation and the lack of standard choices, according to published reports. Despite the fact that Office was being used for general productivity, for example, city departments made their own choices about which applications to use, for instance, for designing Web pages or editing photographs. Each application stuck to its own proprietary standards, and IT workers were bogged down with requests for translating files (you can just imagine the floppy disk traffic) from one set of formats to another.

Så de bør nok håndheve sine egne regler og retningslinjer bedre for å sørge for at alle holder seg til de formater/standarder som er vedtatt. Dette ser mer ut til å være ett person problem enn ett system problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er det noen her som har noe relativt nylig erfaring med Kolab?

 

Jeg tester det nå, i håp om å få en erstatning for min gamle postfix+dovecot+spamassasin+osv osv-stack, men foreløpig er jeg egentlig litt sjokkert over hvor dårlig stelt det ser ut til å være.

 

Lurer litt på om det bare er jeg som har uflaks, eller om det faktisk står såpass dårlig til.

 

Opplevde problemer så langt:

  • Setup feiler (etter installasjon med apt, bruker Debian på serveren) - googling ser ut til å indikere at problemet har eksistert i flere måneder. Håndfiksing av et Python-script fikk meg gjennom installasjonen.
  • MySQL (litt usikker på hva den egentlig bruker MySQL til) får deadlocks, og ALT stopper, til jeg manuelt sletter innholdet i en tabell. Ser ut til å være en slags cache. Ser ut som det kanskje mangler en commit i et script. Tok lang tid å debugge denne.
  • Dårlig logging, det er direkte vanskelig å se hva som er galt når noe ikke virker. F.eks slet jeg med at ActiveSync-støtten ikke virket overhodet, det viste seg å være en konsekvens av punkt 1, da noen databasetabeller ikke hadde blitt opprettet - men det ble ikke logget noe sted at noe lette etter disse tabellene.
  • Det går ikke an å legge til flere domener via webGUI. (Eller det går an, det går bare ikke an å legge til brukere i dem etterpå) - dokumentasjonen tyder på at det er en ganske omfattende samling konfigfiler som må endres, men den virker ikke oppdatert, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Det jeg kanskje egentlig spør om er - finnes det et alternativ til Kolab for gjør-det-selv-hosting av mail/kalender/kontakter osv?

 

Edit: Jeg har forøvrig alt oppe og kjøre ganske greit nå - på ett domene. Det er bare det at jeg skulle hatt over tre domener til.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Kjører dessverre fortsatt eldre kolab, 2.3 om jeg husker riktig. Den la jeg inn med kolab-gjengen sin egen installasjonsmetode som laget et lokalt miljø. Jeg opplevde det som en vel-testet og stabil metode. Jeg regner med du bruker debian pakkene som har vært under utarbeidelse en god stund? Synd du opplever slike problemer, men vil på det varmeste oppfordre deg til å involvere deg. Rapporter problemene du møtte, forsøk å få de løst oppstrøm. Usikker på når jeg får rotet meg til å legge inn siste skudd kolab selv, men skal si ifra hvis det blir snart.

Lenke til kommentar

Kjører dessverre fortsatt eldre kolab, 2.3 om jeg husker riktig. Den la jeg inn med kolab-gjengen sin egen installasjonsmetode som laget et lokalt miljø. Jeg opplevde det som en vel-testet og stabil metode. Jeg regner med du bruker debian pakkene som har vært under utarbeidelse en god stund? Synd du opplever slike problemer, men vil på det varmeste oppfordre deg til å involvere deg. Rapporter problemene du møtte, forsøk å få de løst oppstrøm. Usikker på når jeg får rotet meg til å legge inn siste skudd kolab selv, men skal si ifra hvis det blir snart.

 

Ville nok involvert meg om det ikke allerede var mengder av reports om problemene jeg opplevde. Det urovekkende er jo at et enkelt google-søk avdekket at jeg var langt fra den eneste med problemer.

 

Flere av rapportene inneholdt også patcher. At de ikke har blitt tatt inn bekymrer meg, og jeg begynner jo å lure litt på om ikke lufta har gått litt ut av prosjektet. At det tilsynelatende kun er én person som er tildelt alle bugrapportene er også litt bekymringsverdig.

 

 

Hva med Zimbra?

 

Har bare kikket litt overflatisk på det, men det virker som open source-utgaven har litt mangler i forhold til den kommersielle, og i tillegg mangler såvidt jeg kan se pakkebrønner, noe som gjør oppdateringer litt mer hårete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...