Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper virkelig ikke mp4 blir offisiell i html5, html burde ikke kreve at man må betale store summer for å kunne støtte visning av internett.

 

In countries where patents on software algorithms are upheld, the vendors of products which make use of H.264/AVC are expected to pay patent licensing royalties for the patented technology[8] that their products use.

 

Er vel derfor de også har Ogg som alternativ? Men for oss i Norge spiller vel dette ingen trille uansett?

Lenke til kommentar

Vel, det er vel ikke så mye mp4, som det er spesifikt H.264 lisensieringa som er problemet... <pirk /> :)

 

Anyhoo, noe av problemet er at browser-produsentene (hvis en kan kalle det det) må betale for h.264 lisens for å kunne programmere inn støtte for h.264 for html5 video-tag.

Mozilla og Opera nekter å betale for dette, linux-distroer kan ikke pakke Google Chrome (ut-av-boks ihvertfall) og Chromium har ikke h.264 støtte, og dermed ender vi linuxbrukere opp uten h.264 muligheter.

 

Fornuftige utviklere etc burde skjønne at Theora er det beste langsiktige valget for html5-video-tag, menh ...

Lenke til kommentar

Nja, ville ikke sagt feige/USA-blinde, men I see your point. Dog, det vel er ganske mange av de store distroene som bryr seg om slikt. USA er et stort marked, og mange distroer er underlagt USA-lov pga kontorer i USA...

 

EDIT:

 

Point is: Selv om patentene ikke berører oss i Norge direkte, så vil vi bli berørt via beslutningene til de som lager de nettleserne vi bruker.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hmm. Mulig de har fjernet støtten. De kjørte parallellt moonlight/mms en stund, men nå får jeg ikke lest strømmen jeg brukte før... vlc viser at den spiller, men får ikke bilde eller lyd...

 

mms://straumV.nrk.no/nrk_tv_webvid03_h

 

Edit: Nå fikk jeg opp en strømmen, men den viser bare et bilde med "NRK har ikke lov til å sende OL som nett-tv"

 

mms://straumv.nrk.no/nrk_tv_direkte_nrk1_h

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Noen som har forslag til distro på min AAO netbook? Prøvde akkurat Moblin. Den var jo så brukervennlig at den var klin umulig å bruke til noe som helst

 

Ubuntu Netbook Remix?

 

Tror kanskje det blir #! crunchbang jeg, føler det passer bra til den maskinen :-)

 

Be my guest, trodde du var ute etter noe mer skreddersydd i samme gate som Moblin da du spurte. #! er jo knasende flott på så svak maskin så lenge du er klar over de grafiske "begrensningene" og legger opp til navigasjon via tastaturet :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...