Gå til innhold

Ødeleggelse på fest - erstatning..


Serqevx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kan hu be deg betale hvis hun ikke skal si at det var fest der? Krever faren hennes penger av henne for det eller bare lar han det være slik det er.. ?

 

Det kan jo hende at du slipper unna pga. at hun ikke vil si at det var fest, foreldrene mine ville i hvert fall aldri krevd penger av meg for en ripe i parketten.

Lenke til kommentar
Nei, fylla har ikke skylda, den som drikker har skylda..

Den som vet den kan gjøre sånt i fylla kan la være å drikke for å slippe å betale, eller drikke og ta sjansen..

 

jeg har ikke noen gode argumenter.

 

Men jeg har så mange svin på skogen at jeg må skylde på fylla :whistle:

 

edit: hvis den jenta på 16 som det er snakk om plutselig kommer til faren med 6 laken, tror du ikke han kommer til og lure på hvor de kom fra?

edit nr2: hvilken parkett er det snakk om, gullbelagt med diamant strø?

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

For det første så var det hennes fest, og hun gjorde noe galt ved å ha den fra starten av. Hvis foreldrene hennes tror det er et uhell fra hennes side, så er det rart at de vil ha henne til å betale hele greien. Et lite hull i en parkett koster ikke et par tusen kroner å fikse. Si du kan betale for selve parkettplanken, noe mer gidder du ikke. Synes ikke hun burde få slippe så lett unna som det der..

Lenke til kommentar
Hehe, jeg drev og dansa også skrek noen "opp på bordet!", så da var det gjort, jeg tok sats og hoppet opp på nærmeste bord (type campingbord med "spisse" bein), og braste i gulvet. Bordet ble knust, og dagen etterpå fant de visst ut at det ene beinet hadde gått ned i gulvet og laget et lite hull der!  Får vel betale, er feigt å stikke av. Men, sure penger. Hun har sagt at det vil bli et par tusen fordi en snekker må gjøre det. Men jeg vil dra opp og se på det først da.

Uenig Darkness, det er jo urimelig at hun skal bli straffet for å invitere folk hjem til seg når de ødelegger noe.

 

 

Regner med at det er uaktuelt at foreldrene hennes går til sak for å få disse pengene, men utifra historien din ville de nok fått gjennomslag for det.

 

Det er 4 betingelser for at de skal ha krav på erstatnign. Det må foreligge skyldansvar, et økonomisk tap og årsakssammenheng som er påregnelig.

 

Når det gjelder skyldansvaret regner jeg med at man ville konkludere med at du har handlet med simpel uaktsomhet. Det innebærer at du burde ha skjønt at handlingen din innebar at det var en viss risiko for at skaden ville oppstå.

 

Det økonomiske tapet må nok bli bekreftet av en fagman, men ettersom det er snakk om en hull i parketten er nok også dette oppfylt.

 

Årsakssammenhengen er jo åpenbar, det eneste som kunne ha taøt for deg er at det kansje ikke var så påregnelig at det skulle oppstå ett hull i gulvet? Sannsynligvis ikke.

 

Om man da går utifra at du har voldt skaden, så er du erstatningsansvarlig:

 

Etter skadeserstatningsloven § 1-1 kan barn og unge bli erstatningsansvarlig for skader de volder forsettlig eller uaktsomt. De kan altså pålegges et skyldansvar.

Om barn og unge skal pålegges erstatningsansvar etter skadeserstatningsloven § 1-1 må vurderes ut fra en rimelighetsvurdering:

 

Momenter i vurderingen:

– Handlet med vilje eller uaktsomhet (skyldansvar)

– Alder: under 18 år (barn under skolepliktig alder pålegges ikke erstatningsansvar)

– Utvikling

– Utvist adferd

 

Hvis du ikke kan trekke frem at du sliter med utviklingen :p , eller at det er urimelig for deg økonomisk ser det dårlig ut.

Lenke til kommentar

Goof:

 

Hun var 16 år, hun inviterte til en alene-hjemmefest. Hva kan hun forvente? Har man fest, så bør man være klar over at små skader kan oppstå. Glass kan knuses, bilder kan ødelegges. Derfor er man varsom med hvem man inviterer. For det første så hadde jeg aldri i livet giddet å invitere til alene-hjemmefest. For det andre så må hun ta konsekvensene for at hun inviterte feil folk (de som hopper på bordene og kaller seg selv for Serqevx på hw.no-forumet). For det tredje så har hun løyet til foreldrene sine minst to ganger. Hun har tatt på seg skylden, da må hun ta på seg kostnadene også.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Dette er slik jeg hadde gjort det:

Først hadde jeg nektet på alt. Dette avslører om festhaver har tvil om hva som har skjedd. Hvis ikke festhaver er i tvil om hva som har skjedd, nekt igjen. Dette vil tvinge frem eventuelle beviser og festhavers\eiers standhaftighet i saken.

 

Skulle jeg betalt i denne saken hadde jeg tatt det rett til eier(far) og ikke datteren... Hvis hun tør å kreve penger av deg må hun tørre og ta eventuelle konsekvenser. Akkurat som deg. På denne måten ka du være sikker på at du blir behandlet på riktig måte i saken, samt at pengene går der de skal gå. Hadde heller stolt på at faren gir meg riktig pris enn at den 16 år gamle datteren gjør det.

Lenke til kommentar

Må få kommentere noe av det du skriver darkness|. Når man inviterer til fest må man regne med litt "svinn" i form av knuste glass, nedspydd dass og diverse småting. Men når skadene blir mer alvorligere og kostbare kan man ikke bare si "det må man regne med". Fester kan komme ut av kontroll, det kan komme for mange folk, og folk man ikke kjenner kan dukke opp og stjele/ødelegge osv. Ansvaret for dette overfor faren ligger hos jenta; hun har arrangert festen. Men når det er så klart og tydelig at skaden Sergevx har gjort er hans skyld, og den ikke er begrenset til et knust glass eller to, er det på sin plass at han betaler. Mener du han skal kunne si "hey, du inviterte til fest, du må regne med at jeg ødelegger parketten hvis det blir for god stemning"?

 

For øvrig kan jeg være enig i det dere skriver om å i så fall betale direkte til faren, ingen vits i å finansiere denne jentas neste fyllefest.

Lenke til kommentar
Må få kommentere noe av det du skriver darkness|. Når man inviterer til fest må man regne med litt "svinn" i form av knuste glass, nedspydd dass og diverse småting. Men når skadene blir mer alvorligere og kostbare kan man ikke bare si "det må man regne med". Fester kan komme ut av kontroll, det kan komme for mange folk, og folk man ikke kjenner kan dukke opp og stjele/ødelegge osv. Ansvaret for dette overfor faren ligger hos jenta; hun har arrangert festen. Men når det er så klart og tydelig at skaden Sergevx har gjort er hans skyld, og den ikke er begrenset til et knust glass eller to, er det på sin plass at han betaler. Mener du han skal kunne si "hey, du inviterte til fest, du må regne med at jeg ødelegger parketten hvis det blir for god stemning"?

 

For øvrig kan jeg være enig i det dere skriver om å i så fall betale direkte til faren, ingen vits i å finansiere denne jentas neste fyllefest.

Tja.. Jeg hadde blitt dritforbannet hvis det var mitt hus det var snakk om, men saken er den at dette var en hjemmealenefest (noe jeg egentlig synes er helt hull i hodet å ha i heletatt), og alderen på festdeltagerne var under 18. Jeg forventer mer av mine venner enn det der, ergo inviterer jeg ikke folk som ikke er mine venner til fest. Hvis det går så langt at man må KREVE penger for en skade som kostet flesk, så har man invitert feil folk. Jeg synes bare at hun bør ta konsekvensene av det som har skjedd.

Lenke til kommentar

OK, nå skjønner jeg ingenting..... hvis hun sa til faen at det var hun selv som gjorde det, hvorfor skal hun ha penger da?, må hun selv betale gulvet i sitt eget hus?, må hun betale 5000kr til faren sin for at hun selv gjorde det?. el skal hun liksom bare gi 5000 til pappaen "hey pappa, her er 5000 til hullet i gulvet, fikk de av en venn". hmm, faren kommer til å finne ut uans. for hvis det var hun som gjorde det så betaler jo faren.,.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...