Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Plasser en typisk innadvendt smart person i et kollektiv med 7 sosiale og utadvendte personer og det sier seg selv at den vil skille seg ut.

 

Du skriver dette som om det er en slags sammenheng mellom innadvendt og smart, og motsetting mellom sosial, utadvendt og smart? :) Har vi noen fordommer altså?

 

 

Alle har fordommer, og mange fordommer er ikke grunnløse. Hovedproblemet er når folk ikke tar innover seg at de, som alle andre, har forutinstatte holdnigner om ting.

 

AtW

 

Enig i det meste du sier, men hvorfor er det hovedproblemet? Syns selve fordommene er hovedproblemet jeg - særlig de som virkelig er generaliserende. Skjønner at du prøver å sparke mot meg her, men hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasser en typisk innadvendt smart person i et kollektiv med 7 sosiale og utadvendte personer og det sier seg selv at den vil skille seg ut.

 

Du skriver dette som om det er en slags sammenheng mellom innadvendt og smart, og motsetting mellom sosial, utadvendt og smart? :) Har vi noen fordommer altså?

 

 

Alle har fordommer, og mange fordommer er ikke grunnløse. Hovedproblemet er når folk ikke tar innover seg at de, som alle andre, har forutinstatte holdnigner om ting.

 

AtW

 

Enig i det meste du sier, men hvorfor er det hovedproblemet? Syns selve fordommene er hovedproblemet jeg - særlig de som virkelig er generaliserende. Skjønner at du prøver å sparke mot meg her, men hvorfor?

 

Forutintatte holdninger er en integrert del av hvordan hjernen vår fungerer, det har mange positive sider, og det er umulig å gjøre noe med. Det man kan gjøre noe med er bevisstheten i forbindelse med de forutintatte holdningene. Hvorfor? Fordi ditt sleivspark er såpass lite treffende :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Plasser en typisk innadvendt smart person i et kollektiv med 7 sosiale og utadvendte personer og det sier seg selv at den vil skille seg ut.

 

Du skriver dette som om det er en slags sammenheng mellom innadvendt og smart, og motsetting mellom sosial, utadvendt og smart? :) Har vi noen fordommer altså?

 

 

Alle har fordommer, og mange fordommer er ikke grunnløse. Hovedproblemet er når folk ikke tar innover seg at de, som alle andre, har forutinstatte holdnigner om ting.

 

AtW

 

Enig i det meste du sier, men hvorfor er det hovedproblemet? Syns selve fordommene er hovedproblemet jeg - særlig de som virkelig er generaliserende. Skjønner at du prøver å sparke mot meg her, men hvorfor?

 

Forutintatte holdninger er en integrert del av hvordan hjernen vår fungerer, det har mange positive sider, og det er umulig å gjøre noe med. Det man kan gjøre noe med er bevisstheten i forbindelse med de forutintatte holdningene. Hvorfor? Fordi ditt sleivspark er såpass lite treffende :)

 

AtW

 

Ikke så ondskapsfult å påpeke forutintatte holdninger da vel?

Å? Etter det jeg har lest om brukeren jeg svarte så tror ikke jeg at jeg var så ekstremt langt fra å anta at han var den "tilbaketrukne smarte" - men det er vel bare en forutintatt holdning ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser på sidene til NTNU at på siv.ing-linjene, så står det ofte i "studiets oppbygning" at man kan velge diverse emner, som f.eks perspektivemne, eller ikke-teknologisk emne osv...

Er det mulig å velge astrofysikk i noen av de "valgfrie" emnene?

Og kan man studere astrofysikk ved NTNU i det hele tatt?

Jeg har like lyst til å bli sivilingeniør som astrofysiker, men jeg tenker at det er lettere å få jobb som sivilingeniør så lenge man bor her hvor jeg bor. Hmf..Blir så usikker på hva jeg vil.. :hmm:

Lenke til kommentar

Skyter hull i diskusjonen om fordommer, holdninger bla bla..

 

Kybernetikk, er det hovedsakelig programmering, eller går det ut på at en skal lage en innretning, og så programmere for å få innretningen til å gjøre noe? Er redd for at det skal bli for mye if, or, not ...om jeg velger kybernetikk, og så er jeg redd for at det skal bli mye lesing/regning i marin teknikk og ikke noe praksis/data.

 

Leste lenger bak i tråden at en i kybernetikk hadde en oppgave som gikk ut på å programmere en heis. Slikt høres jo kult ut, bedre enn å bare regne på hvor høye bølger et skip tåler før det får slagside. Så klart overdriver jeg nok litt, men dere skjønner poenget..(Er heller ikke båtfanatiker, må man være det? :p )

Lenke til kommentar

 

Forutintatte holdninger er en integrert del av hvordan hjernen vår fungerer, det har mange positive sider, og det er umulig å gjøre noe med. Det man kan gjøre noe med er bevisstheten i forbindelse med de forutintatte holdningene. Hvorfor? Fordi ditt sleivspark er såpass lite treffende :)

 

AtW

 

Ikke så ondskapsfult å påpeke forutintatte holdninger da vel?

Å? Etter det jeg har lest om brukeren jeg svarte så tror ikke jeg at jeg var så ekstremt langt fra å anta at han var den "tilbaketrukne smarte" - men det er vel bare en forutintatt holdning ;)

 

Nei det er det vel ikke, men det er vel heller ikke så ondskapsfullt å påpeke at alle har det, også du? Poenget var at ditt sleivspark om foruttintatte holdninger var lite treffende, fordi alle har det, det er endel av det å være menneske.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er den tilbaketrukne smarte tullingen som har nok selvinnsikt til å ikke utsette tilfeldige, normale personer for å bo i kollektiv med meg harhar.gif

 

Hadde det vært praktisk mulig hadde jeg forlatt sivilisasjonen; men jeg forlanger en bostandard som er litt over det en gjennomsnittlig snøhule kan tilby.

 

Dog, jeg leker med tanken om å prøve kollektiv som boform, bare for å få muligheten til å se hvor enkelt det er å irritere vettet av noen tilfeldige stakkarer som blir plassert i samme kollektiv som meg. Jeg tror på moralens absolutte relativitet, men prøver å være litt grei - derfor gjør jeg ikke sånt.

Lenke til kommentar

...

Kyb+data = tilpassede datasystemer(engelsk: embedded systems). Det er en retning du velger før 4.klasse, som altså fokuserer på sanntidsprogrammering. Les mer her.

 

Men hvis jeg gir inntrykk av at kyb bare er artig programmeringsoppgaver så er det helt feil. Kyb er ikke noe lettvekter, "programmer-litt-heis"-studie. Den viktigste delen av kybernetikk er reguleringsteknikk, som stort sett består av matte. Jeg tror heller ikke det er noe mer praksis på kyb enn marin, så det argumentet holder ikke.

 

Det finnes vel en retning innen for marin teknikk som heter marin kybernetikk. Kanskje det kunne være ide? Da blir det altså å ta 2-3 år (jeg vet ikke) med generell marin teknikk, før du velger marin kybernetikk som et slags "fordypningsområde".

 

Nå er det ikke med denne posten meningen å skremme deg vekk fra kyb, men det ville vært dumt hvis du søkte på feil grunnlag. Dersom du er interessert i å høre mer om hvordan en hverdag på kyb kan være (de første årene ihvertfall) så send meg en PM, så unngår vi en lang post som ingen andre bryr seg om.

Lenke til kommentar

......

 

Jeg bryr meg jeg bryr meg! :p

Hvis du vil skåne de andre for lange posts (slik som jeg ser alle andre gjør her...) så kan du gjerne sende en kopi av den PM-en til meg og ;)

Har tek.kyb på lista og ser på den som den mest sannsynlige linja å komme inn på akkurat nå, så hadde vært greit å lære litt mer om hvordan det faktisk er.

Lenke til kommentar

Jeg ser på sidene til NTNU at på siv.ing-linjene, så står det ofte i "studiets oppbygning" at man kan velge diverse emner, som f.eks perspektivemne, eller ikke-teknologisk emne osv...

Er det mulig å velge astrofysikk i noen av de "valgfrie" emnene?

Og kan man studere astrofysikk ved NTNU i det hele tatt?

Jeg har like lyst til å bli sivilingeniør som astrofysiker, men jeg tenker at det er lettere å få jobb som sivilingeniør så lenge man bor her hvor jeg bor. Hmf..Blir så usikker på hva jeg vil.. :hmm:

 

Astrofysikk

 

Jeg vet ikke hvordan det er med siv.ing-folka. I utgangspunktet virker det jo lite sannsynlig at en som går fysmat kan ta et FY-emne som perspektivemne. Hvorvidt emnet er satt opp som et valgbart emne i graden har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar

Jeg er den tilbaketrukne smarte tullingen som har nok selvinnsikt til å ikke utsette tilfeldige, normale personer for å bo i kollektiv med meg harhar.gif

 

Hadde det vært praktisk mulig hadde jeg forlatt sivilisasjonen; men jeg forlanger en bostandard som er litt over det en gjennomsnittlig snøhule kan tilby.

 

Dog, jeg leker med tanken om å prøve kollektiv som boform, bare for å få muligheten til å se hvor enkelt det er å irritere vettet av noen tilfeldige stakkarer som blir plassert i samme kollektiv som meg. Jeg tror på moralens absolutte relativitet, men prøver å være litt grei - derfor gjør jeg ikke sånt.

 

 

Det er utrolig lett: La skitten oppvask stå igjen, si "jada, jaja" hver gang noen ber deg om å din del av husarbeidet, legg igjen bæsjeklumper i doen og sluntre unna fellesinnkjøp som såpe osv. Er du ekstra ille, snakker du stygt om kjærestene til de du bor med og legger igjen truser med bremsespor på badegulvet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med siv.ing-folka. I utgangspunktet virker det jo lite sannsynlig at en som går fysmat kan ta et FY-emne som perspektivemne. Hvorvidt emnet er satt opp som et valgbart emne i graden har jeg ikke peiling på.

 

Astrofysikk ser ut til å være et valgbart emne tredje året på fysmat/teknisk fysikk:

 

http://www.nabla.ntnu.no/wiki/index.php?title=Teknisk_fysikk

Lenke til kommentar

Jeg er den tilbaketrukne smarte tullingen som har nok selvinnsikt til å ikke utsette tilfeldige, normale personer for å bo i kollektiv med meg harhar.gif

 

Den tilbaketrunke smarte tullingen som har nok selvinnsikt til å begynne på gløs, tar dragvoll-fag og dropper ut til fordel for trafikklærerskole på stjørdal ?

Lenke til kommentar

Psykologiens historie blir fort veldig kjedelig om du ikke har interesse for det, og det er utrolig mye detaljkunnskap og navn å holde orden på om man satser på perfekt karakter. Orker du å lese gjennom den relativt tørre læreboken så skal det mye til for å stryke.

 

Biologisk psykologi er forholdsvis krevende, spesielt om du ikke har vært borti biologi før. Men samtidig er det konkret og strukturert, og ganske interessant. Den anbefalte boken er god, og forutsetter ingen forkunnskap.

 

Kan du lese kjapt med god forståelse selv med tørre bøker, så er psykologiens historie unnagjort på et par kvelder med intensiv lesing. Men se litt på hva du liker best - historie eller biologi; Det hjelper lite å velge det faget som krever minst om det er et fag som er så kjedelig at du ikke orker å lese på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...