Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morn godtfolk.

 

Har tenkt å studere et eller annet siving-studie ved NTNU, men jeg har ikke et godt nok snitt til å komme inn på de studiene jeg ønsker aller mest. Ideen er å ta et mindre ettertraktet fag som for eksempel Fysmat eller Energi og Miljø, og så håpe på at noen faller av de studiene det var vanskeligere å komme inn på, (f.eks indøk, industriell design o.l).

 

Er det noen som vet om det er mange som faller fra studiene sine ved NTNU, og eventuelt om det er mulighet for elever ved andre siving-studier å ta deres plass?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er mange som faller fra studiene sine ved NTNU, og eventuelt om det er mulighet for elever ved andre siving-studier å ta deres plass?

 

Det er en del internbytting mellom linjene ja. Men det er ikke noe automatikk i at man får bytta. Har hørt om et par som har søkt bytte, men fått nei.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er mange som faller fra studiene sine ved NTNU, og eventuelt om det er mulighet for elever ved andre siving-studier å ta deres plass?

 

Det er en del internbytting mellom linjene ja. Men det er ikke noe automatikk i at man får bytta. Har hørt om et par som har søkt bytte, men fått nei.

Jeg søkte om bytte fra elektronikk til kyb nå dette semesteret her, men fikk nei pga plassmangel;'(.

Endret av Fisha
Lenke til kommentar

Av mine venner så var det en som ga seg på kyb til jul, og to som ga seg til sommeren, så det er fortsatt gode muligheter. De som er dårlige i programmering dropper ut etter C++'en, og de som egentlig ikke interesserer seg for kyb dropper ut etter kyb intro.

 

Jeg hadde faktisk en kompis i samme situasjon som deg i fjor. Han fikk avslag til jul, men til sommeren så gikk det. Han fikk til og med godkjent avanserte elektroniske systemer (du har vel el-intro, men det er vel mye det samme) i stedenfor kyb intro, så han trengte ikke ta noe 5. fag.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er mange som faller fra studiene sine ved NTNU, og eventuelt om det er mulighet for elever ved andre siving-studier å ta deres plass?

Kan jo ta første året på en random linje og så søke seg over til ønsket linje neste år via samordna opptak. Bør helst velge en linje hvor faga er ganske like.

Lenke til kommentar

Av mine venner så var det en som ga seg på kyb til jul, og to som ga seg til sommeren, så det er fortsatt gode muligheter. De som er dårlige i programmering dropper ut etter C++'en, og de som egentlig ikke interesserer seg for kyb dropper ut etter kyb intro.

 

Jeg hadde faktisk en kompis i samme situasjon som deg i fjor. Han fikk avslag til jul, men til sommeren så gikk det. Han fikk til og med godkjent avanserte elektroniske systemer (du har vel el-intro, men det er vel mye det samme) i stedenfor kyb intro, så han trengte ikke ta noe 5. fag.

 

Hmm.. hopper på denne litt :p Som sagt tidligere så er vel kyb relativt relatert til min erfaring som elektriker, da på et mye høyere plan men samtidig tankegangen er nok ikke så veldig forskjellig, bare mer avansert. Men når du sier at folk dropper ut pga programmering, er det da fordi de ikke er interessert nok til å gidde å jobbe med det, eller er det litt viktig å ha gode forkunnskaper? Kan nemlig ikke noenting om programmering utenom "Hello World" :D Og at man kan hoppe litt mellom linjene høres bra ut i tilfelle man bommer fullstendig :p At folk detter ut av kyb er altså ikke pga killer matte men mer interesse for faget? Er det mye praktiske øvninger etter man er ferdige med "basisen"? Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hmm.. hopper på denne litt :p Som sagt tidligere så er vel kyb relativt relatert til min erfaring som elektriker, da på et mye høyere plan men samtidig tankegangen er nok ikke så veldig forskjellig, bare mer avansert. Men når du sier at folk dropper ut pga programmering, er det da fordi de ikke er interessert nok til å gidde å jobbe med det, eller er det litt viktig å ha gode forkunnskaper? Kan nemlig ikke noenting om programmering utenom "Hello World" :D Og at man kan hoppe litt mellom linjene høres bra ut i tilfelle man bommer fullstendig :p At folk detter ut av kyb er altså ikke pga killer matte men mer interesse for faget? Er det mye praktiske øvninger etter man er ferdige med "basisen"? Takk for svar :)

 

Tror kanskje folk er inneforstått med at matten er vanskelig før de søker, mens mange knapt har vært borti programmering, og dermed ikke er i posisjon til å si om det er noe som passer dem. Forkunnskaper trenger du ikke, det viktigste er at du vet/tror at programmering er noe som kan passe deg. Men alt i alt er det sikkert en del del grunner til at folk dropper ut av kyb, og jeg bare tar det litt på feelingen her jeg sitter, så du skal ikke høre for mye på meg :p

 

Jeg er bare inne i mitt 4.semester, så jeg er enda ikke ferdig med "basisen" ;)

Lenke til kommentar

Min oppfatning er at folk dropper av fra kyb fordi det stilles store krav både til matematikken og programmeringen, og det ikke er alle som mestrer begge. Tror også kyb skiller seg fra endel andre linjer ved å ha strengere krav, noen vanskeligere fag og dårligere organisering.

 

Dårligere organisering?

Lenke til kommentar

Tja, føler det er litt opp til ildsjelene/cowboyene ved instituttet hvis ting skal gå bra. Det er ikke uvanlig å få en mail med noe ala "dere hadde visst frist for å velge linje i går, så informasjonsmøtet utgår", eller at viktige beskjeder formidles først og fremst via rykter.

 

Det er ikke sikkert at kyb utmerker seg med dette, men jeg har inntrykk av at matematikk- og datafagene hvertfall har en helt annen standard. Kanskje det går på hvordan de ulike instituttene prioriterer studenter i forhold til forskning etc?

Lenke til kommentar

Men er kyb noe vanskeligere matematisk enn andre linjer?

 

Ta marine teknikk f.eks, der er mattefagene tilnærmet identiske. Kyb anvender vel matte i marine fag og så har de en del mekanikk, mens kyb anvender matte i elktrofagene.

 

Dette er noe jeg bare antar da siden jeg ikke går på ntnu ENDA, men kan virke logisk på bakgrunn av studiets oppbyggning..

Lenke til kommentar

Men er kyb noe vanskeligere matematisk enn andre linjer?

 

Ta marine teknikk f.eks, der er mattefagene tilnærmet identiske. Kyb anvender vel matte i marine fag og så har de en del mekanikk, mens kyb anvender matte i elktrofagene.

 

Dette er noe jeg bare antar da siden jeg ikke går på ntnu ENDA, men kan virke logisk på bakgrunn av studiets oppbyggning..

 

Nå har vel alle linjene identiske mattefag bortsett fra når man kommer til matte 4.

Lenke til kommentar

Men er kyb noe vanskeligere matematisk enn andre linjer?

 

Ta marine teknikk f.eks, der er mattefagene tilnærmet identiske. Kyb anvender vel matte i marine fag og så har de en del mekanikk, mens kyb anvender matte i elktrofagene.

 

Dette er noe jeg bare antar da siden jeg ikke går på ntnu ENDA, men kan virke logisk på bakgrunn av studiets oppbyggning..

 

Nå har vel alle linjene identiske mattefag bortsett fra når man kommer til matte 4.

 

Er kyb da så mye hardere matematisk enn andre linjer?

Lenke til kommentar

Men er kyb noe vanskeligere matematisk enn andre linjer?

 

Ta marine teknikk f.eks, der er mattefagene tilnærmet identiske. Kyb anvender vel matte i marine fag og så har de en del mekanikk, mens kyb anvender matte i elktrofagene.

 

Dette er noe jeg bare antar da siden jeg ikke går på ntnu ENDA, men kan virke logisk på bakgrunn av studiets oppbyggning..

 

Nå har vel alle linjene identiske mattefag bortsett fra når man kommer til matte 4.

 

Komtek og Datateknikk har ikke Matte 2, men har Diskret matematikk i stedet. Industriell design har ikke Matte 4.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Hei, jeg har tenkt å gå på NTNU til høsten og har allerede bestemt meg for bygg og miljøteknikk- linjen. Det jeg lurte på er om noen her vet om snittet varrierer mye fra år til år?

Ser at de har skrevet 5,21. Jeg regner med et snitt mellom 5,3-5,4 for min egen del. Burde jeg føle meg sikker?

Er det sånn at jeg kan søke på andre linjer og så bytte når året begynner?

Endret av velezmostar
Lenke til kommentar

Tendenser på Bygg og miljøteknikk de siste årene (fordypningspoeng og ett av realfagspoengene er trukket fra før og med 2008, regner her med at gjennomsnittet blant de som søkte var 4 fordypningspoeng og 5 realfagspoeng (noe som sikkert avviker fra det reelle tallet). Alle fordypningspoengene og to av realfagspoengene falt bort fra og med 2009):

 

2009: 52,1

2008: 53,0

2007: 52,6

2006: 53,0

2005: 51,7

 

Er "snittet" ditt medregnet realfagspoeng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...