Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm.. Ifølgje VG.no er det blitt vedtatt å auke studielåna, noko som veit kva dette vil betyr for oss (som er kundar hjå lånekassen) i praksis? :)

Det vil antagelig bety høyere leiepriser i Trondheim, så vi sitter igjen med desto mer gjeld etter studiene.

 

Nei, vi trenger ikke mer lån, men mer omgjøring til stipend.

Lenke til kommentar

Vurderer master på NTNU neste år. Er da maskiningeniørutdannet her i bergen.

- Sett at det er en hel del 2årige masterstudier å velge mellom. Noen som har erfaringer med noen av dem?

 

Hvordan ville det vært å ta masterstudie ved siden av 100% ingeniørjobb?

Endret av andeask
Lenke til kommentar
Det vil antagelig bety høyere leiepriser i Trondheim, så vi sitter igjen med desto mer gjeld etter studiene.

 

Nei, vi trenger ikke mer lån, men mer omgjøring til stipend.

Hva skal dere med mer penger? Drikk mindre, les mer.

Riktig begge to. Om studielånet går opp, vil leieprisene øke. Antagelig vil SiT lede an denne økningen der de har muligheten. Sånn har det ihvertfall vært de siste 6-7 årene, der SiT-boliger som oftest setter prisstandarden for et nabolag og ofte er først ute med prishevinger. Det skal også sies at både leiekostnader, matkostnader og det meste annet av utgifter som er sentrale for studentøkonomien har økt mye mer enn studielånet de siste årene. Selv kjenner jeg at det er adskillig dyrere å leve nå enn da jeg ble student.

 

Hva skal man gjøre? Drikk mindre eller jobb mer. Eventuelt ta til takke med billig hybel på Moholt. Det er ikke noe problem å leve for 80k i året som student om man MÅ, men det er ofte mye mer morsomt om man har mer penger. Så for ikke så lenge siden noen tall som tilsa at opplevet livskvalitet øker lineært med årlig årsinntekt opptil 140k her i landet, etter det begynner kurven å flate mer og mer ut. Så per dags dato får man nok til å klare seg, vil man ha noe utover dette (øl, laptop, reise) må man jobbe, enten som stud.ass. eller som 7-11-ass.

Lenke til kommentar

Søkertallene på bachelor matematiske fag har hoppet opp et solid hakk, så jeg føler meg ikke sikker på om jeg kommer meg inn der. Har årskurs matte som andrevalg, og der kommer jeg nok inn hvis jeg ikke kommer inn på bacheloren.

 

I tillegg til å søke intern overføring (eller hva det nå heter), er det ikke slik at jeg kan ta en tur innom studweb og velge akkurat de samme emnene de har på bachelor, og så søke meg inn på bachelor året etter, for så å bli flytet opp i andre klasse?

Lenke til kommentar
Søkertallene på bachelor matematiske fag har hoppet opp et solid hakk, så jeg føler meg ikke sikker på om jeg kommer meg inn der. Har årskurs matte som andrevalg, og der kommer jeg nok inn hvis jeg ikke kommer inn på bacheloren.

 

I tillegg til å søke intern overføring (eller hva det nå heter), er det ikke slik at jeg kan ta en tur innom studweb og velge akkurat de samme emnene de har på bachelor, og så søke meg inn på bachelor året etter, for så å bli flytet opp i andre klasse?

Er det en plass hvor man kan se hvor mange som har søkt hvilke linjer som førstevalg? :) Altså hvordan vet du at søkertallet på bachelor i matematiske fag har hoppet så mye opp?

Lenke til kommentar
Søkertallene på bachelor matematiske fag har hoppet opp et solid hakk, så jeg føler meg ikke sikker på om jeg kommer meg inn der. Har årskurs matte som andrevalg, og der kommer jeg nok inn hvis jeg ikke kommer inn på bacheloren.

 

I tillegg til å søke intern overføring (eller hva det nå heter), er det ikke slik at jeg kan ta en tur innom studweb og velge akkurat de samme emnene de har på bachelor, og så søke meg inn på bachelor året etter, for så å bli flytet opp i andre klasse?

Er det en plass hvor man kan se hvor mange som har søkt hvilke linjer som førstevalg? :) Altså hvordan vet du at søkertallet på bachelor i matematiske fag har hoppet så mye opp?

Samordna opptak

Endret av Lyngfisk
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som skriver ut NOU-rapporter og stortingsmeldinger og andre svære dokumenter i hytt og pine bare fordi jeg har mulighet til det? Tror jeg har skrevet ut 2000-3000 ark allerede. Dobbeltsidige. :mellow:

 

 

Jeg aner ikke hva jeg skal med dem, annet enn at det virker "kjekt å ha".

 

Gjorde det før jeg også, men etterhvert syns jeg det er mye bedre å ha de digitalt med tanke på søkefunksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...