Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øret mitt har vært ubehagelig i ett parr dager nå, såpas att det har gått utover søvnen. Nå har det også startet og pulsere i takt med hjertet. Øreværk kanskje?. Om det ikke blir bedre i morgen tar jeg meg kanskje en tusle tur til legen.

 

Er det noen egen student lege? Eller er det oe annet sted jeg skal gå? Har ikke fått fiksa no fast lege her oppe enda.

Lenke til kommentar
Såpass med jenter på ind. kjemi- og bioteknologi altså? ;) Hehe, kan jo være fristende nok i seg selv det.

 

Men ang. kjemi- og bioteknologi (som du går på om jeg ikke husker feil), ville du fortsatt valgt det om du skulle velge i dag? Altså har studiet innfridd til dine forventninger? :) Noe spesielt som er bra/dårlig?

Yup, en av mange gode grunner til å begynne på kjemistudiet :)

 

Jeg ville nok ikke startet på noen annen linje hvis jeg skulle valgt på nytt, siden jeg trives veldig godt her jeg er (faktisk bedre og bere). Egentlig husker jeg ikke helt hva slags forventninger jeg hadde til studiet da jeg søkte, jeg likte vel bare kjemi og ville holde på med det. Og det har jeg jo fått holde på med, i tillegg til fag som prosessteknikk og strømning/varmetransport som kanskje ikke virker så veldig «kjemiske» med det første, men som i ettertid fremstår som ålreite ingeniørfag som det er litt kjekt å ha kunnskaper innenfor.

 

Det som kan være «dårlig» (anførselstegn fordi dette nok er litt smak og behag) er at en del av de mer «ikke-kjemiske» emnene blir ikke gjennomgått i største dybde. Vi har bl.a. hatt kvantemekanikk og fluidmekanikk som deler av pensum (i hhv. fysikalsk kjemi og strømning/varmetransport), mens f.eks. fysmat har egne fag der de går enda mer i dybden. Av og til kan det oppleves som litt dumt å ikke få fordype seg skikkelig i absolutt alt, andre ganger er det helt greit. Jeg er stort sett fornøyd jeg, og jeg tror nok jeg ville savnet kjemifagene mye, mye mer hvis jeg faktisk hadde gått på fysmat (som jo var alternativet for meg den gangen jeg søkte).

 

Vær også obs på at det er lite bioteknologi de to første årene hvis du er interessert i den fordypningen. Dette er en «klassisk skuffelse» på dette studiet, blant folk som velger industriell kjemi og bioteknologi fordi de vil ha bioteknologi. Til nå har det vært ingen biofag de første to årene, men fra høsten 2009 skal det innføres et grunnkurs i bioteknologi for førsteklassingene.

Lenke til kommentar

Okei, så om jeg velger å sette kjemi og biotek. som førstevalg nå til sommeren, så vil jeg gjerne få litt bioteknologi allerede fra første semester?

 

Synes kjemi er ganske kjekt (har en morsom lærer, haha), men har også en liten kjærlighet til det biologiske. Etter de to (tre?) første årene, kan man da fordype seg mer i bioteknologi? Eller går studiumet først og fremst i dybden av det kjemiske her i verden? (I så fall er vel linjenavnet litt misvisende :p).

Lenke til kommentar
Okei, så om jeg velger å sette kjemi og biotek. som førstevalg nå til sommeren, så vil jeg gjerne få litt bioteknologi allerede fra første semester?

 

Synes kjemi er ganske kjekt (har en morsom lærer, haha), men har også en liten kjærlighet til det biologiske. Etter de to (tre?) første årene, kan man da fordype seg mer i bioteknologi? Eller går studiumet først og fremst i dybden av det kjemiske her i verden? (I så fall er vel linjenavnet litt misvisende :p).

Industriell kjemi og bioteknologi tilbyr følgende studieretninger:

Bioteknologi

Kjemi

Kjemisk prosessteknologi

Materialkjemi og energiteknologi

http://www.ntnu.no/studier/kjemi-bioteknologi/oppbygning

Lenke til kommentar

Om jeg finner ut at jeg vill droppe ett fag, få 7.5 poeng for lite i år, og heller ta ett nytt fag ekstra til høsten. Er det mulig? Det er ett valg fag jeg har valgt selv tidligere? Eller er jeg nøtt til å beholde det faget?

 

Har ikke lest no særlig på dette faget enda, viste seg og ikke være et fag jeg syntes var noe interesangt.

Lenke til kommentar
Noen av dere pingviner som kan gi meg deres wpa_supplicant.conf for eduroam? Forsøker å sette det opp på android-telefonen min. Det som står på infoweb funker dårlig.

 

Oi! Lenge siden jeg tuklet med den manuelt - jeg har faktisk glemt hvor den ligger? Fant bare to sh-skript i /etc/wpa_supplicant/

 

NetworkManager bruker kanskje ikke en .conf-fil for dette?

Lenke til kommentar
i /etc/wpa_supplicant.conf kanskje? Har ikke Linux på PCen selv, dette er for mobilen..

 

Setter også pris på sertifikatfilen det eventuelt refereres til :)

 

Hmmm... ikke engang vise whereis gjør meg noe lurere...

 

Det eneste jeg kan komme med, er innstillingene fra NM :

 

SSID : eduroam

Mode : Infrastructure

Security : WPA & WPA2 Enterprise

Auth. : Tunneled TLS

CA Certificate : None

Inner Auth. : MSCHAPv2

+ brukernavn/passord

 

Hjalp det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...