Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Mulig detta er besvart før, men vil ikkje vere så veldig interessert i å lese gjennom alle dessa.

Men er ferdig med ungdomsskulen i år, og vil bli data- eller elektroingeniør. Såg på den lista over poengkrav til NTNU (er vel der eg skal gå om eg vil bli ingeniør?), og der såg det ut til at det var noko heilt anna enn karakterar frå 1-6 som vi har her. Korleis fungerar det der? :)

Er det hardt å oppnå dei poenga som krevst? :)

Gjennomsnitt*10 pluss eventuelle ekstrapoeng (realfagspoeng, kjønnspoeng, alderspoeng osv.)

Okei, flott, takk :)

Men dessa ekstrapoenga, er det hardt å oppnå? Kor masse er vanlig å få, om du forstår? Ser at om eg skulle tatt mitt snitt fra ungdomsskulen no, så ville eg mangla ca. 10 poeng. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men akkurat hvordan finner man gjennomsnittskarakteren? :blush:

 

 

1) Skal jeg ta gjennomsnittet av absolutt alle karakterene jeg har fått gjennom videregående så langt?

 

2) Skal jeg ta gjennomsnittet av alle avsluttende fag gjennom alle 3 årene? Hvilke fag er i så fall det?

 

3) Eller skal jeg gjøre noe helt annet?

Lenke til kommentar
Okei, flott, takk :)

Men dessa ekstrapoenga, er det hardt å oppnå? Kor masse er vanlig å få, om du forstår? Ser at om eg skulle tatt mitt snitt fra ungdomsskulen no, så ville eg mangla ca. 10 poeng. :)

Her står det om poengberegning på videregående. :)

Ah, takker :)

En siste ting, for no, er det det siste semesteret på vgs. som bestemme om du kan komme inn? :)

Og om du ikkje kjeme inn, kva skjer då? Står du uten skule det året, og må søke på nytt neste år? :)

Lenke til kommentar

Du kan søke på opptil 10 skoler så hvis du ikke er komplett idiot (enten ved å ha ekstremt dårlig snitt eller ved å bare sette opp ting som krever utrolig høye snitt) så vil du komme inn på en skole. Og ja, det er vitnemålet ditt som du får etter siste semester på VGS som er avgjørende, men her står karakterer fra alle avsluttende fag så det vil være karakterer fra både 1., 2. og 3. klasse.

Lenke til kommentar
Du kan søke på opptil 10 skoler så hvis du ikke er komplett idiot (enten ved å ha ekstremt dårlig snitt eller ved å bare sette opp ting som krever utrolig høye snitt) så vil du komme inn på en skole. Og ja, det er vitnemålet ditt som du får etter siste semester på VGS som er avgjørende, men her står karakterer fra alle avsluttende fag så det vil være karakterer fra både 1., 2. og 3. klasse.

Vil bli ein form for ingeniør, det er ikkje 10 skular for det vel? Forstår selfølgelig når den dag kjeme om eg må legge fra meg den tanken :) Karakterane er ikkje heilt på topp (4,4-4,5), men det går på viljen, kan fort oppnå bedre:)

 

Okei, då får eg ta meir i på vgs. enn eg har gjort på ungdomsskulen.

Lenke til kommentar

Eit lite tips i farten Skrapelodd: Legg mest vilje i dei faga som er avsluttande kvar år. I mitt døme var engelsk, 1MX (nye namn no though) og økonomi. Dette er fag du seinare ikkje vil kunne rette opp karakterane i. Medan norsk/gym og liknande gir ein avsluttande karakter det siste skuleåret.

 

Eg angra meg i alle fall fælt på at eg berre fekk 4 i matte første året, var eit unødvendig moment som spela inn på kor sikker eg var på å kome inn.

Lenke til kommentar
Eit lite tips i farten Skrapelodd: Legg mest vilje i dei faga som er avsluttande kvar år. I mitt døme var engelsk, 1MX (nye namn no though) og økonomi. Dette er fag du seinare ikkje vil kunne rette opp karakterane i. Medan norsk/gym og liknande gir ein avsluttande karakter det siste skuleåret.

 

Eg angra meg i alle fall fælt på at eg berre fekk 4 i matte første året, var eit unødvendig moment som spela inn på kor sikker eg var på å kome inn.

Opplevd den der med Mat & Helse, og det er som du seie ikkje noke å gjere med. Skal skjerpe meg masse når eg kjeme på allmenn. Skal selfølgelig ha det du sa i tanken, og ei påminning no er ikkje dumt, så takk :)

Men du går/gjekk på allmenn? Er det stor forskjell fra ungdomsskulen? Trur eg skal kunne komme inn på allmenn, men kvir meg litt då, fordi eg tenker det vil bli veldig tøft!

Lenke til kommentar
Du kan søke på opptil 10 skoler så hvis du ikke er komplett idiot (enten ved å ha ekstremt dårlig snitt eller ved å bare sette opp ting som krever utrolig høye snitt) så vil du komme inn på en skole. Og ja, det er vitnemålet ditt som du får etter siste semester på VGS som er avgjørende, men her står karakterer fra alle avsluttende fag så det vil være karakterer fra både 1., 2. og 3. klasse.

Vil bli ein form for ingeniør, det er ikkje 10 skular for det vel? Forstår selfølgelig når den dag kjeme om eg må legge fra meg den tanken :) Karakterane er ikkje heilt på topp (4,4-4,5), men det går på viljen, kan fort oppnå bedre:)

 

Okei, då får eg ta meir i på vgs. enn eg har gjort på ungdomsskulen.

 

Liten leif der. Mente 10 forskjellige studier. Du kan altså søke på 10 forskjellige siv.ing studier på NTNU ;)

Lenke til kommentar

For mitt vedkommande var det relativt lite forskjell på ungdomsskule og VGS. Men så har eg jobba jamt og trutt med lekser sidan 8-9. klasse, eg såg ikkje på meg sjølv som meir enn noko gjennomsnittleg elev på verken ungdomsskulen eller dei to første åra på VGS. Det var vel ikkje før halvvegs ut i det andre vidaregåande året at eg verkeleg fekk satt meg nokre mål (mtp. utdanning, og lyst på NTNU), og dette spegla seg att i karakterane i 3. klasse.

Lenke til kommentar
Vil bli ein form for ingeniør, det er ikkje 10 skular for det vel? Forstår selfølgelig når den dag kjeme om eg må legge fra meg den tanken :) Karakterane er ikkje heilt på topp (4,4-4,5), men det går på viljen, kan fort oppnå bedre:)

 

Okei, då får eg ta meir i på vgs. enn eg har gjort på ungdomsskulen.

 

Det er masse skoler å velge mellom om du vil bli en form for ingeniør. Kan nevne i fleng. NTNU, UiB, UiS, UiO, UiT, HiB, HiO, HiST, HiT, HiVE osv... Det er selvføgelig store forskjeller i opptakskrav og annerkjennelse av de ulike linjene, men det er atskillige veier til en ingeniørtittel. Utvalget av teknologi-retninger vil også variere.

 

Om du er innstilt på å jobbe kan man fint jobbe seg opp et bra snitt i løpet av videregående, økte selv snittet mitt med 0.5 poeng. Jobbet ikke veldig mye, men litt mer enn på ungdomsskolen, samt på en litt mer effektiv måte.

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig med det å bli sivilingeniør for deretter å jobbe innen finans/økonomi, hvis du ser bort fra ind.øk. Jeg sliter veldig med å velge mellom NHH eller et siv.ing studie på NTNU (Marintek frister mest).

 

Er interessert i økonomi, men jeg vet ikke helt om jjeg vil fokusere kun på dette.

 

En annen mulighet enn det nevnt til nå er å bygge på mastergraden sin med en MBA. Mange MBA-studier krever at man har jobbet noen år før man starter på MBA-studiet, andre ikke. Dersom man er dyktig er det store sjanser for at bedriften du er ansatt i er villig til å sponse/betale videreutdanningen din. Da har man sjansen til å se hvordan man liker fagfeltet sitt før man videreutdanner seg med økonomibiten. Dette vil selvfølgelig ta lengre tid enn om man hadde valgt Indøk eller et annet studium (og tatt økonomifag utenom/inne i graden), men til gjengeld stiller man atskillig sterkere på teknologifronten enn f.eks. en indøker...

Lenke til kommentar

Har dere noen tips for boligjakten? Jeg tenkte å dra opp til Trondheim for å se etter hybler litt etter 20-ende mai, fordi da er jeg ferdig med skolen. Tenkte å ringe opp noen av de som legger ut anonnser. Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hei folkens! :)

 

Skal begynne på NTNU til høsten og har dermed noen spørsmål!

Jeg har i utgangspunktet lyst på en utdanning med mye matte,fysikk og en god del programmering.

Problemet er at jeg lurer på hvordan jeg skal få det til! Så vidt jeg klarer å finne ut er det ingen av utdanningene som tilbyr en slik miks. De aktuelle valgene mine er som følger: Bachelor i fysikk, bachelor i matematikk, årstudium i matematikk, Teknisk Kybernetikk, Fysikk & Matematikk, Datateknikk.

 

Hvordan skal jeg på best måte få de tre fagene til å klæsje?

 

(1) Tenkte på å ta et årstudium i matematikk, så begynne på bachelor i fysikk og ta programmering i de åpne plassene fra matten(som jeg har fra før) og så evt. fullføre en master. Er dette en god idé eller finnes det bedre måter å oppnå denne fagkombinasjonen?

 

(2) Hvordan er mulighetene for fysikk i Datateknikk? Programmering i Fysikk & Matematikk? Fysikk i Teknisk Kybernetikk?

 

(3) En annen løsning er bachelor i matematikk med informatikk. Ser dog ut som denne inneholder null fysikk og heller lite ordentlig programmering. Hva tror dere?

 

(4) Dersom jeg begynner på en bachelor i matematikk, kan jeg hoppe av etter et år og det vil være som et årsstudium? Og kan jeg begynne på årsstudium og så fortsette på andreåret ved bachelorutdanningen?

 

(5) Kan evt. ta et årsstudium i informatikk før jeg begynner på fysikk/matte eller datateknikk eller noe slikt. Mye bra programmering der. God idé?

 

(6)Ett siste spørsmål. Hvordan er matte/fysikk-undervisningen på universitetet? Er det veldig annerledes fra 3MX?

Er lite glad i situasjoner hvor jeg har en gigantisk bok jeg må gjennomgå alene. Lurer på om en bachelorgrad i matematikk er ekstremt mye selvstudie eller om du har klasser hvor man gjenomgår eksempler og får hjelp etc?

 

 

Tusen hjertelig takk på forhånd for hjelp!

Mats Olsen

 

Ta gjerne kontakt på PM, blir ekstremt takknemmelig for å få stille noen spørsmål til elever ved de studieprogrammene som ble nevnt øverst!

 

EDIT: Har forresten Ex.Phil og Programutvikling 1(tilsvarer nok grunnkurs IT/programmering) fra høgskole.

Endret av Matsols
Lenke til kommentar
Nå er det jo for seint å sette opp nye aktuelle linjer da, men utifra at du vil ha mye programmering men også mye fysikk og matematikk hadde du jo glidd rett inn i Ingeniørvitenskap og IKT

Støtter denne, både matte, fysikk og programmering skal du nok få masse av i I&IKT, ifølge folk jeg kjenner på linjen. Når det er sagt, må alle siv.ing. linjer gjennom en god del matte og litt fysikk, de fleste også litt programmering. Kyb er vel en annen linje som har mer enn gjennomsnittet innen alle de tre områdene, såvidt jeg vet, man kan vel velge seg til det meste hvis man går på fys.mat. også.

Lenke til kommentar

Virker det som en god idé å ta et årsstudium med matte før jeg begynner på bacheloren i fysikk? Det ser egentlig ut som det er lite av de samme fagene.

 

Eller vil jeg få nok mulighet til å velge programmering og fysikk/matte innenfor BFY eller BMAT?

 

Hva tror dere?

Endret av Matsols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...