Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De er i så fall upresise pga mange passasjerer.

Trondheim har et mye bedre kollektivtilbud enn de fleste norske byer.

Pøh. Jeg har ofte opplevd at busser kan være et kvarter forsinket, bare halvfull buss, og det utenfor rushtiden. Og jeg vil ikke si at kollektivtilbudet er så bra her. Oslo har et MYE bedre kollektivsystem. Bussen jeg pleier å ta hjemme i Oslo pleier å være så presis at jeg nesten kan stille klokka etter den. Synes det er en skam at det ikke går leddbusser på buss nr 5 her i Trondheim.

Det kjørte en del leddbusser på rute 5 i fjor og for to år siden. Skal ikke se bort fra at de kommer igjen når høsten setter inn for fullt, og det blir flere passasjerer.

Jeg kan tenke meg at det før kun var leddbusser på ruta, men at de ble byttet ut med de store, nye bussene som kjører nå.

Trondheim er kanskje dårlige på kollektivfelt o.l., men antall busser som går er i alle fall mye bedre enn i for eksempel Kristiansand, hvor jeg kommer fra.

Lenke til kommentar

Nå skriver jo TT, kommunen og fylkeskommunen boka om hvordan man ikke skal drive kollektivtransport i en middels stor by. Hver eneste gang de har tatt et grep for å forbedre situasjonen har det stort sett blitt møtt med facepalm av alle brukerne.

 

På den andre siden er kollektivbrukere enda mer kritiske til ting og større bedrevitere enn selv drosjesåfører er.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet til kollektivtrafikken i Trondheim vil jeg si er at geografien i midtbyen skaper flaskehalser i alle retninger ut av sentrum. Elva krever broer for å komme ut av sentrum, og dermed har du bare Elgseterbrua sørover. I andre byer av lignende størrelse så er mulighetene mye større for å utvide de ferdselsårene som er store, ved at en mindre sidegate blir gjort om hovedvei og tar av en del trafikk.

Det nærmeste man kommer noe slikt i Trondheim er å bygge bilbro over til Nidarø/Øya, men da ender man opp med å sende masse trafikk gjennom et ellers stille strøk med mye gammel og verneverdig bebyggelse.

Et annet, nesten utenkelig alternativ, ville vært å bygge om deler av Nidarosdomen/Erkebispegården/Marinen for å gjøre plass til ei bru over til nedre Singsaker for å håndtere de som skal sørøstover ut av sentrum. Rent trafikkmessig kunne dette fungert godt, men kulturhistorisk er det uakseptabelt.

 

En tunnel under nidelva med trafikkmaskin for å spre trafikken og unngå lyskryss er en teoretisk mulighet, men det ville kostet vannvittig mye penger, og jeg vet ikke om det er mulighet for å gjøre noe slikt rent geologisk sett.

 

Altså er det generelt lite myndighetene kan gjøre i forhold til å bygge ut vei ut av midtbyen. Den beste løsningen er i grunnen å gjøre kollektivtransport så attraktivt som mulig, slik at antallet biler som skal inn og ut av sentrum hver dag går ned. Og med billettpriser på 30 kroner for en vanlig voksenbillett og uten bomringen så er de ikke akkurat flinke til det.

Lenke til kommentar
Og med billettpriser på 30 kroner for en vanlig voksenbillett og uten bomringen så er de ikke akkurat flinke til det.

 

Folk som kjører buss istedet for bil kjøper måendskort eller klippekort, og således er enkeltprisbiletten i praksis irrelevant for de, enkeltbiletter kjøpes stort sett av folk som vanligvis måtte gå eller sykle.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg får ikke åpnet noen websider fra idi.ntnu.no eller math.ntnu.no akkurat nå.

 

Noen andre med samme problem?

 

ntnu.no alene virker fint, samme med its learning og innsida.

 

 

jeg får at tjeneren ikke svarer.

Bindeleddet tok strømmen ^^

 

edit: Er ikke busser i Trondheim et eget tema? Vet en diskusjon har blitt skilt ut før, det er kanskje en god idé å gjøre det samme igjen.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...