Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Et annet viktig skille mellom et bachelorstudium og et årsstudium er at du i et årsstudium ikke tar ex.phil.

Nå vet jeg faktisk ikke hvordan det er på andre årsstudier, men det var jo introstudiet i psykologi det gjaldt her.

Det eneste årsstudiumet som tar ex.phil er psykologi. Logikken bak det er vel så som så ...

 

Edit: Kanskje det er fordi de kaller det et intro-studie (veldig mange faller av psykologi etter 1 år)?

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logikken er vel at introduksjonsstudiet i psykologi skal kvalifisere / danne opptaksgrunnlag til profesjonsstudiet, og da skal man gjerne ha hatt de obligatoriske fagene som alle andre også har først (exphil og exfac, sistnevnte integrert sammen med psy-historie). Mens "vanlige" årsstudier ikke virker kvalifiserende på samme måte, og dermed fokuserer mer på å stappe inn mest mulig relevante fag til det emnet det dreier seg om.

 

Tror grunnen til at veldig mange "faller" av er at de som går der ofte begynner fordi de ikke aner hva annet de skal gjøre og bare vil prøve noe, eller kun samler studiepoeng. Tviler på at noen særlig flere faktisk stryker i førsteåret psykologi (det være seg intro eller bachelor) enn i andre fag...

 

edit: leif

Endret av kbogart
Lenke til kommentar
Tror grunnen til at veldig mange "faller" av er at de som går der ofte begynner fordi de ikke aner hva annet de skal gjøre og bare vil prøve noe, eller kun samler studiepoeng. Tviler på at noen særlig flere faktisk stryker i førsteåret psykologi (det være seg intro eller bachelor) enn i andre fag...

 

edit: leif

 

Ja, det er mange rett fra VGS som ikke helt vet hva de vil som går der, og også endel (som meg) som bare tar fag fordi det er interessant, uten noen planer om å bli psykolog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser jus studentene i Bergen blir beskyldt for juks. Etter det jeg har forstått har de kokt øvinger. Øvingene skal leveres en gang i uka og blir rettet av studasser altså ganske likt som på ntnu.

 

Hva mener dere om dette? Min erfaring er at det er allment akseptert blant studenter og vitasser å koke innleveringer som ikke teller på karakteren. Trur ikke jeg vet om en eneste person som aldri har kokt en innlevering. Det kommer kanskje litt tydeligere fram at noe er kokt når det er en sak som skal drøftes enn ved løsing av matematiske problem så det blir litt mer åpenlyst.

Lenke til kommentar
Juks liker vi ikke. Skal aldri bøffe en innlevering på NTNU, ser ikke hensikten med å utgi seg for å ha gjort noe man egentlig ikke har arbeidet med. Innlevering er en fin måte å kontrollere at studieteknikken følger tritt med programfaget.

 

Hensikten er å få levert øvingen slik at man får gå opp til eksamen... Og koking er forholdsvis akseptert, gjør man ikke øvingene ødelegger man bare for seg selv.

Lenke til kommentar
Juks liker vi ikke. Skal aldri bøffe en innlevering på NTNU, ser ikke hensikten med å utgi seg for å ha gjort noe man egentlig ikke har arbeidet med. Innlevering er en fin måte å kontrollere at studieteknikken følger tritt med programfaget.

 

Så lenge det du leverer ikke har innvirkning på karakteren, at du ikke får noen særlige tilbakemeldinger på det du har gjort og at du får godkjent med minimal innsats så ser jeg ikke problemet med koking. Jeg mener det er bedre at du går igjennom oppgavene og skriver ned noe fornuftig enn at du rabler ned en side med tull og allikevel får godkjent.

 

Hadde du fått skikkelige tilbakemeldinger så trur jeg nok terskelen for å koke hadde vært mye høyere.

 

Bare så det er sagt så mener jeg så klart at koking ikke er en bra løsning, men av og til må det til hvis arbeidspresset er for stort. Det er uansett eksamen så har noe å si.

Lenke til kommentar
Så lenge det du leverer ikke har innvirkning på karakteren, at du ikke får noen særlige tilbakemeldinger på det du har gjort og at du får godkjent med minimal innsats så ser jeg ikke problemet med koking. Jeg mener det er bedre at du går igjennom oppgavene og skriver ned noe fornuftig enn at du rabler ned en side med tull og allikevel får godkjent.

Studerer du for din egen skylt, eller bare for å blidgjøre foreldre og lærere/studass/professor?

Lenke til kommentar
Så lenge det du leverer ikke har innvirkning på karakteren, at du ikke får noen særlige tilbakemeldinger på det du har gjort og at du får godkjent med minimal innsats så ser jeg ikke problemet med koking. Jeg mener det er bedre at du går igjennom oppgavene og skriver ned noe fornuftig enn at du rabler ned en side med tull og allikevel får godkjent.

Studerer du for din egen skylt, eller bare for å blidgjøre foreldre og lærere/studass/professor?

Jeg studerer for min egen del. Jeg leverer øvinger for å få gå opp til eksamen. For meg er det bare eksamen så har noe å si. Og jeg vet at jeg må gjør øvinger for å få gode resultat på eksamen, derfor gjør jeg øvinger. Koking er en nødløsning hvis jeg en gang i blant har dårlig tid. Før jeg begynte på ntnu gikk jeg på en annen skole som ikke hadde like mange obligatoriske øvinger. Jeg jobbet like mye med oppgaveløsing da, men bestemte selv når jeg ville gjør det.

Lenke til kommentar
Så det er alment akseptert å jukse på øvinger som ikke har eksamen? Det er altså greit å jukse seg frem til å bli kvalifisert på eksamen, men ikke på selve eksamen?

 

Rikitg, sålenge det ikke teller på karakteren, så er vel det forsåvidt allment akseptert. Det er jo tydlig at universitet ikke tar øvingene så tungt heller, de lar jo tilfeldige studenter som meg og mange andre rette dette, uten noen særlig retningslinjer overhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke detaljert hva disse øvingene går ut på, men læringsmessig må jo jevnt og trutt arbeid, stadfestet gjennom innleveringene, være en viktig faktor for å lykkes på lengre sikt. Det er nå i hvert fall erfaringene jeg har gjort meg så langt i livet.

 

Dere sier at folk må få jobbe i eget tempo, men vil det ikke være svært uheldig å for eksempel komme på etterskudd i et programfag? Øvingene tar vel for seg periodens tilhørende pensum, og dette blir da en garanti og sikkerhet overfor deg selv.

 

For meg ser dette ut som en god metode, men så blir jeg jo ikke mer enn student for første gang til høsten.

 

Mange synes det er en god metode, og til de vil (frivillige) øvinger være en god løsning. Sånn som det er nå får man ikke løsningforslag før etter innleveringsfristen, så de som jobber fortere blir også straffet, likeledes de som velger å ta mye av et fags øvinger i en bolk, et annet fag litt senere, osv. I tilegg til de som ikke liker øvninger som læringsform generelt. Et utpreget problem på gløs (og sikkert andre steder også) er at folk skal tvinge en til å lære på en spesiell måte, i den naive tro at en måte å lære og arbeide på er det beste for alle.

 

AtW

Lenke til kommentar
de lar jo tilfeldige studenter som meg og mange andre rette dette, uten noen særlig retningslinjer overhodet.

 

AtW

Riktig, det er jo dette som er selve kjernen i diskusjonen. Det er ikke noe vits i å begynne å slå ned på koking så lenge det er medelever som retter øvingene, og også når det gjelder oss på haugen, som i mange fag kan sette to streker under svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...